اقتصاد ۲۴ - در شرایطی که بازار آزاد خودروهای داخلی بهواسطه آگهیهای اینترنتی با نوسان زیادی همراه است، این احتمال وجود دارد که دوباره شاهد حذف قیمت خودرو در فضای مجازی باشیم.
البته درحال حاضر حد نصابی برای قیمت برخی کالاها تعیین شده و درصورتی که قیمت کالای ثبتشده در آگهیهای اینترنتی بیشتر از آن باشد، قیمتها از داخل سایت حذف میشوند. این درحالی است که مکانیزم جدیدی در سایتهای ثبت آگهی بهخصوص سایتهای فروش کالای دستدوم مانند دیوار، شیپور، باما و ... تعریف شده است که از فروش کالا با قیمت غیرمعقول جلوگیری میکند.
درواقع طبق این شرایط، در سایتهای خرید و فروش برای برخی کالاهای مهم که قابلیت سرمایهگذاری دارند مانند خودرو حداقل و حداکثر قیمت تعیین شده است و فردی که در سایت مورد نظر کالای خود را برای فروش ثبت میکند، باید این حد نصاب را رعایت کند. این فرآیند بهگونهای است که اگر قیمت ثبتشده از سوی فروشندگان بالاتر از حد نصاب تعیینشده باشد، سایت بهصورت خودکار قیمتها را حذف کرده و نسبت بهعدم نمایش آنها اقدام میکند.
درشرایط فعلی بازار خودرو و بهدنبال افزایش قیمت کارخانهای محصولات خودروسازان برای سال جاری توسط شورایرقابت، تصور بر این بود که طبق روال گذشته، قیمتها در بازار آزاد نیز افزایش یابد؛ چراکه بسیاری از دلالان و واسطهگران همواره در انتظار چنین فرصتهایی هستند تا با یک دلیل ظاهرا منطقی قیمت محصول در اختیارشان را افزایش دهند. اما این بار گویی دست نگه داشته و وضعیت کلی بازار را رصد میکنند.
بیشتر بخوانید: حذف قیمت مسکن و خودرو از سایتهای درج آگهی
دوشنبه هفته گذشته بود که شورایرقابت با تصویب افزایش متوسط ۸.۲ درصدی قیمت خودرو برای محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو و متوسط ۸.۹ درصد برای محصولات گروه سایپا در ششماهه نخست سال ۱۴۰۰ بازار را دوباره وارد چالش جدید کرد.
جایی که این افزایش قیمت براساس تورم بخشی یکساله اعلامشده توسط بانکمرکزی و پس از کسر تورمهای اعمالشده قبلی در سهماهه اول و دوم سال ۱۳۹۹ و درنهایت پس از اعمال متغیرهای کیفیت محاسبه شده که برای تمام خودروهای مشمول دستورالعمل قیمتگذاری شورایرقابت تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اجرایی میشود.
از طرفی یکی از اهداف شورایرقابت برای افزایش قیمتها بهصورت فصلی که از سال گذشته آغاز شد و برای سهفصل اول سال نیز اجرایی شد، کاهش فاصله میان بهای کارخانهای محصولات و بهای آنها در بازار است. اما تجربههای پیشین ثابت کرده است که پس از افزایش قیمتهای رسمی، نرخها در بازار آزاد نیز با نوسان همراه میشود.
بررسی آخرین وضعیت نرخها در روز گذشته درمقایسه با اوایل اردیبهشتماه نشان میدهد طی روزهای اخیر نهتنها قیمتها افزایشی نداشته، بلکه نسبت به دو هفته گذشته افت هم کرده است و مهمترین دلایل آن نیز تعطیلی سههفتهای بازارهای رسمی معاملات بهدنبال وضع محدودیتهای کرونایی، فرا رسیدن ماه رمضان و عدماعلام رسمی قیمتهای جدید محصولات ایرانخودرو و سایپاست که تمایل بهخرید و فروش را تا حد زیادی کاهش میدهد.
دراین میان با بررسی آخرین آگهیها در سایتهای اینترنتی و مقایسه قیمتهای پیشنهادی با آنچه در روزهای نخست اردیبهشتماه شاهد آن بودیم، در محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو، ۲۰۶ تیپ ۲ که تا ۲۱۸ میلیونتومان نیز پیش رفته بود، اکنون حدود ۲۰۰ میلیونتومان قیمت دارد. همینطور تیپ ۵ آن که تا ۲۶۰ میلیونتومان نیز خرید و فروش میشد، اکنون در محدوده ۲۵۰ میلیونتومان ثبت قیمت شده است.
قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز از محدوده ۳۸۵ میلیونتومان به ۳۷۹ میلیونتومان رسیده است. همچنین بهای پژو پارس از حدود ۲۱۸ میلیونتومان به ۲۱۰ میلیونتومان رسیده است و سمند LX نیز از ۱۹۱ میلیونتومان بهحدود ۱۸۲ میلیونتومان رسیده است.
همچنین در محصولات گروه خودروسازی سایپا نیز قیمتها نسبت به دو هفته گذشته تا حدی افت کرده است. بهطوری که بهای سایپا ۱۱۱ از ۱۲۷ میلیونتومان به ۱۲۴ میلیونتومان، سایپا ۱۳۱ از ۱۱۶ میلیونتومان بهحدود ۱۱۰ میلیونتومان و سایپا ۱۵۱ نیز از محدوده ۱۲۴ میلیونتومان بهزیر ۱۲۰ میلیونتومان رسیده است. قیمت ساینا نیز از ۱۴۸ میلیونتومان به ۱۴۳ میلیونتومان، تیبا ۲ از ۱۳۸ میلیونتومان به ۱۳۴ میلیونتومان و تیبا ۲ پلاس نیز از ۱۵۵ میلیونتومان به ۱۴۵ میلیونتومان رسیده است. کوییک درمدلهای دندهای و R نیز طی دو هفته گذشته نوسان قیمت چندانی نداشته است و درحال حاضر مدل دندهای آن حدود ۱۴۵ میلیونتومان و کوییک R نیز در محدوده ۱۵۲ میلیونتومان خرید و فروش میشود.
منبع: اخبار خودرو