اقتصاد۲۴- شاهین صدری تولید موتور ارتقا یافته +TU۵ که در مرحله صنعتی سازی قرار دارد را بخشی از برنامههای توسعهای ایران خودرو در حوزه موتور محصولات دانست و اظهار کرد: در این موتور با بهرهگیری از فناوری زمان بندی متغیر مداوم سوپاپها (CVVT)، پمپ روغن با خروجی متغیر و بهبود در اتاقک احتراق موتور، بهبودهای قابل توجهی در چابکی و شتاب در دور پایین، توان در دور بالا، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی حاصل میشود. این موتور بر روی محصولاتی از قبیل تارا و رانا پلاس به کار گرفته میشود.
وی افزود: با اقدامات تعریف شده در پروژه صنعتی سازی موتور+TU۵، در حال حاضر ماشینکاری سرسیلندر، بلوک سیلندر و مونتاژ هر دو نوع موتور TU۵ و +TU۵ با حدود ۱۴ واریانت مختلف در خطوط تولید فعلی صورت میگیرند.
معاون تولید قطعات و مجموعههای ایران خودرو، با بیان اینکه تولید موتور +EF که با بهره گیری از مکانیزم CVVT برای هر دو میل بادامک دود و هوا، بهینه سازی میل لنگ، استفاده از پمپ روغن دبی متغیر و... کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی هدف گذاری شده، عنوان کرد: تولید موتور +XU که با اصلاحاتی نظیر اصلاح سامانه لنگ، کالیبراسیون مجدد، نسبت تراکم، تغییر روغن و...، افزایش توان، افزایش گشتاور، کاهش آلایندگی و کاهش مصرف مورد انتظار است، از دیگر برنامههای ایران خودرو در راستای ارتقای موتورهای فعلی است.
بیشتربخوانید:افزایش ۱۸۰۰ درصدی سرمایه ایران خودرو دیزل در سال جاری
وی هم چنین در خصوص ارتقای فرآیند تولید، تصریح کرد: بر اساس بررسیهای سیستمی و فنی صورت گرفته و شناخت ریسکهای موجود با همکاری واحدهای مرتبط، برنامههای متنوع زیر ساختی و سیستمی از جمله استقرار کامل سیستم تولید +IKPS در تمامی سالنهای تولید موتور، تدوین شده که امسال اجرایی خواهد شد.
صدری افزود: به منظور کاهش ریسکهای کیفی خطوط تولید، بررسیهای جامعی در خصوص خطوط مختلف ماشینکاری و مونتاژ صورت گرفته و برنامه اقدام جامعی در حال تدوین است تا با اجرای آن، شاهد افزایش قابلیت تجهیزات خطوط و گیتهای کنترلی برای کاهش ریسک و یا رفع ایراد باشیم.