تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
پاسکاری مسوولیت اعمال حاکمیت بر فضای مجازی ادامه دارد

شائبه فیلترینگ نرم

موضوع فیلترینگ همچنان یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی است که امروزه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال انجام است. طبق گفته کاربران برنامه کلاب‌هاوس چند روزی است که از دسترس کاربران خارج شده و کاربران نمی‌توانند وارد این اپلیکیشن شوند.

شائبه فیلترینگ نرم

اقتصاد ۲۴- موضوع فیلترینگ همچنان یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی است که امروزه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال انجام است. از طرفی سخنگوی قوه قضاییه درباره فیلترینگ کلاب‌هاوس مسوولیت آن را برعهده دولت و وزارت ارتباطات گذاشته است و گفته است که چنانچه در انجام وظایف قصور کردند باید پاسخگو باشند و ما هم در این مسیر موضوعات را تعقیب می‌کنیم. از سوی دیگر سخنگوی دولت اعلام کرد که دیدگاه دولت بر باز بودن کلاب‌هاوس است و کسی نباید از آگاه شدن مردم واهمه داشته باشد. هیچ مسوولی نمی‌خواهد موضوع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی را برعهده بگیرد و خود را طرفداران این اپلیکیشن‌ها می‌دانند و حتی مخالفت خود را با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای اعلام می‌کنند.

طبق گفته کاربران برنامه کلاب‌هاوس چند روزی است که از دسترس کاربران خارج شده و کاربران نمی‌توانند وارد این اپلیکیشن شوند و صحبت‌ها و گفتگو‌ها بر فیلتر شدن این شبکه دلالت دارند.
چند روز پیش هم خبری مبنی بر رفع فیلتر یوتیوب برای گروه‌های خاص آمده که قرار است برای گروه‌های خاصی این برنامه رفع فیلتر شود.
بسیاری از مردم شامل این گروه‌های خاص نمی‌شوند، ولی شغل و فعالیتی که دارند به گونه‌ای است که هم به این شبکه‌های اجتماعی احتیاج دارند هم به نوعی باعث اعتراض و نوعی تبعیض بین مردم
شده است.
حال اینکه چگونه می‌خواهند این گروه‌های خاص را از باقی مردم جدا کنند و چه مکانیسمی برای این جداسازی تدوین شده است در‌هاله‌ای از ابهام است.


بیشتر بخوانید: رقابت تلگرام با کلاب هاوس با افزودن گفتگوی صوتی زمان‌بندی‌شده


صحبت‌های ربیعی در خصوص اختلال در شبکه کلاب‌هاوس

دیدگاه دولت فیلتر کلاب‌هاوس نیست. رییس‌جمهور به وزیر ارتباطات دستور داد جزئیات را به مردم بگویید و از اختلال‌کنندگان شکایت و از اهرم‌های موجود برای برخورد استفاده شود. کسی نباید از آگاه شدن مردم واهمه داشته باشد. هر کس توانایی گفتگو با مردم و نخبگان را دارد باید از این فضا استفاده کند. اگر نگرانی وجود دارد می‌توان آن را بررسی کرد و چاره‌ای اندیشید؛ راه‌حل فیلتر نیست.

این صحبت‌ها از سخنگوی دولت بار منفی این خبر را از روی دوش دولت و وزارت ارتباطات برمی‌دارد و به گونه‌ای می‌گوید که نه تنها دولت و وزارت ارتباطات نمی‌خواهد چنین شبکه‌هایی فیلتر شود بلکه از به وجود آمدن این اپلیکیشن‌ها طرفداری و استقبال می‌کند. از طرفی این اپلیکیشن دچار اختلال شده که به گفته سخنگوی قوه قضاییه مسوول آن دولت و وزارت ارتباطات است و باید پاسخگوی این اختلال باشند.

نگاه قوه قضاییه درباره بسته شدن کلاب‌هاوس

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در اولین نشست خبری در سال جدید به سوالات خبرنگاران در مورد دیدگاه قوه قضاییه در خصوص بسته شدن شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس پاسخ داد و اعلام کرد: این شبکه بخشی از حوزه فضای مجازی کشور است که بار‌ها اعلام کرده‌ایم نیاز به مدیریت دارد. ما و رهبر انقلاب بار‌ها نسبت به رهاسازی فضای مجازی انتقاد کرده‌ایم و هشدار داده‌ایم که این فضا نباید رها شود.

اسماعیلی ادامه داد: این مسوولیت به عهده دولت است، آن‌ها باید به همان شکل در فضای حقیقی اقداماتی جهت مدیریت و ساماندهی انجام دهند. در فضای مجازی نیز این فضا را مدیریت کنند و چنانچه قصور و کوتاهی کردند باید پاسخگو باشند. این مبنای قوه قضاییه است.

پاسخ به این سوال که چه کسی مقصر و مسوول این اختلال که بیشتر شبیه فیلتر شدن این اپلیکیشن است تا اختلال در آن، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و هیچ‌کس دوست ندارد مسوول این فیلترینگ باشد و از طرفی عده‌ای از این فیلترینگ خوشحال می‌شوند.

اختلال کلاب‌هاوس از کجاست

پس از انتشار اظهاراتی مبنی بر ایجاد اختلال از سوی اپراتور‌ها در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس و اخطار و شکایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه، مخابرات ایران اعلام کرد اختلال و محدودیتی در راستای استفاده از این پلتفرم در شبکه داخلی این شرکت مشاهده نمی‌شود.

کلاب‌هاوس یک اپلیکیشن چت صوتی است که این روز‌ها در ایران طرفداران بسیاری پیدا کرده است و مانند هر اپلیکیشن خارجی دیگری، شایعاتی مبنی بر مسدود شدن آن به گوش می‌رسد. هفته گذشته محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور درباره اینکه آیا فیلتر «کلاب‌هاوس» در دستور کار قرار دارد یا خیر گفته بود: هنوز راجع به این مساله تصمیم‌گیری نشده است.

از سوی دیگر محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در پاسخ به سوالی در مورد کلاب‌هاوس و احتمال فیلتر آن، گفت: اینکه فضای مجازی، مجادلات و فحاشی را به گفتگو و تعامل اجتماعی سوق داده، امیدبخش است.

باید از ایجاد فضای گفتگو استقبال کرد. گفتگو‌های صوتی یک نوآوری جدید در فضای مجازی دنیا است و ضمن استفاده از آن، از توسعه در پلتفرم‌های ایرانی هم استقبال و حمایت می‌کنیم.

پس از آن و هنگام یکی از گفتگو‌هایی که در کلاب‌هاوس در جریان بود، این اپلیکیشن دچار اختلال شد و این‌گونه شد که کاربران باز هم شائبه فیلترینگ آن را مطرح کردند، اما آذری‌جهرمی در واکنش به قطع مکرر ارتباط اعضای نشست و مطرح شدن گمانه فیلتر شدن کلاب‌هاوس، گفت: کلاب‌هاوس فیلتر نیست و مشکلاتی که برای کاربران ایجاد شده ممکن است ناشی از مسائل فنی باشد. او حتی اظهار کرد: این اختلال فقط در زمان ۴ عصر روز پنجشنبه رخ داد، ولی اکنون کلاب‌هاوس فیلتر نیست و همه بدون فیلترشکن می‌توانند وارد شوند. هم‌اکنون ۶۴۰۰ نفر در این روم حضور دارند و به نظر می‌رسد ماجرای فیلتر بودن، بیشتر یک فرافکنی است. این در حالی است که «فیلتر کردن»، قواعد خاص خودش را دارد و نباید با مطرح کردن «فیلتر شدن کلاب‌هاوس»، اقدام به تشویش اذهان عمومی کرد.

با وجود این، این اختلالات ادامه داشت تا زمانی که یکشنبه ۲۲ فروردین، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، زیرمجموعه وزارت ارتباطات با ارسال هشداری به سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران، ۲۴ ساعت فرصت داد تا اختلال مشهود در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس را برطرف کنند.

در این هشدار، ماده ۷۳۷ قانون مجازات اسلامی که ایجاد اختلال در ارتباطات را جرم‌انگاری کرده، مورد استناد قرار گرفته بود و اینکه طبق بند ف ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این وزارتخانه را طبق قانون مامور حراست و حفاظت از تبادل اطلاعات در شبکه‌های اطلاع‌رسانی می‌کند. در متن نامه همچنین متذکر شده بود که در صورت استمرار این اختلال و با توجه به جمع‌آوری ادله فنی، گزارش رخداد جرم برای پیگیری قضایی به دادسرا ارائه و درخواست پیگرد قضایی آمران و عاملان این اختلال ثبت و پیگیری خواهد شد.

با پایان اولتیماتوم ۲۴ ساعته وزارت ارتباطات به اپراتور‌ها نیز روز گذشته اعلام شد شکایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با موضوع اختلال عمدی اپراتور‌ها در سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی و با استناد به ماده ۷۳۷ قانون مجازات اسلامی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران تسلیم شده است.

این در حالی است که محمدرضا بیدخام مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران در این باره به ایسنا گفت: موضوع ایجاد محدودیت برای پلتفرم کلاب‌هاوس در شبکه شرکت مخابرات ایران بررسی شد و در حال حاضر هیچ‌گونه اختلال و محدودیتی در راستای استفاده از این پلتفرم در شبکه داخلی شرکت مخابرات ایران مشاهده نمی‌شود. سایر موارد در حال بررسی است.

منبع: جهان صنعت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ذوق بهاره افشاری برای زوج محبوب این روز‌ها

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

حقابهٔ ایران از افغانستان به «شوره‌زار» رفت؛ طالبان بند کمال‌خان را اصلاح نکرد

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

جایزه خودرو برای کم مصرفان برق خانگی!

برندگان دومین جشنواره بزرگ اصناف بانک تجارت معرفی شدند

ایران نفت خود را ارزان می‌فروشد؟

فیلم تبلیغی وزارت خارجه اسرائیل از حمله ایران!

نظر دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

شوخی محمدرضا گلزار با مردم در پانتولیگ

استوری بانک شهر بعد از خرید پرسپولیس+ عکس

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیر تتلو

دومین جلسه دادگاه امیرتتلو برگزار شد

قانون واردات خودرو گردن گیر ندارد!

ماجرای علی هیبتی بوکسور ایرانی چیست؟ + فیلم

استایل جذاب گلاره عباسی با لباس بندری+ عکس

تغییر چهره کامران نجف‌زاده قبل و بعد از آمریکا؛ از عمل بینی تا کاشت مو! + عکس

عکس/ تیپ کراواتی الیکا عبدالرزاقی در سفر خارج

فیلم/جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران!

عکس/ سلفی آسانسوری نجمه جودکی با لباس مهمانی

ورژن ایرانی بلایند دیت چیست؟

عباس عبدی: گروه سوم اصولگرایان دروغگو، بی‌شخصیت و هتاک هستند

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

پست جدید میلاد کی مرام با تم جشن تولد + فیلم

سقف برداشت از حساب‌های بانکی تغییر کرد؟

گزارش بورس امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است

سردار رادان: طرح نور با قوت ادامه دارد

واکنش عجیب روزنامه دولت به ایران خودرو!

فیلم/ ماشین لوکسی که هادی چوپان سوار می شود

چرا بغل کردن مادر رئیس جمهور ونزوئلا محرومیت نداشت، کاپیتان استقلال داشت؟

فیلم/ با طراح ایرانی شرکت ب ام و آشنا شوید

فیلم/ وقوع سیل بزرگ در چین

بودجه ستاد امر به معروف در سال ۱۴۰۲ چقدر بود؟

تداوم روند اصلاحی قیمت در بازار دلار

عرضه ۱۵۰۰ کیلو زعفران در بورس کالا

پشت پرده ماجرای دختر متروی تجریش و گشت ارشاد+ فیلم

فیلم/توضیحات سخنگوی دولت درباره افزایش تعطیلات آخر هفته

کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور

تداوم کاهش نرخ تورم سالانه در فروردین ماه

فیلم/ جنبش دانشجویان سیدنی در اعتراض به نسل کشی غزه

ادعای عجیب معاون رئیسی درباره شیرخوارگاه‌ها و زنان سرپرست خانوار!

فیلم/مردم ایران چقدر پول صدقه می‌دهند؟

پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن ارزان

اینفوگرافی/ نظر مردم درباره تعطیلی پنجشنبه

خبر جدید درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

تکلیف حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنجشنبه چیست؟

مالک جدید استقلال شاخ مجازی شد+ عکس

شکایت پلیس فراجا از دروازه بان استقلال

قیمت خرید مسکن در امامزاده حسن و منطقه ۱۷ تهران + جدول

حمایت ویژه اژه‌ای از طرح حجاب فراجا

فیلم/ واکنش وزیر صمت به افزایش قیمت پژو پارس

بخش املاک دیوار و شیپور مسدود می‌شود؟