تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

پیامدهای افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی چیست؟/ حق‌شناس: افزایش پایه پولی، نقدینگی و آشفتگی در اقتصاد پیامد این بدهی است

بدهی دولت به بانک مرکزی طی سال‌های ۱۳۹۲ تا آذر سال ۱۳۹۷، بیش از ۲۰۴ درصد افزایش یافته است؛ اما این بدهی چه پیامدهای منفی برای اقتصاد کشور در پی خواهد داشت؟

سحر گلی‌زاده، اقتصاد24- بر اساس آخرین آمارهای دست آمده از بانک مرکزی افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی که در سال ۱۳۹۶ با کاهش ۳۰ درصدی همراه شده بود در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ با رشد ۶۴ درصدی مواجه شد که این میزان رشد طی پنج سال اخیر بی‌سابقه بوده است. همچنین بدهی‌ دولت به سیستم بانکی از دو بخش بدهی به بانک مرکزی و بدهی به بانک‌ها ایجاد می‌شود که طبق آخرین آمار در آذر ماه سال گذشته دولت ۴۳.۷ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهی داشته که نسبت به آذر ماه سال ۱۳۹۶ معادل ۱۴ درصد افزایش داشته است.

همچنین در آذر ماه سال گذشته بدهی دولت به بانک‌ها با ۱۹.۸ درصد رشد نسبت به آذر ماه سال ۱۳۹۶ معادل ۲۲۶.۱ هزار میلیارد بوده است.

در مجموع بدهی دولت به سیستم بانکی یکساله، از ۲۲۷ هزار میلیارد تومان در آذر ماه سال ۱۳۹۶ با ۱۸.۸ درصد رشد به ۲۶۹ هزار میلیارد تومان در آذر ماه سال گذشته رسیده است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد طی سال‌های ۱۳۹۳ تا آذر سال ۱۳۹۷ بیشترین رشد بدهی دولت به سیستم بانکی متعلق به سال ۱۳۹۳ بوده که در این سال بدهی دولت به سیستم بانکی با ۳۴ درصد رشد از ۸۸.۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به ۱۱۸.۸ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۳ رسیده است.

این در حالی است که روند بدهی دولت به سیستم بانکی در سال ۱۳۹۶ رو به بهبود بود و نسبت به سال‌های قبل‌تر با رشد کندتری افزایش یافته بود، اما در سال ۱۳۹۷ همزمان با بحران ارزی و بازارهای مالی این روند برگشت و بدهی دولت به بانک‌ها و بانک مرکزی با قدرت بیشتری افزایش یافت، به طوری که روند بدهی دولت به بانک مرکزی که در سال ۱۳۹۶ با کاهش ۳۰ درصدی همراه شده بود در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ با رشد ۶۴ درصدی مواجه شده بود که این میزان رشد طی پنج سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

در همین رابطه هادی حق شناس کارشناس مسائل اقتصادی به خبرنگار اقتصاد24 گفت: رشد نقدینگی در دولت های مختلف، تقریبا شبیه به هم است اما یکی از دلایل آن درآمدهای ارزی است و استقراض از منابع بانک مرکزی باعث افزایش رشد نقدینگی می شود.

وی افزود: وقتی از طرفی درآمدهای کشور کاهش یابد و از طرف دیگر هزینه هایی که برای بلایای طبیعی صرف می شود افزایش یابد باعث می شود اسقراض دولت از بانک مرکزی بیشتر شود.

حق شناس ادامه داد: وقتی تورم افزایش یابد موجب می شود نرخ پس انداز در بانک ها روند نزولی را طی کنند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: اینکه در سال 96 بدهی دولت به بانک مرکزی کاهش یافته نشان می دهد رشد اقتصادی و فضای کسب و کار دولت مثبت بوده است اما در سال گذشته رشد اقتصادی و فضای کسب و کار دولت، منفی و باعث شد استقراض دولت از بانک مرکزی افزایش یابد.

وی در پاسخ به این سوال که پیامدهای افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی چیست و چه تاثیری در اقتصاد کشور خواهد گذاشت؟ بیان کرد: هر چه قدر بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش یابد، بر پایه پولی و نقدینگی در کوتامدت اثرگذار است. همچنین یک آشفتگی در اقتصاد کشور رخ می دهد.
ارسال نظر