اقتصاد۲۴ - در طول سال ۹۹، شیوع ویروس کرونا بخشهای مختلف اقتصاد را در جهان و از جمله در ایران تحت تاثیر خود قرار داد و با قرنطینه شدن کشورهای مختلف، تجارت با وقفه چند ماهه مواجه شد و نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز صادرات و واردات روندی کاهشی را در پیش گرفت.
در این میان، کالاهای خوراکی به ویژه در کشورهایی که به طور کامل قرنطینه شده بودند از محصولاتی محسوب میشدند که برای نیاز جامعه و ادامه اعمال محدودیتها، تامین آنها حتی به وسیله واردات باید انجام میشد.
بیشتر بخوانید: صادرات میوه از ایران بیش از ۲۰ برابر واردات
در این میان، ایران یکی از کشورهایی است که به دلیل منابع سرشار نه تنها قادر است که نیاز داخلی کالاهای مصرفی خود را تامین کند بلکه میتواند برای مازاد محصولات خود اقدام به صادرات کند به همین دلیل با وجود روند کاهشی صادرات کشور زیر سایه کرونا، اقلام مصرفی و کالاهای خوراکی حتی با رشد اندک، روندی صعودی را طی کردند و بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت میتوان به رشد صادرات خشکبار، میوه و تره بار، آبزیان و مواد پروتئینی و شیرینی و شکلات اشاره کرد.
صادرات اقلام مختلف خشکبار در ۱۱ ماهه سال ۹۹، حدود ۶۶۳ هـزارتن به ارزش یک میلیارد و ۷۷۶ میلیون دلار انجام شد که که از نظر ارزشی ۴۳ درصد و از نظر وزنی ۵۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش را نشان میدهـد که در این میان پسته و مغزپسته با ۴۷ درصد، خرما با ۴۱ درصد، کشمش با ۴۱ درصد، بیش از اقلام دیگر افزایش صادرات را تجربه کردند که یکی از عوامل اصلی افزایش صادرات این محصولات رشد تولید آنها در بخش کشاورزی بوده است.
انواع پسته ومغز پسته، خـرما و کشمش به عنوان محصولات اصـلی صـادراتی بخـش کشــاورزی، نه تنها برکل صادرات خشکبار بلکه بر میزان صادرات بخش کشاورزی کشور تاثیرگذار است.
در ۱۱ ماهه سال ۹۹ تولید محصولات زراعی از جمله پیاز، پرتقال و گوجه فرنگی رشد داشتند و از سوی دیگر تقاضای این کالاها در کشور عراق افزایش پیدا کرد، بر همین اساس در این مدت صادرات از نظر ارزشی ۲ درصد کاهش، اما از نظـر وزنـی ۲۴ درصـد افـزایش را تجربه کرد.
از سوی دیگر در سالی که گذشت در زمینه میوه و تره بار ضوابط صادراتی جدیدی تعیین شد که تهیه دستورالعمل و شاخصهای بسته بندی صادراتی انواع محصولات، رصـد سـالانه این موضوع و پیگیری جهت اجرای صحیح آن توسط سازمان توسعه تجارت ایران از سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانی و گمرک جمهوری اسلامی ایران از جمله آنها محسوب میشود.
همچنین پیش بینی وضعیت تولیـد، میـزان مصرف داخلی و برنامـه ریـزی هـایی در جهت ارتقای صادرات محصولات از جمله پیشنهاد پرداخت یارانه صادراتی به پیـاز و اختصـاص مشـوق واردات مـوز صرفاً در قبال صادرات سیب درختی از دیگر عوامل رشد صادرات میوه و تره بار تلقی میشود.
صادرات گروه محصولات حیوانی در ۱۱ ماهه سال ۹۹ با ارزش ۳۸۹ میلیـون دلار بـه وزن ۳۱۱ هـزار تن شد که یک درصد نسبت به سال گذشته افزایش را نشان میدهد. در خصوص دلایـل رشـد صـادرات محصـولات پروتئینی میتوان به افزایش صادرات گوشت مرغ در اوایل سال جـاری، احشـاء طیور (پـا و پنجـه مـرغ) بـه بازارهـای منطقه و همچنین صادرات روده به اتحادیه اروپا اشاره کرد.
صادرات شیرینی و شکلات در ۱۱ ماهه سال ۹۹ حدود ۴۴۳ هزار تن به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار بود که نسبت به دوره مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش ۶ درصد و از لحاظ وزنی ۲۱ درصد افزایش داشته است که مـی توان با اتخاذ سیاستهای هماهنگ در حوزه مدیریت صادرات غیر نفتی و رفع موانع بنگاه هـای صـادراتی از جمله ورود موقت مواد اولیه به عملکردهای بالاتری دست یافت.
از دلایل افزایش صادرات شیرینی و شکلات، توسعه بازارهای صادراتی از کشورهای همسایه به اتحادیه اروپا، اوراسیا و آفریقا بوده است و از سوی دیگر رشد صادرات به کشورهای مهم اتحادیه اوراسیا از جمله روسیه و قزاقستان با عنایت به تـاثیرات مثبـت موافقتنامـه موقت تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا از دیگر عوامل تاثیر گذار محسوب میشود.
به گزارش ایرنا، کارنامه تجارت ایران در مجموع ۱۱ ماه سال جاری، ۱۳۴ میلیون تن کالا به ارزش ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده که سهم صادرات ۱۰۳ میلیون و ۹۰ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۱۹۸میلیون دلار و سهم واردات ۳۰ میلیون و ۸۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار بوده است.