تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۳ دی ۱۳۹۷

قیمت‌های خودرو کمکی به تولید نمی‌کند

محمدرضا نجفی منش*

اقتصاد 24 - قیمت‌هایی که برای خودروهای ایران خودرو و سایپا تصویب شده است پاسخ ضرر و زیان‌های اتفاق افتاده را نمی‌دهد. نمی‌توان گفت که قیمت‌های تصویب شده کمک خوبی به تولید خودرو می‌کند. در این میان جمله‌ای که در مورد قیمت‌ها وجود دارد این است که ضرر خودروسازان در مقایسه با گذشته کمتر شده است.

از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذرماه میزان ضرر و زیان خودروسازان به 7 هزار و 500 میلیارد تومان رسید. این زیان در برابر تولید 500 الی 600 هزار دستگاه اتفاق افتاده است. یعنی به‌طور متوسط برای هر خودرو، خودروساز بین 10 الی 12 میلیون تومان زیان داده است. افزایش قیمت از سوی خودروسازان در شرایطی است که قطعات خودروها برای آن‌که قطعه سازان بتوانند ادامه حیات بدهند بایستی بین 80 تا 140 درصد افزایش پیدا کند. با رشد قیمت‌ها قطعه سازان بایستی چانه زنی خود با خودروسازان را آغازکنند تا بتوانند قیمت‌ها یشان را افزایش دهند.

اگر خودروسازان قیمت خرید قطعه از قطعه سازان را افزایش ندهند دیگر این صنعت نمی‌تواند به تولید قطعه ادامه بدهد. ما نیازمند اصلاح قیمت‌ها هستیم و دلیل اصلی موافقت با اصلاح قیمت‌های خودرو، مشکلات قطعه سازان در تأمین مواد اولیه است.

*رئیس انجمن سازندگان قطعات خودرو
ارسال نظر