تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
اقتصاد24 گزارش می‌دهد:

بیمه اعتباری واحدهای تولیدی چقدر راهگشاست؟

رئیس کل بیمه مرکزی از ضرورت مورد توجه قرار گرفتن بیمه اعتباری واحد‌های تولیدی صحبت کرده است؛ اتفاقی که اگر رخ بدهد شاید دفتر بدقولی تولید کنندگانی مثل خودروسازان در برابر مشتریان برای همیشه بسته شود.

بیمه اعتباری

اقتصاد۲۴- صابون خلف وعده خودروسازان تن چه کسانی را که نسوزانده است؟ بدقولی مکرر دو خودروساز وطنی درقبال تحویل به موقع و با قیمت طی شده خودرو‌های ثبت نامی مشتریان، عینی‌ترین مصداقی است که می‌توان از تاثیر منفی نوسانات اقتصادی چند سال گذشته بر احوال مردم سراغ گرفت؛ خودرویی که اغلب می‌شد با قدری پس انداز، صرفه جویی و قرض و قوله آنرا خرید حالا به کالایی دست نیافتنی تبدیل شده است.

البته دربرابر این وضعیت نطق خودروسازان در دفاع از نقض تعهد همیشه باز بوده و هست؛ اما آیا می‌تواندبه کمک صنعت بیمه این دفتر را برای همیشه بست؟

اگر مدیران خودروساز هزاربارهم بپرسید که چرا ماشینی پیش فروش شده با تاخیر همراه با افزایش قیمت به صاحبش تحویل می‌دهید بازهم برایتان فهرستی از دلایل منطقی و غیر منطقی را به خط خواهند کرد که عمده آن‌ها مشکلات تامین قطعات مربوط است.

به زبان ساده‌تر خودروساز مدعی است که، چون نوسان ارزی اتفاق افتاده و، چون تحریم‌های اقتصادی کمر شکن‌تر شده اند نه می‌تواند از افزایش قیمت ماشین فروخته شده چشم پوشی کند و نه می‌تواند آنرا با همه افزایش‌ها در موعد تعیین شده تحویل صاحبش دهد و چاره‌ای هم نبوده الا آنکه راست و دروغ این ادعا را به خود خودروسازان محول کنیم.

اما در بازار بیمه نوعی خدمات وجود دارد به نام بیمه اعتباری که انگار برای چنین مواقعی طراحی شده باشد و از قرار معلوم بیمه مرکزی ایران هم درصدد است تا این پرتفوی را در سبد محصولات بیمه گران ایرانی پررنگ‌تر کند.

در همین رابطه به تازگی غلامرضا سلیمانی، رئیس بیمه مرکزی با بیمه‌های اعتباری را منجی واحد‌های تولیدی خوانده و گفته است: با ارائه بیمه‌های اعتباری، ریسک عدم وصول یا تاخیر در وصول مطالبات کاهش می‌یابد.

بیمه اعتباری بنگاه ها چیست؟

اما بیمه اعتباری که اینقدر مورد توجه بیمه مرکزی واقع شده چیست و چه کارایی‌هایی دارد؟ حمید حاجی اشرفی تحلیل گر صنعت و کارشناس ریسک بازار بیمه در این باره به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: در اصل شورای عالی بیمه در سال ۸۲ آیین نامه بیمه اعتباری را با هدف پوشش ریسک‌های ناشی از تعهدات بنگاه‌های خدماتی و تولیدی در قبال مشتریان تصویب کرد؛ به بیان ساده‌تر آیین نامه شماره ۵۱ با این نیت تصویب شد که در صورت ناتوانی یک بنگاه در تحویل به موقع سفارش مشتری ریسک‌های احتمالی را پوشش دهد.

وی ادامه می‌دهد: در آن زمان بنگاه‌های تولیدی استقبال خوبی از این بیمه نامه کردند، اما بعدتر همه به دلیل تالی فاسدی برخی بیمه گزاران و هم به دلیل مشکلات اقتصادی تمایل شرکت‌های بیمه به عرضه این بیمه نامه کمتر شد، بصورتی که حتی اگر بیمه نامه‌ای صادر می‌شد هم برای پرداخت خسارت شرط و شروط فراوانی تعیین شده بود و هم بیمه گران از بیمه گزاران در ازاء پوشش دادن ریسک تضمین و وثیقه طلب می‌کردند که در مغاریت کامل با مقررات بیمه بود، اما چاره‌ای جزء نگرفتنش نبود.


بیشتر بخوانید: کدام خدمات در بازار بیمه ایران بیشتر مستعد تقلب هستند؟


حاجی اشرفی ادامه می‌دهد: برای همین در سال‌های اخیر به مرور این خدمات بیمه‌ای از سبد محصولات بیمه گران برچیده شد؛ به غیر از سوء استفاده‌های برخی بیمه گزاران، نوسانات اقتصادی و رکود تورمی هم در تشدید این وضعیت سهم به سزایی داشت؛ اما حالا به نظر می‌رسد که مدیران بیمه مرکزی درصدد احیا این خدمات مهجور مانده هستند؛ منتها با وضعیت اقتصادی موجود احتمالا این برنامه ریزی برای زمانی غیر از الآن درست انجام است.

بیمه اعتباری بنگاه‌های اقتصادی و بدقولی خودروسازان

به صورت مشخص در ۴ سال گذشته امواجی از نوسان اقتصاد ایران را در نوردیده اند که در نتیجه آن برنامه ریزی اقتصادی بی معنی‌تر از هر زمان دیگری است؛ همانطور که گفته شد مصداق بارز این وضعیت مکافاتی است که مشتریان دو خودروساز وطنی در این چند سال برای تحویل محصولاتشان با آن مواجه بوده اند.
بافرض اینکه ادعای خودروسازان در خصوص دشوار شدن شرایط تامین قطعات اصلی‌ترین علت آن‌ها برای بدقولی در قبال مشتریانشان باشد، استفاده از بیمه‌های اعتباری تولید کنندگان می‌تواند به وضعیت خاتمه دهد، اما همانطور که کارشناسان ریسک مدنظر دارند دست کم تا موقعی که وضعیت اقتصادی کشور به همین سیاق نامطلوب و شکننده باشد نمی‌توان روی این ظرفیت حساب چندانی کرد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ثروت ١٠ میلیاردر چینی دوبرابر شد

فیلم/ هدیه عجیب مرد عنکبوتی به پاپ

قیمت نفت اوپک چقدر بالا رفت؟

رشد ۶۹ درصدی صادرات غیرنفتی در بهار ۱۴۰۰

فیلم/ بازگشت پیکرهای ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی به تهران

فیلم/ علل حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران

واکنش جهانگیری به توئیت توهین آمیز کیانوش جهانپور

کشته شدگان فاجعه یزد سرباز معلم بودند

لغو دائمی کارت هوشمند راننده اتوبوس خبرنگاران

عکس/ محل کار مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی خبرنگاران ایسنا و ایرنا

واهمه از موج پنجم کرونا

فیلم/ ادای احترام به دو خبرنگار فقید محیط زیست قبل بازی تیم عادل فردوسی‌پور

فیلم/ دوز دوم واکسیناسیون کرونا تنها با دریافت پیامک

میزان افزایش قانونی اجاره بها در تهران و شهر‌های کشور اعلام شد

دستور وزیر راه برای بررسی سانحه واژگونی اتوبوس خبرنگاران

پیام فرهاد مجیدی به دایی + عکس

جزییات آتش‌سوزی بزرگ در بازار تهران

اقساط وام اجاره چقدر است؟

فیلم/ ورود قربانیان و مصدومان سانحه واژگونی اتوبوس خبرنگاران به تهران

تمرکز ایران خودرو داخلی سازی قطعات برای مقابله با تحریم‌ها است

فرمانده راهور کشور: اتوبوس خبرنگاران متعلق به کارخانه سیمان و فاقد صورت وضعیت بود

اتوبوس سانحه خبرنگاران از کجا آمد؟

بانیان وضع موجود ممنوع‌الخروج شوند

اطلاعیه بیمه مرکزی درباره سانحه اتوبوس خبرنگاران

زمان زدن واکسن کرونا این نکات را رعایت کنید

باخت در مهار تورم!

صاحبان کدام مشاغل در معرض آلزایمرند؟

افزایش همکاری بندری و دریایی میان ایران و سوریه

آخرین آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا در کشور

پاسخ به چند پرسش در مورد قبض آب در تهران

با تغذیه مناسب جلوی ریزش مو را بگیرید

پیام مدیر عامل بانک رفاه کارگران در پی حادثه ناگوار واژگون شدن اتوبوس حامل خبرنگاران

اگر بوروکراسی نبود تحریم‌ها تمام شده بود

اصلاحات به اصلاحات باخت

فیلم/ سوتی جنجالی حامد آهنگی: بدترین مجری کیست؟

تاکید ایران بر رفع کامل تحریم‌های سوریه

مال‌ها صنوف خرد را می‌بلعند؟