اقتصاد۲۴- بامداد دیروز بود که خودرو پژو ۲۰۶ صندوق دار با تیر برق کنار اتوبان امام علی(ع) برخورد کرد و بلافاصله آتش گرفت. سه جوان در داخل خودرو گرفتار شدند، اما یکی از آنها موفق شد از داخل ماشین بیرون بیاید، اما دو نفر دیگر در شعلههای آتش خودرو تبدیل به خاکستر شدند.
بعد از این تصادف بود که صدای جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی از افزایش حریق خودروها به صدا در آمد. او با انتقاد از آتش سوزی خودروها با هر نوع برخوردی، گفت: کارشناسان شرکتها و خودروسازان باید بررسی کنند که چرا بعد از هر تصادف و برخورد خودرو با هر مانعی، آتش سوزی رخ میدهد.
برای بررسی علل و عوامل آتش سوزی و نقص فنی با سید هادی هاشمی رئیس اسبق پلیس راه و پلیس راهور تهران که برای اولین بار آتش سوزی خودروهای پژو ۴۰۵ را در دهه ۸۰ افشا کرده بود، گفتگویی را انجام دادیم که در ادامه میخواند.
سید هادی هاشمی اظهار داشت: کیفیت خودروهای ما رو به روز در حال کاهش است و این موضوع نشان میدهد یک درصد هم نباید به بهبود ایمنی و کیفیت خودروهای داخلی امید داشت. داشتن امید برای بهبود کیفیت خودروها سرابی بیش نیست.
وی ادامه داد: وقتی واردات سالانه ۵۰ هزار خودرو از دستور کار خارج شد نشان داد که خودروسازان فراتر از تصورات قدرت دارند و این قدرت قابل حساب و کتاب کردن نیست.
افشا کننده حریق خودروهای ۴۰۵ در مورد اینکه چرا دوباره شاهد حریق در خودروها هستیم، گفت: هنوز هم با گذشت حدود ۱۳ سال از حریقهای خودرو پژو، همان ایرادات قبلی باقی مانده است. حریق خودرو از نقص در سیستم برق و سوخت ناشی میشود و هنوز بعد از این همه مدت این عیوب برطرف نشده و بازهم شاهد اینگونه حوادث هستیم.
بیشتر بخوانید: چرا پلیس راهور خودروهای بدون استاندارد را شمارهگذاری میکند؟
وی با بیان اینکه همه جای خودروهای ما دارای نقص است، گفت: خودروها در نقاط مختلف دارای ضعف هستند. گاهی با افزایش اطلاع رسانی و وقوع حوادث حساسیت جامعه افزایش مییابد، اما خیلی زود مسئله به فراموشی سپرده میشود و خودروساز کار خودش را پیش میبرد. در حال حاضر خودروها از نظر حریق، آسیب پذیری، فرمانپذیری و سازگاری دچار مشکل هستند و هیچکس پاسخگو نیست.
هاشمی با اعلام اینکه استاندارد مقابل خودروساز کوتاه آمده است، گفت: در حال حاضر پایه استاندارد خودروها، کف استاندارد است، اما در دنیا خودروسازان به استاندارد کارخانهای عمل میکنند. در کشور ما همین استاندارد پایه هم دچار دستخوش تغییرات شده است.
وی از عمل نکردن به برخی استانداردها در خودروسازی خبر داد و گفت: از ۸۵ استاندارد مورد نیاز برای تولید خودرو در کشور، در حال حاضر ۹ استاندارد اصلا اجرا نمیشود که از جمله آنها میتوان به استاندارد سیستم الکترونیکی ترمز خودروهای مسافربری اشاره کرد که در عبور و مرور و سلامت شهروندان بسیار حائز اهمیت است، اما در کشورمان به راحتی این استاندارد برای شماره گذاری حذف میشود.
به گفته رئیس پلیس اسبق راهور تهران، خودروسازان تحریم را بهانه کردهاند، اگرچه این پلتفرم موجود هم به ما اجازه اجرای استانداردهای یورو ۵ و یورو ۶ را نداده و اگر بخواهیم استانداردهای روز دنیا را در کشور اجرا کنیم، باید پلتفرم خودروها را تغییر دهیم.
هاشمی با بیان اینکه خودروسازان ما تابع هیچ چیز نیستند، تاکید کرد: مشخص نیست مافیای خودروسازی ما در حال انجام چه کاری است. وضعیت خودروسازان ما فراتر از مافیایهای تمام دنیا است و میتوان گفت خودروسازان ایرانی گاد فادر تمام مافیاهای دنیا هستند. تمام مافیای دنیا باید جلوی خودروسازان ما لنگ بیندازند.
وی با بیان اینکه چیزی به نام خجالت و شرم در خودروسازان داخلی وجود ندارد، گفت: با وجود حمایت بلامنازع، خودروساز یک قدم برای ایمنی بر نمیدارد. در اینجا قطعه ساز جزو هیئت مدیره خودروساز است که بسیار خنده دار است.
کارشناس ارشد ایمنی ادامه داد: نمیدانیم چگونه باید از شر این خودروساز خلاص شد. هیچکس قدرت رفع نقص را ندارد. پلیس در مقابل خودروساز کوتاه میآید و فقط اشکالات را گاهی به زبان میآورد و در جهت رفع آن هیچ گام قانونی را بر نمیدارد.
هاشمی با بیان این ادعا که خودروساز رئیس همه دستگاههای کشور شده است، افزود: دولت، مجلس و بقیه در برابر خودروساز فقط شو اجرا میکنند و نمیتوانند برابر آن بایستند. همه دستگاهها انگار رئیسی به نام خودروساز دارند و در مقام مسئول کسی کاری نمیکند و فقط با حرف میخواهند این مافیا قانون را رعایت کند.
منبع: جامعه ۲۴