تاریخ انتشار: ۲۲:۳۳ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۹

خصوصی سازی شرکت‌های خودروسازی منافع چه کسانی را به خطر می‌اندازد؟

خصوصی سازی واقعی در شرکت‌های خودروسازی به ضرر عده‌ای خاص و پرنفوذ در دولت هاست.
خصوصی سازی شرکت‌های خودروسازی
 
اقتصاد۲۴- گرفتاری‌های صنعت خودرو کم نیست. از زیان ده بودن شرکت‌های خودروسازی گرفته تا وابستگی غیرمتعارف به خارج از کشور، کیفیت پایین محصولات، عدم بهره وری و ده‌ها مورد دیگر. این وضعیت حاصل سال‌های مدیریت و مالکیت دولت‌ها در این صنعت است. دولت‌هایی که تجربه نشان داده کمتر در مدیریت اقتصادی و بنگاه داری موفق بوده اند. هرچند در سال جدید دولت قصد دارد تا در قالب ETF سهام خود در شرکت‌های خودروسازی را بفروشد، ولی کارشناسان معتقدند که باز هم سایه مدیریتی و نفوذ دولت در این صنعت باقی خواهد ماند. این به معنای آن است که دولت همچنان نمی‌خواهد شرکت‌های خودروسازی را از دست دهد.

خب سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که علت علاقه بی حدومرز دولت‌ها به شرکت‌های خودروسازی چیست؟ چرا دولت‌ها حاضر نیستند این شرکت‌ها را از دست بدهند؟ مگر چه منافع و سودی در این بین وجود دارد؟ آیا این حرص وصف ناپذیر به خاطر منافع ملی است و یا منافع سیاسی و حزبی؟

چند احتمال وجود دارد. اولین احتمال این است که دولت‌ها به توان بخش خصوصی اعتقادی ندارند و لذا نگران واگذاری شرکت‌های خودروسازی به بخش خصوصی هستند. به فرض صحت این موضوع باید گفت که اساسا در تمام دنیا اولا گردانندگان اصلی اقتصاد و صنعت بخش خصوصی هستند و دوما بخش خصوصی قدرتمند و توانمند به یک باره ایجاد نمی‌شود بلکه دولت‌ها با اعمال سیاست‌های درست و منطقی زمینه بخش خصوصی توانمند را ایجاد می‌کند؛ لذا حتی اگر توان اداره شرکت‌های خودروسازی در بخش خصوصی وجود نداشته باشد دلیلی بر عدم واگذاری نیست. ظرفیت‌های موجود در صنعت خودرو نشان می‌دهد که افراد حقیقی و حقوقی توانمند و دارای اهلیت (به طور نسبی) برای به دست گرفتن مدیریت شرکت‌های خودروسازی وجود دارد.

دومین احتمال این است که بدنه سنتی مدیریتی و تصمیم گیر در دولت‌ها چندان اعتقادی به حضور بخش خصوصی ندارد. این طیف از افراد که تفکرات دهه ۶۰ را دارند معقتدند همواره دولت‌ها قیم و تصمیم گیر مردم هستند؛ و لذا دلیلی ندارد که اداره امور به دست بخش خصوصی بیفتد. این احتمال هم به فرض صحت کاملا قابل رد است. چرا که اولا ناکارآمدی چنین تفکری سال هاست به اثبات رسیده و ثانیا قوانین بالادستی کشور عکس این تفکر را لازم الاجرا می‌داند. اصل ۴۴ بهترین مثال برای این موضوع است.

سومین احتمال نیز جذابیت، رانت‌ها و منافع سیاسی و اقتصادی برای دولت‌ها است. وجود ده‌ها شرکت تابعه، گردش مالی چند هزار میلیاردی، عدم شفافیت در حساب و کتاب ها، بستر آماده برای انتصابات فراوان سفارشی، عدم نظارت کافی و موثر، قرارداد‌های کلان و ... باعث شده تا شرکت‌های خودروسازی بیش از آنکه یک بنگاه اقتصادی باشند، به یک ابزار سیاسی برای تامین منافع عده‌ای خاص و بده بستان با نهاد‌های قدرتمند مخالف دولت‌ها تبدیل شوند. در صورت صحت این احتمال، توسعه بخش خصوصی و اداره شرکت‌های خودروسازی به دست متخصصان بخش خصوصی، لازم‌ترین اقدام برای ریشه کن کردن این پدیده نامبارک است.

این سه احتمال به خوبی نشان می‌دهد:

چرا با وجود اینکه وضعیت شرکت‌های خودروسازی هر سال بدتر از سال گذشته می‌شود، ولی همچنان مدیران عامل بیشتر براساس روابط سیاسی انتخاب می‌شوند و نه یک مکانیسم شایسته سالار.

چرا هرگاه مدیرعاملی بر سر کار می‌آید مدیران ارشد در آن شرکت را به طور اتوبوسی و براساس گرایشات سیاسی و نه تخصص تغییر می‌دهد.
 

بیشتر بخوانید: افزایش ۲۰ درصدی تولید در ایران خودرو


چرا چند هزار آقازاده که غالب آنان تخصص کافی را ندارند، در شرکت‌های خودروسازی حقوق بگیر هستند.

چرا بخش خصوصی اقلیت در شرکت‌های خودروسازی هیچگاه در اداره شرکت‌ها سهمی ندارد.

چرا شرکت‌های خودروسازی مملو از افراد بازنشسته نظارتی، دولتی و ... و بستگان شان هستند در حالی که بسیاری از متخصصان دانشگاه مطرح کشور بیکار هستند.

چرا مسئولان وزارت صمت در دوره‌های مختلف کمتر جرات زیرسوال بردن این ساختار ناکارآمد را دارند.

در جمع بندی این موضوع باید گفت خصوصی سازی واقعی در شرکت‌های خودروسازی به ضرر عده‌ای خاص و پرنفوذ در دولت هاست. به بیان دیگر در چنین ساختاری صحبت از خصوصی سازی، انگشت در لانه زنبور کردن است. هرچند که خصوصی سازی به عنوان لازم‌ترین جراحی صنعت خودرو، هزینه فراوانی به همراه دارد، ولی امر واجب است که هر چه زودتر باید انجام شود.
 
منبع: خط بازار
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ عظیمی: تمام کسانی که پشت سر صدیقی نماز خواندند نمازشان باطل است

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

استایل جذاب مریم مومن در استوری جدیدش + عکس

بالاخره مدرک رائفی‌پور منتشر شد

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

رونمایی از شغل دوم ابوالفضل پورعرب

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

عکس/سمیرا حسن پور هر روز جوان‌تر

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

جواب رد پارسا پیروزفر به خواستگاری هانده!

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

بهترین تفرجگاه‌های فیروزکوه در فصل بهار

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خطرناک‌ترین استان در بحران فرونشست+ عکس

بازار داغ هیپنوتیزم در شبکه‌های مجازی

عکس/ پیشنهاد عجیب واگذاری زمین به مهاجران افغان!

افت تحصیلی شدید دانش آموزان در دولت رئیسی

واتساپ را بروز رسانی کنید

آیا تتر جایگزین دلار می‌شود؟

فیلم/ برف بهاری چوپان سمیرمی را غافلگیر کرد

عکس/ رونمایی از پیراهن اول لیورپول

پشت پرده برکناری شبانه خطیر از مدیرعاملی استقلال

استوری یک استقلالی پس از برکناری خطیر + عکس

فیلم/ کنایه سنگین مجری صداوسیما به دولت رئیسی

پس از پراید وانت نوبت به بی‌ام‌و وانت رسید+ عکس

تیپ عجیب و غریب دیوید بکام+ عکس

فیلم/ دیدار عاشقانه الناز حبیبی و جواد عزتی در مشهد

تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا

علت عدم حضور بهرام افشاری در پایتخت ۷ فاش شد

تغییر تاریخ واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

فیلم/ افشاگری یک اقتصاددان درباره مولدسازی و فروش اموال

خودروی برقی مصرف سوخت کشور را بالا می برد

شکایت پرسپولیس از سپاهان به دلیل اهانت

مالک جدید پرسپولیس چقدر درآمد دارد؟

خودرو خاص دو میلیاردی در تهران

عکس/منطقه توریستی شفت، قبل و بعد آتش سوزی

صدور سند مالکیت املاک با وجود بدهی به دولت

اینفوگرافی/ این تصویر هر جوانی را از ازدواج پشیمان می‌کند

تکلیف جاماندگان سهام عدالت مشخص شد

تصویری غم‌انگیز از سقوط ارزش پول ایران!

نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا

مدل‌های جدید رنو بازار را می‌گیرد؟

نگهداری این خودروها جرم است

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

آخرین قیمت خودرو +جدول

شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از یک دلال پتروشیمی

به این دلیل چیپس نخورید

فیلم/ سورپرایز عادل فردوسی‌پور در پشت صحنه فوتبال ۳۶۰

منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا باشیم؟

فیلم/ سوتی بزرگ مجری خانم روی آنتن زنده صداوسیما

نرخ رسمی ۲۴ ارز افزایش یافت

عکس/ چهره جدید بهنوش بختیاری و امین حیایی در اتاق گریم

قیمت اجاره مسکن در جنوب تهران + جدول

فیلم/آتش‌سوزی هولناک ۱۰۰ خانه در امامزاده ابراهیم شفت

جدیدترین قیمت آپارتمان‌های غرب تهران + جدول

روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد

مشکل کشور فعلا سهمیه‌بندی بنزین نیست

ساز ناکوک آمریکا برای تهران و ریاض؛ آیا رابطه ایران و عربستان بر لبه پرتگاه است؟

رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان

اعلام نرخ جدید عوارض آزادراه‌های کشور+ جدول

سنگ تمام الهام علی‌اف برای ضدیت با تهران؛ تلاش باکو برای مصادره املاک دولتی ایران در این منطقه

جزئیات جدید از تقسیم استان تهران به چند استان؛ کدام شهر‌ها مرکز می‌شوند؟

کلید رشد آینده خودرو‌های برقی در کجاست؟