به گزارش جامعه ۲۴ - افزایش عوارض ساختمانی در تهران از اولین تذکرات اعضای شورای شهر جدید بود. به گفته آنها این افزایش باعث قفل شدن کارها در مناطق و کاهش درآمدهای شهرداری شده است. حبیب کاشانی در یکی از جلسات شورا با اشاره به بازدیدی که از منطقه ۵ تهران داشت اعلام کرد که کارها در این منطقه کاملا قفل است؛ برخی از شهروندان در تیرماه مراجعه کردند و فیش عوارض گرفتند و الان این رقم ۱۱۰ درصد افزایش یافته است، یعنی فیش یک میلیاردی به رقم دو میلیارد و ۳۰۰ رسیده است و مردم در یک بلاتکلیفی گیر کردهاند.
این درحالی است که حامد سلیمی، مدیرکل صدور پروانه شهرداری تهران در زمان ابلاغ عوارض جدید ساختمانی در ۱۲ تیر ماه امسال اعلام کرده بود که میانگین عوارض بیش از ۵۰ درصد و کمترین حدود ۳۵ تا ۳۷ درصد است.
این اظهارات بدان معنا است که عوارض شهرسازی به زودی تعدیل و یا کاهش شدید پیدا خواهد کرد؛ موضوعی که اعضای شورای پنجم از این جهت که هر فردی که ساخت و ساز میکند مطابق با سودی که نصیبش میشود و یا عارضهای که به شهر وارد میکند باید عوارض پرداخت کند، سقف آن را بالا بردند. حالا با روی کار آمدن اعضای شورای ششم، عوارض کاهش پیدا خواهد کرد و موضوعی که آنها به رونق بازار مسکن تعبیه میکنند، به گفته برخی منتقدان باز شدن فنر گسترده ساخت و ساز در تهران با ظرفیت زیستی بسیار پایین است.
بیشتر بخوانید: وقتی از خانهدار شدن، آرزویی بیش نمیماند
ناصر امانی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در اینباره میگوید: افزایش عوارض شهرسازی محدود به مناطق جنوبی نیست و در همه مناطق مصوبه شورای پنجم مبنی بر افزایش شدید عوارض شهرسازی مشکلساز شده است. فشار این موضوع در مناطق جنوبی است از این جهت که ما در آنجا بافت فرسوده و ناپایدار داریم و مردم نیاز بیشتری به نوسازی دارند.
او ادامه میدهد: فیشی که یک میلیارد بوده با ابلاغ عوارض به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. طبیعتا کسی که در مناطق ۱۴ یا ۱۵ سکونت دارد و بنای نوسازی آپارتمان فرسوده خودش را دارد، توان پرداخت چنین عوارضی را ندارد، لذا فیشها در دست مردم مانده است. از طرفی درآمدهای شهرداری هم کم خواهد شد؛ بالاخره مطابق با آنچه شورای پنجم میگفتند عوارض در قالب طرح تفصیلی اخذ میشود و کسب درآمد شهرداری از این محل هم مشکلی ندارد.
امانی با بیان اینکه باید در دریافت عوارض تجدید نظر جدی شود، اظهار میکند: برای کمک به مناطق جنوبی جهت نوسازی بافت فرسوده و ناپایدار و نیز رونق ساخت و ساز در پایتخت باید این عوارض تعدیل شود. حتما یکی از دلایل رکود ساخت و ساز در تهران افزایش شدید عوارض شهرسازی است. انبوهسازانی که در شمال تهران کار میکردند، فعالیتشان را متوقف کردند، چون معتقدند برایشان با شرایط فعلی به صرفه نیست.
این عضو شورا اضافه میکند: ما با وجود اینکه تمرکزمان بر روی مناطق جنوبی و محروم است همزمان دوست نداریم کسانی که میتوانند سرمایهشان را به خارج از کشور ببرند، اما در داخل سرمایهگذاری میکنند را ناامید کنیم. ما از همه نوع سرمایهگذاری در تهران پشتیبانی و حمایت خواهیم کرد.
پیش از این نیز علیرضا زاکانی، شهردار منتخب تهران در پاسخ به این پرسش که نگرانی درباره باز شدن فنر ساخت و ساز و تراکمفروشی در تهران ایجاد شده است گفته بود که فنر ساخت و ساز باز میشود، اما فنر ساخت و ساز درست باز میشود. ساخت و سازی که منطبق با قانون و اسناد موجود زمینه رونق ساخت و ساز را ایجاد میکند درست است و شهرداری باید این کار را بکند.
همچنین تعدادی دیگر از اعضای شورای شهر ششم معیار ساخت و ساز را طرح تفصیلی عنوان کردند، به طوری که جعفر تشکری هاشمی میگوید: ما یک معیار داریم و آن هم طرح جامع و طرح تفصیلی شهر است و هر ساخت و سازی باید بر پایه این دو سند بالادستی انجام شود.
او ادامه میدهد: اینکه بگوییم شهر نفروشی کردیم و مثلا کسی میخواهد خانه اش را بسازد بگوییم به او پروانه ندادیم یک موضوع غیر معقول است و به نظر من فقط یک ادعا از سوی گذشتگان بوده است. مگر میشود به کسی که میخواهد ملکش را بازسازی کند یا از نو بسازد بگوییم نمیخواهیم شهر فروشی کنیم؟! کسی که کاربری ملکش مسکونی است شهرداری باید به او اجازه دهد.
هاشمی اضافه میکند: اینکه خلاف طرح تفصیلی اجازه داده خواهد شد و هر کس هر کاری دلش خواست کند و یک آشفته بازار راه بیفتد حرف غلطی است و شورای ششم هرگز این اجازه را نخواهد داد.