اقتصاد۲۴- بعد از سواحل مکران، حالا منطقه آزاد قشم هم با حضور غولهای فولادسازی کشور از جمله شرکتهای توسعه آهن و فولاد گلگهر، صنایع و معادن غدیر، آهن و فولاد غدیر ایرانیان و سرمایه گذاری کوثر بهمن تبدیل به هاب فولادی کشور میشود.
شرکتهایی که به علت شرایط ممتاز منطقه آزاد قشم در کنار صنعت پتروشیمی در منطقه قرار است یکی از بزرگترین فولادسازیهای کشور با سرمایهگذاری ۱.۸ میلیارد یورویی راهاندازی کنند.
بیشتر بخوانید: رفع تصرف ۶۲۴۰ مترمربع اراضی خالصه دولتی در روستای رمکان قشم
در حال حاضر ۱۰۰ هکتار زمین در مجاورت هاب پتروشیمی در منطقه سلخ با دسترسی دریا برای فاز نخست پروژه احداث مجتمع فولاد اختصاص داده شده است که قرار است تامین کننده زنجیره ارزش فولاد به میزان سه میلیون تن باشد.
شرکتهای فولادی اصولاً نقش مهمی در ایجاد اشتغال منطقه نیز خواهند داشت. هر یک از این شرکتهای بزرگ فولادی شاید چند هزار کارگر را به کار گرفتهاند. اکنون نیز پیشبینی شده فولاد قشم بتواند برای ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال کند. مسئلهای که در شرایط تحریم و بیکاری در کشور اهمیت بسیار زیادی دارد. اما آنچه در نهایت منجر شده تا قشم علاوه بر هاب پتروشیمی بتواند محل تمرکز فولادسازان برای ایجاد این صنعت قرار بگیرد، موقعیتهای همکاری بینالمللی به ویژه همکاریهای جامع ایران و چین و همچنین دسترسی به تکنولوژیهای جدید حمل و نقل بوده است.
در همین رابطه فریدون میرشکاری سلیمانی، شرکت توسعه فولاد قشم گفت: «ایجاد زمینه ورود صنعت فولاد کشور برای اولین بار به موج چهارم تکنولوژی در ابعاد حمل و نقل دریایی (با احداث زیرساختهای لازم برای تخلیه و بارگیری کشتیهای بالای ۵۰۰ هزار تن) و استفاده از آخرین فناوریهای جهانی در تکنولوژی ساخت کارخانجات با بالاترین استاندارها و الزامات زیست محیطی صورت گرفته است.»
او ادامه داد: «دسترسی آسان به بازارهای جهانی، بهرمندی از مزایای سند راهبردی ۲۵ ساله با چین و همچنین مزیتهای اقتصادی موجود مناطق آزاد از دیگر ویژگیهای مهم برای اجرای طرح احداث مجتمع فولاد قشم به شمار میروند.»
این زیرساختها البته از سال ۹۳ تا کنون در حال آمادهسازی هستند. پروژه توسعه اسکله و لایروبی حوضچه بندر بهمن با اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد ریال یکی از شاخصترین پروژههایی است که در سال ۱۳۹۳ کلید خورد و امسال به بهره برداری میرسد که شامل یک میلیون مترمکعب لایروبی حوضچه و ساخت عرشه به طول ۳۶۵ متر (۱۵۰ متر اسکله ۵۰۰۰ تن، ۲۰۰ متر اسکله ۱۰۰۰۰ تن و ۱۵ متر رمپ RoRo) خواهد بود.
در خصوص اسکله درگهان نیز بازسازی ۲ هزار و ۲۰۰ مترمربع زیربنا و همچنین خرید و تعمیر تاسیسات با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال اقداماتی صورت گرفته است. در کنار آن برای اسکلههای لافت و پهل نیز از سال ۹۲ تا ۹۹ مبلغی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در راستای لایروبی، مقاوم سازی و محوطه سازی هزینه شده است. در این سالها برای ساماندهی اسکله ذاکری نیز با هزینههایی شامل اجرای تاسیسات و محوطه سازی و صرف هزینه ۱۰ میلیارد ریال اقداماتی انجام شده و هم اکنون نیز طرح توسعه این اسکله مبتنی بر الگوهای نوین طراحی معماری سبز (کاربری حمل و نقل و پایانه مسافری دریایی) آماده شده است. ساماندهی اسکله دوحه با صرف اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال شامل ساماندهی ورودی و میدان دوحه، اجرای دیوار کشی و محوطه سازی جهت احداث ساختمان فروش محصولات دریایی، اجرای کانال جمع آوری آبهای سطحی، نورپردازی و فضای سبز از دیگر پروژههایی است که در منطقه آزاد قشم برای توسعه زیرساختی انجام شده است.
در نهایت همه این اقدامات موجب شده است تا توان و ظرفیت منطقه آزاد قشم برای تبدیل شدن به هاب انرژی و هاب فولادی کشور یکی از بهترین امکانات را داشته باشد و بزرگترین شرکتهای این صنعت پرسود را به خود جلب کند. تا آنجا که یکی از مهمترین اهداف خود را صادرات بدانند.
منطقه آزاد قشم حتی در سال ۹۹ نیز توانست یکی از مناطق پیشرو در حوزه تقویت اقتصاد مولد و افزایش آمار اشتغال باشد. به نحویکه توانست ۸۵ درصد اشتغال پیش بینی شده برای سال ۹۹ را تنها در شش ماهه اول این سال محقق کند که موفقیتی بسیار بزرگ بود. به عبارت دیگر طبق جدول پیش بینی اشتغال جدید در منطقه آزاد قشم برای سال ۹۹ ازهفت هزار و ۲۸۲ شغل پیش بینی شده، افزون بر شش هزار و ۲۱۵ شغل یعنی ۸۵.۳۴ درصد در شش ماهه اول این سال محقق شد.
منطقه آزاد قشم در نتیجه همین تلاشها برای اقتصاد مولد و مثبت سازی تراز تجاری به لحا صدور کارت بازرگانی نیز وضعیت خوبی را داشته است. به طوریکه کارتهای بازرگانی صادر شده در منطقه آزاد قشم مربوط به سه شاخه تولیدی، خدماتی و تجاری، از سال ۹۳ تا سال ۹۹ بیش از یک هزار و ۱۵۱ عدد کارت بازرگانی بوده است. این شاخص وضعیت مناسبی را به لحاظ تجارت در بر داشته است. اگرچه در سال ۹۹ به علت مشکلاتی که کرونا برای تولیدکنندگان ایجاد کرد، این رقم کاهش یافته است، اما همچنان منطقه آزاد قشم توانسته جایگاه خوبی را از طریق توسعه زیرساختی مهیا کند. جایگاهی که حالا با افزایش همکاریهای ایران و چین بیشتر نیز خواهد شد.