ماکو هاب پوشاک خواهد شد/ تور گردشگری ترکیبی به نخجوان و ترکیه برای گردشگران ماکو
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو درباره تبدیل شدن ماکو به عنوان هاب تولید پوشاک گفت: در امر پوشاک ارتباطات خوبی در منطقه با ترکیه شکل گرفته است و به دنبال این هستیم به مرکزی برای تولید و پخش آن در بازارهای داخلی پوشاک تبدیل شویم.
اقتصاد۲۴- غلامرضا سلیمانی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در نشست خبری با اصحاب رسانه درمورد فرصت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو گفت: منطقه آزاد ماکو به عنوان جوان ترین منطقه آزاد امید دارد تا با تغییر در رویکردهای جدید بتواند نوآوری هایی در فعالیت های خود داشته باشد و محیط را تا حد ممکن برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی جذاب کند تا با کاهش بروکراسی های موجود بسترها برای رشد اقتصادی مهیا شود.
18 میلیارد دلار از مرز بازرگان ترانزیت صورت گرفته است
وی افزود: رویکرد امسال منطقه آزاد ماکو بر اساس ماموریت دولت و تغییر نگاه به توسعه مناطق بود به طوری که 18 میلیارد دلار از مرز بازرگان ترانزیت صورت گرفت که این مرز به عنوان اولین و پرمزیت ترین نقطه قوت ما محسوب می شود. البته در حوزه لجستیک مشکلاتی داشتیم و مهمترین آن این بود که بار می آمد اما رد می شد. برای این اقدام اولین کاری که انجام دادیم این بود که مصوبه منطقه لجستیک را از دولت و وزارت راه گرفتیم و با ساخت دهکده لجستیک که درحال طراحی آن هستیم قصد داریم تا این نقطه قوت را توسعه دهیم.
ماکو هاب پوشاک خواهد شد
سلیمانی درمورد تبدیل شدن ماکو به عنوان هاب تولید پوشاک و همکاری با ترکیه گفت: در امر پوشاک ارتباطات خوبی در منطقه با ترکیه شکل گرفته است به طوری که ما به دنبال این هستیم که با تبادل مواد اولیه و طراحی ترکیه در منطقه به مرکزی برای تولید و پخش آن در بازارهای داخلی پوشاک تبدیل شویم که در این راستا 6 شهرک صنعتی احداث شده است که در آینده نزدیک ماکو می تواند به قطب تولید پوشاک در منطقه بدل شود.
وی در مورد نقش ماکو در کاهش بحران گوشت کشور و ارسال دام زنده از کشورهای دیگر به این منطقه گفت: طی 6 ماه گذشته با ایجاد بحران گوشت در کشور اقدام به واردات دام زنده از ترکیه کردیم که در کشتارگاه های استان اقدام به ذبح انجام شد و پیش بینی می شود که اولین محموله آن هم تا پایان سال به منطقه برسد که نقش پررنگی درحل معضل گوشت و کاهش قیمت آن خواهد داشت.
اولین برندسازی در مناطق آزاد
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو درمورد برندینگ منطقه توضیح داد و گفت: ما اولین منطقه ای در بین مناطق آزاد بودیم که برنامه جامعی برای توسعه منطقه شکل دادیم و به جرات می توان گفت که درایران هیچ منطقه ای به صورت تخصصی برندسازی انجام نداده است در حالی که ماکو اولین منطقه ای است که با دانش آموخته های خود توانسته به برندینگ خاص دست یابد. البته منظور از برندسازی برند محصولی نیست و بیشتر برند منطقه ای مدنظر است به طوری که قصد داریم تا منطقه را به عنوان یک برند خاص کانون برندینگ برای مردم کنیم. همچنین در برندسازی جامعه هدف جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی است که ذیل این منطقه، منطقه آزاد ماکو به تولیدات خود نیز می پردازد.
رتبه اول در صادرات به اروپا
سلیمانی در مورد میزان سرمایه گذاری در سالی که گذشت اشاره کرد و گفت: منطقه آزاد ماکو توانست رتبه اول صادرات به اروپا را کسب کند و از 257 میلیاردی که قرار بود مجوز صادر کنیم 267 میلیارد تومان مجوز صادر کرده ایم. همچنین با سرمایه گذاری خارجی در شرایط فعلی اقتصادی کشور و با خروج آمریکا از برجام توانستیم 34 میلیون دلار جذب سرمایه کنیم و 13 میلیون دلار نیز صادرات داشته باشیم. پیش بینی ما این است که در سال 98 سال بسیار بهتری را پیش رو داشته باشیم چرا که بسته های سرمایه گذاری تدوین شده است و سال دیگر بیشتر اقدام به برگزاری نشست های تخصصی می کنیم که این امر آورده بسیار خوبی برایمان به همراه خواهد داشت.
تور گردشگری ترکیبی به نخجوان و ترکیه برای گردشگران ماکو
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در مورد ظرفیت های گردشگری این منطقه گفت: در حوزه گردشگری در این منطقه زیرساخت های بسیاری وجود دارد. همچنین به دلیل نزدیکی با کشورهای همسایه به تعریف گردشگر ترکیبی پرداخته ایم به طوری که با رایزنی های صورت گرفته و برنامه ریزی های لازم سفر به نخجوان و ترکیه را برای گردشگران از منطقه تسهیل کرده ایم و هر گردشگری که به منطقه بیاید می تواند از امکانات تور ترکیبی استفاده کند. همچنین برای نوروز نیز قیمت ایرلاین ها را تاحد ممکن کاهش داده ایم و به نرخ 400 هزار تومان از محل سوبسیدهایی که برای گردشگران قائل شده ایم رسانده ایم تا تمام امکانات برای حضور گردشگران فراهم شود .
سلیمانی در پایان درباره برنامه منطقه آزاد ماکو برای نوروز 98 نیز بیان کرد: هشت جنگ شبانه به همراه تور رایگان و تخفیف از بازارچه ها در حوزه بوم گردی را درنظر گرفته ایم. همچنین ارائه وام های ارزان 4 تا 5 درصدی برای توسعه روستایی و تکمیل زیرساخت های هتلینگ از دیگر فعالیت های ما در حوزه گردشگری است. ساخت تله کابین، پیست اسکی، پیست اسب دوانی و سافاری نیز از دیگر جاذبه های برنامه های نوروزی برای گردشگران است. ضمن اینکه بناهای تاریخی نیز به قوت خود باقی است که از این ظرفیت نیز استفاده خواهد شد.