اقتصاد۲۴ -مصطفی احمدی رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تهران اظهار کرد: واحدهای فروشنده آجیل و خشکبار در روزهای اعمال محدودیتهای کرونایی میتوانند به فعالیتهای خود ادامه دهند، اما طبق مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، مشتریان را نباید در واحدهای صنفی خود راه دهند و بنابراین سفارشها را درب واحد تحویل افراد میدهند.
او افزود: قیمت تمام محصولاتی که در واحدهای تحت نظر اتحادیه به فروش میرسد از طریق وضعیت عرضه و تقاضا قیمت گذاری میشود و هیچ قیمت گذاری دستوری در این امر وجود ندارد.
به گفته این مقام مسئول کیفیت محصول بر قیمت اقلام دخیل است و کیفیت رابطه مستقیمی با قیمت دارد.
رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تهران بیان کرد: پس از شیوع ویروس کرونا در ایران، واحدهای فروشنده آجیل و خشکبار به دنبال افزایش قیمتهای خود نبودهاند، با وجود اینکه هزینههای آنها افزایش پیدا کرده است، به دلیل کاهش قدرت خرید مردم واحدها تنها به دنبال فروش محصولات خود بودهاند.
احمدی ادامه داد: در فروردین ماه امسال شاهد سرمازدگی در مزارع پسته استان کرمان بودیم و این موضوع جو روانی را در بازار ایجاد کرد.
او تصریح کرد: با وجود اینکه سرمازدگی در مراتع بسیار محدود صورت گرفته بود، اما این جو روانی تاثیر منفی در بازار داشت و باعث شد قیمتها در بازار یک شبه ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان افزایش یابند.
بیشتربخوانید:رشد ۴۲ درصدی صادرات خشکبار در سال ۹۹
رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تهران اظهار کرد: سرمازدگیهای فروردین ماه امسال تاثیر خود را در مهر ماه نشان خواهند داد، چرا که زمان عرضه آنها در بازار نیز همان حوالی است، اما این تاثیری که امروز شاهدش هستیم به دلیل سودجویی دلالان است.
احمدی در پایان گفت: قیمت برخی از محصولات تحت تاثیر فعالیت دلالان بالا و پایین میشود، همچنین قاچاقچیها نیز از افزایش قیمتها سود میبرند چرا که هر چه تقاضا در داخل کاهش پیدا کند، دست آنها در قاچاق محصولات بازتر است.