تاریخ انتشار: ۲۳:۲۵ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
دبیر انجمن خودروسازان:

شورای رقابت، سیاسی عمل کرد/ با تعرفه ۸۶ درصدی خودرو موافق نیستیم

دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار داشت: وقتی بانک مرکزی تورم بخشی را ۱۴ درصد اعلام می‌کند به این معنا است که افزایش‌ها و حتی کاهش‌های قیمت ارز در آن منظور شده است. ولی شورای رقابت سیاسی برخورد کرده و افزایش قیمت خودرو را اعمال نکردند.

خودروسازی

اقتصاد۲۴ –  احمد نعمت‌بخش در مورد افزایش قیمت ۸.۲ و ۸.۹ درصدی شورای رقابت برای محصولات ایران خودرو و سایپا اظهار کرد: متاسفانه شورای رقابت برای مصوبات خود نیز ارزشی قائل نیست. سال گذشته با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه به صورت مکرر افزایش می‌یافت در شورای رقابت مصوب شد که هر سه ماه یک بار تورم بخشی بانک مرکزی را حساب کنند و قیمت جدید برای خودرو تعیین کنند.

 وی افزود: متاسفانه از سال گذشته به طور کلی دوبار افزایش قیمت برای خودرو اعمال کردند که در افزایش قیمت سه ماهه آخر، خود بانک مرکزی اعلام کرد که تورم بخشی ۱۴ درصد شده است.


بیشتر بخوانید:خودرو‌های ۴۰۰ تا ۶۵۰ میلیونی در بازار



نعمت‌بخش در ادامه تصریح کرد: وقتی بانک مرکزی تورم بخشی را ۱۴ درصد اعلام می‌کند به این معنا است که افزایش‌ها و حتی کاهش‌های قیمت ارز در آن منظور شده است. ولی شورای رقابت سیاسی برخورد کرده و افزایش قیمت خودرو را اعمال نکردند. این گونه برخورد‌ها باعث شد که ایران خودرو در سال گذشته ۱۴ هزار میلیارد تومان ضرر کند. یعنی برای هر خودرو حدود ۳۶ میلیون تومان زیان داده، سایپا نیز روی هر خودرو حدود ۱۰ میلیون تومان زیان کرده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه خاطرنشان کرد: شورای رقابت در تاریخ ۲۲ آذر سال ۹۹ مصوبه‌ای داشت که بر اساس افزایش ۵۰ درصدی تولید فرمول جدیدی تعریف شد، اگر این فرمول عملی می‌شد بسیار به این موضوع که بازار یک نرخی شود کمک می‌کرد، چون هر کالایی که دو نرخی باشد منشاء رانت و فساد است. سال گذشته محاسبه‌ای انجام دادیم که بر مبنای آن آمار تولیدات ایران‌خودرو و سایپا را ضربدر اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد کردیم و این رقم حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان شد. یعنی با روش قیمت‌گذاری شورای رقابت سال گذشته ما حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت توزیع کردیم. از این رقم حدود ۸۰ درصد رانت نصیب دلالان و سرمایه‌گذاران شد و حدود ۲۰ درصد رانت به مردم رسید. یعنی ۸۰ درصد خریداران مجبور هستند که همان اختلاف قیمت را بپردازند و از دلال خریداری کنند.

وی افزود: بانک مرکزی تورم بخشی را سه ماهه آخر ۱۴ درصد اعلام کرده که به همان میزان هم در سال جاری در قیمت خودرو اعمال نشده است، در سال جدید هزینه‌های ما افزایش نیز یافته، برای مثال فولاد آلیاژی که مواد اولیه قطعه و خودرو است در دو هفته گذشته افزایش قیمت داشته است. آب، برق و گاز هم گران شده‌اند. دستمزد‌ها نیز بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته‌اند؛ بنابراین حتی نسبت به اسفندماه که بانک مرکزی تورم بخشی را ۱۴ درصد اعلام کرد هزینه‌های ما افزایش داشته است. اما متاسفانه شاهد هستیم که افزایش قیمت خودرو تنها در حد ۸ درصد است.

نعمت‌بخش با اشاره به تاثیرات افزایش کمتر از میزان انتظار خودرو گفت: با این کار صنعت خودرو را رو به نابودی می‌کشانند. مسلما با این روش زیان ایران خودرو برای هر دستگاه از ۳۶ میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان می‌رسد. این‌ها همان موانع تولید هستند و باعث دامن زدن به رانت هم می‌شود بنابراین از نظر من این روش به هیچ عنوان درست نیست. شورای رقابت باید به مصوبات خود عمل کند در غیر این صورت روز به روز توان مالی ما ضعیف می‌شود و نمی‌توانیم پول قطعه‌ساز را بدهیم یا روی توسعه محصول کار کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد: امیدواریم دست از سر صنعت خودروسازی بردارند و اجازه دهند خودروسازان نیز مانند سایر صنایع تولیدی خودشان قیمت‌گذاری کنند. من به عنوان مسئول انجمن خودروسازان پیشنهاد می‌کنم که ما را از قیمت‌گذاری معاف کنند و واردات خودرو را هم آزاد کنند. حتی پیشنهاد می‌کنم که تعرفه خودرو را کاهش دهند. هیچ انجمنی به راحتی درخواست نمی‌کند که تعرفه محصولات اعضای انجمن خود را کاهش یابد، اما من این پیشنهاد را می‌دهم.

وی افزود: ما با تعیین تعرفه ۸۶ درصدی که مجلس برای خودروی سواری تصویب کرد موافق نیستیم. پیشنهاد می‌کنیم این تعرفه را کاهش داده و اجازه دهند خودرو وارداتی به کشور بیاید. ما نیز رقابت کردن را بلد هستیم به شرط اینکه اجازه دهند خود ما قیمت‌گذاری کرده و از زیان خارج شویم.

نعمت‌بخش با اشاره به تاثیر این موضوع روی قطعه‌سازان خاطرنشان ساخت: اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم روی توسعه محصول کار کنیم، پول قطعه‌سازان را بدهیم و با مدیریت صحیح کار کنیم. وقتی خودروسازان سود نمی‌کنند نمی‌توانند به قطعه ساز هم سود برسانند وقتی حتی به اندازه قیمت تمام شده هم قیمت‌گذاری نمی‌کنند، انتظار قطعه‌سازان را نیز نمی‌توانیم برآورده کنیم و در نتیجه آن‌ها هم زیان می‌کنند. وقتی قطعه‌ساز زیان می‌کند دیگر رو به ارتقای محصولات خود نمی‌آورد. از آنجا که ۸۶ درصد از خودرو قطعات است وقتی با ماشین‌آلات قدیمی قطعه تولید می‌شود، مصرف‌کننده نیز ناراضی است. اما اگر اجازه دهند خودرو یک نرخی شود، خودروسازان سود کنند و بتوانند پول قطعه‌سازان را بدهند تا آن‌ها هم سود کنند، قطعه سازان به سمت نوسازی ماشین‌آلات تولیدی خود می‌روند و قطعا قطعات تولید شده با ماشین‌آلات جدید از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: در صورت واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به مدیران خودروسازی‌ها، آن‌ها از تجربه دهه ۷۰ استفاده و در جهت حذف رانت‌های موجود اقدام کرده و مسلما قیمت خودرو ظرف ۳ ماه در بازار به تدریج کاهش یافته و به سمت تک نرخی شدن پیش خواهد رفت؛ و من بعد برای فروش خودرو نیاز به قرعه‌کشی و... نخواهد بود.

منبع: ایلنا
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناصر
0
0
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خداییش این الت قتاله که دست مردم میدید خارج از ایران چقدر می ارزه اگه راست میگید خودروهاتون رو خارج از ایران بفروشید و اجازه بدید خودروی خارجی با عوارض و مالیات بیست درصد وارد بشه بعد ببینید میتونید باز اهن الاتتون رو تولید کنید و به اسم خودرو بفروشید یا خیر .ظلم به این ملت دیگه بسه
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تیپ و چهره جذاب فرانک و سوجان در یک مراسم

عکس/ شهرام شب پره و ابی ۴۸ سال پیش روی پل عابر سیدخندان

عکس/ نمایی از هتل رامسر و اقامتگاه‌های تفریحی ۸۷ سال پیش

عکس/ قاب صمیمی محمدرضا گلزار و مهناز افشار در پشت صحنه فیلم آتش بس

عکس/ حال و هوای جشن سده در کرمان

عکس/ جولان بنز‌های کلاسیک ۷۳ سال پیش در خیابان انقلاب

عکس/ نمایی از ساخت متروی مفتح ۳۸ سال پیش

عکس/ هوای پایتخت در وضعیت قرمز

عکس/ حال و هوای مسافرخانۀ همت در شهر قائمشهر ۸۷ سال پیش

عکس/ قاب ماندگار از منوچهر وثوق ۷۶ سال پیش در کنار پدرش

عکس/ مینی اسکارف گل گلی بهاره رهنما در اینستاگرام حسابی سوژه شد

عکس/ لاشه هواپیما سقوط کرده آمریکا در رودخانه پودماک

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ تعمیر خودرو در جاده فیروزکوه ۸۵ سال پیش در نزدیکی پل ورسک

اولین خرید تاریخ پرسپولیس از آلمان و ترکیه

اجاره خانه در کوی بیمه تهران با ۳۰۰ میلیون تومان + جدول قیمت

عکس/ جدول لیگ برتر پس از برد استقلال مقابل استقلال خوزستان

ریسک‌های جدی برای خریداران طلای آب شده

محمد حسن اصغرنیا درگذشت

ماجرای بازداشتی های پالایشگاه تبریز چه بود؟

صدای زنگ خطر برای خریداران طلا با پلتفرم‌های آنلاین

ثبت رکورد بی‌سابقه مصرف گاز در فصل زمستان

عکس/ رضا شاه حدود ۹۰ سال پیش در روز گشایش پل ورسک

فیلم/ رانندگی جولانی برای امیرقطر در مراسم استقبال در فرودگاه

فیلم/ اسرای فلسطینی آزاد شدند

عکس/ زیبایی عجیب زمین فوتبال روستای امره ساری که جهانی شد

واحد‌های ۵۰ و ۶۰ متری محبوب‌ترین گزینه خریداران در بازار مسکن

خط و نشان فرمانده ارشد ارتش برای مقابله با دشمن

ثبت سریع‌ترین رشد فصلی عربستان از ۲۰۲۲

ادعای آمریکا درباره کشتن عضو ارشد القاعده

فیلم/ خاطره‌ای از واکنش عجیب احمدی‌نژاد به درخواست محیط زیستی

عکس/ وضعیت هوای تهران قرمز شد

همسویی سرمایه با شاخص بورس + نمودار

جزئیاتی تازه از طرح پیشنهادی ترامپ به ایران

درخواست از گوگل برای تغییر نام خلیج مکزیک

قیمت آپارتمان در منطقه ۵ تهران از پونک تا مرزداران، بهمن ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ سقوط ارزش پول کانادا و مکزیک پس از تهدید ترامپ

جدیدترین قیمت خانه در غرب تهران از دریاچه خلیج فارس تا شهرک راه آهن + جدول

عکس/ کافه‌گردی شبانه وزیر خارجه ایران در دوحه

شهادت محمد ضیف تایید شد + عکس

فیلم/ لحظه ترور محمد ضیف و یارانش

فیلم/ لحظه برخورد هواپیما با هلیکوپتر نظامی در آمریکا

قیمت درهم امارات و لیر ترکیه صعودی شد و دینار درجا زد

فیلم/ خسرو شکیبایی با هوش مصنوعی به جشنواره فجر آمد

طلای جهانی دوباره رکورد زد

شرایط جدید واردات خودرو اعلام شد؟

نئوعثمانی‌گرایی اردوغان از شام تا آفریقا/ هراس عربستان، امارات و مصر از ردپای نظامی ترکیه در قاره سیاه

نه بورس به سیگنال فرزین

دو روی سکه نماد‌های پتروشیمی

توصیه ائتلاف نئوکان‌ها به ترامپ درباره ایران؛ اسنپک بک را کلید بزنید و تهران را دشمن شماره یک بدانید

نوسان شدید قیمت خودرو در بازار امروز ۱۲ بهمن + جدول

تغییر شوکه کننده قیمت پراید در بازار خودرو + جدول

تورم کمر فقرا را شکست؛ انگشت اتهام به سوی کیست؟

کارگران نامرئی؛ بدون حق و حقوق در تولیدی‌های پنهان

بی‌رغبتی به تخصص‌های پزشکی؛ از ۵۴۰۰ صندلی دستیاری ۲۰۶۹ جایگاه خالی مانده است

تفاهم‌نامه همکاری بانک صادرات ایران و هلدینگ خلیج فارس توسعه می‌یابد

آیین رونمایی از سامانه هوشمند پاسخگویی به مشتریان (Chat Bot)

نارضایتی شالیکار و مصرف کننده از قیمت ۲۰۰ هزار تومانی برنج ایرانی

محرومیت ملی از جشن باستانی؛ دو سال پس از ثبت جهانی جشن سده این رویداد ملی به مراسمی محدود تبدیل شد

روش محاسبه حقوق بازنشستگان ۱۴۰۴ تغییر کرد + جزئیات

جزییات واریز یارانه ۵۰۰ هزار تومانی ویژه بهمن

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول