اقتصاد ۲۴- در چند سال گذشته دلایل خیلی زیادی باعث شده ماشین قیمتهای عجیب و غریبی پیدا کند و خرید ماشینهای کاملا معمولی و اقتصادی برای اکثر اقشار جامعه غیر ممکن شود. البته ناگفته نماند که هنوز هم ماشینهایی که در این بازه قیمتی قرار میگیرند گزینههای خوبی هستند، اما قطعاً نمیتوانید به سراغ برندهای مطرح و ماشینهای سطح بالا دنیا بروید. اولین و اصلیترین نکتهای که باید به آن توجه کنید این است که برای این بازه قیمتی خرید ماشین صفر کیلومتر را ترجیح میدهید یا دوست دارید به سراغ ماشینهای چند سال کارکرد بروید که افت قیمت خودشان را داشته اند و میتوانید با قیمتهای بسیار مناسب تری آنها را خریداری کنید. در مرحله دوم باید کلاس ماشین مورد نظر خودتان را انتخاب کنید تا با این کار گستردگی محصولات کمتر شده و انتخاب برای شما راحتتر باشد.
شاسی بلندهای دوست داشتنی
در شرایط کنونی اکثر افراد خرید ماشینهای شاسی بلند را به کلاسهای دیگر ترجیح میدهند و دوست دارند در خیابانها از بقیه ماشینها ارتفاع بیشتری داشته باشند. همین تمایل در ایران و دیگر کشورهای دنیا موجب شده فروش ماشینهای شاسی بلند در چند سال اخیر افزایش قابل توجهی یابد و به محبوبترین کلاس ماشین تبدیل شوند. در بازه قیمتی ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان چندین مدل ماشین کراس اوور و شاسی بلند حضور دارند.
پس اگر شما هم از آن افرادی هستید که ماشینهای شاسی بلند را ترجیح میدهند در این بازه قیمتی میتوانید به سراغ گزینههای زیر بروید. جای تعجبی ندارد که با افزایش شدید قیمت خودرو، عموم گزینههای موجود در این لیست را خودروهای چینی تشکیل میدهند. ناگفته نماند تعداد زیادی از ماشینهای لیست زیر کراس آور هستند و در واقع ماشینهای شاسی بلند محسوب نمیشوند، اما به دلیل طراحی ماشینهای کراس آور میتوان تا حدودی آنها را در دسته شاسی بلندها به حساب آورد.
پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن سی ۳
این دو خودرو از دسته کراس آورهای کوچک و مونتاژ شده در ایران هستند که هر دوی آنها مدت زمان کوتاهی روی خط مونتاژ قرار داشتند. این دو خودرو از لحاظ موتور شباهتهای بسیار زیادی دارند و تقریبا میتوان گفت آنها یک خودرو با دو ظاهر متفاوت هستند. پژو ۲۰۰۸ کمی ابعاد بزرگتری دارد و از لحاظ بازار خرید و فروش نیز شرایط آن بهتر است. یک موتور ۱۶۰۰ سی سی توربو شارژمی تواند ۱۶۳ اسب بخار قدرت و شتاب صفر تا صد ۸ ثانیهای را برای این این دو خودرو ایجاد کند. از لحاظ امکانات و آپشن پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن سی ۳ شرایط خوبی دارند و کیفیت تولید آنها بسیار مناسب است.
سانگ یانگ تیوولی
سانگ یانگ یک کمپانی ساخت ماشینهای شاسی بلند و پیکاپ است و سومین خودروساز بزرگ کره جنوبی به حساب میآید. خودروهای این شرکت سالهای طولانی با همکاری مستقیم مرسدس بنز ساخته میشدند و کیفیت بسیار بالایی دارند، اما اکثر تولیدات آن طراحی جذاب و دلچسبی نداشتند. اما با معرفی سانگ یانگ تیوولی این طلسم شکسته شد و به یکی از زیباترین کراس آورهای بازار تبدیل شد. سانگ یانگ تیوولی در بازار ایران هم با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و توانست یکی از کراس آورهای پرفروش بازار باشد. یک موتور ۱۶۰۰ سی سی با ۱۲۸ اسب بخار در قلب این ماشین قرار گرفته و برای استفادههای روزمره کاملاً کافی به نظر میرسد.
تیگو ۷ و ایکس ۵۵
خودروهای کمپانی چری در بازار ایران توسط شرکت مدیران خودرو عرضه میشوند و جزء محبوبترین و پرطرفدارترین ماشینهای چینی در بازار ایران هستند. تیگو ۷ به عنوان پرچمدار فعلی ماشینهای این شرکت شناخته میشود و با طراحی جذاب در کنار موتور قدرتمند و کیفیت تولید بالا، یک کراس آور همه چیز تمام را به ارمغان آورده است. ام وی ام x ۵۵ از لحاظ امکانات و همچنین از نظر موتور شباهتهای بسیار زیادی با تیگو ۷ دارد و به نوعی میتوان آن را برادر کوچکتر تیگو ۷ دانست. هر دو خودرو با موتورهای ۱۵۰۰ سی سی توربو شارژ میتوانند ۱۴۷ اسب بخار قدرت تولید کنند.
دیگنیتی و فیدلیتی
زمان زیادی نیست که بهمن موتور از دو محصول جدید خودش به نامهای دیگنیتی و فیدلیتی رونمایی کرده که هر دو خودرو به دلیل طراحی جذاب و امکانات سطح بالا به سرعت طرفداران بسیاری جذب کرده اند. هر دو خودرو از موتورهای ۱۵۰۰ سی سی توربو شارژ استفاده میکنه که برای دیگنیتی ۱۴۸ و برای فیدلیتی ۱۵۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. فیلدلیتی با طراحی کوپه شکل در حال حاضر یکی از بهترین ماشینهای کراس آور بازار از لحاظ طراحی محسوب میشود.
اس دبلیو ام
swm با دو ظاهر متفاوت وارد بازار ایران شده است، اما در واقع هر دو خودرو کاملاً برابر هستند و صرفاً تفاوتهایی مانند ظاهر چراغها و سپرها و بعضی تفاوتهای جزئی دیگر بین آنها وجود دارد. این دو مدل شامل نمونههای G۰۱ و G۰۱f هستند که در مدل f شاهد یک ظاهر بسیار اسپرت و خشن هستیم که ما را به یاد خودروهای عضلانی آمریکایی میاندازد، اما به هیچ عنوان از قدرت و شتاب عجیب و غریب خبری نیست و با شتاب ۱۲.۵ ثانیه شاید عدهی زیادی را مایوس کند. البته این ماشین از لحاظ سطح آپشن جز گزینههای بسیار خوب بازار به حساب میآید.
جک اس ۵
جک اس ۵ از دیگر خودروهای کراس آور بازار ایران است که طرفدارهای بسیار زیادی دارد و جزء محبوبترین ماشینهای کرمان موتور به حساب میآید. طراحی ظاهری جذاب و قدرت موتور مناسب جزء مهمترین دلایل فروش بالای این خودرو به حساب میآیند. جک اس ۵ در مدلهای دنده اتوماتیک و دنده دستی عرضه میشود که هر دو مورد جزء ماشینهای پرطرفدار بازار هستند. یک موتور ۱۷۰ اسب بخاری میتواند شتاب ۸.۵ ثانیه را برای این خودرو ایجاد نماید.
رنو داستر
با وجود تغییر طراحی ماشینهای جدید رنو و ظاهر جذاب آنها باید گفت داستر جزء مواردی است که هنوز ظاهر ضعیف و نه چندان مناسب قدیمی را حفظ کرده است. اما نکتهای که در مورد این خودرو وجود دارد کیفیت بالای ساخت آن است که موجب میشود جزء معدود ماشینهای این لیست باشد که توانایی آفرود رفتن را دارد. البته نباید انتظارات بالا و عجیب و غریبی از آن داشته باشید، اما در برابر رقبای هم قیمتی شرایط بسیار بهتری در زمینهای آفرودی دارد. یک موتور ۲ لیتری ۱۳۵ اسب بخاری در قلب داستر قرار گرفته که برای استفادههای روزمره کافی به نظر میرسد.
رنو کپچر
رنوکپچر جزء اولین خودروهای بازار ایران به حساب میآید که با طرح سقف و بدنه دو رنگ جذابیت قابل توجهی در بازار پیدا کرد. طراحی مناسب و ویژگیهای فنی قابل قبول در کنار رنگهای بسیار زیبا و دوست داشتنی از ویژگیهای مثبت این خودرو هستند. یک موتور ۱۲۰۰ سی سی توربو شارژ میتواند ۱۲۰ اسب بخار قدرت برای کپچر تولید کند که برای دستیابی به سرعت صد کیلومتر به ۱۱ ثانیه زمان نیاز دارد.
نیسان جوک
طراحی بسیار خاص و متفاوت نیسان جوک موجب میشود عدهای آن را بسیار دوست داشته باشند و در مقابل عدهای دیگر از آن کاملاً متنفر باشند. این خودرو در بازار ایران در سه تیپ متفاوت اسکای پک، پلاتینیوم و اسپرت عرضه میشود که مدل اسپرت موتور توربوشارژ و قوی دارد و دو مدل دیگر از لحاظ موتوری برابر هستند و صرفاً تفاوتهای آنها به امکانات رفاهی محدود میشود. موتورهای معمولی در این خودرو میتواند ۱۱۷ اسب بخار و موتور توربوشارژ در مدل اسپرت ۱۹۰ اسب بخار قدرت تولید کند که آن را به یکی از کراس آورهای بسیار قدرتمند بازار تبدیل میکند.
ماشینهای سواری
ماشینهای سدان خانوادگی که به ماشینهای سواری هم معروف هستند جزء گروه دیگر ماشینهای بسیار پرطرفدار بازار قرار میگیرند. در بازار ایران بعد از مدلهای کراس آور خودروهای سدان پرطرفدارترین کلاس خودرو به حساب میآیند و عموم ماشینهای تولیدی توسط ایران نیز از همین مدل هستند.
بیشتر بخوانید: زمزمه انحصار تولید لوازم خانگی در وزارت صمت جدید واکنش برانگیخت
در بازه قیمتی ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان سدانهای متفاوتی وجود دارد. ماشینهای سواری جزء پر آپشنترین گزینهها و همچنین از لحاظ رانندگی نرمترین و پاک باکیفیتترین موارد محسوب میشوند و برای استفادههای خانوادگی گزینههای بسیار مناسبی هستند.
آریزو ۶
آریزو ۶ یکی از پر آپشنترین ماشینهای سدان سایز متوسط بازار به حساب میآید. تا جایی که آن را یک سدان لوکس خطاب میکنند و حرفهای زیادی در برابر رقبا دارد. از لحاظ طراحی ظاهری و طراحی کابین هم میتوان آریزو ۶ را یکی از بهترین گزینههای بازار دانست که با یک موتور توربو شارژ ۱۴۷ اسب بخاری از لحاظ قدرت موتور و شتاب هم گزینه مناسبی است. در بین خودروهای سدان چینی در بازار ایران آریزو ۶ یکی از ارزشمندترین گزینهها محسوب میشود و اگر به دنبال یک خودروی سدان پر آپشن هستید حتماً آریزو ۶ را در لیست مورد نظرتان قرار دهید.
کیا سراتو
کیا سراتو به دلایل زیادی در بازار ایران و دیگر بازارهای جهانی طرفدارهای بسیار زیادی دارد و یکی از مهمترین دلایل آن قیمت مناسب و اقتصادی بودن این ماشین کرهای است. محبوبیت این خودرو در ایران آنقدر بالا بود که سایپا تصمیم به مونتاژ مدلهای قدیمی آن گرفت. در حال حاضر سراتو سایپایی در بازه قیمتی مورد نظر قرار میگیرد و مدلهای وارداتی قیمتی بیش از یک میلیارد دارند پس منظور از کیا سراتو نمونههای مونتاژ شده در سایپا هستند.
میتسوبیشی لنسر
میتسوبیشی لنسر یکی از معروفترین ماشینهای سدان ژاپنی در دنیا محسوب میشود و طرفدارهای بسیار زیادی دارد. یکی از مهمترین و اصلیترین دلایل محبوبیت این خودرو کیفیت بالای آن و تعداد خرابیهای بسیار کم است. یکی از مهمترین ایراداتی که به لنسر گرفته میشود ظاهر قدیمی آن است که سالهای سال است تغییر خاصی در آن صورت نگرفته است. لنسر در بازار ایران با دو موتور ۱۶۰۰ سی سی و ۱۸۰۰ سی سی حضور دارد.
هیوندای اکسنت
اکسنت به عنوان یک خودروی سدان کوچک و کامپکت شهری یکی از ارزانترین خودروهای دنیا محسوب میشود و از لحاظ قیمت و هزینههای نگهداری در بازار جهانی رقبای کمی در برابر آن قرار دارند. به دلایل زیادی مثل قیمت بالای دلار و همچنین ممنوعیتهای وارداتی همین ماشینهای به شدت اقتصادی قیمتهای چند صد میلیون تومانی در ایران پیدا کرده اند.
طبیعی نیست که در لیست خودروهای ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان نام هیوندای اکسنت دیده شود و حتی ماشینی مثل الانترا نیز در این لیست حضور نداشته باشد. با این حساب باید گفت نباید انتظارات خاصی از لحاظ کیفیت قطعات و تعداد آپشن از اکسنت داشته باشید، اما با این حال میتواند خریداران را راضی کند.
مزدا ۳
مزدا ۳ سالهای سال است که به عنوان یکی از ماشینهای محبوب بازار ایران توسط بهمنموتور عرضه شده و فروش بسیار خوبی در این سالها کسب کرده است. در حال حاضر مدلهای صفر کیلومتر مزدا ۳ قیمت نزدیک به یک میلیارد تومان دارد به دلایل زیادی یکی از بهترین انتخابها در این بازه قیمتی محسوب میشود. این خودرو با یک موتور ۲ لیتری ۱۴۷ اسب بخاری عرضه میشود و از لحاظ شتاب یکی از گزینههای خوب بازار است.
ماشینهای هاچبک و میکرو
در شهرهای شلوغ و پرجمعیت یک خودروی هاچ بک با ظاهر جمع و جور جزء گزینههای بسیار مناسب و دوست داشتنی محسوب میشود. چنین خودروهایی معمولا وزن پایین و ابعاد کوچکی دارند و به دلیل مصرف پایین گزینههای بسیار خوبی برای استفادههای شهری به حساب میآیند. اگر از آن دسته افرادی هستید که تمایل به رانندگی با خودروهای بزرگ در ترافیکهای شلوغ شهری را ندارید و دوست دارید ماشین کم مصرف و جمع و جور سوار شوید این دست خودروها بهترین گزینه برای شما هستند.
هیوندای i ۲۰
آی ۲۰ یکی از ماشینهای هاچ بک اقتصادی کمپانی هیوندای به حساب میآید که در کشورهای اروپایی و شرق آسیا بسیار پرطرفدار است. در بازار ایران هیوندای i ۲۰ توسط کرمان موتور و آسان موتور عرضه شده و توانست فروش مناسبی کسب کند. یک موتور ۱۴۰۰ سی سی با ۱۰۰ اسب بخار قدرت در قلب این خودروی کوچک و اقتصادی قرار گرفته است.
میتسوبیشی میراژ
میتسوبیشی میراژ یکی از کوچکترین و کم مصرفترین ماشینهای کل بازار ایران به حساب میآید. این ماشین میکرو با امکانات حداقلی و یک موتور کوچک و کم حجم در بازارهای جهانی به عنوان یک خودروی فوق ارزان شناخته میشود، اما در ایران به دلایل مختلف قیمت نسبتاً بالایی دارد. یک موتور سه سیلندر ۱۲۰۰ سی سی در قلب این خودرو قرار گرفته که میتواند ۷۹ اسب بخار قدرت برای آن تولید کند که هرچند کم است، اما برای وزن ۹۴۰ کیلوگرمی میراژ کافی به نظر میرسد. ویژگی قابل توجه این ماشین این است که تنها ۴.۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند و جزء کم مصرفترین ماشینهای بنزینی ایران محسوب میشود.
کیا پیکانتو
کیا پیکانتو نیز یکی دیگر از ماشینهای بسیار کوچک و اقتصادی بازار ایران است. ابعاد کوچک این ماشین باعث شده بعضیها به آن لقب جاروبرقی بدهند و آن را به عنوان یک ماشین بیش از اندازه کوچک بدانند. از ویژگیهای بسیار مهم کیا پیکانتو میتوان به استاندارد آلایندگی یورو ۶ و همچنین ایمنی مناسب اشاره کرد که در ماشینهایی با این ابعاد کمتر دیده میشود. از لحاظ امکانات رفاهی و فضای کابین نیز پیکانتو یکی از گزینههای بسیار خوب بین ماشینهای میکرو محسوب میشود. یک موتور چهار سیلندر ۱۲۰۰ سی سی با قدرت ۸۵ اسب بخار در قلب این خودرو قرار گرفته و مصرف آن ۵.۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است.
پیکاپهای بازار
ماشینهای پیکاپ سالهای سال به عنوان یکی از محبوبترین کلاسهای خودرویی در کشورهای آمریکا و استرالیا شناخته میشدند، اما حالا چند سالی است که پای آنها به بازارهای دیگر جهان نیز باز شده است. ماشینهای پیکاپ به دلیل قابلیتهای آفرودی و همچنین استفاده به عنوان ماشین کار، میتوانند گزینههای بسیار کارآمدی باشند. بخصوص اگر شغل شما از آن مواردی باشد که نیاز به حمل و نقلهای زیاد داشته باشید ماشینهای پیکاپ میتواند یکی از بهترین انتخابهای شما باشند.
در حال حاضر تعداد پیکاپهای بازار ایران چندان زیاد نیست و اکثر آنها در بازه قیمتی ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان قرار میگیرد. از خودروهای پیکاپ به عنوان ماشینهای کار نباید انتظار آپشن سطح بالا و سواری راحت داشته باشیم، اما اگر اهل سفرهای آفرودی هستید یا نیاز دارید از ماشین به عنوان وسیله کار هم استفاده کنید قطعا خودروهای پیکاپ گزینههای بسیار خوبی برای شما هستند.
فوتون تونلند، جک تی ۸، آمیکو آسنا و ایسوزو دی مکس جزء خودروهای پیکاپ بازار ایران هستند که در بازه قیمتی ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد قرار میگیرند و از لحاظ مشخصات فنی شباهتهای بسیار زیادی با هم دارند.