اقتصاد ۲۴- محمد اسلامی اظهار کرد: ترانزیت یک رقابت و فراتر از رقابت است و به نوعی جنگ بین کشورها محسوب میشود، بنابراین با تسهیلگری و کاهش مقررات و تعاملات اثرگذار میتوان باعث توسعه آن شد.
وی ادامه داد: با توجه به رشد تکنولوژی و بزرگ شدن منطقه باید سهم خودمان را در ترانزیت افزایش دهیم که البته در سالهای اخیر معادلات بیرونی در این بخش تاثیر داشته به طوری که بسیاری از کشورها اجازه ندارند با ما معامله کنند.
وی گفت: فشارها به گونهای شده است که یک مقام بزرگ خارجی با ناوگان هوایی از آسمان ایران عبور کرده، اما به هیچ عنوان اجازه سوخت گیری نمیدهند که این امر نشان دهنده اوج مزاحمت و تهاجم به منافع ملی یک کشور است.
اسلامی با اشاره به اینکه قبل از تحریم و ایجاد این مزاحمتها، حدود ۱۲۰۰ ناوگان هوایی از آسمان ایران عبور میکرد، اما هم اکنون به ۴۰۰ ناوگان رسیده است، تصریح کرد: در این زمینه متغیرهای بیرونی در ترانزیت بالفعل و بالقوه شده بسیار موثر هستند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: با اجرای معاهده دو جانبه و چند جانبه ترانزیت ریلی را ۳۱ درصد افزایش دادیم و با امضای رویه و تعرفهها بین چند کشور شاهد ایجاد یک رویه ثابت هستیم که در این زمینه سهم ترانزیت در این بخش افزایش پیدا کرد.
اسلامی تصریح کرد: دیپلماسی و رایزنی در روند امور موثر است به طوری که واگنهای ریلی پیش از این ۶۰ روز در مرز میماندند، اما با تسهیلگری و روانسازی به حداکثر هفت روز رسیده است.
وی با بیان اینکه باید در بحث ترانزیت، برخورد تعاملآفرین و فعال داشته باشیم، افزود: باید در بحث ترانزیت با همسایگان خود ارتباط برقرار کنیم و ما سعی کرده ایم در این دوره دو ساله، فعالترین دیپلماسی حمل ونقل را تجربه کنیم.
وزیر راه وشهرسازی عنوان کرد: ایران در این مدت با ۱۲ کشور از جمله ارمنستان، اوکراین، هندوستان، روسیه، ازبکستان و ... برای اولین بار موافقت نامه امضا کرده و تمام تلاش ما آن بوده به صورت کاملا واقعی این بحثها را عملیاتی کنیم.
بیشتر بخوانید: رشد ۸۰ درصدی صادرات فروردین ماه
اسلامی با اشاره به اینکه در کریدور شمال و جنوب حجم جابجایی بار به هندوستان و روسیه به ۹۰ میلیون تن رسیده و میزان جابجایی بار سایر کشورها از طریق دریا و ریل افزایش پیدا کرده است، گفت: هم اکنون سهم ما از جابجایی بار هندوستان با روسیه ۱۰ تا ۱۵ درصد است و ما سعی داریم با کشورهای مقابل از جمله افغانستان که تفاهمنامههای سه جانبه و ۴جانبه منعقد کرده ایم، جذابیتهای لازم را ایجاد کنیم.
وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه بندر چابهار یکی از مهمترین بنادر کشور به شمار میرود که یک میانبر اساسی اقتصادی و کوتاه در بین کشورهای همسایه است، افزود: هم اکنون میزان جابجایی و تخلیه بار را در بندر چابهار به ۸.۵ میلیون تن رسانده ایم این در حالی است که در سال ۹۶ میزان جابجایی کالا در این بندر ۹۶۰ هزار تن بود و در سال ۹۸ این حجم از کالا را به ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تن رساندیم.
اسلامی تصریح کرد: خط کشتیرانی در دریای خزر برقرار کردیم و خط منظمی در این حوزه فراهم شد و با برقراری خطوط منظم در این بخش، فرصتهای اقتصادی بسیار زیادی را ایجاد کردیم.
وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه به کارگیری اپراتور بین المللی را در بنادر جنوبی و شمالی به کار گرفته ایم، افزود: به کارگیری اپراتور بین المللی باعث افزایش تخلیه و بارگیری و توسعه بنادر از جمله بندر چابهار شده است چراکه در سالهای گذشته حجم جابجایی کالا در بندر چابهار صفر بود، اما امروز در حال توسعه فاز دوم این بندر هستیم و حجم جابجایی کالا را به سه میلیون تن رسانده ایم.
اسلامی ادامه داد: در حال تکمیل خط راه آهن چابهار به زاهدان هستیم و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی این خط را تا پایان سال تکمیل خواهیم کرد. راه آهن چابهار- زاهدان به عنوان یکی از بزرگترین پروژههای ریلی به طول ۷۲۰ کیلومتر با خطوط فرعی است که تا پایان دولت بخش اول و تا شهریورماه تا نیک شهر به بهره برداری میرسد و هم اکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه به ۶۰ درصد رسیده است.
وی افزود: چین مبتکر طرح یک کمربند یک راه است که پیش از این در این پروژه هیچ اثری از ایران نبود، اما با رایزنیهای صورت گرفته و اصلاح آن توانستیم ایران را در این طرح وارد کنیم.
وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: در بسیاری از پایانههای مرزی به دلیل آشفتگی عمیقی که وجود داشت همواره کامیونهای ترانزیتی روزها و هفتهها معطل بودند که پیش از اتمام سال ۹۹ توانستیم مصوبه و ابلاغیه را از هیئت دولت دریافت کنیم که پایانهها را هم همانند ترمینال و فرودگاهها تحت پوشش وزارت راه وشهرسازی قرار دهیم.
اسلامی بیان کرد: توسعه دیپلماسی حمل و نقل ضروری و لازم است و کمیسیون و کشورهای کلیدی نقش موثری در این امر دارند. پیشنهاد داده ایم که کشورهای خارجی در بنادر شمالی و جنوبی سرمایه گذاری کنند و در آستانه کار عملیاتی آنها هستیم.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: موانع برای واردات کامیونهای وارداتی را برطرف کرده ایم و هم اکنون در مرحله شماره گذاری و پلاک گذاری هستند.