تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷
مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه اعلام کرد؛

عبور 11 میلیون تن بار ترانزیتی از کشور

امین ترفع مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ضمن تشریح آخرین وضعیت کریدور شمال–جنوب، اعلام کرد که طی سال گذشته 11 میلیون تن بار ترانزیتی از کشور عبور کرده است و در سال جاری نیز میزان بار ترانزیتی منتقل شده در کشور رقمی بیش از این میزان خواهد بود.
83c6fa39-1a29-4041-bef3-2c9baa2a4a4d
اقتصاد24- امین ترفع در نشست خبری هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال–جنوب گفت: این کریدور در ابتدای امر بین کشورهای ایران، هند و روسیه بود و هدف آن این بود که روسیه از طریق ایران به هند متصل شود، اما پس از آن کشورهای آسیای مرکزی نیز به این کریدور ملحق شدند و حتی عملاً هند از طریق ایران به روسیه، آسیای میانه و قفقاز متصل شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر 14 کشور شامل ایران، هند، روسیه، ارمنستان، بلغارستان، تاجیکستان، اوکراین، بلاروس، آذربایجان، عمان، ترکیه، قزاقستان، سوریه و قرقیزستان عضو این کریدور ترانزیتی هستند.

مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که در ابتدای امر مسیر ریلی قزوین – رشت که قرار است به زودی افتتاح شود در راستای تکمیل زنجیره ریلی کریدور شمال – جنوب تعریف شده بود، ادامه داد: در حال حاضر هر فعالیتی که در بنادر جنوبی کشور نظیر چابهار، رجایی و امام خمینی (ره) و نیز آستارا و اینچه‌برون انجام شود، می‌تواند به عنوان مسیرهای تکمیلی کریدور شمال – جنوب به‌شمار آید.

ترفع با بیان این‌که مسیر ریلی رشت تا آستارا و چابهار تا زاهدان می‌تواند عملاً به عنوان کریدور شمال به جنوب تلقی شود، اظهار کرد: صرفاً برای انتقال بار از کشور یک مسیر وجود ندارد و از مسیرهای شرق دریای خزر، غرب دریای خزر و دریای خزر نیز استفاده می‌شود و کشورهای آسیای میانه، روسیه و قفقاز نیز از مسیرهای جاده‌ای چندوجهی و ریلی به منظور جابه‌جایی کالا برخوردارند.

وی ادامه داد: خوشبختانه بندر امیرآباد در کشور به ریل متصل است و بخشی از ترانزیت از طریق امیرآباد و دریای خزر منتقل می‌شود و ما صرفاً در انتظار تکمیل کریدور شمال – جنوب معطل نمانده‌ایم.

مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که در حال رفع گره‌های موجود در حوزه ترانزیتی هستیم، خاطر نشان کرد: ضمانت حضور بخش خصوصی تسهیل امور است و به طور حتم اگر پروژه‌ای سودآور باشد موجب خواهد شد تا بخش خصوصی جهت ورود به آن علاقه‌مند باشند.

ترفع با اشاره به این‌که کریدور شمال و جنوب از دو کارگروه فرآیندی و حمل و نقلی و نیز کارگروه گمرکی تشکیل شده است، اظهار کرد: باید مسائل فرآیندی، حمل و نقلی و گمرکی برای پیشبرد امور حل شود و هر چند توافق بین دولت‌ها صورت می‌گیرد، اما به طور حتم تسهیل‌گری برای بخش خصوصی مهم‌ترین برنامه است.

وی ادامه داد: انتقادی که در این راستا مطرح می‌شود این است که بخش خصوصی و دولت در زمان مناسبی صدای یکدیگر را نمی‌شنوند و باید برای جلوگیری از چنین مشکلی مکانیزم مناسبی طراحی شود و تمامی تشکل‌های حمل و نقل ملی و کشوری دور یک میز جمع شوند.

مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که اگر قصد داریم وضع حمل و نقل در کشور بهبود یابد باید هماهنگی بین بخش خصوصی و دولتی را رقم بزنیم، گفت: شرکت حمل و نقل بین‌المللی و کامیون‌داران متولی امر ترانزیت هستند و وزارت راه و شهرسازی به عنوان تسهیل‌گر و نه متولی فعالیت می‌کند.

وی با بیان این‌که کلیه بنادر جنوبی کشور می‌توانند پذیرای انتقال بار هند باشند، ادامه داد: چابهار در اولویت هند قرار دارد و مسیر کریدور شمال – جنوب با ورود به بنادر جنوبی ایران و خروجی از سه مسیر شرق دریای خزر، غرب دریای خزر و دریای خزر تعریف شده است و شامل حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده‌ای می‌شود.

مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: در بخش ریلی و جاده‌ای مذاکرات متعددی صورت گرفته است تا شاهد بازبینی در بخش تعرفه‌ها به منظور کاهش هزینه‌ها برای بخش خصوصی باشیم و این اتفاق بالاترین مزیتی است که می‌تواند فعالیت بخش خصوصی را تسهیل نماید.

ترفع با بیان این‌که هرچه اتصالات ریلی کامل‌تر شود پیوستگی ریلی افزایش می‌یابد، گفت: این اتفاق موجب روان‌تر شدن و کم هزینه‌تر شدن عبور بار می‌شود و در نهایت سبب خواهد شد میزان بار بیشتری منتقل شود.

وی همچنین در خصوص فعالیت کریدورهای رقیب کریدور شمال – جنوب خاطر نشان کرد: همه کشورها قصد دارند از فرصت‌های ترانزیتی خود به نحو مطلوب استفاده کنند و در همین راستا از ظرفیت‌های تعرفه‌ای و هزینه‌ای به نحو مطلوب بهره‌مند می‌شود، اما نکته‌ای که وجود دارد کشور ما با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد قابل دور زدن نیست و باید در راستای ایجاد مزیت‌های هزینه‌ای و تعرفه‌ای تصمیمات بهتری اتخاذ کنیم.

مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این‌که تعرفه‌های حمل و نقلی در حوزه جاده و ریل و نیز در خصوص تسهیلات گمرکی است، خاطر نشان کرد: قصد داریم راهکارهای تبادل اطلاعات به صورت اینترنتی بین گمرکات را عملیاتی کنیم تا بار در حداقل زمان ممکن در گمرکات متوقف شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تأثیر کریدور شمال – جنوب در حوزه ترانزیتی، بیان کرد: بین کشورهای مختلف تجارت قابل توجهی وجود دارد و انتقال بار از ایران به روسیه در حال جریان است.

ترفع با اشاره به این‌که مراکز لجستیکی جانمایی شده و با فعالیت مشترک که مراکز لجستیکی بین‌المللی شاهد ایجاد زنجیره تأمین بین‌المللی خواهیم بود، اظهار کرد: ما صرفاً رویکرد حمل و نقل بار به کریدورها را نخواهیم داشت و قصد داریم با ایجاد ظرفیت‌های گردشگری و مدیریت کریدورها به صورت یکپارچه به نحوی مطلوب‌تر عمل کنیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس/ افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس

عکس/ بهترین مواد غذایی برای مبتلایان فشاری خون بالا

عکس/ استوری بامزه سردار آزمون از دخترش

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

معجزه‌ای برای پیش‌گیری از پیری

اینفوگرافی/ چرا شام را باید پیش از ساعت ۹ شب بخوریم؟

اثرات غذا‌های چرب را با این خوراکی‌ها از بین ببرید

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان

پیش بینی قیمت دلار فردا ۶ آذر ۱۴۰۳/ افزایش قیمت دلار ادامه دارد؟

پاداش بانک مسکن به مشتریان خوش حساب

حضور فعال بانک ملی ایران در یازدهمین همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت

بازدید دکتر بهشتی‌نژاد از غرفه بیمه سرمد در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی Iran Conmin ۲۰۲۴

بازگشت ستاره استقلال پس از ۵۶ روز

با قطعی برق خداحافظی کنید

ثبت آیفون مسافری از امروز آغاز شد

پیش‌بینی عجیب از درصد رشد جمعیت در ایران

صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه برقرار است

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۶ آ‌ذر ۱۴۰۳/ عقبگرد سکه با فرمان اونس جهانی طلا

ترکیب استقلال برای دیدار با پاختاکور