تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

۴ راه کاربردی برای روزه‌داری همراه با حفظ سلامتی

روزه‌داری در ماه مبارک رمضان فرصتی برای نزدیک‌تر شدن به سبک زندگی معنوی و راز و نیاز و عبادت است. با رعایت چند راه آسان و کاربردی می توانیم کیفیت روزه‌داری خود را بالاتر ببریم.

۴ راه کاربردی برای روزه‌داری

اقتصاد۲۴- توجه به نکات پزشکی در روزه گرفتن اهمیت دارد تا در عین اینکه سلامت معنوی خود را در این ماه ارتقاء می‌دهیم سلامت جسمی خود را نیز حفظ کنیم. در اینجا توصیه‌های برای الگوی غذایی سالم در ماه مبارک رمضان ارائه می‌دهیم.

۱- روزه بدون سحری ممنوع!

روزه بدون سحری در عین اینکه روزه گرفتن را دشوار می‌کند به بدن آسیب می‌رساند. به همین خاطر همۀ متخصصان حوزۀ تغذیه تأکید دارند که وعدۀ سحری وعده‌ای مهم است. بسیاری از افراد هنگام سحر اشتها ندارند، اما این دلیل خوبی برای سحری نخوردن نیست. خوردن سحری انرژی شما در طول روز را حفظ می‌کند. در وعدۀ سحری غذای کامل بخورید و کربوهیدرات‌های ساده مصرف نکنید، چون برای حفظ انرژی در زمان طولانی کافی نیستند. در هنگام سحر به خوردن پروتئین، میوه و سبزی توجه کنید.

غذایی از این قبیل می‌توانند مفید باشند:

بلغور جو دوسر، پنکیک، جو دو سر، توت فرنگی و شکلات

۲- آب را فراموش نکنید

نوشیدن آب از اهمیت زیادی برخوردار است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. عدم نوشیدن آب کافی‌
می‌تواند روی خلق و خوی شما در طول روز اثر بگذارد و خستگی را بیشتر کند. این فرایند ممکن است روی حافظه شما نیز اثر منفی بگذارد. مصرف آب کافی می‌تواند از مشکلات گوارشی جلوگیری کند و فشار به کلیه را از بین ببرد. همچنین برای حفظ فشار خون مهم است. خوردن آب کافی احساس گرسنگی در طول روز را نیز کمتر می‌کند و توان تحمل گرسنگی را بالاتر می‌برد.

در طول شب یک بطری آب را کنار خود داشته باشید و سعی کنید کل آن را به تدریج بنوشید. اگرچه خوردن شیرینی در ماه رمضان وسوسه‌برانگیز است، اما سعی کنید به جای آن از غذا‌های مناسب‌تر و میوه‌های آبدار استفاده کنید. این میوه‌ها و سبزیجات در ماه رمضان مفید هستند:

توت فرنگی، هندوانه، طالبی، خیار، کدو خورشی، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی

۳- مراقب پرخوری باشید

گرسنگی در طول روز ممکن است میل به غذا در هنگام افطار را بالا ببرد. برخی افراد بعد از افطار دست به پرخوری می‌زنند و همین امر می‌تواند موجب افزایش وزن شود. سعی کنید با چند عدد خرما و آب افطار کنید. دعا و نیایشتان را انجام دهید و بعد از خواندن نماز مغرب به سراغ غذای اصلی بروید. مصرف خرما و آب و میوه به بدن این پیغام را می‌دهد که شما غذا خورده‌اید و با مکثی که می‌کنید احساس سیری بیشتری خواهید داشت. اما اگر بلافاصله با حجم بالا غذا بخورید ممکن است مقداری طول بکشد تا بدن پیغام سیری را به مغز برساند و در این فاصله شما بیش از حد نیازتان غذا بخورید.


بیشتر بخوانید: چهار نکته برای حفظ عضلات در ماه رمضان


سعی کنید غذای خود را به صورت زیر تقسیم‌بندی کنید:

سبزیجات یا سالاد: نصف بشقاب.

کربوهیدرات ها: یک چهارم بشقاب. اگر می‌خواهید کربوهیدرات‌های تصفیه شده بخورید، مراقب باشید که آن را به حداقل برسانید.

پروتئین: یک چهارم بشقاب.

۴- برگشتن به حالت عادی

پس از پایان ماه رمضان، از سرگیری عادات غذایی منظم برای برخی از افراد دشوار است. بدن شما ممکن است عادت کرده باشد که به مدت طولانی در طول روز غذا نخورد و عصرانه وعده غذایی سنگین تری بخورد. برای همین می‌توانید بعد از ماه رمضان به صورت نامنظم بگیرید تا آرام آرام بدن شما به وضعیت جدید عادت کند. همچنین می‌توانید با اضافه کردن میان وعده‌ها ضرباهنگ غذا خوردنتان را تنظیم کنید.

نکته مهمی که نباید فراموش کنید این است که اگر بیماری خاصی دارید بدون مشورت با پزشک روزه نگیرید. افراد دارای بیماری هم می‌توانند روزه بگیرند منوط به اینکه توصیه‌های پزشکی را در نظر بگیرند و بدون مشورت با پزشک خودسرانه اقدام نکنند.

منبع: healthline

منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ با این خوراکی‌ها سیر می‌شوید، اما چاق نه!

شرایط مالیات دریافت کنندگان سکه در سال ۹۹ اعلام شد

چرا روی برگه‌های رأی اسم عباس بوعذار و محمود احمدی نژاد بود؟

صحت انتخابات ریاست جمهوری تایید شد

مشکل بی‌آبی هفت تپه حل شد

دلار به دو شرط تک نرخی می‌شود

واکنش خطیب‌زاده به توقیف وب‌سایت ایرانی

خبر مهم درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

فیلم/ درگیری خونین در لیگ دسته دو فوتبال ایران!

طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به هیئت رییسه مجلس ارسال شد

جهرمی:پرتاب ناموفق دو ماهواره صحت ندارد

مسکن مهر‌های ناقصی که فروخته می‌شوند!

شیب تند گرانی محصولات فولادی

سرنوشت حبیب، در انتظار شهرام شب‌پره؟

درختان خون اژدها در جزیره سقطرا +عکس

آخرین آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا در کشور امروز چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰

خوش اخلاقی شما با این خوراکی‌ها تضمینی است

حیرت مسافران از ورود یک مهمان ناخوانده به مترو! +فیلم

حیوانات با رنگ‌های غیر منتظره! +عکس

دلیل قطعی برق در تهران مشخص شد

اعتصاب کارگران مستمر فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی نسبت به مشکلات معیشتی

قیمت ماشین‌های بالای یک میلیارد

کارگران معترض پالایشگاه نفت تهران نامه اخراج گرفتند + فیلم

اتفاق عجیب در مقدماتی جام‌جهانی برای تیم ملی ایران

جنجال بر سر ادعای اخلال در جداول بودجه

عضویت بورس تهران در هیات‌مدیره فدراسیون بورس‌های اروپا-آسیایی

رقم قرارداد مهدی ترابی لو رفت

گریم عجیب بیژن بنفشه‌خواه +عکس

جزئیات تکمیلی از نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری

فیلم/ تکذیب خبر افزایش قیمت شیر توسط دولت

فیلم/غافلگیری BBCفارسی از صحبت‌های میهمانش درباره ایران

تکذیب پرتاب ناموفق ماهواره پارس یک و ناهید

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

صف حج طولانی‌تر شد

اولین واکنش عربستان به پیروزی رئیسی

قیمت گوشی اپل و هواوی امروز