تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۰۶ آبان ۱۴۰۳
اقتنصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

اگر کاسبان تحریم و جنگ بگذارند درباره ادامه جنگ ایران و اسرائیل تصمیم منطقی گرفته می‌شود/ جنگ تمام عیار رخ نمی دهد، چون منطقه خسته است

یک کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید: اگر کاسبان جنگ و تحریم اجازه دهند مسئولان کشور می‌توانند تصمیمی درست در راستای منافع ملی اتخاذ کنند، ولی کاسبان جنگ، کسانی هستند که در شرایط جنگی عملا از حق وتو برخوردارند. حتی امتیاز گزینش سیاستمداران کشور را هم به خودشان اختصاص می‌دهند و بخشی از مشکلات امروز کشور این است که این کاسبان جنگ حتی در حوزه سیاسی هم دخالت می‌کنند.

اقتصاد ۲۴- بامداد شنبه اسرائیل به برخی از مناطق نظامی واقع در تهران، خوزستان و ایلام حمله کرد. اگرچه تاکنون گزارشی از میزان خسارات گزارش نشده و به گفته مقامات کشورمان این خسارات اندک بوده است، اما شهادت چهار نظامی ارتش خود خسران بزرگی برای جامعه ایران بشمار می‌آید. بعد از عملیات وعده صادق ۲، بار‌ها بار‌ها مقامات مسئول در ایران به اسرائیل هشدار داده بودند که اگر حمله‌ای از جانب آن‌ها صورت بگیرد حتما بی پاسخ نخواهد گذاشت، حال باید به نظاره نشست و دید آیا با پاسخ احتمالی ایران به حمله شنبه شب اسرائیل، آتش جنگ بیش از گذشته شعله ور خواهد شد یا با توجه به خسارات اندک این حمله، تهران از تصمیم به تقابل مجدد چشم پوشی خواهد کرد.  

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با اقتصاد ۲۴ درباره حمله اسرائیل به ایران گفت: معتقدم کار اسرائیلی یک کار بازدارنده بود، یعنی اسرائیلی‌ها سعی کردند یک پیام بازدارندگی را به ایران بدهند که البته در پیام آن‌ها، نظر مشترک آمریکا را هم گرفته بودند. ایران کشوری است که حداقل ۲۰ هزار سایت حساس نظامی و غیرنظامی دارد.

وی افزود: حتی اگر ادعای اسرائیل را هم بپذیریم که به ۲۰ سایت حمله شده، ۲۰ سایت در مقابل ۲۰ هزار سایت، معنایش این است که اسرائیلی‌ها سعی کردند یک اقدام کنترل شده را صورت دهند و قبل از آن هم طبیعتا سعی کردند به صورت مدیریت شده از طریق کشور هلند به ایران خبر بدهند که چه اقدامی را می‌خواهند، انجام دهند؛ این اتفاقی است که صورت گرفته است.

فلاحت پیشه اظهار کرد: در حوزه میدانی هم چهار نیروی ارتش به شهادت رسیدند که قربانیان مظلوم و بی ادعای بازدارندگی هستند. حال باید منتظر باشیم ببینیم شورای عالی امنیت ملی در این راستا چه تصمیماتی خواهد گرفت؛ اما در حوزه عمومی می‌بینیم که باز هم یک فضای رسانه‌ای در حال شکل گیری است، تحت این عنوان که به مسئولان جمهوری اسلامی ایران فشار وارد بشود و فضای عمومی ایران بلافاصله واکنش نشان بدهد.

آمریکا و اسرائیل سعی دارند چرخه انتقامی جنگ را پایان دهند 

وی تصریح کرد: معتقدم، آمریکا و اسرائیل سعی دارند چرخه انتقامی جنگ را پایان دهند و به عبارتی سعی می‌کنند در مجموع، تحولات مدیریت شود. به ویژه اینکه در طول ۴۸ ساعت قبل از عملیات اسرائیل، ۲۳ سرباز اسرائیلی کشته شدند و فقط در طول ۲۴ ساعت گذشته ۶۱ سرباز اسرائیلی هم در لبنان مجروح شدند. معنای این قضیه این است که وسعت میدان جنگ از مرز اسرائیل تا ایران گسترده شده است و طبیعتا ایرانی‌ها از امکانات زیادی برخوردار هستند که انتقام خون چهار شهید و شهدای گذشته را بگیرند.


بیشتر بخوانید: مردم تهران درباره حمله اسرائیل چه می‌گویند؟


این کارشناس مسائل سیاسی بر این باور است: بعد از این شرایط می‌توان به سمت نوعی آتش بس حرکت کرد. البته ایران طبق منشور ملل متحد کماکان از حق مقابله به مثل برخوردار است. البته تصمیم در این رابطه با شورای عالی امنیت ملی است، ولی از واکنشی که بازار ایران به این تحولات نشان داد می‌توان برداشت کرد که جنگ، جنگ تمام عیار نیست. به دلیل اینکه معتقدم، بازار ایران سیاسی‌ترین بازار اقتصادی در دنیا است و شاخک‌های بازار به شدت به تحولات سیاسی نظامی حساس است.

رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: به همین دلیل می‌بینیم که چند ساعت از پایان عملیات نظامی اسرائیل به ایران عملا ارز و طلا که بالاترین صعود را در طول چند ماه اخیر داشت بیشترین سقوط را تجربه کردند و در طرف مقابل هم بازار سهام در واقع به رغم اینکه بیشترین سقوط را در دو هفته گذشته تجربه کرده بود به یکباره در یک روز بیشترین صعود را در طول دو ماه گذشته تجربه کرد. این‌ها نشان می‌دهد که عملا نه اسرائیل نه ایران و به ویژه نه آمریکا عملا طرفدار یک جنگ تمام عیار نیستند و به عبارتی کل منطقه از جنگ خسته است.

اگر کاسبان جنگ و تحریم کنترل شوند امکان رسیدن به منافع ملی وجود دارد

فلاحت پیشه اضافه کرد: اگر کاسبان جنگ و تحریم اجازه دهند مسئولان کشور می‌توانند تصمیمی درست در راستای منافع ملی اتخاذ کنند، ولی کاسبان جنگ، کسانی هستند که در شرایط جنگی عملا از حق وتو برخوردارند. حتی امتیاز گزینش سیاستمداران کشور را هم به خودشان اختصاص می‌دهند و بخشی از مشکلات امروز کشور این است که این کاسبان جنگ حتی در حوزه سیاسی هم دخالت می‌کنند. کاسبان تحریم هم کسانی هستند که حفظ شرایط ناپایدار در کشور به سود آنهاست. اگر کاسبان جنگ و تحریم کنترل شوند امکان رسیدن به منافع ملی وجود دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان در پاسخ به این سوال که برخی تحلیل می‌کنند که اگر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نبودیم شاید امکان بروز یک جنگ تمام عیار میان ایران و اسرائیل وجود داشت، آیا این نظریه را درست می‌دانید؟ بیان کرد: حتی اگر ترامپ در انتخابات آمریکا روی کار بیاید سیاست آمریکا و تهدید اصلی این کشور، تهدید از ناحیه مرز‌های ناتو و روسیه است. آمریکایی‌ها دوست ندارند که دوباره وارد یک میدان چالشی شوند که چالش اصلی آن‌ها نیست، یعنی چالش با ایران؛ لذا به شدت تلاش کردند که مانع افراطی‌گری اسرائیلی‌ها شوند، به ویژه اینکه در سمت دیگر اسرائیلی‌ها هم می‌دانند که آسیب پذیری‌هایی دارند که این آسیب پذیری‌ها با آمد و شد جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در کاخ سفید رفع نخواهد شد. فقط در طول ۴۸ ساعت قبل از حمله نظامی به ایران ۲۳ نظامی اسرائیلی کشته و حدود ۱۰۰ نفر مجروح شدند که این در تاریخ جنگ‌های اسرائیل بعد از ۱۹۷۳ بی سابقه است.

ارسال نظر