اقتصاد۲۴- یکی از مشکلات جدی صنعت قطعه سازی، کمبود نقدینگی است. نوسانات نرخ ارز، تعیین قیمت دستوری خودرو و مشکلات خودروسازان در تامین نقدینگی مورد نیاز، سبب شده تا بسیاری از قطعه سازان نتوانند طلبهای خود از خودروسازان را به موقع دریافت کنند به طوری که گاها این موضوع با تاخیر ۸ ماهه صورت گرفته است. این در حالی است که خرید قطعه از شرکتهای خارجی، به صورت پیش پرداخت و تسویه در زمان تحویل صورت میگیرد، ولی قطعه سازان داخلی طلبهای خود را به طور میانگین با ۱۲۰ روز تاخیر از خودروسازان دریافت میکنند.
بیشتر بخوانید: پای یک خودروی جدید به بازار ایران باز میشود + عکس
در همین راستا دولت برای جبران بخشی از مشکلات مالی قطعه سازان، در سال ۱۳۹۷ تصمیم گرفت تا ۴ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان کمک کند تا این شرکت بتوانند به حیات خود ادامه دهند. از آنجا که مشکلات صنعت قطعه سازی عمیقتر از آن است که با یک کمک مالی حل شود، دولت اخیرا اقدام به پرداخت دومین کمک مالی به مبلغ ۵ هزار میلیارد تومانی به این شرکتها نموده است با این تفاوت که در سری اول پول مستقیما به حساب قطعه سازان واریز میشد، ولی در سری جدید پول به حساب خودروساز واریز میگردد.
در خصوص این اقدام دولت دو ابهام جدی وجود دارد:
اول آنکه چرا مبالغ کمک مالی دوم همچون سری اول به حساب قطعه سازان واریز نشده است. چرا که اگر پول ابتدا به حساب خودروسازان واریز گردد، ممکن است این شرکتها با تاخیر در پرداخت به قطعه سازان، در وهله اول به فکر جبران کسری نقدینگی خود باشند تا شرکتهای قطعه سازی.
دوم آنکه مشخص نیست تاکنون چه مقدار از این مبالغ، توسط کدام خودروسازان و به حساب کدام شرکتهای قطعه سازی واریز شده است.
منبع: خط بازار