تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۲۵ دی ۱۳۹۸

تصمیم جدید شورای شهر تهران برای رانندگان تاکسی

شورای شهری‌ها خبر از برنامه‌ریزی جدید برای ۸۰ هزار راننده تاکسی داده‌اند. سرپرست معاونت حمل و نقل شهرداری هم به این تصمیم چراغ سبز اولیه نشان داده و به نظر می‌رسد در سال جدید برنامه‌های متفاوتی برای نرخ کرایه‌ها اجرا شود.
تصمیم جدید شورای شهر
 
اقتصاد۲۴- ۸۰ هزار تاکسی در تهران فعالیت دارد و روزانه تعداد زیادی مسافر با استفاده از تاکسی در سراسر پایتخت جابجا می‌شوند. هرچند تاکسی‌ها جزو ناوگان حمل و نقل عمومی محسوب می‌شوند، ولی رانندگان معتقدند سیاست‌های یک بام و دو هوا برایشان وجود دارد و نه فعالیتشان شخصی محسوب می‌شود و نه کامل تحت پوشش حمل و نقل عمومی‌اند. موضوع کرایه‌های تاکسی و اینکه هزینه خرید خودرو بر عهده خود راننده است از جمله مواردی محسوب می‌شود که این موضوع را ملموس‌تر می‌کند.

همه ساله با آغاز سال متوسط نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و امسال بر همین روال همیشگی در اردیبهشت کرایه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی در پایتخت افزایش یافت. همه چیز مشابه سال‌های پیش بود تا اینکه ۲۴ آبان سوخت گران شد و این موضوع مسافران و رانندگان تاکسی را نگران کرد. رانندگان نگران اینکه هزینه‌هایشان بدون تغییر نرخ تاکسی افزایش یابد و مسافران نگران رشد کرایه‌ها شدند.

اما همزمان با این اتفاق دولتی‌ها و شورای شهری‌ها اعلام کردند نرخ‌ها تغییر نمی‌کند. محسن هاشمی رئیس شورای شهر گفت: «قرار نیست نرخ کرایه‌ها تغییر کند». دولت هم سهمیه سوخت تاکسی‌ها را افزایش داد. اما این موضوع پایان دل نگرانی رانندگان تاکسی نبود و رانندگان زیادی اعلام کردند هزینه ماهانه خودروی آن‌ها به دلیل افزایش نرخ بنزین ۲۰۰ هزار تومان بیشتر شده است. صدای رانندگان به گوش شورای شهری‌ها از جمله محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر رسید. وی بیان داشت: تاکنون نرخ کرایه‌ها را ثابت نگه داشته‌ایم، اما باید توجه کرد که نمی‌توان از جیب رانندگان تاکسی، شعار تثبیت قیمت داد!

وی اعلام کرد: هزینه‌های تاکسی‌ها افزایش پیدا کرده‌است؛ ما باید فکری به حال این وضعیت کنیم، قبل از اینکه راننده‌ای بخواهد به صورت خودسر نرخ کرایه را افزایش دهد.

شورای شهر بر اساس سیاست‌گذاری‌ها، مسؤول نرخ گذاری کرایه‌ها است و پس از نرخ پیشنهادی شورا، فرمانداری به عنوان نماینده دولت باید نرخ را تأیید کند. همچنین کرایه‌ها بر اساس تورم، هر سال تغییر می‌کند و در ماه‌های پایانی سال شورای شهری‌ها باید تصمیم جدیدی برای میزان نرخ‌ها بگیرند، ولی امسال اعضای شورای شهر خبر از تصمیم جدیدی داده‌اند تصمیمی که هرچند هنوز به تصویب اعضای شورا نرسیده، ولی احتمال تصویب آن زیاد است.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره این تصمیم جدید به خبرنگار فارس، گفت: در گذشته در مورد تاکسی‌های پایتخت بحث تعاونی آن‌ها مطرح بود و این تعاونی حمایت‌هایی همچون ارائه لاستیک و قطعات خودرو را انجام می‌داد، ولی با گذشت زمان تعاونی‌ها حذف و سازمان تاکسیرانی مسئولیت نظارت و برنامه‌ریزی در حوزه تاکسی‌های پایتخت را برعهده گرفت.

در حال فراهم کردن مقدماتی هستیم که نرخ کرایه‌ها را دیگر شورا تعیین نکند. شورای شهر باید نرخ مترو و اتوبوس را که زیرمجموعه‌ای از شهرداری است را معین و نرخ‌گذاری کرایه تاکسی باید به عهده اتحادیه‌ها باشد.


قیمت‌گذاری نرخ تاکسی در استانه واگذاری


وی درمورد نرخ کرایه‌های تاکسی بیان داشت: تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها به نظرم نبایدکار شورای شهر باشد و تعاونی‌ها باید این موضوع را انجام دهند. در حال حاضر عمده نارضایتی رانندگان تاکسی با گرانی بنزین در مورد کرایه‌ها است و ما در حال فراهم کردن مقدماتی هستیم که نرخ کرایه‌ها را دیگر شورا تعیین نکند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای تهران با طرح این سؤال که مگر نرخ آژانس‌ها را شورای شهر تعیین می‌کند که نرخ تاکسی‌ها برعهده شورا گذاشته شده است؟ گفت: شورای شهر باید نرخ مترو و اتوبوس را که زیرمجموعه‌ای از شهرداری است را معین کنند و نرخ‌گذاری کرایه تاکسی باید به عهده اتحادیه‌ها باشد. همچنین بر این اساس شرایط رقابتی با تاکسی‌های اینترنتی و آژانش‌ها فراهم شده و به نوعی قیمت را بازار تعیین می‌کند.

علیخانی با بیان اینکه این روش به معنای کاهش یا افزایش نرخ کرایه‌ها نیست، گفت: قطعا در صورت واگذای این مساله به اتحادیه، آن‌ها کاری نخواهند کرد که مشتری‌های تاکسی‌ها با ارائه کرایه عجیب و غریب کم شود، ولی می‌توانند راهکار‌هایی داشته باشند که علاوه بر رفع مشکلات تسهیلاتی بهتر برای رانندگان فراهم شود.

وی بیان داشت: سازمان تاکسیرانی هم می‌تواند بحث نظارت بر نظم‌دهی خطوط و ساماندهی آن‌ها را انجام دهند همچنین کمک به نوسازی ناوگان از این طریق صورت گیرد و اینکه شورای شهر بخواهد نرخ‌گذاری در کرایه‌ها انجام دهد و شهرداری هم در ابلاغ و اجرا دخیل باشد به نظرم خوب نیست. بر همین اساس در این رابطه جلساتی با معاونت حمل و نقل شهرداری داشته‌ایم و نظر اولیه آن‌ها نیز موافقت با موضوع است.

علیخانی تاکید کرد: نرخ‌گذاری تاکسی‌ها ارتباطی به شورای شهر نباید داشته باشد مگر در آمد تاکسی به بودجه شهرداری می‌آید؟ یا دولت و شهرداری در این زمینه یارانه می‌دهند که ما بخواهیم نرخ‌ها را تعیین کنیم؛ بنابراین همچون آژانس‌ها، تاکسی‌ها باید نرخ‌گذاری آن‌ها در غیر از شورای شهر انجام گیرد.

وی اعلام کرد: برای سال آینده احتمالا دیگر نرخ‌گذاری کرایه‌های تاکسی به عهده شورای شهر نخواهد بود و قرار شده تصمیم‌گیری‌هایی در این زمینه انجام شود بنابراین درصورتی که همه اعضای شورا موافقت کنند، نرخ‌گذاری را به اتحادیه تاکسی‌ها واگذار می‌کنیم.


تاکسی‌ها فعلاً اتحادیه ندارند


اما علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت:هنوز در مورد این ایده جزییاتی در اختیار ما نیست که بتوان در مورد مزایا یا معایب اجرایی آن اظهار نظری کرد.

وی بیان داشت: در حال حاضر رانندگان تاکسی مدام به ما اعلام می‌کنند که پایه هزینه بنزین آن‌ها از هزار به ۱۵۰۰ تومان افزایش یافته و معترضند که چرا کرایه‌های تاکسی تغییر نمی‌کند. ولی باید توجه داشت که شهرداری به تنهایی در این زمینه تصمیم گیر نیست و برای تعیین کرایه تاکسی، مسیر قانونی مشخصی وجود دارد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد:همه ساله پس از تصمیم‌گیری شورا در مورد لایحه نرخ کرایه تاکسی، مصوبه شورا به هیات تطبیق در فرمانداری جهت تائید ارسال می‌شود و اگر در این هیات به تصویب برسد جهت اجرا به سازمان تاکسیرانی ابلاغ می‌شود. در نتیجه تاکسی‌های پایتخت ملزم به برچسب‌گذاری و دریافت نرخ‌های جدید می‌شوند.

باید سازوکار‌های دقیقی برای تصمیم جدید مشخص شود که هم الزامات قانونی در آن رعایت شده باشد و هم حقوق تاکسیرانان و شهروندانی که از تاکسی استفاده می‌کنند را تأمین کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تاکسی‌های پایتخت اتحادیه‌ای همچون آژانس‌ها که زیرمجموعه نظام صنفی فعالیت می‌کنند ندارند و در صورت واگذاری اختیار نرخ‌گذاری توسط شورای شهر باید سازوکار‌های دقیقی برای آن مشخص شود که هم الزامات قانونی در آن رعایت شده باشد و هم حقوق تاکسیرانان و شهروندانی که از تاکسی استفاده می‌کنند را تامین کند.


چراغ سبز شهرداری برای واگذاری نرخ گذاری تاکسی‌ها


یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز درباره این موضوع به خبرنگار فارس گفت: هنوز تصمیمی قطعی در این زمینه گرفته نشده است، ولی به صورت کلی موافق این قضیه هستیم البته باید حتما بررسی‌های کامل انجام شود.

وی تصریح کرد: اصل ایده بسیار خوب است، ولی اینکه چقدر آمادگی در اجرای آن وجود دارد موضوعی است که باید بررسی شود و کار‌های کارشناسی دقیق و پخته درمورد آن صورت گیرد.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اظهارداشت: واگذاری موضوع نرخ‌گذاری کرایه‌های تاکسی بسیار حائز اهمیت است و نیاز داریم جلسات مفصلی در این زمینه برگزار کنیم تا معایب و محاسن طرح بررسی شود.

استقبال رانندگان از طرح‌های جدید


برای کسب نظر رانندگان تاکسی و رانندگان به یک پایانه تاکسی در مرکز تهران مراجعه کردم و با برخی از رانندگان به گفتگو نشستم. دل رانندگان تاکسی ناخوش از کرایه‌ها بود و آن‌ها اعلام کردند دخلشان به خرجشان نمی‌خورد. رضا که به عنوان نمایندگان تصمیم گرفت صحبت کند، در مورد نرخ‌گذاری کرایه‌ها بیان داشت: کرایه‌های تاکسی بسیار غیر منصفانه است و سازمان تاکسیرانی حمایت‌های لازم را انجام نمی‌دهد.

به گفته وی بسیاری از همکارانش به مشاغل دیگر روی آوری و از زمانی که تاکسی‌های اینترنتی آمده‌اند ترجیح داده شده که در این بخش فعالیت کنند.

این نمایندگان رانندگان تاکسی بیان داشت: تشکیل اتحادیه بسیار خوب است و قطعا همه رانندگان از آن استقبال می‌کنند.


تصمیمات جدید در راه


هرچند در حال حاضر بسیاری از شهروندان معتقدند که برخی از رانندگان تاکسی به صورت سرخورد کرایه‌ها را افزایش داده‌اند، ولی سازمان تاکسیرانی اعلام کرده تخلفات بسیار اندک است و با همه گزارشات واصله که حکایت از دریافت اضافی کرایه باشد. برخورد می‌کند. اما مسافران نظر دیگری دارند و حالا باید منتظر ماند و دید که تصمیم جدید برای ۸۰ هزار تاکسی به کجا ختم می‌شود و آیا با واگذاری تعیین نرخ از شورای شهر به اتحادیه، شرایطی بهتری را برای مسافران و رانندگان فراهم می‌کند؟
 
برخی از مخاطبان «فارس من» هم با ثبت سوژه‌ای درخواست پیگیری مطالبات رانندگان تاکسی را داشته‌اند.
 
منبع: فارس
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ رسایی: من را متهم کردند که در برابر دستور رهبری مقاومت می‌کنم

فیلم/ ادعای نماینده مجلس درباره زمان مصوبه افزایش قیمت خودرو

فیلم/ پاداش پایان خدمت کارمندان دولت ۶۵۰ میلیون تومان شد

تصویری دردناک از ای دی کارت امید عالیشاه

فیلم/ روش محاسبه حقوق سال آیندۀ کارمندان و بازنشستگان

گزارش بورس امروز سه شنبه ۶ آذرماه ۱۴۰۳

کشف جسد مرد جوان در پارک ستارخان

عکس/ تعهدات بیمه تکمیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ بازنشستگان

هشدار برف و سرما به این ۱۸ استان

پیش بینی آینده مذاکرات هسته ای ایران و اروپا

عکس/ سنگ تمام استقلالی‌ها برای عالیشاه

فیلم/ پرداخت یارانه به بازی تایید و تکذیب رسید

عکس/ سنگ‌نگاره شاهنشاه ساسانی در حال دادن گل به همسرش

فیلم/ سخنان عجیب قالیباف درباره تحریم نفت ایران

فیلم/ صدور حکم پروندۀ چای دبش تا پایان ماه

عکس/ استوری سرمربی پرسپولیس برای امید عالیشاه

عکس/ نمایی دیدنی از ‏مسجد وکیل شیراز

عکس/ خانه وزیر جنگ مظفرالدین شاه قاجار

فیلم/ تهدید پزشکیان به استیضاح از تریبون مجلس

پاییز هزار رنگ در نصف جهان

فیلم/ حمله تند ثابتی به پزشکیان در صحنه علنی مجلس

عکس/ پاییز تماشایی و درخشان در روستای شهرستانک تهران

عکس/ رضاشاه پهلوی و احمدشاه قاجار در یک قاب

مهدی ترابی به پرسپولیس بازگشت؟

اعلام قیمت گوشت مرغ سه‌شنبه ۶ آذر +جدول

استقلال اشک لئوناردو پادوانی را درآورد

فیلم/ گلایه قالیباف از وزیر نیرو

پیشنهاد لیگ برتری برای ستاره پرسپولیس

رابعه اسکویی: اگر نمی‌آمدم جنازه‌ام به ایران می‌رسید

اسرائیل و حزب‌الله در آستانه توافق آتش‌بس

قیمت مسکن و هزینه اجاره‌نشینی در گران‌ترین منطقه تهران

عکس/ علائم پنهان یک سرطان در آقایان

فیلم/ دلیل بازگشت تتلو به ایران از زبان حسین تهی

مجلس موافق واردات خودرو‌های لوکس

رشد ۳۴ درصدی قیمت مسکن در منطقه ۲۲ تهران طی فقط دو ماه

قیمت گوسفند و گوساله تغییر کرد

سطح گردش معاملات بورسی چنگی به دل نمی‌زند

عکس/ تغییر عجیب چهره همسر اول جومونگ در ۴۳ سالگی

ماجرای برخورد مرگبار قطار با نوجوان قائمشهری چه بود؟

با بودجه ۱.۵ تا ۵ میلیارد تومان کجای تهران خانه بخریم؟ + جدول قیمت‌ها

واژگونی سرویس مدرسه و سرنوشت ۱۳ دانش‌آموز در کردستان

ادعای عجیب عضو جبهه پایداری درباره عریان شدن زنان

فیلم/ وضعیت خودرو‌های کوروش کمپانی با ارزش چند ده میلیاردی

فیلم/ ادعای عجیب سخنگوی دولت درباره کلینیک ترک بی حجابی

عکس/ سفر شمسایی، دبیر و عزیزی به بیروت

طعنه سنگین یک روزنامه اصولگرا به سعید جلیلی

متهم ردیف اول بنگاه‌داری بانک‌ها کیست؟

عکس/ استایل شیک الناز شاکردوست در جشن حافظ

عکس/ پوشش خاص بسیجیان در دیدار با رهبری

سقوط دستمزد دلاری کارگران ایرانی از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳/ دستمزد کارگر عربستانی ۱۰ برابر و کارگران اماراتی و ترکیه‌ای، ۴ برابر دستمزد کارگر ایرانی +جدول