سحر گلیزاده، اقتصاد۲۴- اگرچه فعالیت استارت آپهای بیمه چند سالی است که در کشور آغاز شده است، اما هنوز نتوانسته اند سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند به طوری که طبق آمارهای ارائه شده استارت آپهای بیمه توانسته اند تنها یک درصد از بازار بیمه در کشور را کسب کنند. این سهم از بازار بیمه در حالی است که بیمه مرکزی بارها بر حمایت از استارت آپهای بیمه در کشور تاکید کرده است.
اما چه عوامل باعث سهم پایین استارت آپهای بیمهای در صنعت بیمه کشور شده است؟ آیا مردم ایران هنوز با عصر تکنولوژی خو نگرفته اند یا کلاهبرداریها و سوءاستفادههای مطرح در خریدهای آنلاین آنها را محافظهکار کرده است تا حاضر شوند به خود زحمت دهند و مسافتی را تا نماینده شرکت بیمه مستقر در کوچه و خیابان طی کنند و به صورت حضوری اقدام به خرید بیمه نامه کنند؟
اگرچه صنعت بیمه و متولی آن یعنی بانک مرکزی بارها چراغ سبز خود را برای توسعه فعالیت استارت آپهای بیمهای در کشور نشان داده است، اما عدم اقبال عمومی به این استارت آپها ریشه در خیلی از مسائل دارد.
صنعت بیمه یک حوزه بزرگ و مهم در اقتصاد کشور است که هنوز به طور جدی با فضای مجازی درگیر نشده است. بیمه مرکزی به عنوان نهادی که ناظر بر کل فضای بیمهای کشور است حالا ظاهرا عزم خود را جزم کرده است تا صنعت بیمه را با کمک ابزارهای مدرن ارتباطی به طور جدیتری وارد فضای رقابتی کند.
از قدیم گفته اند که «یک دست صدا ندارد»؛ شاید به همین خاطر است که استارت آپهای بیمه در کشور نتوانستهاند به سهم مورد قبول خود در صنعت بیمه کشور دست یابند. اما این روزها خبرهایی از ادغام دو استارت آپ بیمهای «بیمیتو» و «ازکی» در کشور منتشر شده است. قرار است با ادغام این دو استارت آ، شرکت جدیدی تاسیس شود و «گروه صنعتی ماموت» روی آن سرمایهگذاری قابل توجهی را انجام خواهد داد.
اما آیا ادغام این دو استارت آپ بیمهای میتواند سهم یک درصدی این کسب و کارهای نو در صنعت بیمه را ارتقاء بخشند؟
در همین رابطه آرش سروری کارشناس و مشاور رویدادهای استارت آپی در کشور به خبرنگار اقتصاد ۲۴ میگوید: سال ۹۸ شروع ادغامها و ترکیبها بود و به نظر میرسد زمانی این ادغامها اتفاق میافتد که هر دو فکر میکنند با یکدیگر عملکرد بهتری خواهند داشت؛ مانند تخفیفان و نت برگ که یک رقابت دیرینه هم با یکدیگر داشتند و در آخر هم با یکدیگر ادغام شدند و کار خود را با اسامی خود انجام میدهند و همین اتفاق در نرم افزارهای غذا چیلیوری و ریحون هم اتفاق افتاد که ریحون حذف شد و چیلیوری هم بعد از گذشت مدتی امروز به فعالیت خودش پایان داده است.
بیشتر بخوانید: استارت آپهای بیمیتو و ازکی ادغام شدند
وی افزود: گاهی اوقات این ترکیب و ادغام ها، دیر انجام میشود به این علت که فرهنگ استفاده از خرید آنلاین در کشور جا نیفتاده است و به خاطر ساختار آنها و مدیریت، به آنها اجازه فعالیت اجازه داده نمیشود، اما در دنیا بسیار راحتتر و زودتر مردم به استقبال از استارت آپها رفته و خود را با شرایط جدید وقف دادند.
سروری خاطرنشان کرد: درست است که سال ۹۸، سال خوبی برای استارت آپها و فعالیت آنها در کشور نبود، اما سال خوبی برای شروع ادغامها و ترکیبها بوده است و به نظر میرسد به هم افزایی مجموعهها کمک بسیاری میکند.
بیشتر بخوانید: چرا مردم با خرید آنلاین بیمه بیگانهاند؟
این مشاور رویدادهای استارت آپی در کشور بیان کرد: به نظر میرسد در ۱ الی ۲ سال آینده، در هر قسمت ۱ الی ۲ رقیب جدی خواهیم داشت که اگر بتوانند با یکدیگر ترکیب شوند و پرچمدار، یک استارت آپ باشد میتوانند بیشتر موفق باشند.
وی در ادامه مطرح کرد: در استارت آپهای بیمهای هم ما پرچم دار نداشتیم و هر استارت آپ کار خود را جداگانه انجام میداد و به نظر میرسد که حالا این دو استارت آپ با یکدیگر ادغام شدند، به راندمان و کارکرد بیشتری میرسند.
سروری در پاسخ به این سوال که آیا با وجود این ادغامها و حمایت یک غول اقتصادی از آن، میتوان امیدوار بود که سهم استارت آپهای بیمه از صنعت بیمه که امروزه یک درصد است، افزایش یابد؟ اظهار کرد: در کشور ما سهم بازار آنلاین از آفلاین بسیار کمتر است و چون هر دو استارت آپ شناخته شده بودند ادغام استارت آپهای بیمهای برای صنعت بیمه قدمی مثبت در جهت افزایش ضریب نفوذ بیمه در ایران به شمار میرود.
بیشتر بخوانید: استارتآپها، عامل افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور
وی افزود: ادغام این استارت آپها میتواند به حرکت و رقابت سایر استارت آپها کمک کرده و آنها را به رقابت تشویق کند که این کار موجب میشود استارت آپهای دیگر به رقابت با بیمیتو و ازکی بپردازند.
این کارشناس حوزه استارت آپها در پاسخ به این سوال که مشکلات صدور آنلاین بیمه در کشور چیست و به چه چیزی بستگی دارد؟ مطرح کرد: عدم اعتماد به استارت آپهای بیمهای در کشور باعث شده است که مردم خرید بیمه نامه حضوری را به غیر حضوری ترجیح دهند همانطور که در صنعت بیمه هم برای خرید آنلاین بیمه، فرهنگ سازی و برنامه ریزی شدهای است، اما باید با افزایش آگاهی مردم نسبت به مزایای خرید آنلاین بیمه و تبلیغات درست، آنها را به این نوع از خرید اینترنتی تشویق کرد. اما عدم اعتماد مردم به خرید اینترنتی و استارت آپهای بیمهای یکی از عواملی است که باعث پایین ماندن سهم استارت آپها در کشور میشود.
بیشتر بخوانید: سهم فروش استارتآپهای بیمه از کل صنعت بیمه یک درصد است
وی در ادامه به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: چالش اصلی استارت آپهای بیمهای در کشور عدم اطمینان، اعتماد و امنیت است که با در نظر گرفتن یک سری تخفیف در این حوزه میتوانند مردم را به سمت خود سوق دهند.
سروری در پایان خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دفاتر بیمه در کشور، فرصت مناسبی است تا استارت آپهای بیمه از مردم استقبال کنند و آنها را به سمت خرید آنلاین بیمه سوق دهند. به نظر میرسد آموزش، تبلیغات بیشتر و استفاده از موقعیتهای بحرانی قدمی مثبت برای شروع فعالیت جدی استارتهای بیمه ای در کشور باشد.