اقتصاد۲۴ -یکی از اقدامات مهم ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سالهای اخیر مقابله با عرضه پوشاک قاچاق در کشور بوده که به گفته سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اجرای این طرح از نیمه دوم سال ۹۷ این فرصت برای تولید کنندگان داخلی فراهم شده است تا میزان تولیدات خود را افزایش دهند و با جمع شدن برندهای پوشاک وارداتی از سطح عرضه فرصت عرضه برای تولید کنندگان داخلی فراهم شد.
حمیدرضا دهقانی نیا در مورد تاثیر اجرای طرح مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق بیان داشت: براساس آمار تهیه شده عرضه پوشاک قاچاق از ۲.۶ میلیارد دلار به کمتر از ۱.۸ میلیارد دلار تا پایان سال ۹۸ رسیده است.
وی با اشاره به تبلیغات گسترده پوشاک تولید داخل در رسانه ملی بیان داشت: به اذعان تولید کنندگان پوشاک داخلی با محدود شدن فضای عرضه برندهای خارجی، فضا برای عرضه پوشاک با برندهای مطرح ایرانی فراهم شده بطوری که اکنون شاهد تبلیغات گسترده برخی برندها از رسانههای مختلف هستیم در حالی که پیش از این چنین فضایی برای عرضه فراهم نبود.
حمید نامی نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک نیز ضمن تایید کاهش واردات پوشاک قاچاق بیان داشت: اگر زمانی صحبت از ۴ تا ۵ میلیارد دلار واردات پوشاک قاچاق به کشور میشد، اما براساس آمار سال ۹۷ واردات پوشاک قاچاق به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه تولید پوشاک داخلی در سه سال گذشته افزایش یافته است گفت: دلیل اصلی این موضوع افزایش قیمت دلار و مبارزه با کالای قاچاق پس از دستورالعمل ثبت برندهای خارجی است ضمن اینکه از سال ۱۳۹۷ به دلیل تحریمها واردات کالاهای تولید داخل از جمله پوشاک ممنوع شده است.
وی همچنین بیان داشت: اگرچه واردات پوشاک قاچاق بطور چشمگیری کاهش یافته، اما هنوز این واردات ادامه دارد و نکته حائز اهمیت آن است که یک زمانی به دلیل پایین بودن قیمت دلار و ارزش افزودهای که ورود کالای قاچاق به داخل کشور داشت، عمده کالاهایی که وارد میشد با کیفیتهایی بود که برای بازار داخلی ایران جذابیت داشته باشد، اما از زمانی که قیمت دلار به شدت افزایش یافته است واردات پوشاک با کیفیت پایین افزایش یافته است و عمده این واردات از کشورهای آسیای جنوب شرقی است.
اگرچه براساس آمار اعلام شده از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بخشی از واردات پوشاک قاچاق کاهش یافته و با ممنوعیت واردات پوشاک شرایط برای تولید کنندگان داخلی کمی بهتر شده است، اما ادامه این روند نیازمند اجرای مستمر طرح مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق است این در حالی است که به گفته سعید قدیری دبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک مدتی است که اجرای طرح مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق متوقف شده است.
وی در این رابطه اظهار داشت: از اسفند سال گذشته برخورد با برندهای محرز قاچاق در سطح عرضه به دلیل فضای انتخاباتی متوقف شده است و علیرغم گذشت شرایط انتخاباتی هنوز برخورد با برندهای قاچاق در سطح عرضه مجدد اجرا نشده است.
بیشتربخوانید:پوشاک در ایران ۳۰ درصد گرانتر از همسایگان/ قیمت پوشاک دو برابر شد
قدیری بیان داشت: این موضوع باعث شده تا در ماههای اخیر بازار پوشاک کشور به راحتی در اختیار عرضه کنندگان پوشاک وارداتی قاچاق قرار گیرد.
وی با اعلام اینکه توقف برخورد با برندهای محرز قاچاق عاملی شد تا در سه ماهه پایانی سال گذشته بازار پوشاک کشور به راحتی در اختیار آنها قرار گیرد، افزود: در سال جاری برای رفع این مشکل جلساتی را با ستاد قاچاق کالا برگزار کرده ایم که در نهایت در آنجا تاکید کردیم علاوه بر برخورد با برندهای محرز قاچاق با برندهای غیر محرز قاچاق هم در سطح عرضه باید برخورد لازم صورت گیرد.
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک کشور تصریح کرد: بنابراین اگر مسئولان ستاد قاچاق کالا و ارز برخورد با عرضه کالای قاچاق را استمرار ندهد به مرور شاهد برگشت عرضه پوشاک قاچاق به وضعیت قبل خواهیم بود.
قدیری بیان داشت: در شرایط فعلی که مناطق آزاد افزایش پیدا کرده و ثبت سفارش آزاد است به طور حتم باید مقابله با ورود کالاهای قاچاق به کشور با جدیت انجام شود.
پیش از این دهقانی نیا سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به فارس گفته بود که اجرای طرح مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق دوباره از تیرماه امسال بصورت جدی اجرا خواهد شد.
علیرغم اینکه صنعت پوشاک کشور یکی از صنایع اشتغال زا به شمار میرود، اما همواره فعالان این بخش صنعتی با مشکلاتی مواجهند و این مشکلات ادامه حیات اقتصادی را برای آنها با مشکل مواجه میکند که یکی از این مشکلات عرضه پوشاک قاچاق است که همانطور که اشاره شد طی سالهای اخیر و بخصوص از سال ۹۷ اقداماتی در راستای مبارزه با واردات پوشاک و عرضه پوشاک قاچاق انجام شده که تا حدودی موفقیتهایی نیز از اجرای این طرح حاصل شده است، اما وقفههایی که در اجرای طرح مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق به دلایل مختلف ایجاد میشود از کارایی این طرح به طور محسوسی میکاهد بنابراین لازم است تا مسئولان با دقت نظر و جدیت بیشتر این طرح موفق را بدون وقفه ادامه دهند.
یکی از نکات مورد توجه دیگر در مورد عرضه پوشاک قاچاق این است که با توجه به محدودیت ایجاد شده برای عرضه پوشاک قاچاق در فروشگاههای سطح شهر، عرضه پوشاک قاچاق در فضای مجازی افزایش یافته و بسیاری از سایتهای اینترنتی به راحتی اقدام به عرضه پوشاک وارداتی میکنند.
اگرچه سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا معتقد است که برخی از عرضه کنندگان پوشاک در فضای مجازی پوشاک با کیفیت ایرانی را به جای پوشاک خارجی به مردم عرضه میکنند لذا نمیتوان به طور قطع گفت که تمام پوشاک خارجی عرضه شده در فضای مجازی قاچاق است.
وی بیان داشت:، اما با این وجود پیرو اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی تاکنون بیش از ۳۰۰ سایت با هماهنگی ضابطین و قوه قضائیه مسدود شده است، اما این اقدامات کافی نیست و به راحتی انواع پوشاک قاچاق وارداتی از طریق سایتهای اینترنتی قابل عرضه است.