اقتصاد۲۴- آبان ماه سال جاری بود که سیدرضا فاطمیامین، وزیر صمت قول داد تا قیمت خودرو در بازار بهتدریج و تا پایان سال کاهش پیدا کند؛ وعدهای که امروز نهتنها شاهد تحقق آن نیستیم، بلکه بررسی بازار نشان میدهد این کالای مصرفی به طرز محسوسی نیز گرانتر شده است.
فروش خودروهای بیکیفیت شبیه به ارابههای مرگ به مردم، آن هم با شرایطی همانند لاتاری موجب شده تا رهبر انقلاب نیز از وضعیت پیشآمده گلایه کنند و بر عدم رضایت مردم صحه بگذارند.
ازسوی حضور سرزده سیدابراهیم رئیسی در یکی از شرکتهای خودروسازی و صدور یک فرمان هشتمادهای لحظهای؛ شبیه به آنچه در اکثر سفرهای استانی از او شاهد هستیم موجب شده تا یک نماینده سابق مجلس در واکنش به این اقدام بگوید؛ دولت برای اینکه ثابت کند از انحصار بازار خودرو سود نمیبرد اجازه دهد تا افراد حقیقی و حقوقی اجازه واردات خودرو به کشور را پیدا کنند.
بهرام پارسایی، سخنگوی اسبق کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفتگو با قرن نو در خصوص بازار آشفته خودرو و فرمان هشتمادهای اخیر سیدابراهیم رئیسی اظهار داشت: رئیسجمهور در بازدید سرزده خود از یکی از شرکتهای خودروسازی مبادرت به وضع یک فرمان هشتمادهای کرد که اگر فردی کمی اطلاعات از بازار خودرو در ایران داشته باشد متوجه خواهد شد که این فرمان قابلیت اجرایی نخواهد داشت.
وی گفت: رئیسی در یکی از مواد فرمان خود تأکید کرد که برای شکستن انحصار، باید موانع بر سر راه واردات خودرو برداشته شود. این فرمان به نوعی در ادامه بازی آغازشده از سوی مجلس است که به دنبال آزادسازی واردات خودرو هستند، درحالیکه در قوانین کشور هیچگونه ممنوعیتی برای واردات خودرو در نظر گرفته نشده است.
این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: این اقدامات دولت و مجلس تنها برای سرگرم کردن مردم آن هم با نام «آزادسازی واردات خودرو» انجام میشود و به نوعی از عدم آگاهی مردم در این موضوع سوءاستفاده میکنند.
پارسایی با تشریح موضوع واردات خودرو به کشور بیان داشت: نیازی نیست قانونی از سوی مجلس وضع شود تا واردات خودرو را آزاد کند؛ بلکه شاهد بودیم مجلس به دنبال آن بود که با برخی شروط واردات خودرو را نیز انحصاری کند.
وی با ارجاع به سخنان اخیر رهبر انقلاب در خصوص وضعیت نامناسب بازار خودرو و نارضایتی مردم، اظهار داشت: شاهد بودیم که مجلس و دولت پس از این تذکر رهبر انقلاب هیچ اقدام خاصی انجام نداند و به نوعی سخنان معظمله را پیگیری نکردند.
بیشتر بخوانید: قیمت گوشت را مافیا تعیین میکند
پارسایی با اشاره به پیگیری مجلس پس از یک تذکر رهبری، یادآور شد: در روزهای پایانی سال ۸۸ نمایندگان مجلس قانونی را تصویب کردند که براساس آن تعرفه واردات خودرو تا بیست درصد کاهش پیدا کند؛ اما در تاریخ ۹ فروردین ماه سال ۸۹ رهبر انقلاب در جریان بازدید از ایران خودرو قانون مذکور را به ضرر مردم دانسته و با آن مخالفت کردند.
وی ادامه داد: بلافاصله نمایندگان مجلس بعد از تعطیلات نوروز قانون خود را لغو کرد؛ درحالیکه براساس قانون مجلس تا شش ماه حق تغییر قوانین خود را ندارد. اما امروز شاهد هستیم با وجود تذکر جدی رهبری، مجلس کنونی هیچ اقدامی در خصوص فرمایش ایشان نشان نمیدهد.
سخنگوی اسبق کمیسیون اصل نود مجلس با افشاگری در خصوص «مافیای قدرتمند خودروسازی» گفت: مافیای خودروسازی در کشور آنقدر قوی شده که قدرتی، حتی فرمان هشتمادهای رئیسجمهور نیز نمیتواند با آن مقابله کند.
پارسایی با ارائه یک پیشنهاد به دولت سیزدهم، عنوان داشت: اگر دولت رئیسی عزم مقابله با انحصار مافیای خودروسازان را دارد و معتقد است که باید حقوق مردم در قصه خرید خودرو تضییع نشود، تنها اجازه دهد که به اندازه پنج درصد از حجم تولیدات خودرو در کشور، خودرو به کشور وارد شود.
وی تصریح کرد: دولت باید ثابت کند که با مافیای خودروسازان همسو نیست؛ هرچند که سی درصد از سهام خودروسازان در اختیار دولت است و به نوعی گرانفروشی این محصولات برای دولت نیز سود دارد. متأسفانه شاهد هستیم قیمت خودرو در ایران غیرواقعی است و یک خودروی خارجی در ایران نسبت به کشورهای دیگر تا ده برابر قیمت به فروش میرسد.
نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: متأسفانه دولت قبل با ممنوع کردن ثبت سفارش خودرو باعث گرانی در این بازار شد؛ هرچند که افزایش قیمت ارز نیز در آن زمان گرانی خودرو در کشور را تشدید کرد. امروز دولت سیزدهم میتواند با اجازه ثبت سفارش برای افراد «حقیقی» و «حقوقی» و دوری از اعطای رانت، کاری کند تا در یک بازه زمانی قیمت خودروهای تولید داخل تا پنجاه درصد کاهش پیدا کند.
پارسایی تأکید کرد: اگر افراد حقیقی و حقوقی بتوانند خودرو به کشور وارد کنند، قطعاً خودروسازان داخلی وادار میشوند تا در کیفیت محصولات ارائهشده تجدیدنظر کنند. متأسفانه امروز خودروسازان علاوهبر گرانفروشی، محصولی را به دست مردم میدهند که بلای جان آنها نیز میشود.
وی در مواجهه با این پرسش که چرا مجلس برای وضعیت فعلی بازار خودرو وزیر «صمت» را مؤاخذه نمیکند، بیان داشت: بنده در زمانی که در مجلس بودیم، با سختی فراوان توانستیم پرونده خودروسازان را از کمیسیون اصل ۹۰ به صحن علنی مجلس بکشانیم و آن را قرائت کنیم.
پارسایی تصریح کرد: مافیای خودروسازان حتی در مجلس و دولت نفوذ کرده و قطعاً این جریان مانع هرگونه اقدامی برخلاف نظر خود خواهد شد.
این نماینده سابق مجلس با ارائه یک آمار تأملبرانگیز گفت: مافیای خودروسازان سالیانه با گرانفروشی خود عددی نزدیک به یکصد هزار میلیارد تومان از جیب مردم برداشت میکنند و طبیعی است که مانع هرگونه اقدامی برای محدود شدن این سود هنگفت شوند.
پارسایی در پایان گفتوگوی خود با قرن نو اظهار داشت: متأسفانه ارادهای برای شکستن انحصار خودرو در کشور وجود ندارد و تا به امروز هیچ دولتی دراینزمینه ورود نکرده است. قطعاً با واردات خودرو با شروط معقول و دوری از اعطای رانت، بهراحتی میتوان بازار آشفته فعلی را کنترل کرد.