اقتصاد ۲۴ - مقرر شده گمرک ایران پیشنویس پیشنهادی طرحی را برای حل موضوع به وزارت اقتصاد ارائه کند تا در هیأت دولت بررسی و تصویب شود. درصورت تأیید هیأت وزیران، به مالکان خودروهای رسوبی و دپو شده در گمرک مهلت ۶ ماههای داده میشود تا طبق ضوابط تعیین شده به ترخیص این خودروها اقدام کنند.
خودروهای رسوبی باقیمانده ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودرویی است که با تغییر سیاست دولت و ممنوعیت واردات در گمرک و بندرهای مختلف دپو شده است.با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد این دستور گفتگو کردهایم.
آخرین وضعیت دپوی خودروهای وارداتی در گمرک و مبنای دستور اخیر رئیسجمهوری برای ترخیص این خودروها چیست؟
این خودروها باقیمانده ۱۲ هزارو ۲۶۱ دستگاه خودروی وارداتی است که بعد از ممنوعیت واردات خودرو در گمرک و بندرها دپو شد، اما در دولت گذشته، براساس چند مصوبه هیأت دولت، ۱۰ هزارو ۱۲ دستگاه از این خودروها بهتدریج ترخیص شد، اکنون فقط ۲ هزارو ۲۴۹ دستگاه خودروی وارداتی در گمرک رسوب کرده است. از ۲ هزارو ۲۴۹ خودروی باقیمانده در گمرک نیز هزار و ۲۴ دستگاه خودرو در اختیار مراجع قضایی و تعداد ۱۲۲۵ خودرو هم فاقد برگ ثبت سفارش است.
همچنین ۳۰۳ دستگاه خودرو در گمرک خرمشهر متوقف شده و ۲۱۰ دستگاه هم از جمله خودروهای آمریکایی است که پیش از ممنوعیت ثبت سفارش به گمرک وارد شده بود. این خودروها در بندرهای مختلف کشور مانند آستارا، بازرگان، بندرلنگه و... پراکنده شدهاند، اما اغلب آنها در گمرکهای جنوب کشور دپو شده است.
ترخیص این خودروها بر مبنای دستور جدید رئیسجمهوری به چند الزام مانند ثبت سفارش و مجوز ورود (خودروهای آمریکایی) نیاز دارد. تهیه پیشنویس اعلام وضعیت این خودروها در گمرک، که در جریان ریز واردات اینگونه خودروهاست و ارائه آن به هیأت وزیران اقدام خوبی است که موجب میشود تا برخی مردم به اموال و داراییهای خود برسند.
نظر شما در مورد تعیین مهلت ۶ ماهه برای ترخیص این خودروها چیست؟
اینکه گمرک متولی ارائه پیشنویس چنین طرحی شده کار خوبی است. تعیین مهلت ۶ ماهه برای طی فرایند قانونی ترخیص خودروهای مذکور نیز بسیار مناسب است. در مصوبات دولت گذشته زمان ۴۵ روز و ۳ماه برای ترخیص خودروها درنظر گرفته میشد که همزمانی آن با برخی تعطیلات و مناسبتهای رسمی مانند عید نوروز یا محرم موجب میشد تا واردکنندگان قادر به طی بوروکراسی اداری برای ترخیص خودروهایشان نباشند. ولی حالا وقتی این مصوبه صادر شود وزارت صمت به ارائه ثبت سفارش ملزم است و سازمان ملی استاندارد نیز باید ترخیص این خودروها را با تعداد استانداردهای زمان ورود این خودروها تطبیق دهد.
برآوردی از ارزش این خودروهای دپو شده و مالکان آن دارید؟
اگر متوسط قیمت هر یک از این خودروهای وارداتی را ۳۰ هزار دلار درنظر بگیریم ارزش دلاری این خودروها ۶۷ میلیونو ۴۷۰ هزار دلار است که با احتساب نرخ ۲۸ هزار تومان به ازای هر دلار، ارزش ریالی این خودروها به ۱۸۸۹ میلیارد تومان میرسد. بهجز ۱۰۰۰ خودرو که پرونده قضایی دارند، بقیه خودروهای دپو شده به اشخاص حقیقی تعلق دارد که نسبت به واردات خودرو اقدام کرده، اما به ترخیص آن موفق نشدهاند.
بیشتربخوانید:واردات خودرو؛ هیاهوی بسیار برای هیچ
همچنین بعید است که خودروهای دپو شده در گمرک با خودروهای پیشفروش شده قبلی مرتبط باشد که بتوان با ترخیص آن از گمرک ایفای تعهد کرد، زیرا اغلب واردکنندگان خودرو نسبت به ایفای تعهدات پیشفروش خودروهای خارجی اقدام کردهاند و کسانی نیز که قادر به ایفای تعهدات خود نبودهاند اصلا خودرویی در اختیار ندارند تا به مشتری بدهند و برخی نیز با احکام قضایی به پرداخت خسارت مشتریان ملزم شدهاند، اما این احتمال نیز وجود دارد که دعوای پیشفروش برخی از این خودروها بین واردکنندگان و مشتریان همچنان ادامه داشته باشد که درصورت ترخیص این خودروها مشتریان میتوانند دریافت خودروهای ثبتنامی را درخواست کنند.
با توجه به دپوی این خودروها در فضاهای باز گمرکها و بندرها، وضع سلامت خودروهای مذکور برای عرضه به مشتریان چگونه است؟
این خودروها قابل استفاده است، اگرچه با گذشت چند سال از قرار گرفتن خودروهای مذکور در معرض گرما و سرمای هوا، باید برخی قطعات پلاستیکی، لاستیکها، باتری، صندلی، جلوداشبورد و... تعویض شوند، ضمن اینکه رنگ این خودروها نیازمند پولیشکاری مناسب است. همچنین احتمالا به سیستم برقی برخی از این خودروها، بهدلیل استفاده از الیاف جدید در سیمکشیها، که مورد علاقه برخی جوندگان مانند موش است، آسیب وارد شده که باید عیوب آن رفع شود.