سحر گلیزاده، اقتصاد24 - صنعت بیمه امروز علاوه بر امکان رشد و توسعه کشورها میتواند به کاهش تنشها و شکاف طبقاتی در آن جامعه نیز منجر شود، اما در ایران ضریب نفوذ بیمه به واسطه عوامل مختلف همچنان پایین است.
در کشور ما مردم اعتقاد چندانی به آیندهنگری از طریق بیمه نداشته و دلیل آن هم به فرهنگ پایین خرید بیمه برمیگردد. صنعت بیمه مانند صنایع دیگر در کشور حال و روز خوبی ندارد و این مسئله را میتوان به خوبی در ضریب نفوذ پایین بیمه در کشور که به ۲.۳۸ درصد میرسد، مشاهده کرد.
ایران یکی از کشورهایی است که ضریب نفوذ بیمه در آن پایین است و عموم جامعه استقبال چندانی از بیمه جز در برخی رشتهها مانند شخص ثالث، درمان و… ندارند و این امر موجب میشود تا گاهی اوقات متحمل شرایط سخت و زیانهای غیرقابل جبرانی شوند. به عبارتی بازار بیمه در کشور پر رونق نیست و نمیتواند به عنوان یک بازار توسعه یافته و یکی از اجزای بازار مالی در کنار بازار بورس و بانک باشد و نقشی در اقتصاد ایفا کند.
برخی از کارشناسان معتقدند با روی کار آمدن استارت آپهای بیمهای در کشور، صنعت بیمه رنگ و بویی به خود میگیرد و ضریب نفوذ استارت آپها که امروزه کمتر از یک درصد است افزایش مییابد. اگرچه فعالیت استارت آپهای بیمه چند سالی است که در کشور آغاز شده است، اما هنوز نتوانستهاند سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.
هفته گذشته بود که غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی در سخنانی در پژوهشکده بیمه با بیان اینکه شرکتهای دانشبنیان و استارت آپها معادلات بازار بیمه را تغییر دادهاند، عنوان کرد: صنعت بیمه ظرفیت بسیاری برای رشد دارد و استارت آپها معادلات بازار بیمه را تغییر دادهاند.
اما آیا استارت آپهای بیمه در کشور توانستهاند نقشی مهم در این صنعت ایفا کنند و به تعبیر سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی، «معادلات بازار بیمه» را تغییر دهند؟
در همین رابطه محمود دودانگه رئیس هیئت مدیره بیمه حافظ در گفتگو با خبرنگار اقتصاد24 ضمن رد اظهارات سلیمانی معتقد است: امروزه استارت آپ های بیمه اگرچه فعالیت خود را به طور کامل آغاز کرده اند اما نقش و جایگاه مناسبی را در صنعت بیمه به دست نیاورده اند، بنابراین بیمه مرکزی باید سیاستگذاری مشخصی را در این زمینه انجام دهد تا استارت آپ ها به آن عمل کرده و بتوانند در یک بستر قانونمند فعالیت کنند.
این کارشناس صنعت در ادامه با بیان اینکه یکی از زمینه هایی که استارت آپ ها می توانند در آن فعالیت کنند، صنعت بیمه است، بیان کرد: صنعت بیمه نیازمند ورود تکنولوژی و فناوری جدید در این حوزه است و استارت آپ ها می توانند در این مسیر به شرکت های بیمه کمک کنند و با فروش بیشتر بیمه نامه از طریق استارت آپ ها، ضریب نفوذ بیمه را در کشور افزایش دهند.
دودانگه ادامه داد: استارت آپ ها هنوز به جایی نرسیده اند که تحول در صنعت بیمه محسوب شود یعنی آنقدر ضریب نفوذ استارت آپ ها در صنعت بیمه اندک است که نیاز به تلاش و فرهنگ سازی بیشتری دارد.
رئیس هیئت مدیره بیمه حافظ بیان کرد: عدم اعتماد مردم به استارت آپ های بیمه ای در کشور باعث شده است که بیمه گزاران، خرید بیمه نامه به صورت حضوری را به غیر حضوری ترجیح می دهند. خرید بیمه نامه از طریق نمایندگی های بیمه و به حضوری، یک نوع حرکت سنتی است و حرکت از بازار سنتی به بازار آنلاین در هر حوزه ای مسیر طولانی و دشوار خود را دارد که باید با گذشت زمان آن را رفع کرد.
علیرضا بیانیان، مدیرعامل سابق بیمه آرمان نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصاد24 در این رابطه عنوان کرد: در کشور ما مردم پایبند به مسائل سنتی هستند و با خرید بیمه نامه از شرکت های بیمه و با لمس بیمه نامه خیال خود را آسوده می کنند.
وی افزود: حضور استارت آپ ها در صنعت بیمه باید با یک بستر و یک فرهنگ سازی قبلی باشد تا مردم بتوانند از این روش و سیستم حمایت کنند. همچنین برای راه اندازی و استفاده مردم از این استارت آپ های بیمه ای ، باید زیرساخت های فنی آن به درستی مهیا شود.
مدیرعامل سابق بیمه آرمان درباره نقش استارت آپ ها در صنعت بیمه کشور بیان کرد: اعتمادی که مردم نسبت به استارت آپ های بیمه ای کسب می کنند بر اساس تاییدیه های بیمه مرکزی است. در همه دنیا عمده فروش محصولات بیمه ای بر اساس فروش چهره به چهره است زیرا خریدار در این نوع از خرید می تواند راحت تر به نمایندگان بیمه اعتماد کند تا اینکه از طریق استارت آپ ها بیمه نامه را خریداری کند.
بیانیان خاطرنشان کرد: عدم اعتماد مردم به استارت آپ های بیمه ای در کشور باعث شده است مردم خرید بیمه نامه حضوری را به غیر حضوری ترجیح دهند.