تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
تحریم‌ها هزینه‌های سربار را ۲۰ درصد افزایش داد

کسری بودجه افزایش می‌یابد؟

  رییس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: کسری بودجه در حدود ۳۰۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شد که با این وضعیت احتمالا افزایش یافته و شاهد افزایش تورم خواهیم بود.

 اقتصاد ۲۴-  مسعود خوانساری در نشست امروز هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: در ده ماهه امسال با رشد میزان صادرات مواجه بودیم که عوامل مختلف از جمله افزایش قیمت محصولات در آن تاثیرگذار بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: پاشنه آشیل اقتصاد کشور در حال حاضر بودجه است. شاهد افزایش هزینه‌های بودجه به ۱۰ میلیون یورو هستیم که مازاد بودجه ریالی مربوط به یارانه‌ها و پرداخت‌ها است.

رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: در لایحه بودجه حداقل حقوق از ۴.۵ میلیون تومان به ۵.۶ میلیون تومان و خرید تضمینی گندم به ۹۵۰۰ تومان رسیده و ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده که ما به التفاوت ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی دارد و کسر خواهد شد. کسری بودجه در حدود ۳۰۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شد که با این وضعیت احتمالا افزایش یافته و شاهد افزایش تورم خواهیم بود.

وی اضافه کرد: مجمع جهانی اقتصاد، ۵ ریسک اول برای ایران را اعلام کرده است. طبق این گزارش اشتغال و معیشت، سرخوردگی جوانان، رکود طولانی مدت، بحران‌های طبیعی و بحران‌های اکوسیستم ۵ ریسک اول برای ایران است.

خوانساری گفت: مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر خودرو و ... همه مواردی هستند که می‌توانند سرمایه‌گذاری در کشور را تضعیف و خروج سرمایه را شدت ببخشند. امیدواریم که در تدوین برنامه هفتم توسعه این ۵ آیتم به خوبی دیده شود.


بیشتربخوانید: اقتصاد ایران زیر بار مثلث فشار


وی افزود: سازمان شفافیت بین‌الملل شاخص شفافیت و ادراک فساد را منتشر کرده است. سال ۲۰۱۸ ایران در بین ۱۸۰ کشور رتبه ۱۲۰ داشت، اما متاسفانه امسال با ۳۰ پله سقوط نسبت به آن زمان به رتبه ۱۵۰ رسیده است. امیدواریم وضعیت فساد در کشور بهبود پیدا کند.

خوانساری خاطرنشان ساخت: خبر‌های خوبی از توافقات شنیده می‌شود. تحریم‌ها هزینه‌های سربار را در کشور ۲۰ درصد افزایش داده بود که امیدواریم با به نتیجه رسیدن مذاکرات این میزان تعدیل شود.

منبع: ایلنا
ارسال نظر