تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۲۷ دی ۱۴۰۰

مناقشه ایربگ‌ها بالا گرفت

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس: سازمان ملی استاندارد به وظیفه خود عمل نکرده و در این حوزه ضعیف عمل می‌کند.

اقتصاد ۲۴- با اظهارنظر رسمی نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس و توضیحات مقام‌های سازمان ملی استاندارد و همچنین واکنش قطعه‌سازان مناقشه بازنشدن ایربگ خودرو‌های ساخت داخل بالا گرفت.
به گزارش همشهری، با گذشت چند روز از باز نشدن ایربگ خودرو‌ها در سانحه تصادف بهبهان، گمانه‌زنی‌ها در مورد مقصران این سانحه ادامه دارد. درحالی‌که علی جدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از کوتاهی سازمان ملی استاندارد در موضوع استاندارد ایربگ خودرو‌ها انتقاد کرده، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان استاندارد، بر صندلی مدعی‌العموم نشسته و بر برخورد قاطع قضایی با خاطیان تأکید کرده است. همزمان برخی قطعه‌سازان در پاسخ به انتقاد‌ها علت بازنشدن ایربگ‌ها را ناشی از نحوه ضربه وارد آمده به‌خودرو‌ها در سانحه بهبهان دانسته‌اند.

کوتاهی سازمان ملی استاندارد

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه با وجود تکالیف موجود، سازمان ملی استاندارد یک آزمایشگاه مناسب برای تست خودرو ندارد، گفت: سازمان استاندارد وظیفه داشته تا آزمایشگاهی برای تست تصادف خودرو‌ها تاسیس کند؛ حتی در جاده قم زمینی هم برای این کار اختصاص داده شد، اما چندین سال است که این پروژه به نتیجه نرسیده است. علی جدی با اشاره به تصادف بهبهان و ماجرای باز نشدن ایربگ خودرو‌های داخلی افزود: این موضوع می‌تواند بابی باشد برای اینکه بالاخره کسی به فکر حل اساسی مشکل بیفتد. صرف جریمه، مشکل خودروسازی ما را حل نمی‌کند. اگر می‌خواهیم اصل مشکل را حل کنیم باید به سمت رقابتی کردن خودروسازی برویم. او تأکید کرد: همه راه‌ها را بسته‌ایم، هیچ امکان مقایسه‌ای وجود ندارد و عملا به شکل انحصاری بازار در اختیار خودروسازان است، در نتیجه آن‌ها انگیزه‌ای برای بهترشدن ندارند. جدی افزود: آنچه بیش از همه در این میان به محاق رفته حقوق مصرف‌کننده است، سازمان حمایت باید در این مورد وارد عمل شود، زیرا خودروسازان آپشن ایربگ را روی خودرو گذاشته‌اند، پول آن را هم گرفته‌اند، اگر قرار باشد عمل نکند، که درست نیست. او افزود: سازمان استاندارد نیز باید نظارت کند تا استانداردها، رعایت شود. متأسفانه سازمان ملی استاندارد به وظیفه خود عمل نکرده و در این حوزه ضعیف عمل می‌کند.


بیشتر بخوانید: ردپای ۴ قطعه‌ساز و سازمان استاندارد را در بحران بازنشدن ایربگ‌ها


برخورد قضایی با خودروسازان خاطی

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران نیز بدون اشاره به نقش این نهاد در نظارت بر کیفیت قطعات خودرو‌ها تأکید کرد: درصورتی که در گزارش‌های فنی محرز شود خودروسازان برخلاف تعهدات‌شان درخصوص ایربگ‌ها عمل کرده‌اند، به‌طور قطع برخورد قضایی با آن‌ها انجام خواهد شد. پیمان پیرایش گفت: نصب ایربگ در خودرو‌ها از سال ۹۱ اجباری و از سال ۹۲ اجرایی شده و تا امروز در آزمون خودرو‌ها در برخورد از روبه‌رو تست می‌شود و تا نتیجه آزمایش‌ها واصل نشود، سازمان ملی استاندارد هیچ تأییدیه‌ای برای خودرو‌ها صادر نمی‌کند. پیمان پیرایش افزود: سازمان ملی استاندارد با پلیس راهور ناجا مکاتبه داشته تا گزارش مربوط به حادثه بهبهان را در اسرع وقت در اختیار ما قرار دهند. او افزود: البته باید توجه داشت در تصادفات کوچک با سرعت پایین، ایربگ‌ها باز نمی‌شود. بلکه باید زاویه برخورد و شدت ضربه‌طوری باشد که موجب تحریک چاشنی‌های انفجاری ایربگ شود. پیرایش گفت: بخشی از ایربگ‌ها تولید داخل هستند، اما برخی از قطعات ایربگ‌ها از خارج کشور تامین می‌شود که درخصوص آن قطعات نیز باید بررسی‌های لازم انجام شود.

بازشدن ایربگ خودرو با ضربه از روبه‌رو

یک کارشناس صنعت خودرو نیز ضمن تأیید ادعای مقام‌های سازمان استاندارد تأکید کرد: عملکرد و باز شدن ایربگ خودرو‌ها به سرعت خودرو و زاویه تصادف بستگی دارد، اگر سرعت خودرو کم و زاویه تصادف به‌گونه‌ای باشد که از روبه‌رو خودرو دچار سانحه نشود، ایربگ باز نخواهد شد. سعید مدنی افزود: ۸۰ تا ۹۰ درصد خودرو‌های تولید داخل فقط ۲ ایربگ دارند. باز شدن این نوع ایربگ‌ها به زاویه تصادف بستگی دارد، مثلا حتی اگر خودرو به دره بیفتد یا با سقف به زمین برخورد کند، ایربگ آن باز نخواهد شد، ایربگ خودرو‌های داخلی زمانی فعال می‌شود که ضربه از روبه‌رو باشد.

ضرورت بررسی کارشناسی

آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان نیز گفت: ایربگ در انواع خودروها، با سطح کیفی مختلف، متنوع است. برخی خودرو‌ها که شامل اکثر خودرو‌های داخلی می‌شود، تنها از ایربگ مقابل راننده و نهایتا سمت کمک راننده برخوردارند. خودرو‌های خارجی دارای ایربگ‌های ساید یا بغل نیز هستند و بسته به کیفیت خودرو‌ها و نحوه طراحی آنها، ایربگ‌های مختلفی در خودرو‌های متنوع تعبیه می‌شود. او با اشاره به اینکه در تصادف بهبهان، بسیاری از ضربه‌ها از عقب به‌خودرو‌ها وارد شده توضیح داد: در این صورت اصولا ایربگ‌های جلویی خودرو عمل نمی‌کند. او گفت: بسیاری از خودرو‌هایی که در این تصادف دچار حادثه شده‌اند قدیمی بوده‌اند؛ در نتیجه یا ایربگ نداشته‌اند یا ایربگ آن‌ها غیرفعال بوده، زیرا عمر مفید ایربگ ۱۰ سال است. محبی نژاد با تأکید بر اینکه در تصادف بهبهان، حتی ایربگ یک خودروی خارجی نیز عمل نکرده است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد عملکرد ایربگ‌ها تا حد زیادی به نوع تصادف و شرایط آن بستگی دارد.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر