اقتصاد ۲۴ - وی با اعلام این مطلب، اظهار داشت: با حمایت معاونت بهره برداری، مدیر ناحیه نورد سرد، مدیران محترم خطوط پوششدار و سرد، تعمیرات مرکزی، مرکز تعمیرات نسوز و تعمیرگاه مرکزی، دفتر فنی تعمیرات، بازرسی فنی و آزمایشگاه اتوماسیون و ابزاردقیق، تعمیرات هشت روزه واحد گالوانیزه و ۱۰ روزه خط ورق رنگی با آماده سازیها و هماهنگیهای لازم و با انجام حدود ۲۶ هزار نفر ساعت فعالیت تعمیراتی، با نظم و انضباط و با کیفیت انجام پذیرفت.
نادریمهر در خصوص انجام فعالیتهای اجرایی در این شات دان، به بهینه سازی ماشین خشک کن محلول کروماته خط رنگی به وسیله مادون قرمز اشاره نمود که به دلیل حرارت زیاد این منطقه به شدت تخریب شده بود و در این شاتدان با فولاد استیل بازسازی کامل گردید. ازجمله فعالیتهای دیگر به تعویض تعداد ۱۰۱ غلتک در خط گالوانیزه و تعویض تعداد ۲۲ غلتک در خط ورق رنگی، تعویض ۲۸ رادیانت تیوب و سرویس تعداد ۴۰ مشعل کوره و بازدید چرخ دندههای بیش از ۴۰ عدد گریبکس و کوپلینگ دندهای میتوان اشاره کرد.
سرپرست تعمیرات واحد ورق گالوانیزه و رنگی در ادامه به فعالیتهای صورت گرفته در این شاتدان اشاره کرد و گفت: پروژه تعویض اتوماسیون کوره خط گالوانیزه یکی از این فعالیتهاست که این پروژه قسمتی از پروژه کلان تعویض اتوماسیون گالوانیزه است که در شاتدان سال آینده به همراه پروژه REVAMP گالوانیزه انجام میپذیرد. اتوماسیون کوره گالوانیزه از نوع Free lance ۲۰۰۰ شرکت ABB بود که به دلیل از رده تولید خارج شدن قطعات کنترلی آن و همچنین قدیمی و پایین بودن سرعت شبکه آن با اعتماد و اتکا به دانش و تخصص شرکتهای داخلی اقدام به تعویض اتوماسیون کوره به نوع S۷، ۱۵۰۰-Tiaportal شرکت siemens نمودیم که کلیه عملیات طراحی و ساخت تابلوهای برق و اتوماسیون و همچنین برنامه نویسی PLC و مانیتورینگ آن توسط شرکت ایریسا انجام گردید.
وی دومین پروژه را نصب و راه اندازی جرثقیل ۲۵ تنی شماره ۴۸ معرفی کرد و افزود: این جرثقیل با توجه به مشکلات موجود در جرثقیلهای ۴۳ و ۴۴ گالوانیزه و رنگی و عدم توانایی این جرثقی لها در تخلیه خط گالوانیزه و بسته بندی و ارسال کلاف و شارژ کلاف در خط رنگی درخواست گردید که توسط شرکت جرثقیل پولاد ساخته و نصب و راه اندازی گردید.
پروژه برق رسانی اضطراری به کولینگ تاور گالوانیزه سومین پروژه اجرایی در این شات دان بود که نادری مهر به آن اشاره کرد و گفت: به دلیل اهمیت کولینگ تاور برای خنک کاری رادیاتورهای کوره گالوانیزه و همچنین کلیه رادیاتورهای خنک کننده سیستمهای هیدرولیک و آب دمین گالوانیزه و رنگی و همچنین خطوطی که این تجهیز به آنها سرویس میدهد، ازجمله اسکین پاس، خطوط نهایی، کارگاه غلتک و ... و خساراتی که قطع شدن برق کولینگ تاور برای خطوط ایجاد میکرد، طی پروژهای اقدام به کابل کشی و برق رسانی اضطراری به این تجهیز نمودیم. در این پروژه یک تابلوی ATS نصب و راهاندازی گردید که هم از برق نرمال و اضطراری تغذیه میشود.
سرپرست تعمیرات واحد ورق گالوانیزه و رنگی در ادامه چهارمین پروژه را ساخت و نصب اتاقک اعمال فیلم معرفی کرد و خاطرنشان کرد: قبلا محصول خط ورق رنگی جهت مصارف ساختمانی بود. با توجه به تحریمهای ظالمانه و نیاز مبرم شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی به ورق رنگی مورداستفاده در لوازم خانگی، فولاد مبارکه اقدام به تولید محصول ورق رنگی لوازم خانگی نمود. برای تولید محصول ورق رنگی لوازم خانگی پس از اعمال رنگ بر روی ورق، برای جلوگیری از آسیب دیدن رنگ یک لایه فیلم از جنس پلی اتیلن بر روی ورق اعمال میشود. در زمستان با توجه به سرد بودن محیط اعمال فیلم، فیلم اعمال شده مشکلاتی برای کیفیت محصول ایجاد میکرد که با ایجاد اتاقک فیلم و ایجاد محیطی با دمای مناسب مشکل برطرف گردید.
پروژه نصب و راه اندازی باسکول ۳۵ تنی کلاف از دیگر پروژههای انجام شده در این شات دان بود که سرپرست تعمیرات واحد ورق گالوانیزه و رنگی ازآن یاد و تصریح کرد: باسکول ۳۵ تنی کلاف در مسیر سدلهای ماشین حمل کلاف در خروجی رنگی نصب و راه اندازی شد که این باسکول از نوع TM کویل ورق است. این نوع باسکول دارای دو عدد پلاتفورم کاملا مجزا از هم است که در وسط خط به جای سدلهای موجود نصب گردید و نیاز به اتصال دو پلتفرم از بالا یا پایین نیست؛ به همین دلیل قابلیت نصب بر روی انواع خطوط و محلها را دارد که با همت شرکت توزین سپاهان و با دقت بالا انجام گردید.
بیشتربخوانید:افزایش راندمان نیروگاه فولاد مبارکه با اجرای پروژههای بهینهسازی انرژی
وی پروژه ششم را پروژه نصب دو دستگاه تمیزکننده غلتک بر روی رولهای ماشینهای بریدل نام برد که در آن به ایمنی فعالیت تمیزکاری رولها کمک فراوانی میکند و بدون نزدیک شدن اپراتور به این غلتکهای در حال حرکت که جزو فعالیتهای پرریسک واحد بود، فعالیت تمیزکاری به وسیله این دستگاهها انجام میپذیرد.
نادریمهر پروژه دیگر را تعویض کابینهای جرثقیلهای شماره ۴۳ و ۴۴ و ۴۷ معرفی کرد و افزود: طی دوماهه گذشته نصب کابینهای جدید برای جرثقیلهای ۴۳ و ۴۴ و ۴۷ تحت عنوان پروژه تعویض کابینهای جرثقیلهای شماره ۴۳ و ۴۴ و ۴۷ آغاز شده بود. در این شات دان رفع نواقص این پروژه به صورت کامل انجام پذیرفت و به طور کامل در مدار بهرهبرداری قرار گرفت.
وی پروژه لوله کشی و نصب و راه اندازی ۲ عدد کنتور ۸ اینچ بخار و ۲ عدد کنتور ۴ اینچ آب دمین را هشتمین پروژه اجرا شده در این شاتدان معرفی کرد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کنتورهای موجود فقط مصرف انرژی کل ناحیه نورد سرد را اندازه گیری میکرد و در ناحیه نورد سرد تقسیم سیالات در خطوط به صورت محاسباتی صورت میگرفت و مصرف واقعی خطوط قابل اندازه گیری نبود، جهت اندازه گیری مصرف سیالات بخار و آب دمین خطوط گالوانیزه و رنگی به صورت مجزا، در این شاتدان لولهکشی و نصب و راهاندازی ۲ عدد کنتور ۸ اینچ بخار و ۲ عدد کنتور ۴ اینچ آب دمین برای گالوانیزه و ورق رنگی صورت پذیرفت که این فعالیت در کنترل مصرف حاملهای انرژی کمک قابل توجهی خواهد بود.
وی در پایان از حمایتهای مدیریت ناحیه نورد سرد و مدیریت خطوط پوشش دار، ریاست واحد گالوانیزه و رنگی و تلاش پرسنل واحد گالوانیزه و رنگی و همکاری واحدهای ایمنی فنی ناحیه نورد سرد، ایمنی مرکز، دفتر فنی تعمیرات، تعمیرات مرکزی، بازرسی فنی، تعمیرگاه مرکزی و بازرسی فنی و واحد حمل ونقل و ترابری سبک و شرکتهای ایریسا، برقآرا، جرثقیل پولاد و ایران کارت و ضیافت سبز، رهاب گستر، نوید نور که در تحقق این مهم ایفای نقش نمودند، تشکر و قدردانی کرد.