تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
در گفتگوی اقتصاد ۲۴ با فربد زاوه بررسی شد؛

آیا نظامی‌ها می‌توانند خودرو بسازند؟/ مشکل صنعت و اقتصاد نادیده گرفتن علوم انسانی است

فربد زاوه می‌گوید: منطق اقتصادی با منطق نظامی تفاوت دارد. یکی از مشکلات اقتصادی ما این است که این منطق نظامی در بسیاری از عرصه‌های اقتصادی ورود کرده است و شاید در غیر این صورت مشکلات راحت‌تر حل می‌شد.

صنعت خودروسازی

اقتصاد۲۴- چندی پیش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که به طور رسمی قصد ورود به عرصه خودروسازی کشور را داشته و می‌خواهد تجربیات متخصصان حوزه هوا و فضا را در اختیار خودروسازان کشور قرار دهد. موضوع ورود نظامیان به عرصه‌های اقتصادی تازگی ندارد. بخش‌های مختلف اقتصادی همواره با بخش‌هایی از نظامی‌ها در ارتباط است، مسئله‌ای که البته موافقان و مخالفان خاص خود را دارد؛ اما حالا صحبت از ورود نظامی‌ها به صنعت خودرو شده است.

در هر حال صنعت خودروسازی کشور چند دهه است که با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند، مشکلاتی که مانند یک چاه ویل هرچقدر هم که پول به آن تزریق می‌شود حل شدنی نیست. چندی پیش نیز احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رییسه مجلس در یک برنامه تلویزیونی گفت: «یکی از مدیرعامل‌های ایران خودرو می‌گفته که در ۱۰ دوره مجلس، نمایندگان ۸ هزار نفر را برای استخدام معرفی کرده‌اند.»

همین گزاره کافی است تا بدانیم که صنعت خودرو سازی ما تا چه حد با مشکلات ساختاری روبرو است. اما آیا ورود نظامی‌ها می‌تواند ساختار خودروسازی را تغییر دهد؟ امروز برخی با طرح این مسئله که کشوری که می‌تواند در عرصه هوا و فضا فعالیت کند و موشک‌های دوربرد و انواع و اقسام موشک‌های نظامی را تولید کند، قطعا با ورود نظامیانش به عرصه خودروسازی می‌تواند در  صنعت خودرو نیز موفق ظاهر شود.
 
در این میان این سوال مطرح است که آیا به راستی «موشک سازان می‌توانند خودرو هم بسازند؟» این سوال البته موضوع یادداشت عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی نیز بود. او در بخش از یادداشت خود نوشته بود: «آنان که می‌خواهند بدانند چرا موشک ساخته می‌شود ولی خودروی ما بی‌کیفیت است، باید توجه کنند که مسأله ساخت و دانش فنی فقط جزیی از فرآیند تولید یک کالا است. فرآیندی که در موشک‌سازی وجود ندارد. موشک بازار ندارد، دلال ندارد، متقاضی ندارد، قیمت‌گذاری ندارد، هیأت مدیره‌های رانتی ندارد، ده‌ها شرکت اقماری ندارد، هزینه تولید برایش مهم نیست، سهام‌دار ندارد، شرکت‌های تو در تو ندارد، رقیب ندارد و... یکی از این‌ها برای توجیه تفاوت میان موشک و خودرو کافی است، چه رسد به اینکه این تفاوت‌ها ده تا باشند!»


استاندارد‌های نظامی و تفاوت آن با استاندارد‌های صنعتی

در همین زمینه فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: در همه جای دنیا رشد نظامی با صنعتی دو راه جداگانه را طی می‌کند. در کشور ما نیز حضور نظامی‌ها در حوزه‌های اقتصادی و صنعتی جدید نبوده و اثرات آن هم قابل مشاهده است.

وی می‌افزاید: در یک دوره ای، یک نیروی شبه نظامی سکاندار ایران خودرو بود و عملکرد آن دوره را می‌توان به عنوان یک شاخص برای ورود یک نظامی به بخش غیر نظامی بررسی کرد. در واقع کسی که برای ساخت موشک شهاب ۳ مشهور بود، وارد عرصه تولید خودرو شد. هرچند این ورود در برخی حوزه ها باعث رشد شد ولی سبب هم شد صنعت خودرو به چند چالش اساسی برخورد کند. مهمترین چالش فنی آن دوره آتش سوزی برخی از خودرو‌ها بود که به دلیل عدم توجه به حساسیت استانداردهای خودرویی در داخلی سازی و ساده انگاری آن در قیاس با استاندارد‌های نظامی در صنعایع غیر نظامی بوجود آمد.

زاوه می‌گوید: در استانداردهای نظامی تلفات نیروهای خودی در قیاس با تلفات وارده به دشمن سنجیده میشود و مهم این است که بتوان به دشمن خسارت بیشتری وارد نمود، حتی در مانورهای نظامی، درصدی تلفات انسانی کاملا پذیرفته شده و قابل قبول است، اما در بحث‌های غیر نظامی حتی یک کشته هم زیاد است. در واقع اگر محصولی تولید شود که حتی یک نفر جان خود را با آن از دست دهد می‌تواند تبعات اجتماعی بدی ایجاد کند و منشا مشکلات بزرگی در کشور شود.

این کارشناس صنعت خودرو می‌افزاید: داخلی سازی بدون توجه به استانداردهای خودروییو ساده انگاری صنعت خودرو در آن زمان باعث شد تا تعدادی از ماشین‌ها آتش بگیرد و مردم در یک دوره طولانی فوبیای مرگ در خودرو داشته باشند.

کارخانه‌های چند میلیون دلاری بی فایده در دنیا

زاوه با بیان اینکه تبعات این نوع نگرش البته در صنعت خودرو زوایای دیگری هم دارد، اظهار می‌کند: چندی پیش در گزارش تحقیق و تفحص سایتی در کشور سنگال با حدود سرمایه ۱۵۴ میلیون دلار تاسیس شده بود که اصلاً برق شهر پاسخگوی آن نبود که کارخانه افتتاح شود. این هم یکی نمونه از تبعات ورود روحیه نظامی‌گری به مدیریت صنایع غیر نظامی است.

وی تفاوت دیگر صنایع نظامی و غیر نظامی را در بحث اقتصادی بودن آن می‌داند و خاطرنشان می‌کند: در واقع اهمیتی ندارد که موشک ساخته شده به چند میلیون دلار ساخته شده است، ولی نمی‌توان قیمت تمام شده خودرو را ۲۰۰ هزار دلار در نظر گرفت، چون کسی قادر به خرید آن نیست.

این کارشناس صنعت خودرو معتقد است ایران خودرو بعد از مدیریت افراد با سبقه نظامی گری با مشکلات عدیده مالی روبرو شد که هنوز هم از اثرات آن رها نشده است. وی می‌گوید: تکثر سایت‌های خارج از کشور بدون منطق اقتصادی در سوریه، عراق، ونزوئلا، آذربایجان، بلاروس و ... توسعه محصولاتی که اصولا جز هزینه خاصیتی نداشت و دهها تصمیم غیر اقتصادی دیگر سبب شده است بار مالی شدیدی بر خودروسازی تحمیل شود.

وی راه عبور از این مشکلات را بین‌المللی شدن، نه ورود صنایع نظامی به صنعت خودرو می‌داند و می‌افزاید: در صنایع نظامی صرفه اقتصادی در جلوگیری از خسارت بزرگتر در جلوگیری از بروز جنگ است نه بهای تمام شده محصولات و خدمات، هرچند در کشور‌هایی مانند آمریکا، آلمان و... اسلحه و ادوات نظامی هم تولیدات بخش خصوصی است و اقتصادی بودن اهمیت دارد ، اما در کشور ما به دلیل الزامات امنیتی و دفاعی لازم است که به صورت داخلی ادوات نظامی ساخته شود، اما در خصوص خودرو چنین الزامی وجود ندارد.

زاوه با بیان اینکه در حوزه نظامی‌گری جنس سرمایه‌گذاری از جنس هزینه است، اظهار می‌کند: به این معنا که هزینه پرداخت شده صرف جنبه بازدارندگی، دفاعی و امنیتی دارد. در واقع این هزینه می‌شود تا جلوی خسارت‌های میلیارد دلاری ناشی از بی دفاع بودن گرفته شود، اما این منطق برای صنایع غیر نظامی جواب نمی‌دهد. درواقع تخصیص بودجه چند میلیارد دلاری دفاعی در کشور، جلوی تجاوز مجدد را میگیرد و از خسارت چند صد میلیارد دلاری در سال جلوگیری می کند.

صنعت خودرو نیازمند اتصال به زنجیره جهانی است

وی تصریح می‌کند: در واقع همان جمله معروف شهید سردار سلیمانی است که می‌گفت در سوریه می‌جنگیم تا در تهران نجنگیم در دیدگاه نظامی بسیار منطقی و درست است، اما در صنایع غیرنظامی برعکس است؛ باید در تهران بجنگیم تا بتوانیم در سایر کشور‌ها و در یک رقابت اقتصادی ببریم.

زاوه می‌گوید: بنابراین حتی اگر نظامی‌ها به نیت خیر بخواهند احتمال آسیب زدن به صنعت خودرو بخاطر تفاوت استاندارد‌ی نظامی‌گری در صنایع غیر نظامی وجود دارد که خود می تواند باعث کاهش اعتماد عمومی به کیفیت محصولات نظامی و حس امنیتی است که از توان دفاعی در کشور وجود دارد.

زاوه با بیان اینکه صنعت خودرو در جهان امروز با روابط زنده است، اظهار می‌کند: شما اگر از زنجیره جهانی دور شوید، اصولاً توان تولید محصول رقابتی را از دست می‌دهید، مثال‌هایی که ما عموماً از توسعه صنعت خودرو می‌زنیم حول محور ژاپن و کره جنوبی و این اواخر چین می‌چرخد. چیزی که در تمام این مدل‌ها مشترک است، درهم تنیدگی روابط با دنیای بیرون است. این قاعده بازار جهانی است. اما شما وقتی در‌های جهان را به روی خود می‌بندید، نهایتاً قطعه‌ساز شما با بازاری با حجم یک‌ میلیون نفر خریدار روبه‌رو است؛ در حالی که مقیاس کار برای مثال در شرکتی مثل بوش به واسطه درهم‌تنیدگی روابط در صنعت خودرو از ۱۰۰ میلیون دستگاه در سال فراتر می‌رود.

بزرگترین چالش صنعت و اقتصاد نادیده گرفتن علوم انسانی است

زاوه معتقد است بزرگترین چالشی که امروز در کشور داریم این است که علوم انسانی را علم نمی‌دانیم. وی می‌گوید: علومی مانند اقتصاد، جامعه شناسی، علوم سیاسی، حقوق، بازرگانی و... علم دیده نمی‌شوند و آن وقت می‌بینید که در مدیریت حرف‌ها از جنس مهندسی صرف می‌شود. این روحیه باعث می‌شود تا نگاه مدیریت در کشور نه بر مبنای نیاز‌های اجتماعی و نه بر پایه رویکرد اقتصادی شکل بگیرد.

وی می‌افزاید: نه تنها در صنایع ما که در دولت نیز نگاه علمی به علوم انسانی نمی‌شود. در حال حاضر رئیس جمهوری صبح تا شب دستور می‌دهد که قیمت‌ها را پایین بیاورید و عجیب است که ایشان متوجه نیستند که حتما تیم مدیریتی خودشان درست کار نمی‌کنند که وضعیت به این شکل است.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور می‌شود: بنابراین اگر علوم انسانی مانند اقتصاد را جدی نگیریم نتیجه آن می‌شود که صنایع خودروسازی، صنایع ساختمانی و ... به وضع فعلی دچار میشود. اگر ما در حوزه‌های علوم انسانی حداقل در حوزه‌های ساده مانند اقتصاد مالی پیشرفت کنیم اقتصاد کشور از این شرایط خارج خواهد شد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ شهادت یک فوتبالیست لبنانی در حملات اسراییل

عکس / مسابقه دوی ماراتن دبی با مشارکت هزاران شرکت‌کننده

عکس/ دیدار صادر کننده حکم بازداشت نتانیاهو با آیت الله سیستانی

اینفوگرافی/ مکانیسم ماشه در برجام چیست؟

عکس/ بن سلمان زیر چادر در بیابان عربستان

عکس/ مهر‌های جعلی در پرونده چای دبش

عکس/ فرش کردستان با نقش شیر و خورشید متعلق به ۱۵۰ سال پیش

عکس/همسر علیرام نورایی در اینستاگرام گرد و خاک به پا کرد

عکس/ تیپ خیلی خاص احسان علیخانی در جشن حافظ

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/محمدعلی فردین در پشت صحنه «سلطان قلب‌ها»

عکس عجیب میثم مطیعی در کنار ویرانه‌های بیروت

عکس/ شعبان بی‌مخ در صف اول تشییع جنازه علیرضا پهلوی ۷۰ سال پیش

عکس/ عملکرد و رتبه تیم ملی ایران در انتخابی جام جهانی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بیشترین علت شکایت از آموزش و پرورش چیست؟

چرا بورس واکنش منفی به صدور قعطنامه شورای حکام نداشت؟/ ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت خبر بدی برای بازار سرمایه است

دفاع قاطعانه علی ربیعی از دولت پزشکیان

اطلاعیه مهم/ گاز این مناطق فردا ۸ ساعت قطع می‌شود

وحید محمودی سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری شد

فیلترینگ یا خودتحریمی در جنگ روایت‌ها !

چرا برای اولین بار در چند دهه اخیر برق مردم در آبان ماه قطع شد؟

اینفوگرافیک / چرا اتهامات رادیکال‌ها در مورد ماجرای تابعیت فرزندان ظریف نادرست است؟

شرایط و ضوابط واردات انواع خودرو‌های سواری

محرومیت ۳۴ ورزشکار از پاداش دولت توسط رئیس جمهور!

اسپانسر جنجالی لوگوی پرسپولیس را توقیف کرد!

عکس/استوری نرگس خانه به دوش درباره بیماری عجیبش

ماجرای جنجالی یک قتل اشتباهی در تهران

پزشکیان: در حال تهیه یک دستورالعمل کلی بر مبنای وفاق ملی هستیم

بیشترین فوت شدگان تهران در کدام مناطق ساکن بوده‌اند؟

عکس/استوری تازه ملیکا شریفی‌نیا درباره خبر ازدواجش

توئیت عضو دفتر رهبری درباره مذاکره ایران و آمریکا

فیلترینگ، آسیب جدی به پیشرفت علوم خواهد زد

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۵ آ‌ذر ۱۴۰۳/ ریزش قیمت سکه و طلا آغاز شد؟

لاریجانی: ایران در حال آماده‌سازی پاسخ به اسرائیل است

عکس/ نتانیاهو به این کشور‌ها برود دستگیرش می‌کنند

عکس/ گربه میهمان ویژه دیدار جام حذفی!

زلنسکی: احتمال پایان جنگ در ۲۰۲۵ زیاد است

غیبت سیدمهدی رحمتی به‌دلیل یک عمل جراحی

عکس عجیب میثم مطیعی در کنار ویرانه‌های بیروت

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت دلار فردا ۵ آذر ۱۴۰۳/ ریزش قیمت دلار با فرمان مذاکرات هسته‌ای

آخرین تغییرات سازمان سنجش از زبان وزیر علوم

عکس/محمدعلی فردین در پشت صحنه «سلطان قلب‌ها»

تحول در سیاست‌های بانک‌ها: از بنگاه‌داری به تامین مالی تولید

عکس/رونمایی از پیراهن استقلال با شماره خاص

نرخ‌های جدید تسعیر ارز برای «وبصادر» آثار درآمدی دارد

یک پزشک آبروی کریستیانو رونالدو را برد

ساخت برج‌های فرایندی صنایع پلیمر گچساران به اتمام رسید/ ورود اولین محموله خرید خارجی به گمرک

اسامی برگزیدگان آبان ماه قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران اعلام شد

عکس/همسر علیرام نورایی در اینستاگرام گرد و خاک به پا کرد

ضرورت گسترش تعامل دوجانبه بانک تجارت با صنعت پتروشیمی

عکس/آیدا پناهنده، سرمست از دیشب، یاد پارسا پیروزفر افتاد

تقدیر اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز از کارشناسان HSE کارخانه صنایع لاستیکی سهند برای سومین سال متوالی

«جم‌نما» پس از ۵ سال وقفه با رویکردی جدید منتشر می‌شود

استمرار پاسخگویی و ایفای تعهدات

سبد محصولات بانک مسکن «زرین» شد

آبگیری مخازن سد‌های کشور آغاز شد

آثار مثبت افزایش سرمایه بانک مسکن در توسعه ساخت و ساز‌ها

عکس/ کامنت عجیب همسر علیرام نورایی در اینستاگرام

افزایش ۱۰۰ درصدی فعالیت بیمه سرمد در حوزه‌های انرژی و مهندسی

درایت قابل تحسین بانک ملی ایران در تامین مالی پروژه‌های زیرساختی کشور

هزینه قبض کم مصرف‌ترین خانوار‌ها در ۴ سال اخیر+ نمودار

ماشین دودی سوغات ناصرالدین شاه میراث ملی شد+ عکس

انتصاب "محمدرضا قنبری مجد" به عنوان مدیر حقوقی و پیمان‌های شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی