تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۰

وقتی همه ناراضی هستند؛ قیمت‌گذاری دستوری بلای جان صنعت خودرو

تا مادامی که خودروسازان داخلی از دام قیمت‌گذاری دستوری خلاص نشوند، نه سهامداران آن‌ها روی خوش بازار را خواهند دید و نه مصرف کنندگان باید منتظر افزایش کیفیت خودرو باشند.

خودرو

اقتصاد۲۴- شرایط اکوسیستم اقتصادی حول صنعت خودرو کشورمان در سال‌های اخیر به گونه‌ای بوده که تمام بازیگران آن در حالت ناراضی مطلق به سر می‌برند.

از یک طرف مردم از قیمت‌های بالا و کیفیت پایین خودرو به علاوه فساد در عرضه خودرو ناراضی هستند و از طرف دیگر خودروسازان نسبت به قیمت‌گذاری دستوری معترضند و می‌گویند اساسا نحوه قیمت‌گذاری موجود باعث بهره‌وری و توسعه صنعت خودرو نمی‌شود. قطعه‌سازان، دیگر بازیگر این ماجرا هم از شرایط کنونی راضی نیستند و همیشه بدهی سنگین شرکت‌های خودروساز را مطرح می‌کنند. در این اثنا دولتمردان هم صنعت خودرو را کلافی سردرگم می‌دانند که بهتر است هر چه زودتر به بخش خصوصی واگذار شود. شاید در یک جمله بتوان گفت همه از شرایط کنونی ناراضی‌اند. سهامداران دیگر بازیگران بازنده و ناراضی شرایط موجود هستند.

چالش‌هایی از یک سرچشمه

کارشناسان به غیر از مشکلات کلان اقتصادی کشور که به صورت بیرونی تاثیر خود را بر روی صنعت خودرو می‌گذارند مانند نوسان قیمت ارز و تحریم‌ها دو کلان مشکل داخلی را برای این صنعت متصور هستند: ۱. «چالش‌ها مدیریتی» که در بر گیرنده عدم ثبات سیاست‌ها، تحمیل سرمایه گذاری غیر اقتصادی، تحمیل نیروی انسانی، عدم ثبات سیاست‌ها و دولتی بودن است و ۲. «چالش‌های ساختاری» که شامل ناکارآمدی زنجیره تامین، عدم وجود صرفه به مقیاس و بی‌اعتنایی به تحقیق و توسعه می‌شود.

با نگاهی به چالش‌های صنعت خودرو در می‌یابیم که نظام مسائل این صنعت حول محور مدیریت دولتی و به دنبال آن قیمت گذاری دستوری می‌چرخد.

نظام قیمت‌گذاری‌دستوری که به طور معمول غیرمنعطف است و انگیزه شرکت‌ها برای افزایش نوآوری، بهره‌وری و کیفیت محصولات را کاهش می‌دهد. به طور قطع اگر سیاست‌گذار به جای سرکوب قیمت‌ها، فضا را به سمت رقابتی کردن بازار ببرد، خودروسازان به جای چانه‌زنی بر سر قیمت‌ها به بهبود کیفیت محصولات خود از طریق رقابت می‌پردازند.

این اتفاق شاید در نگاه اول باعث افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو شود، اما با فراهم شدن سود منطقی، تولید کننده متقاعد می‌شود بر حجم تولیدش بیافزاید.

بدین ترتیب با تعادل میزان عرضه و تقاضا مسلم است که قیمت خودرو هم قابلیت اصلاح پیدا می‌کند. از سوی دیگر رانت کنونی بین بازار آزاد و قیمت کارخانه هم از بین می‌رود.

از این رو خودروساز هزینه لازم برای تحقیق و توسعه را نیز کسب خواهد کرد و به طبع آن مشکل متداول کیفیت پایین خودرو‌های داخلی به پایان می‌رسد.

از تمام موارد بیان شده مهم‌تر سهامداران شاخص خودرو هم می‌توانند با پیش‌بینی پذیر شدن سهامشان میزان ارزندگی سهم خود را متوجه شود.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در روز‌های ابتدایی آبان ماه در نامه‌ای به سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت معدن و تجارت سیاست قیمت‌گذاری صنعت خودرو را مورد اشاره قرار داد و این سیاست را زمینه‌ساز ضرر و زیان سهامداران و ادامه این رویه را عامل تعطیلی این صنعت در کشور خواند.

وی در این نامه نوشت: «با توجه به جایگاه صنعت خودرو در بازار سرمایه و حضور سرمایه‌گذاران و فعالان بیشمار در صنعت مذکور، سیاست‌های قیمت‌گذاری اعمال شده توسط شورای رقابت در سنوات گذشته، زیان سنگینی بر سهامداران حاضر در این صنعت تحمیل کرده است به طوری‌که الزام ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت به شرکت‌های خودروساز به‌منظور تنظیم بازار خودرو، در مقاطعی سبب پیش فروش خودرو با قیمت‌های قطعی و غیرمنطقی شد و این امر در کنار تأخیر در اعطای مجوز افزایش نرخ محصولات، سبب زیان شرکت‌های خودروساز شده به گونه‌ای که مطابق صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در سال ۹۹ زیان خالص این شرکت‌ها به ترتیب ۱۵۵ هزار و ۵۰ میلیارد و ۵۷ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال برآورد شده و همچنین زیان انباشته شرکت‌های مذکور به ترتیب بالغ بر ۲۹۹ هزار و ۳۸۶ میلیارد و ۱۵۰ هزار و ۶۹ میلیارد ریال است.»

پایان قیمت‌گذاری دستوری ابتدای مسیر صنعت خودرو

پایان دادن به قیمت‌گذاری دستوری به خودی خود نمی‌تواند احیا کننده صنعت خودروسازی کشورمان باشد. اما مسلما با اجرای این سیاست می‌توان ادعا کرد که ریل‌گذاری لازم برای اصلاحات کلان‌تر ایجاد شده است.


به طور قطع پس از حذف قیمت‌گذاری دستوری رفته رفته موضوع انحصار بازار خودرو هم با واردات یا هر سیاستی دیگری باید از بین برود تا تلاقی انحصار و قیمت‌گذاری آزاد باعث صدمه به مصرف‌کنندگان و مردم نشود.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/رتبه ایران در مهاجرت به آمریکا

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

اتباع افغان چگونه ساکن استان‌های ممنوعه ایران شده اند؟/ هجرت‌پذیری انتحاری؛ نگرانی‌ها از پیامد‌های حضور میلیون‌ها افغانستانی در ایران ادامه دارد

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ پیام علیرضا بیرانوند برای شهادت ابراهیم رئیسی

جانشینان احتمالی رئیسی و امیرعبداللهیان چه کسانی هستند؟/ به دولتی نیاز داریم که از فرصت بایدن استفاده کند

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/توئیت عجیب میرسلیم درباره رئیسی جنجالی شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

احضار جواد نکونام به کمیته انضباطی

فیلم/ وعده احمدی‌نژاد درباره انتخابات ریاست جمهوری: خواهم آمد!

آغاز واریز یارانه جدید ۶۰۰ هزار تومانی از امروز

فیلم/ خانه ابدی ابراهیم رئیسی گلباران شد

اعلام معیار جدید حذف یارانه نقدی ۱۴۰۳

پدر علم کامپیوتر جهان کیست؟

فیلم/ کریستیانو رونالدو از دنیای فوتبال خداحافظی می کند؟

فیلم/پست الناز شاکردوست از دماوند زیبا

اعلام عوامل تاثیرگذار بر قیمت آپارتمان در مناطق مختلف

دولت چهاردهم اقتصاد ایران را به کدام سو خواهد برد؟

مسکن، مهم‌ترین عامل افزایش تورم اردیبهشت

دولت سیزدهم کارنامه قابل دفاعی در حوزه اقتصاد ندارد

جدیدترین قیمت آپارتمان در فردیس + جدول

تمدید طرح کالابرگ الکترونیک+ سند

عکس‌/ علم الهدی در سوگ داماد شهیدش

نرخ بیکاری فرانسه ثابت ماند

عکس/ حسن روحانی و علی لاریجانی در مراسم بزرگداشت ابراهیم رئیسی

نظر یک مرجع تقلید درباره تعطیلی روز شنبه

مخترع تلویزیون کیست؟

مهریه جمیله علم الهدی همسر ابراهیم رئیسی چقدر بود؟

عکس/بیتابی مادر ابراهیم رئیسی در فراق پسرش

آمادگی بیت کوین برای صعود به ۱۰۰ هزار دلار

عکس دیدنی از رحمان و رحیم پایتخت بعد از ۵ سال

اعلام زمان آغاز و پایان کار دولت چهاردهم

فیلم/رئیس‌جمهور عراق وارد تهران شد

حباب سکه افت کرد

رای دادگاه امیر تتلو شکسته می‌شود؟

آتش سوزی در یک ساختمان اداری در خیابان سمیه تهران

محرمانه‌های ایران و آمریکا؛ پشت پرده رایزنی‌ها در عمان چیست؟

فیلم/کادر پرواز رئیس‌جمهور جزو مجرب‌ترین خلبانان بودند

تعیین رئیس و نایب رئیس سنی مجلس دوازدهم

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ امروز

محدودیت دامنه نوسان بورس تمدید شد

همه مردان پاستور؛ گزینه‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ از سعید جلیلی تا علی لاریجانی

کانال جدید برای پرداخت ارز ارزان!

فیلم/ ادای احترام گوترش به ابراهیم رئیسی و همراهانش

انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم چه مراحلی دارد؟

قیمت خودرو‌های پارس خودرو + جدول

فیلم/مراسم  یادبود ابراهیم رئیسی با حضور رهبر انقلاب

قیمت All-in-One اپل

عکس/ رهبری در مراسم بزرگداشت ابراهیم رئیسی

فیلم/روایت ابراهیم رئیسی از شرکت در کنکور دکتری

نرخ تورم در آستانه ورود به کانال ۲۰ درصدی

صفحه جدید دیپلماسی عزا؛ طیف گسترده میهمانان خارجی برای تسلیت شهادت ابراهیم رئیسی و همراهانش

دلار در کانال ۵۷ پرچم زد

رسانه‌ها و فضای مجازی از حضور چه چهره‌هایی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ خبر می‎دهند؟

فیلم/آغاز امتحانات نهاییِ دانش‌آموزان از امروز

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۵ خرداد ۱۴۰۳

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI + جدول

فیلم/ چرا مو‌های نوید محمدزاده در یک فیلم سفید شد؟