تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد:

کدام بازنشستگان بیشترین مستمری را از تامین اجتماعی دریافت خواهند کرد؟

حرف‌های اخیر مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مورد ۴.۲ میلیون تومانی بودن حداقل مستمری‌های سال ۱۴۰۰ تکلیف بازنشستگان حداقل بگیر را روشن کرد. جمعیتی که طبق آمار‌های رسمی بیش از نیمی از مستمریبگیران را شامل می‌شود، اما سرنوشت اقلیت که دریافت کننده بیشترین مستمری هستند چه خواهد شد؟

بازنشستگان

اقتصاد ۲۴-  طبق قانون مبلغ مستمری که سازمان تامین اجتماعی آنرا به صورت ماهانه به بیمه شدگان بازنشستگان پرداخت می‌کند نمی‌تواند از حداقل مزد شورای عالی کار کمتر و نباید از هفت برابر این مقدار بیشتر باشد.

صحبت‌های اخیر مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی حاکی از آن است که با اجرای دو فاز متناسب سازی مستمری‌های بازنشستگی در این سازمان برای سال ۱۴۰۰ مبلغ حداقل مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی کمتر از ۴.۲ میلیون تومان نخواهد بود که به خودی خود عددی به مراتب بزرگتر از حداقل مزد ۲.۶۵ میلیون تومانی است که شورای عالی کار آنرا به عنوان حداقل مزد ماهانه سال ۱۴۰۰ تعیین کرده است.

اما در خصوص مستمریبگیران حداکثری بگیر که سقف دریافتی‌ها در مقررات تامین اجتماعی هفت برابر حداقل مزد کارگران شاغل تعیین شده است؛ باید گفت که با درنظر داشتن حداقل مزد ۲.۶۵ میلیون تومانی کارگران مستمری این گروه از بازنشستگان مبلغی کمتر از ۱۹ میلیون تومان خواهد بود.

در جامعه ۳.۵ میلیون نفری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی مستمری بگیران حداکثری همیشه از نظر جمعیتی بعد از بازنشستگان حداقل بگیر و سایر سطوح در مرتبه آخر هستند و یک اقلیت محدود به حساب می‌آیند. ماندگاری در اقلیت ماندن این گروه از بازنشستگان دو دلیل عمده دارد یکی آنکه اکثر بیمه پردازان تا پیش از بازنشستگی از نظر درآمدی در سطح متوسط به پایین قرار دارند و بدیهی است که نمی‌توانند در زمان اشتغال به صورت مستمر بیشترین حق بیمه را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند.

دلیل دومی هم که باعث کم شمار باقیماندن این گروه از بازنشستگان می‌شود؛ اتفاقی است که از دومین سال صدور حکم بازنشستگی در جریان حساب و کتاب‌های تعیین مستمری‌های جماعت حداکثر بگیر قدیمی اتفاق می‌افتد.


بیشتر بخوانید: حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید


به بیان ساده‌تر سازمان تامین اجتماعی حداکثر مستمری (بخوانید هفت برابر حداقل مزد) را تنها برای مدت ۱۲ ماه (یک سال مالی) به بازنشستگان واجد شرایط پرداخت می‌کند و از سال دوم به بعد محاسبه مستمری‌های بازنشستگی به استناد ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی صورت می‌گیرد.

نتیجه منطقی اینکه اگر سازمان تامین اجتماعی حکم بازنشستگی بیمه شده‌ای را در اسفند ماه سال ۹۹ صادر کند و کارشناسان این سازمان برای او سقف مستمری را تعیین کنند آنگاه این بازنشسته تنها طی سال مالی ۱۴۰۰ حداکثر مستمری یعنی همان ۱۹ میلیون تومانی است را از سازمان تامین اجتماعی دریافت خواهد کرد، ولی مبلغ این مستمری از ابتدای ۱۴۰۱ دیگر معادل هفت برابر حداقل مزد جدید نخواهد بود و افزایش مستمری این گروه از مستمریبگیران براساس شرایط تعیین شده در ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی سال به سال تعیین خواهد شد.

عباس خندان، کارشناس تامین اجتاعی در این باره به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: همانقدر که ماه ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی تکلیف حداقل مستمری ماهانه را تعیین کرده است در ماده ۹۶ تامین اجتماعی هم به تعیین مستمری بازنشستگان سایر سطوح اختصاص دارد که بخشی از آن‌ها حداکثری بگیران سال‌های گذشته هستند.

وی ادامه می‌دهد: تکلیف قانونی سازمان تامین اجتماعی در قبال مستمریبگیران حداکثر بیشتر از یک سال مالی که شروع آن اول فرودین و خاتمه آن آخر اسفند است نخواهد بود؛ هر بیمه شده‌ای که در این فاصله زمانی حکم بازنشستگی خود را با سقف مستمری دریافت کند تا انتهای سال مالی حداکثر مستمری را دریافت خواهد کرد و از ابتدای سال بعد مستمری او براساس نرخ تعدیل مبنایش در ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی تعیین شده افزایش می‌یابد؛ منظور از نرخ تعدیل همان تصمیمی است که در هیات دولت در خصوص افزایش سالانه مستمری‌ها متناسب با هزینه‌های زندگی بیمه شدگان بازنشسته، از کارافتادگی و بازمانده صورت می‌گیرد.

به گزارش اقتصاد ۲۴ شرایط قانونی که باعث غیرماندگاری جمعیت محدود بازنشستگان حداکثر بگیر شده است یک کارکرد دیگر هم دارد و آن افزوده شدن تدریجی جمعیت مستمریبگران سطوح میانی به پایین است و برای همین است که در ابتدای هر سال تعیین مستمری سایر سطوح به مراتب بیش از مشخص شدن افزایش سقف و کف مستمری‌ها اهمیت دارد؛ هرچه باشد در کنار اکثریت بازنشستگان حداقلی و میانی بگیر به مرور درآمد حداکثری بگیران سال‌های گذشته هم تا حد رسیدن به سطوح میانی کاسته شده و همین کافی است که وقتی مدیران دولتی سازمان تامین اجتماعی از افزایش حداقل مستمری صحبت می‌کنند بخش قابل توجهی از بازنشستگان این سازمان تمایل به دانستن وضعیت میانه بگیران یا همان سایر سطوحی‌ها دارند.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
منصور
0
1
جمعه ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
تامین اجتماعی همه بازنشستگان را سرکار گذاشت یک ریال متناسب سازی مرحله دوم به کسی نداد
ناشناس
0
2
جمعه ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
خودتون و مسخره كردين يا بازنشسته هاي بيچاره رو
كدوم همسان سازي چقدر فكر كردين كه چه جوري بودجه همسان سازي رو بالا بكشين
چرا افزايش حقوق ١٤٠٠ و منهاي همسان سازي سال قبل اجرا كردين در صورتيكه حكم جديد و بايد با افزايش همسان سازي سال قبل به پايه حقوق صادر ميكردين ودر مرحله بعد همسان سازي مرحله دوم و اجرا ميكردين چندر غاز آخر سال ريختين به حساب بازنشسته ها بقيه رو هم بالا كشيدين مرحبا به اين مملكت جمهوري اسلامي
ناشناس
0
1
جمعه ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
جناب آقای سالاری سلام
شما باید اول متناسب سازی را که مربوط به سال ۱۳۹۹ می باشد انجام می دادین ، بعد از اون افزایش حقوق را ، تا حق ما ضایع نشه (حق الناس).
درضمن صندوق های دیگه، امسال هم افزایش سالیانه دارن و هم مرحله ای دیگر همسان سازی را ، و ما حداقل ۵۰ درصد از دیگر صندوق ها عقب افتاده هستیم.
ناشناس
0
0
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
با اضافه گردن ۳۹ درصد باید به باز نشستگان ومستمری بکیران ۴۷۰۰۰۰۰ پرداخت بشه نه۴۲۰۰۰۰۰باز دارن دور میزنند،
محمد
0
0
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
کسی نیست به اینا بگه بازنشسته که 60 سالشه دیگه بچه تو خونه نداره یا احتمالا عاعله پس خانمها که 20 یا 30 سال حق بیمه پرداخت کردند باز 600 تومان کمتر می‌گیرند چون نه حق اولاد و نه عائله مندی این متناسب سازی نیست وصله زدن است. شاید نصف حداقل بگیرها 4200 شاملشان یشود خواهشا فریبکاری را کنار بگذارید سر راست مبلغی به همه بابت متناسب سازی اصا افه می‌کردید.
بینوا
0
0
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
دلیل این همه تعارضات، درواقع یک کلمه است تعارض منافع!!! چون اعضای کانون عالی وسایرکانون های تابعه اکثراسقف بگیر12و14میلیون به بالا هستند وطراحی فرمول‌های متناسب سازی را طوری اجرایی می کنند که خودشان حداکثرافزایش مستمری رادارند دراین بین همیشه حق وحقوق بازنشستگان حداقل بگیر، ازکارافتادگان بینوا، بازماندگان توسط کانون عالی (سقف بگیران) ضایع وتباه خواهدشد البته مبالغی که امسال باعنوان متناسب سازی مرحله دوم ازآن نام برده می شودو به حق عائله مندی، مسکن، معیشت اضافه شده ودربخشنامه ابلاغی آقای جهانگیری وابلاغ مستمری 1400به سازمان منعکس شده براساس رای دیوان عدالت اداری بوده وارتباطی به متناسب سازی نداشته وندارد!!! وبازسازمان باتعامل کامل با کانون عالی قانون رابه نفع سقف بگیران(بازنشستگان سازمان تامین، پزشکان، پیمانکاران، مالکان شرکت‌ها کارخانه ها، مدیران بازنشسته و....) دور زد!!! ولااقل اگراین مبالغ افزایش یافته جهت حداقل بگیران درمستمری پایه می بود سالانه مشمول افزایش سنواتی می شد. ولی دروضعیت فعلی سالیان سال این افزایش عائله مندی، مسکن، معیشت و... ثابت خواهدماند!!!
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
شمااول باید همسان سازی میکردید بعد 39درصد را اظافه می کردید علن سر ما را کلا گذاشتید
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
افزایش ۲۶ درصد که هیچ مرحله دوم متناسب سازی هم که هیچ تازه افزایش مرحله اول رو هم قطع کردن بابا دمتون گرم
وحید
0
0
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
سلام متاسفانه حداکثر بگیران تامین اجتماعی خیلی کم هستند و مبلغی که به اونها اضافه میشه فقط برای همون سال هست و در سال بعد درجا زده و مبلغ حداکثری را نمیگیرند همچنین این حداکثر بگیران بیشترین حق بیمه را در زمان اشتغال پرداخت کردند طوریکه اینها عموما در رده های بالا کارکردند بیشترین حق بیمه را پرداخت کردند ولی بعد از بازنشستگی به اندازه یک کارمند معمولی کشوری مستمری می گیرند اتفاقا به تناسب افزایش حداقل بگیران به اونها اضافی نمیشه
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما باید اول متناسب سازی میکردید وبعد 39در صد اضافه میکردید علن.سر باز نشسته ها کلاه مگذارید سر بازنشسته ها شیره نزارید این ماه اون نکنید
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
تورو خدا بداد ما بازمانده ها برسیدکمترین حقوق رو دریافت میکنن مثل بنده خواهشن پیگیری کنید
ناشناس
0
0
شنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
در سال 1401اول 26درصد باید اعمال شود و بعداً حقوق اضافه شود
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

قیمت ماکارونی چقدر افزایش یافت؟

مرز‌های تقلب در کنکور ۱۴۰۳ جابجا شد

عکس/ بهاره رهنما با شلوار غیرمتعارف ظاهر شد!

ستاره پرسپولیس لیگ را از دست داد

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟

شیر و ماست از سبد غذایی خانوار حذف شد

تاثیر حراج شمش طلا بر قیمت بازار آزاد طلا

قیمت انواع روغن خوراکی امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول

اعلام ممنوعیت‌های تردد در محورهای شمالی

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاه بازار دلار در آخر هفته به چه اتفاقی است؟

تصویر محرومیت در ایران؛ سیستان وبلوچستان با اختلاف بسیار بالا، محروم‌ترین استان!