تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ بررسی می‌کند؛

احمد میدری، اقتصاددانی عملگرا و متخصص در انتظار چراغ سبز بهارستان/ بچه آبادان که نظراتش در حوزه عدالت اجتماعی به مسعود پزشکیان نزدیک است

احمد میدری را فارغ از نظرات و گرایشات سیاسی‌اش بدون تردید باید یکی از متخصصین در حوزه خودش دانست و این مساله ای است که حتی منتقدان وی نیز به آن اذعان دارند. مخالفان و منتقدان احمد میدری در حالی بهانه‌های سیاسی و اختلافات جناحی را چنان سدی در برابر میدری قرار می‌دهند که خود نیز می‌دانند او را باید یکی از متخصصان در حوزه خود دانست، متخصصی که نه تنها دغدغه کشور و فقرزدایی از چهره جامعه را دارد بلکه شاید اکنون بیش از همیشه حوزه تصمیم گیری کشور برای نجات از بحران‌های پیش روی خود به او نیاز دارد.

اقتصاد۲۴- بچه آبادن است و ماجرا این است که آبادانی اگر ۷۰ ساله هم شود باز «بچه آبادان» است و احمد میدری هم احتمالا از این قاعده استثنا نیست. هرچند این اقتصاددان ایرانی متولد سال‌های نخست دهه چهل در آبادان باشد و اکنون در میانه ۶۰ سالگی است، اما حتما بچه آبادن بودن مولفه مهمی در رویکرد‌ها و اخلاق و مرام او خواهد بود.

احمد میدری که اکنون گزینه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت مسعود پزشکیان است، متولد سال ۱۳۴۲ در شهر کارگری در جنوب کشور بود و در کنار تحصیلات دانشگاهی در رشته اقتصاد، به سمت نهادگرایی و تجربه اندوزی و ایده پردازی در جلوگیری از افزایش ضربات ناشی از توسعه اقتصادی به خدمت گیران و اقشار آسیب پذیر نیز گرایش داشت و احتمالا همین مولفه‌ها و رویکرد‌های اقتصادی بود که باعث شد مسعود پرشکیان که دو اصل بنیادی عدالت و انصاف را سرلوحه کارش قرار داده او را به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای کابینه وفاق ملی برگزیند.

زندگی و تولد در آبادان

به گزارش اقتصاد ۲۴، احمد میدری ۶۱ سال پیش در شهر آبادان متولد شد و در ادامه، تحصیلات خود را در مقطع لیسانس در رشته کارشناسی اقتصاد نظری در دانشگاه شیراز پشت سر گذاشت و سپس برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد راهی دانشگاه تهران شد تا در رشته توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی، مدرک فوق لیسانس را دریافت کند.

وی در نهایت در دانشگاه تهران، دکترای خود را در رشته تخصصی اقتصاد با موفقیت به پایان رساند و به عنوان اقتصاددان در بخش‌های دولتی و دانشگاهی مختلف فعالیت داشته و در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است.

میدری کارشناسی را در رشته اقتصاد نظری از دانشگاه شیراز و بعدتر کارشناسی ارشد را در رشته توسعه و برنامه ریزی اقتصادی از دانشگاه تهران گرفت. احمد میدری، اما دکتری اقتصاد را در گرایش اقتصاد پولی از دانشگاه تهران گرفت.

او همچنین سابقه تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی را دارد و در سال ۱۳۸۲ نیز دوره کوتاه‌مدت آموزشی و پژوهشی دانشگاه سازمان ملل را طی کرد.

سوابق احمد میدری در دولت و مجلس

این گزینه نخست پزشکیان برای وزارت کار، پیش‌تر از حوزه انتخابیه آبادان به عنوان نمایندگی در ششمین دوره مجلس نیز برگزیده شده بود و البته که همین چند وقت قبل و در ایام انتخابات ریاست جمهوری دولت چهاردهم، همراه با مسعود پزشکیان به عنوان مشاور اقتصادی نامزد ریاست جمهوری در برنامه «میزگرد اقتصادی» صداوسیما حضور داشت.

میدری در این میزگرد آموزش و بهداشت را به عنوان دو کالای عمومی معرفی کرد که باید خارج از نظام بازار در اختیار شهروندان قرار گیرد. این اقتصاددان بازسازی اقتصادی بر اساس عدالت اجتماعی را ایده اصلی پزشکیان دانست.

به گزارش اقتصاد ۲۴، او، اما با وزارتخانه ای که حالا برای وزارتش انتخاب شده نیز اصلا ناآشنا نیست. مهرماه سال ۱۳۹۲ بود ;I علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وقت با صدور حکمی احمد میدری را به سمت معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب کرد و او تا سال ۱۴۰۰ نیز در همین سمت باقی ماند. حالا، اما با گذشت چند سال، میدری برای بازگشت به ساختمان وزارت کار در مقام وزیر دولت پزشکیان آماده می‌شود.
وی البته سوابقی، چون دبیر هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های تابعه (آبان ۱۳۹۲- مهر ۱۴۰۰) و عضویت در هیات مدیره بیمه دانا را نیز در کارنامه دارد.
میدری همچنین مشاور قائم مقام وزیر اقتصاد در فاصله سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴ نیز بوده است.

مهم‌ترین نظرات وزیر پیشنهادی کار

احمد میدری، اما منتقد اختیاراتی است که تنها بر روی کاغذ به وزارت رفاه داده شده و معتقد است، روزی که وزارت رفاه تشکیل شد، قرار بوده این وزارتخانه، سازمان برنامه بخش رفاه باشد، اما جز چند ماهی در ابتدای تشکیل وزارت رفاه این مهم اجرایی نشد.

او معتقد است که طرح کالابرگ الکترونیک برای حمایت از قشر آسیب‌پذیر در شرایط تشدید کسری بودجه و شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل از طرح‌های اجرایی در دوره معاونت میدری در وزارت رفاه بود. وزیر پیشنهادی رفاه در حوزه فقر و عدالت اجتماعی نیز نظراتش به مسعود پزشکیان نزدیک است، چه آنکه رئیس دولت چهاردهم هم همواره در طول سال‌های گذشته نظرات خود را در این حوزه به طور آشکار بیان کرده است.

میدری همچنین از منتقدان جدی برنامه‌نویسی و بودجه‌ریزی با روش‌های فعلی در کشور است و معتقد است که به دلیل عدم تجمیع بودجه رفاهی بخش‌های مختلف و منعکس نشدن بودجه این بخش‌ها در بودجه سالانه، عملکرد دولت در خدمات مختلف رفاهی قابل فهم نیست.

او معتقد است: «در حال حاضر گروه‌های فقیر چندان قدرت ابراز و پیگیری مطالبات خود را ندارند؛ بنابراین نحوه توزیع قدرت در جامعه باید به نحوی تغییر کند که فقرا امکان مطالبه‌گری را پیدا کنند و بتوانند از مواهبی مانند قانون و زیرساخت‌ها بهره بگیرند.
قابلیت رصد بودجه عمومی تأثیر مهمی بر کاهش فقر دارد، چون توزیع امکانات را عادلانه‌تر می‌کند. نحوه توزیع راه ها، صنایع و ... این قدرت نابرابر را نشان می‌دهد و تا نابرابری در آینه ارقام به تصویر کشیده نشود توسط سیاستگذاران به درستی درک نمی‌شود. رصد منابع عمومی و سهم فقرا از این منابع در کلیه دستگاه‌های اجرایی و نحوه توزیع آین منابع به لحاظ جغرافیایی و ... ابزار مهمی برای اندازه‌گیری شدت فقر و یافتن گلوگاه‌هایی است که برای کاهش فقر باید تغییر کنند.»


بیشتر بخوانید: احمد میدری را جزو اندیشمندان حوزه اقتصادی می‌دانم/ وزیر پیشنهادی رفاه در حوزه تجربی، کارنامه قابل دفاعی دارد


به گزارش اقتصاد ۲۴، احمد میدری پس از پایان مسئولیت در وزارت رفاه اکنون نیز مدیر اندیشکده مقابله با فقر و نابرابری است و درباره افزایش سن بازنشستگی نیز که خود از موافقان آن است نیز معتقد است که با افزایش سن بازنشستگی باید جامعه مدنی فعال شده و دیگر مطالبات این حوزه را پیگیری کند.

به عقیده احمد میدری باید افزایش سن بازنشستگی را بهانه‌ای برای گفتمان سازی کنیم. او می‌گوید که اصلاح نظام بازنشستگی از بدترین نقطه آغاز شده و این اقدام نیز در راستای تصمیماتی است که به نام کوچک‌سازی دولت منجر به حقیر کردن آن شده است.

میدری را فارغ از نظرات و گرایشات سیاسی اش بدون تردید باید یکی از متخصصین در حوزه خودش دانست و این مساله ای است که حتی منتقدان وی نیز به آن اذعان دارند. مخالفان و منتقدان احمد میدری در حالی بهانه‌های سیاسی و اختلافات جناحی را چنان سدی در برابر میدری قرار می‌دهند که خود نیز می‌دانند او را باید یکی از متخصصان در حوزه خود دانست، متخصصی که نه تنها دغدغه کشور و فقرزدایی از چهره جامعه را دارد بلکه شاید اکنون بیش از همیشه حوزه تصمیم گیری کشور برای نجات از بحران‌های پیش روی خود به او نیاز دارد.

ارسال نظر