تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

استمداد بازنشستگان تامین اجتماعی از رهبری

رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی از ارسال نامه‌ای به مقام معظم رهبری به منظور رفع مشکلات افزایش حقوق بازنشستگان خبر داد.

اقتصاد۲۴- علی اصغر بیات به نامه ارسال شده به مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در این نامه به نمایندگی از جامعه چندین میلیونی آمده است مستحضرید این قشر رنج دیده و در عین حال ثابت قدم در حفظ و حراست از ارزش‌های انقلاب اسلامی از ناملایمات و بی توجهی‌های گاه و بی گاه برخی مسؤلان و تصمیم گیران دلخورند. این در حالیست که علیرغم انواع تنگناهای معیشتی با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند اما همانند ایام کار و اشتغال پر شور و نشاط دل در گرو نظام دارند و با وجود همه موانع و مشکلات قدمی از سنگرهای انقلاب پا پس نکشیده اند.

وی ضمن استمداد از مقام رهبری برای رفع مشکلات بازنشستگان ادامه داد: درخواست استمداد از محضر گرامیتان که تنها ملجأ بعد از درگاه احدیت و غمخوار و پشتیبان اقشار ضعیف می‌باشید ما را دلگرم و امیدوار به اصلاح اقدامی ناثواب، غیر منطقی و غیر قانونی کرده است که متأسفانه در ایام اخیر رنج و زحمت پدران و مادران پیر و رنجور را دوچندان کرده است.

به گفته رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی، در بخش دیگری از این نامه آمده است: استحضار دارید سازمان تأمین اجتماعی صندوقی مشاع، بین النسلی و امانتی و حق الناس است که به تعبیر حضرتعالی در بند ۳ سیاستهای کلی تأمین اجتماعی "به عنوان اموال متعلق حق مردم " قلمداد می‌شود. این سازمان طی چندین دهه خدمت رسانی گسترده به جامعه تحت پوشش خود که اغلب از قشر آسیب پذیر و ضعیف هستند، نه تنها هیچ بودجه و اعتباری از محل درآمدهای عمومی کشور دریافت نکرده، بلکه تأثیری شگرف در ایجاد و توسعه امنیت روانی، افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی، امید به آینده و ارتقای رضایتمندی بیش از نیمی از جمعیت کشور داشته است. علاوه بر آنکه در طی سالیان متمادی انباشت بدهی‌های معوق دولت‌ها و عدم پرداخت آن به سازمان تأمین اجتماعی به میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان آسیب‌های جدی به پیکره آن وارد کرده و دیدگان نگران صاحبان اصلی آن که همان بازنشستگان و مستمری بگیران هستند، را نگران‌تر از هر زمانی کرده است رویه‌ای که در تضاد کامل با نص صریح فرمان حضرتعالی در بند و سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی مبنی بر «عدم ایجاد و انباشت بدهی‌های دولت» قرار دارد.


بیشتر بخوانید: بازنشستگان: پولمان را بدهید، ما فقیر نیستیم!


بیات تاکید کرد: اما نکته مهم و محوری که در روزهای اخیر روح و روان رنجور این عزیزان را آزرده است، بی توجهی و تغافل عامدانه به موضوع تصویب و ابلاغ افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران در سال جاری است، بر اساس مواد قانونی ۹۹ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی، هر ساله مستمری بازنشستگان، از کار افتادگان کلی و بازماندگان مشمول تأمین اجتماعی ناظر به مصوبات شورای عالی کار افزایش می‌یابد و محل تأمین اعتبار آن نیز از منابع و درآمدهای سازمان تأمین اجتماعی، حق بیمه‌ها، اندوخته‌ها و ذخایر بیمه شدگان و مستمری بگیران تأمین می‌شود اما مجالس و دولت‌ها طی دو دهه اخیر صدها هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای و بودجه عمومی کشور جهت پرداخت حقوق به مستمری بگیران کشوری، لشکری و فولاد و سایر صندوقهای دولتی صرف کرده اند متأسفانه در طی این سال‌ها مستمری بگیران تأمین اجتماعی، هیچ سهمی از اموال و درآمدهای عمومی نداشته و همواره از حیث میزان افزایش حقوق با اختلاف فراوان در نوبت‌های آخر بوده اند.

وی خطاب به مقام معظم رهبری گفت: رهبر فرزانه انقلاب با کمال تأسف و در عین ناباوری، دولت که با شعار مردمی بودن و توجه به محرومین و ضعفا پا به عرصه خدمت نهاده است، در تصویب پیشنهاد افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تعلل ورزیده و در نهایت پس از تأخیری طاقت فرسا با تفسیری غیر قانونی آن را دچار تغییرات نا مساعد و غیر منطقی بویژه در زمینه افزایش حقوق سایر سطوح کرده است.

وی اظهار داشت: در سالیان گذشته عین مصوبات ارجاعی توسط ارکان عالی سازمان تأمین اجتماعی و با توجه به مصوبات شورای عالی کار در هیأت دولت تصویب و ابلاغ می‌گردید. اما در سال جاری با بدعت گذاری غیر مسئولانه هیأت دولت، بیم آن می‌رود امید قاطبه بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی به یأس مبدل گردد.

وی از رهبر فرزانه انقلاب استدعا کرد دستور رسیدگی عاجل توسط هیأت دولت به منظور تغییر رویه با هدف تأمین نظر و خرسندی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی، صادر و قلوب میلیون‌ها ارادتمند به نظام مقدس انقلاب اسلامی را فراهم کنند.

منبع: مهر
ارسال نظر