تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چرا ضریب نفوذ بیمه در ایران پایین است/ بیمه‌گرانی که اعتقادی به تبلیغات ندارند

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال 97 شرکت‌های مورد بررسی در جامعة آماری حدود 86 میلیارد تومان در زمینة تبلیغات و بازاریابی هزینه کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 43 درصد رشد داشته است.
بیمه
سحر گلی‌زاده، اقتصاد24 - ضریب نفوذ بیمه در ایران نسبت به کشورهای شاخص و حتی متوسط جهانی در صنعت بیمه، رقم قابل توجهی است. ضریب نفوذ بیمه در هلند به جز سال ۲۰۱۷ که به رقم ۹.۶ درصد رسیده است، پیوسته بیش از ۱۰ درصد بوده و این ضریب در آمریکا نیز در مرز ۸ درصد در نوسان است. همچنین متوسط ضریب نفوذ بیمه در جهان نیز در سال های اخیر در حدود ۶ درصد بوده است. اما ضریب نفوذ بیمه در ایران طی سال‌های مورد بررسی اگرچه با افزایش 2 برابری مواجه شده اما همچنان پایین است.

پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در ایران عوامل مختلفی دارد از فرهنگ عامه مردم و عدم اعتقادشان به بیمه گرفته تا ضعف شرکت‌های بیمه در افزایش این ضریب. یکی از ضعف های شرکت های بیمه به عدم برنامه ریزی و سرمایه گذاری آنها در بحث تبلیغات و اطلاع رسانی محصولات و خدماتشان است. آمارها نشان می دهد شرکت های بیمه کمتر از دو درصد درآمدهای خود را به بحث تبلیغات اختصاص داده اند و این مسئله حاکی از آن است که مدیران صنعت بیمه اعتقادی به تبلیغات ندارند و هزینه های مربوط به آن را هزینه می دانند تا فایده.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال 97 شرکت‌های مورد بررسی در جامعه آماری حدود 86 میلیارد تومان در زمینه تبلیغات و بازاریابی هزینه کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 43 درصد رشد داشته است. در این میان شرکت بیمه آسیا با بیش از 10 میلیارد تومان، بیشترین هزینه تبلیغات و بازاریابی را داشت. شرکت‌های بیمه سرمد، کوثر، سامان و البرز نیز رتبه‌های بعدی از لحاظ تبلیغات و بازاریابی را در اختیار دارند.

در این میان شرکت‌های نوپایی مثل بیمه زندگی خاورمیانه و بیمه حکمت صبا پیشتاز سایر شرکت‌ها بودند به گونه‌ای که نسبتِ هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی به درآمد حق بیمه در این شرکت‌ها به ترتیب 2/3 و 2/2 درصد بود.





اما چرا ضریب نفوذ بیمه در ایران پایین است و مدیران صنعت بیمه کمترین توجه را به بحث تبلیغات و اطلاع رسانی دارند. آیا در کشورهای شاخص و حتی متوسط جهان هم میزان تبلیغات و اطلاع رسانی به این میزان پایین است؟

در کشوری که ضریب نفوذ بیمه به قدرت خرید مردم بستگی دارد، با تبلیغات مشکلی حل نمی شود


در همین رابطه عزیز اله بیات کارشناس بیمه به خبرنگار اقتصاد24 گفت: در کشورهای پیشرفته مردم درگیر نیازهای اولیه خود نیستند و می توانند به نیازهای ثانویه خود فکر کنند به همین دلیل است که ضریب نفوذ بیمه در آن کشورها بالاست. در کشورهایی مانند سوئد و نروژ که مردم به فکر تامین رفاه خود هستند ضریب نفوذ بسیار بالاست اما در کشوری که مردم با نیازهای اولیه خود دست و پنجه نرم می کنند هیچوقت به نیازهای ثانویه خود فکر نمی کنند.

وی افزود: بسیاری از مردم ایران، نیازهای اساسی دارند که در مقابل آنها بیمه جزو نیاز ثانویه محسوب می شود. در این شرایط مردم فقط توان گرفتن بیمه اجباری را دارند اما بسیاری از مردم توان خرید همان بیمه های اجباری را هم ندارند و خود را در معرض خطرات گوناگون قرار می دهند.

این کارشناس بیمه با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه در ایران، به قدرت خرید مردم برمی گردد و برای عده‌ای کالای لوکس محسوب می شود، به خبرنگار اقتصاد 24 گفت: ضریب نفوذ بیمه در ایران، به قدرت خرید مردم برمی گردد و مردم درآمد خود را صرف خرج و مخارج زندگی خود می کنند و دیگر پولی برای پرداخت بیمه نامه ندارند. تا نیاز های اساس مردم در گام اول حل نشود، به نیازهای ثانویه خود فکر نمی کنند و ضریب نفوذ بیمه همچنان پایین است.

عزیز اله بیات بیان کرد: در کشوری که ضریب نفوذ بیمه به قدرت خرید و سطح درآمد مردم بستگی دارد، با تبلیغات و بازاریابی مشکلی حل نمی شود.

علیرضا رنجبر عضو شورای فنی بیمه دانا و کارشناس رسمی دادگستری در رشته بیمه نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصاد24 ضمن تایید اظهارات بیات گفت: با وجود هزینه های انجام شده در سال ۹۷ و سال های قبل‌تر در شرکت‌های دولتی و خصوصی جهت تبلیغات، ضریب نفوذ بیمه(نسبت حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص داخلی) رابطه مستقیمی با درجه توسعه یافتگی کشور در تمام زمینه ها دارد.

وی افزود: با بررسی های انجام شده می توان به تعدادی از آنها شامل عدم فرهنگ سازی مناسب توسط خانواده، سیستم آموزشی و...، سطح درآمد و رفاه عموم مردم و خانواده، عدم ویژگی ملموس خدمت بیمه نسبت به سایر خدمات و کالاها، عدم ارائه محصولات جدید بیمه ای متناسب با نیازها جامعه امروزی، تحریم ها و اثرات آن در تمام بخش ها (ورود دانش، رقابت و...) و در آخر هدفمند نبودن هزینه های انجام شده بابت تبلیغات اشاره کرد که این امر خود باعث ورود شرکت ها به جنگ قیمت برای حفظ سهم بازار شده است.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/قالیباف: وزرا اطمینان دادند که قطعی برق بخش خانگی متوقف می‌شود

موافقت کابینه امنیتی اسرائیل با آتش‌بس

عکس/حتی در فلسطین، میزان درآمد سه برابر ایران است!

فیلمی از انفجار بمب در محل حضور ورزشکاران ایرانی

استقلال با مهاجم خارجی قرارداد بست!

کمیسیون تلفیق با هرگونه واردات بنزین در سال آینده مخالفت کرد

سفیر آلمان بی سر و صدا به محل کارش در تهران برگشت

سرپرستان خانوار مجاز به استفاده از کالابرگ الکترونیکی به جای یارانه شدند

نرخ بلیت هواپیما درایام حج سال آینده براساس قیمت ارز و سوخت هواپیما مشخص می‌شود

عکس/کنایه سنگین ضرغامی به علما به‌خاطر جنیفر لوپز!

شمارش معکوس برای آتش‌بس شکننده میان اسرائیل و لبنان/آتش‌بس چه تاثیری بر منطقه و ایران دارد؟

کشف یک کیلو ماده مخدر از معده مسافر اتوبوس

جزئیات نامه مهم آملی لاریجانی به مجلس

واریزی ۲میلیونی به حساب این گروه از بازنشستگان

پیش بینی قیمت دلار فردا ۷ آذر ۱۴۰۳/ خیز دلار برای صعود به قله ۷۰ هزار تومان

بیانیه وزرای خارجه گروه هفت

عکس/دختر ایرانی تصادف کرد و قهرمان شد!

یک زن برای نخستین‌بار معاون وزیر کار شد

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۷ آ‌ذر ۱۴۰۳/ فشار به سکه از دو جناح

معمار استادیوم تختی درگذشت

ایلان ماسک: پهپاد‌ها جایگزین اف ۳۵ می‌شوند

صحبت‌های اسکوچیچ پیش از دیدار تشریفاتی تراکتور

تهران تا شنبه ۶ درجه سردتر می‌شود

سیاست های پولی و مالی چه تفاوتی دارند؟

چه عواملی بر ارزش ارز یک کشور تأثیر می‌گذارند؟

بیشترین تصادف‌های تهران چه ساعتی است؟

پیش بینی بورس چهارشنبه ۷ آذر ۱۴۰۳

فیلم/ شکنجه ایرانی‌ها توسط گروگان‌گیر‌های افغان (۱۸+)

مرگ مشکوک ۲ کودک تهرانی پس از مصرف ماکارونی

خرید خودرو‌های وارداتی با حساب وکالتی بانک رفاه کارگران

دستیار رئیس جمهور: در سال ۱۴۲۰ ما وارد دوره کهنسالی می‌شویم

منبع لبنانی: جهت تصویب توافق آتش‌بس آماده باشید

برای گسترش شمولیت مالی و توسعه توثیق الکترونیکی باید نگاه سنتی را کنار بگذاریم

تعیین اعضای دوره نهم شورای عالی حوزه‌های علمیه

عکس/ قرارداد محرم نویدکیا فسخ شد

اجرای طرح "سرمایه‌یار رفاه" بانک رفاه کارگران آغاز شد

گاز ارزان و بهره‌وری پایین نیروگاه دو عامل اصلی ناترازی

تندیس سیمین سه ستاره جشنواره ملی صنعت سلامت محور به ایرانول تعلق گرفت

عضویت شرکت نفت ایرانول در انجمن علوم فن‌آوری و بسته‌بندی ایران

بیمه معلم، مجری بیمه حوادث و مسئولیت مدنی کودکستان‌های کشور شد

رنگ قرمز در شب یلدا نماد چیست؟

روش معجزه آسا برای چربی سوزی پشت میز کار

نایب‌قهرمانی تیم ملی کاراته ایران در جام جهانی با حضور ملی‌پوشان بیمه تعاون

جزییاتی از طرح پرداخت حق ثبت مهریه+ جدول

مراسم تقدیر از برترین‌های فروش منطقه ۵ بیمه پاسارگاد برگزار شد

راهکار طلایی برای پاک کردن لاک ناخن از روی مبل و فرش+عکس

بیمه ملت، بیشترین رضایت مشتری و کمترین شکایت ثبت شده در صنعت بیمه

فرصتی استثنایی برای استفاده از تخفیفات ویژه در جشنواره ۲۱

مرکز ارتباط با مشتریان موسسه اعتباری ملل؛ پشتیبان مطمئن شما

معدن گنجه رودبار بسته شد