تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۰

شهر‌های خنک آب بیشتری مصرف می‌کنند

مرکزی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: متاسفانه برخی شهر‌های خنک استان آب بیشتری را مصرف می‌کنند که لازم است با رعایت الگوی مصرف صرفه جویی لازم را بعمل آورند.

قطعی آب

اقتصاد۲۴- مرکزی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی از افزایش ۴.۶ درصدی مصرف آب در استان مرکزی طی سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: متاسفانه برخی شهر‌های خنک استان آب بیشتری را مصرف می‌کنند که لازم است با رعایت الگوی مصرف صرفه جویی لازم را بعمل آورند.

یوسف عرفانی‌نسب با اشاره به اینکه ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان مرکزی تحت پوشش خدمات شرکت آبفای مرکزی هستند، اظهار کرد: شاخص بهره‌مندی روستاییان استان از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی به ۸۵.۴ درصد رسیده و در مقایسه با شاخص و نرم کشوری که ۸۰ درصد است، وضعیت مناسبی داریم.

وی جمعیت روستایی استان را ۲۳ درصد و شهری را ۷۷ درصد از مجموع حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت استان بیان کرد و گفت: آمار مشترکین خانگی استان مرکزی ۲۸۷ هزار و ۴۰۹ اشتراک و غیرخانگی شهری ۳۹ هزار، مشترکین خانگی روستایی ۱۱۹ هزار و غیرخانگی نیز ۳۸ هزار مشترک است.

وی به شاخص مناسب استان مرکزی در حوزه فاضلاب شهری نیز اشاره کرد و گفت: ۷۰ درصد جمعیت شهری استان مرکزی تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب قرار دارد و تاسیساتی که در استان احداث شده ظرفیت تحت پوشش قرار دادن ۷۶ درصد جمعیت شهری را دارد که امیدواریم بتوانیم تا پایان سال به این ظرفیت دست یابیم و با بهبود شرایط مالی بتوانیم آمار روستا‌های تحت پوشش شبکه فاضلاب در استان را از دو روستا افزایش داده و توسعه دهیم.


بیشتر بخوانید: توضیح معاون وزیر نیرو درباره منابع آبی جدید


مدیرعامل آبفای مرکزی در ادامه با اشاره به تاسیسات موجود در استان گفت: ۵۴۷ چاه در روستا و ۱۷۴ چاه در شهر‌ها آب مورد نیاز مردم استان را تامین می‌کنند و ۱۴۵ دهنه چشمه روستایی، یک دهنه روستایی، ۲۵ قنات روستایی و دو قنات شهری نیز به تامین آب کمک می‌کنند. شبکه توزیع استان سه هزار و ۷۲۸ کیلومتر روستایی و شهری سه هزار و ۴۵۴ کیلومتر است که نگهداری و حفاظت از این تاسیسات کار دشواری است و خطوط انتقال نیز دو هزار و ۳۰۰ کیلومتر در حوزه روستایی و در حوزه شهری نیز ۶۷۷ کیلومتر است.

وی ادامه داد: مخازن نیز در حوزه تامین آب تاثیرگذار هستند و یکی از نگرانی‌ها امسال در تامین آب به ویژه در حوزه روستایی نبود مخازن ذخیره به حد کافی است. هم اکنون ۷۳۹ باب مخزن در روستا‌ها و ۹۲ باب در حوزه شهری در مدار قرار دارد که حداکثر ظرفیت ذخیره سازی در مخازن ۴۷ هزار متر مکعب است که به نسبت جمعیت روستایی و شهری، کمبود مخزن در مدار وجود دارد.

او به فعالیت ۳۳ سیستم آب شیرین‌کن در حوزه شهری و روستایی استان اشاره کرد و افزود: به دلیل کاهش کیفیت آب در برخی نقاط استان ناگزیر به استقرار سیستم آب شیرین کن هستیم تا کار تصفیه آب را انجام دهیم و آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در اختیار مردم قرار گیرد.

عرفانی نسب در ادامه گفت: در سال ۹۹ حدود ۱۱ هزار کیلومتر اصلاح خط انتقال صورت گرفته و توسعه خطوط انتقال در شهری و روستایی به میزان ۴۶ کیلومتر افزایش پیدا کرد. فرسودگی شبکه‌های انتقال آب شهری و روستایی یکی از دغدغه‌های شرکت آبفای مرکزی است که در سال گذشته حدود ۹۳ کیلومتر از شبکه اصلاح شد و ۷۳ کیلومتر دیگر توسعه شبکه صورت گرفت. اصلاح ۴۷۰۰ هزار انشعاب فرسوده نیز بخشی از عملکرد سال گذشته بود که با اجرای آن از هدررفت منابع آبی جلوگیری می‌شود.

وی به انجام مطالعات برای توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب در استان اشاره کرد و افزود: مشارکت بخش خصوصی برای جمع آوری شبکه فاضلاب از طریق سرمایه‌گذاری برای شهرستان زرندیه از برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در ادامه با اشاره به کاهش میزان بارندگی‌ها در سال آبی جاری گفت: در سال آبی جاری به دلیل کاهش بارندگی‌ها وضعیت مطلوب نیست و ۴۸ درصد نسبت به مشابه سال قبل کاهش بارندگی در استان ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد از منابع آبی تامین کننده استان مرکزی از محل آب‌های زیرزمینی و ۳۰ درصد نیز از سد‌های شهر‌هایی نظیر اراک و ساوه تامین می‌شود، اظهار کرد: باید وضعیت منابع آبی در سد‌های استان مناسب و پایدار باشد تا بتوان آب مورد نیاز را تامین کرد و امسال با توجه به کاهش بارندگی در بخش روستایی بویژه در روستا‌های کوهستانی استان نظیر بخش خرقان زرندیه، تفرش، دلیجان، شازند، تامین آب سخت خواهد بود.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۲۵ روستای استان از طریق تانکر آبرسانی می‌شود، تصریح کرد: از این تعداد ۱۳ روستا صرفا به دلیل مشکل کیفی و ۱۲ روستا به دلیل کمبود آب با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند و این احتمال وجود دارد که در ایام تابستان امسال ۱۲۵ روستای استان با بحران و کمبود آب مواجه شوند که پیش بینی لازم برای خدمات رسانی به این تعداد روستا صورت گرفته است.

او در ادامه گفت: علاوه بر کمبود منابع آبی، قطع برق نیز به نگرانی‌ها افزوده شده است و به‌دلیل کمبود اعتبارات، تهیه مولد‌های برق ممکن نیست تا در مواقع بحرانی از ژنراتور استفاده کرد و با هر قطعی برق مخازن خالی شده و با وصل مجدد برق پروسه خدمت رسانی با وقفه از سر گرفته می‌شود.

وی به تشکیل ستاد پایش تنش آبی در شرکت آبفای مرکزی اشاره کرد و افزود: تاکنون ۲۴ جلسه برای پایش تنش آبی در استان تاکنون تشکیل شده و به صورت هفتگی مشکلات روستا‌های مطرح و بررسی می‌شود.

عرفانی نسب در ادامه گفت: افزایش دمای هوا و بدنبال آن افزایش میزان مصرف موجب شده است که میزان حجم آب مصرفی در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۶ درصد افزایش پیدا کند و در برخی شهر‌های استان نظیر مامونیه تا ۱۳ درصد و تفرش و آشتیان که از شهر‌های خنک استان به شمار می‌روند تا ۱۰ و ۱۲ درصد افزایش داشته است و این در حالی است که میزان بارندگی در سال آبی جاری کاهش چشمگیر دارد. برخی ساکنین شهر‌های خنک استان، آب بیشتری مصرف می‌کنند که لازم است همکاری لازم را با تاب‌آوری بالا نسبت به گرما داشته باشند.

وی افزود: در خردادماه سال گذشته میزان تولید آب در استان پنج هزار و ۱۰۰ لیتر در ثانیه بود و هم اکنون این میزان به پنج هزار و ۳۴۰ لیتر در ثانیه رسیده است تا بتوانیم با کمترین مشکل به مردم خدمات لازم را در تامین آب ارائه دهیم. افزایش مصرف آب در استان ارایه خدمات به مشترکان را سخت می‌کند و از مردم انتظار می‌رود با توجه به کاهش بارندگی و گرمی هوا الگوی مصرف آب را بیشتر از گذشته رعایت کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: متوسط نرخ فروش آب خانگی شهری در استان حدود ۴۵۰ تومان و در روستایی ۴۰۰ تومان است که در مقایسه با قیمت تمام شده که بطور میانگین ۱۱۰۰ تومان در شهری و روستایی است، پایین است. در واقع این میزان در نقاط شهری ۱۱۵۰ تومان و در روستایی ۲۵۰۰ تومان است قابل مقایسه نیست و اختلاف فاحش دارد.

وی بیان کرد: در سال گذشته حدود ۲۵ درصد مشترکان آب استان مرکزی بیش از الگوی مصرف، آب مصرف کردند و حدود ۵۰ درصد نیز الگوی مصرف را رعایت می‌کنند. ساخت باغ ویلا در روستا‌ها رایج شده و با ساخت این واحد‌ها اغلب افراد به دنبال ایجاد باغچه و فضای سبز در ابعاد مختلف هستند و، چون تعطیلات در روستا‌ها حضور دارند شیر‌های آب را از روز شنبه تا پنجشنبه باز می‌گذارند تا فضای سبز باغ ویلا را آبیاری کنند یا استخر‌های آب را پر کنند که این امر به شبکه آب شرب فشار وارد می‌شود.

عرفانی نسب در ادامه گفت: یکی از دلایل کمبود آب در روستا‌ها افزایش بار جمعیتی در تعطیلات آخر هفته خصوصا در تابستان است که بعضا جمعیت ساکن روستا‌ها تا چهار یا پنج برابر افزایش می‌یابد.

وی افزود: تاسیسات آبرسانی روستا‌ها برای جمعیتی طراحی شده است که مرکز آمار اعلام می‌کند و شبکه‌های روستایی به استناد این آمار طراحی می‌شود، اما افزایش جمعیت در تعطیلات تا حدود پنج برابر و مصرف بالای آب باعث ایجاد شوک به کل تاسیسات می‌شود و ناچار باید جیره بندی و آب‌رسانی سیار در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: مشکل کمبود آب در روستای قیز قلعه، از توابع شهرستان ساوه و کاظم آباد از توابع شهرستان خمین با انجام اقداماتی شامل احداث خطوط انتقال جدید و لایروبی قنوات، برطرف شده است و آبرسانی سیار به این روستا‌ها دیگر انجام نمی‌شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تصویری عاشقانه از بازیکن سابق پرسپولیس و همسر جذابش

معرفی مرسدس بنز G کلاس با پیشرانه شش سیلندر هیبرید

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟