اقتصاد۲۴ - افزایش چشمگیر قیمت لوازم خانگی طی یکی دو سال اخیر نارضایتی مردم و به ویژه جوانانی که قصد تشکیل خانه و خانواده دارند، را به همراه داشته است. هرچند تولیدکنندگان همواره افزایش نرخ ارز را به عنوان پاشنه آشیل رشد قیمت تمام شده کالاها و در نتیجه گران شدن محصولاتشان عنوان میکنند، اما همچنان این ابهام برای عموم وجود دارد که قیمتگذاریها تا چه حد متناسب با رشد نرخ ارز و عوامل تاثیرگذار در قیمت تمام شده تولید است.
صنعت لوازم خانگی در حالی این روزها در حالی روی ریل گرانی حرکت میکند که شفاف سازی در مورد دلیل این گرانیها به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.
افزایش چشمگیر قیمت لوازم خانگی طی یکی دو سال اخیر نارضایتی مردم و به ویژه جوانانی که قصد تشکیل خانه و خانواده دارند، را به همراه داشته است. هرچند تولیدکنندگان همواره افزایش نرخ ارز را به عنوان پاشنه آشیل رشد قیمت تمام شده کالاها و در نتیجه گران شدن محصولاتشان عنوان میکنند، اما همچنان این ابهام برای عموم وجود دارد که قیمتگذاریها تا چه حد متناسب با رشد نرخ ارز و عوامل تاثیرگذار در قیمت تمام شده تولید است.
در جدیدترین اتفاق، قیمت محصولات تولیدی یک کارخانه بزرگ لوازم خانگی در کشور ۲۵ درصد افزایش یافت و این در حالی است که نرخ ارز روندی نزولی به خود گرفته و به گفته مسئولان دولتی، چشم انداز قیمتها در بازار ارز نزولی است.
این در حالی است که حمید رضا شهیدی، دبیر انجمن صوتی و تصویری ایران با بیان اینکه با توجه به تولید انبوه توسط تولیدکنندگان، با افزایش قیمتها، کالا روی دست تولیدکنندگان خواهد ماند، اظهار داشت: تاکنون در حوزه لوازم صوتی و تصویری و به طور ویژه تلویزیون افزایش قیمتی اعلام نشده است.
وی اضافه کرد: هرچند با توجه به افزایش نرخ دستمزد، مدارک مربوطه برای افزایش قیمتها آماده است، اما از طرفی منتظریم ببینیم سرنوشت نرخ ارز چه میشود.
شهیدی ادامه داد: تداوم مقطعی یا دراز مدت نرخ ارز به طور حتم بر برنامهریزیها و نحوه فعالیت تولیدکنندگان موثر خواهد بود.
وی افزود: این در حالی است که هنوز تکلیف نرخ عوارض گمرکی ورود مواد اولیه، اجزا و قطعات لوازمخانگی و مبنای محاسبه آن بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی یا نیمایی مشخص نشده و همه اینها باعث شده تا به جمعبندی در خصوص افزایش دادن قیمتها نرسیده باشیم.
بیشتر بخوانید: تولید لوازم خانگی ۲۴ درصد افزایش یافت
دبیر انجمن صوتی و تصویری ایران تصریحکرد: شرایط اقتصادی فعلی و مشخص نبودن بسیاری شاخصها از جمله نرخ ارز و عوارض گمرکی سبب شده تا تولیدکنندگان نیز تکلیف خود را در تولید، برنامهریزی و سفارشگذاری کالاها و مواد اولیه و قطعات ندانند.
در این مورد اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران نیز معتقد است: فروش لوازم خانگی در راکدترین حالت خود به سر میبرد، ولی انجمن لوازم خانگی همینطور قیمت لوازم خانگی را بالا میبرد.
وی ادامه داد: وقتی ۷٠ درصد مواد اولیه در داخل کشور تولید میشود و قیمت دلار هم پایین آمده، این افزایش قیمت بیرویه محصولات چه معنایی دارد؟! یخچالی که سال۹۶ یک و نیم میلیون تومان بود الان ۳٠ میلیون فروخته میشود در حالی که حقوق کارگر خیلی کم افزایش پیدا کرده است.
به گفته وی، ۷۰ درصد مواد تولیدی لوازم خانگی اعم از فولاد و مس و مواد پتروشیمی در داخل کشور تولید میشود، اما در بورس به قیمت دلار چوب میخورد که خود این یک معضل است.
وی با بیان اینکه هنوز برای صنعت لوازم خانگی داخلی مسیر روشن و نقشه راهی تعیین نشده است، گفت: ظرفیت تولید ۳۰ درصد قطعاتی که از خارج وارد کشورمان میشود، در داخل وجود دارد.
پازوکی در مورد مولفههای قیمت در کارخانههای لوازم خانگی نیز گفت: ما نمیتوانیم بگوییم که امروز چرا قیمت کالای قاچاق ارزانتر است، چون آنها مشکلات بیمه و مالیات و از بورس خریدن و به روز خریدن ندارند.
وی در رابطه با تاثیر افزایش و کاهش قیمت دلار بر قیمت لوازم خانگی گفت: ما اگر امروز با دلار ۳۰ هزار تومانی اقدام به ثبت سفارش موتور کنیم دو ماه و نیم تا سه ماه طول میکشد، لذا تولیدکننده و کاسب تاثیری در قیمتها ندارند و حتی سرمایه خود را هم از دست داده اند.
وی از اجرایی نشدن طرح «سامانه جامع تجارت» انتقاد و اظهار کرد: کالایی که از در کارخانه یا گمرک خارج میشود باید کد شناسه داشته باشد و در سیستم ثبت شود و اگر این کار انجام شده بود ما امروز کالای قاچاق در این حوزه نداشتیم.
پازوکی با تأکید بر اینکه کاسب، قاچاق فروش و گران فروش نیست، گفت: ما گرانی داریم، اما گرانفروشی نداریم، البته برخی تولیدکنندگان هم به جای اینکه کالا را به توزیع کنندگان بفروشند خودشان، کالا را در طرحهای لیزینگ میفروشند که این کار درست نیست.
حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز در این خصوص با بیان اینکه در حال حاضر صنعت لوازم خانگی با مشکل افزایش فوق العاده قیمت مواد اولیه مواجه شده است، گفت: تقاضا برای تمام مواد اولیه مانند پتروشیمی، آهن، فولاد، مس و آلومینیوم بسیار زیاد شده و این موضوع در افزایش قیمت نهایی خیلی موثر بوده است.
وی، افزایش قیمت ارز و قیمت مواد اولیه وارداتی را دو مشکل عمده این صنعت عنوان کرد و افزود: قیمت مواد اولیه خارجی با تولیدکنندگان این صنعت بر اساس قیمت روز و جهانی ارز محاسبه میشود.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به تعطیلی یک ساله کارخانهها در دنیا به دلیل شیوع بیماری کرونا، گفت: اخیراً با توجه به واکسیناسیونی که صورت گرفته و افزایش تقاضا، تمام ظرفیتها در حال استفاده بوده و قیمت مواد اولیه نیز در دنیا به شدت بالا رفته است.
غزنوی همچنین افزایش قیمت ارز و افزایش ۳۹ درصدی هزینههای نیروی انسانی را نیز در افزایش قیمت لوازم خانگی موثر دانست و افزود: با این وجود خیلی از شرکتهای لوازم خانگی افزایش قیمتی نداشتند و شرکتهایی که افزایش قیمت دادند تقریبا متناسب با همین افزایش قیمتها در سال ۹۷ بوده است.
وی با اشاره به اینکه کالاهای ایرانی با کالاهای خارجی قابل رقابت هستند، گفت: در حال حاضر همین محصولاتمان را به اروپا صادر میکنیم.
غزنوی تأکید کرد: تولید محصولات ایرانی با کیفیت و لاکچری نیازمند قوانین حمایتی و کارا و جلوگیری از واردات بی رویه است.
طی دو سال گذشته بحثهای مختلفی از سوی مسئولان وزارت صنعت و تولیدکنندگان لوازم خانگی در مورد افزایش داخلی سازی تولیدات این صنعت و کاهش قیمت تمام شده تولید مطرح شده است. در این راستا مردم منتظر اثربخشی برگزاری این میزهای تعمیق بودند تا باعث کاهش قیمت فروش لوازم خانگی شود. حالا نه تنها این اتفاق عملی نشده بلکه قیمتها نسبت به قبل نیز بالاتر رفته است و در این وضعیت مردم خواستار شفاف سازی وزارت صنعت در مورد دلیل گرانی تولیدات صنعت لوازم خانگی هستند.
ابوالقاسم شانهساز، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک زمستان سال گذشته میزان داخلیسازی در این دسته از محصولات را نزدیک به ۷۰ درصد عنوان کرد و گفت: ۳۰ درصد بقیه تجهیزات و قطعات مورد استفاده در این کالاها از خارج تامین میشود.
وی افزود: ۳۰ درصد دیگر شامل الکتروموتور، قطعات کنترلی که ساخت آنها در تیراژهای چند میلیونی به صرفه است، برخی مواد اولیه خاص نظیر ای. بی. اس رنگ و همچنین قطعات با فناوری بالا است.
این در حالی است که قیمت لوازم خانگی کوچک ابتدای امسال ۲۵ درصد افزایش یافت.
در هر حال، بازار لوازم خانگی ایران از پتانسیل بالایی برخوردار است که در صورت بهبود وضعیت تولید و قیمت محصولات، رونق خرید به این بازار برخواهد گشت و تولیدکنندگان داخلی علاوه بر تامین نیاز داخل، فرصتی برای ارتقای کیفیت تولیداتشان و صادرات نیز خواهند داشت.