تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

عبدالناصر همتی راه‌های بن‌بست را طی کرده و نگاهی موثر به اقتصاد کلان کشور دارد/ افشاگر میزان چاپ پول در دولت سیزدهم از فیلتر مجلس می‌گذرد؟

کارشناس اقتصادی معتقد است؛ وزیر پیشنهادی اقتصاد، راه‌های بن‌بست و یا حتی ثمربخش را طی کرده و فرصت آن را دارد تا نگاهی موثر به اقتصاد کلان کشور داشته باشد. اگر از این زاویه بنگریم، پیشنهاد دادن همتی به عنوان وزیر اقتصاد کشور انتخاب بدی نبوده است.

 اقتصاد ۲۴- این روز‌ها بحث وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، تبدیل به موضوع داغ رسانه‌ها و حتی محافل عمومی شده است. نمی‌توانید جمعی را بیابید که درباره وزرای پیشنهادی پزشکیان، نقطه نظری هر چند کوچک نداشته باشد.

برخی با لیست پیشنهادی ارائه شده موافق و تعدادی دیگر مخالفت‌های جدی دارند. همین مسئله باعث شده تا نظر‌های کارشناسی متفاوتی نسبت به توانمندی و ظرفیت کاندیداها، مطرح و مرجعی برای اتکای سایر اظهار نظرات باشد. از میان اسامی اعلام شده، چند نام را می‌توان جزو پرحاشیه‌ترین کاندیدا‌های پیشنهادی دانست. این حواشی صرفا منفی نبوده و برخی رویکرد‌ها و نظرات، مدافع انتخاب این افراد هستند.

مزیت همتی در دیدن بن‌بست‌هاست

نادر حیدری، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصاد ۲۴ ، به حواشی پیرامون برخی از وزرای پیشنهادی پزشکیان اشاره کرد و گفت: اگر نگاهی کلی به فهرست وزرای پیشنهادی بیاندازیم، نکته میانگین سنی این افراد در وهله نخست به چشم می‌خورد.

حیدری تصریح کرد: براساس آمارها، میانگین سن وزرای پیشنهادی، حدود ۶۰ سال است که رقمی بالا به نوبه خود محسوب می‌شود. انتظار می‌رفت رئیس دولت چهاردهم، بیشتر به مسئله جوان‌گرایی توجه می‌کرد. غیر از این موضوع برای برخی از اسامی اعلام شده، نقطه نظرات گاه ضد و نقیضی وجود دارد که به راحتی نمی‌توان از کنار آن‌ها رد شد.


بیشتر بخوانید: همتی می‌تواند به اقتصاد ایران نظم و نسق خوبی بدهد/ او شناخت خوبی از اقتصاد کشور دارد


وی ادامه داد: یکی از پرچالش‌ترین وزرای پیشنهادی، عبدالناصر همتی است که در دولت دوازدهم رئیس بانک مرکزی بود. این فرد حتی در زمان انتخاب سکاندار دولت سیزدهم نیز وارد برخی حواشی و چالش‌های مربوط به آن در رابطه با عملکرد اقتصادی خود شده بود. حال نام این فرد به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی برای گرفتن رای اعتماد نمایندگان مجلس ارائه شده که نقطه نظرات زیادی را به همراه داشته است.

به گفته حیدری؛ فارغ از ایراداتی که به درست و غلط عنوان می‌شود، همتی پیش از این نیز با روند اقتصادی در کشور و چالش‌هایی که در آن وجود دارد، دست و پنجه نرم کرده است. راه‌های بن‌بست و یا حتی ثمربخش را طی کرده و فرصت آن را دارد تا نگاهی موثر به اقتصاد کلان کشور داشته باشد. اگر از این زاویه بنگریم، پیشنهاد دادن همتی به عنوان وزیر اقتصاد کشور انتخاب بدی نبوده است.

به گزارش اقتصاد ۲۴؛ مجلس حرف آخر را می‌زند، شاید بتوان انتقاد شدید همتی از میزان چاپ پول در دولت سیزدهم و سایر ایرادات جدی که به شیوه مدیریت اقتصاد کشور در این دولت مطرح می‌کرد را دلیل جدی جلب توجهات به این فرد و سابقه عملکرد او در زمان مدیریتش دانست. اگر این فرد قادر به جلب رای اعتماد نمایندگان مجلس شود، عملکرد او بیش از پیش زیر ذره‌بین کارشناسان و حتی مدیران دولتی خواهد رفت.

انتخاب افرادی که تا پیش از این حواشی زیادی بر سر عملکرد آن‌ها وجود داشت، یک جرئت یا شاید بهتر بتوان گفت شجاعت اعتماد کردن به افراد است که به نظر می‌رسد سکاندار جدید دولت این رویکرد را در پیش گرفته است. از سویی دیگر ترکیب انتخاب روسای دولت سیزدهم و مدیران دولت دوازدهم که از نظر جناحی، تفاوت سیاسی با یکدیگر دارند، از دیگر نقاط قابل توجه لیست پیشنهادی وزرای پزشکیان است.

باید دید در ادامه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی چه معیار‌هایی از این وزرای پیشنهادی را ملاک رأی اعتماد خود قرار خواهند داد.

ارسال نظر