تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۰۵ تير ۱۴۰۰
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران:

مسیر تکامل نوآوری استارتاپ‌ها از تجربه اندوزی می‌گذرد

مراسم اختتامیه رویداد استارت آپ ویکند مجازی کشاورزی و سلامت هوشمند را روز ۴ تیر ۱۴۰۰ برگزار کرد.

مسیر تکامل نوآوری استارتاپ‌ها از تجربه اندوزی می‌گذرد

اقتصاد۲۴- این رویداد با حضور دکتر عباس زارعی هنزکی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دکتر محمدمهدی فریدوند مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، مهندس یاشار غلامی مدیرعامل شتابدهنده اسمارت ایکس، دکتر نعمت اللهی مدیر دهکده نوآوری هوشمند کشاورزی، دکتر حمید بهنگار مدیرعامل شرکت پرتوتاپ رایان، مهندس فاطمه صداقت فرد معاون مرکز کارآفرینی و نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و جمعی از صاحبان ایده به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

مهندس فاطمه صداقت فرد؛ معاون مرکز کارآفرینی و نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به ارائه شرح کوتاهی از جریانات استارت آپ ویکند کشاورزی و سلامت هوشمند پرداخت و گفت:” تیم‌های نصر، برگچه، بینو، مزرعه عمودی سبز، بایورپید، گلدونی، دستگاه برداشت آویشن، سبزفناوران، زیست بنیان ماد، نوبسپار، رامیار، میرزا، شیپ شاپ و محدوده هوش سبز از تیم‌های راه یافته به استارت آپ ویکند کشاورزی بودند. در روز اول رویداد کارگاه‌های تیم سازی و بوم مدل کسب وکار، در روز دوم رویداد کارگاه اعتبارسنجی ایده‌ها و کارگاه نحوه ارائه موثر برگزار شد. از همان ابتدا گروه‌هایی برای تیم‌ها، داور‌ها و منتور‌ها در فضای مجازی شکل گرفت و هماهنگی‌ها از این بستر انجام شد. در روز دوم رویداد علاوه بر برگزاری کارگاه‌ها، کار تیمی بر روی ایده مورد نظربه همراه منتور‌ها برای نهایی شدن ایده اولیه، تکمیل بوم کسب وکار و… نیز صورت گرفت. در روز سوم رویداد نیز به کار تیمی روی بوم، اعتبار سنجی و رسیدن به MVP پرداخته شد و تیم‌ها ارائه آزمایشی خود را اجرا کردند. روز چهارم استارت آپ ویکند تیم‌ها پس از جمع بندی نهایی، برنامه داوری با ارائه تیم‌های شرکت‌کننده برگزار شد.

در مبحث نوآوری و فناوری نیاز است تا در کنار هم به تجربه بپردازیم

دکتر عباس زارعی هنزکی؛ رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به برگزاری این رویداد گفت:” همانطور که میدانیم در کشور تجربه برگزاری رویداد‌هایی که بخشی از آن حضوری و بخشی از مجازی است، کم است و هنوز در این زمینه به بلوغ کافی نرسیده‌ایم. فعالیت‌های حوزه آموزشی و پژوهشی دانشگاه تهران قدمت دارد، نهادینه شده است و مسیر‌ها نیز مشخص شده‌اند و کار‌ها با هوشمندی پیش میرود، اما در آنجایی که بحث نوآوری و فناوری مطرح می‌شود، هنوز به بلوغ کافی نرسیده‌ایم و نیاز است تا در کنار هم به کسب تجربه بپردازیم. رسیدن به این بلوغ، کار زیادی میطلبد. ”

دکتر زارعی ضمن تشکر از صاحبان ایده شرکت کننده در این رویداد بیان کرد:” این افراد ایده خود را به میدان آزمایش آوردند و امیدوارم بتوانیم برای همه آن‌ها فرصت رشد ایجاد کنیم. ”

ایشان از انقلاب صنعتی چهارم و پنجم یاد کرد و اظهار داشت:” در دنیا شاهد به وقوع پیوستن انقلاب صنعتی چهارم و پنجم هستیم. اما ما با این سرعت در دنیا پیش نرفته ایم. نسل‌ها و کار‌ها در ایران به همدیگر چسبیده است. درحالیکه در دنیا بین پیشرفت‌های حاصل شده، فاصله وجود دارد. ”

دکتر زارعی در ادامه افزود:” ما در بحث انقلاب صنعتی چهارم و پنجم همواره با موضوع چگونه عمل کردن درگیر بوده ایم. در تلاشیم که بتوانیم برای افرادی که در مرز دانش فکر می‌کنند و در فضایی به فعالیت میپردازند که بلافاصله میتوانند در مجموعه‌ای مانند سیلیکون، ولی حاضر شوند، وسایل، تجهیزات و اکوسیستم لازم برای پشتیبانی را فراهم کنیم، اما هنوز اکوسیستم آماده نیست. ”

ایشان با تاکید بر اینکه فضا برای بنگاه‌های اقتصادی خرد و کوچک فراموش شده است، گفت:” کشور‌های حوزه آسیا و اقیانوسیه به ویژه هند همه دارای وزارتخانه MSME (وزارتخانه کسب وکار‌های خرد، کوچک و متوسط) هستند. در یکسال گذشته ما نیز به این حوزه پرداخته‌ایم و پایه و اساس این موضوع نیز طرحریزی شده است. به همین منظور یک تفاهمنامه با دانشگاه جامع علمی کاربردی امضا کرده ایم که بتوانیم از مراکز علمیکاربردی برای کمک کردن به بخش کسب وکار‌های خرد و کوچک کمک بگیریم و این کار در حال انجام است. ”

دکتر زارعی از دیدگاه‌های موثر در داوری یاد کرد و اظهار داشت:” امروزه با دو دیدگاه مواجهیم. در دیدگاه اول شاهد حضور فناورانی هستیم که کار هوشمندانه یا دیجیتال یا فناورانه انجام داده‌اند در حقیقت فناوری در این دیدگاه نخست، حرف اول را میزند. در دیدگاه دوم، با افرادی رو به رو هستیم که در فعالیتهایشان فناوری در حد معقول مشاهده میشود و ایشان در کنار این موضوع، در مسیری برای ایجاد شغل، امنیت غذایی و پایداری در کشور حضور دارند. ”

صاحبان ایده را از دست نمی‌دهیم

دکتر زارعی به گرنت‌ها و حمایت‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اشاره کرد و یادآور شد:” تیم‌هایی که مورد داوری قرار گرفتند براساس سطح آمادگی فناوری (TRL) مورد ارزیابی قرار میگیرند و میتوانند در برنامه‌های پارک مانند رویش و شکوفایی شرکت کنند. همچنین اگر تیم‌ها و ایده‌ها با توجه به ارزیابی‌ها آمادگی تشکیل شرکت را داشته باشند، میتوانند از طریق مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اقدام نمایند. ما برای شناسایی این صاحبان ایده زمان گذاشته ایم و ایشان را از دست نخواهیم داد. ”

در جریان این رویداد، تیم‌های برگزیده استارت آپ ویکند کشاورزی و سلامت هوشمند پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اعلام شدند که به شرح زیر میباشد.

تیم اول: تیم سبز فناوران با ایده محوری سامانه یکپارچه سیستم‌های گلخانه‌ای

تیم دوم: تیم نوبسپار با ایده محوری ساخت فیلم بیونانوکامپوزیت برای بسته بندی میوه‌ها و سبزی‌ها

تیم سوم: تیم بایورپید با ایده محوری طراحی و ساخت کیت‌های تشخیص سریع آنتی‌بیوتیک در شیر

مهندس یاشار غلامی، مدیرعامل شتابدهنده اسمارت ایکس به ارائه توضیحاتی در راستای جوایز به تیم‌های برتر پرداخت و گفت:” خدماتی از جمله فضای کار اشتراکی با توجه به نیاز و محل استقرار تیم، در تهران یا کرج در اختیارشان قرار خواهد گرفت. خدمات آموزشی، کارگاه‌ها و منتورینگ و همچنین دوره مدرسه کسب وکار مستقر در شتابدهنده به ایشان عرضه خواهد شد. این خدمات در زمینه توسعه ایده برای تیم‌ها بسیار موثر خواهد بود. ”

صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران از تعدادی از تیم‌های شرکت کننده حمایت میکند

دکتر محمدمهدی فریدوند، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران به حمایت صندوق از برخی تیم‌ها اشاره کرد و گفت:” واحد سرمایه گذاری صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در بحث ارائه طرح‌ها حضور داشت و به بررسی طرح‌ها پرداختند. بنا به بررسی ها، تعدادی از طرح‌ها در الویت سرمایه گذاری صندوق قرار می‌گرفت. ”

تیم نوبسپار با ایده ساخت فیلم بیونانوکامپوزیت برای بسته بندی میوه‌ها و سبزی ها، تیم بایورپید با ایده طراحی و ساخت کیت‌های تشخیص سریع آنتی‌بیوتیک در شیر، تیم رعد با ایده ساخت مولتی کود ارگانیک از ضایعات کشاورزی و تیم برگچه با ایده کشاورزی شهری در محیط بسته و کوچک مورد حمایت صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران قرار میگیرند.

ایشان این نکته را خاطر نشان کرد:” اگر طرحی از طرف صندوق مورد حمایت قرار نگرفت، به منزله نامناسب بودن ایده نیست. بلکه ممکن است استراتژی‌های سرمایه گذاری صندوق برای آن طرح مناسب نبوده باشد. همچنین طرح‌های دیگر مطرح شده در این رویداد طی ارتباط و بررسی‌های آتی ممکن است تحت سرمایه گذاری صندوق قرار بگیرند. ”

دکتر فریدوند افزود:” اگر طرحی انتخاب نشد، این به منزله انتهای مسیر آن طرح نباید تلقی شود. بلکه صاحبان طرح باید تلاش کنند. مبحث یادگیری که در این رویداد‌ها رخ میدهد، میتواند به تکمیل طرح‌ها کمک کند تا در برنامه‌های دیگر این طرح‌ها به صورت کاملتر ارائه شوند. مهم این است که تیم‌ها خودشان را حفظ کنند و محصولات خود را تکمیل کنند. ”

دکتر حمید بهنگار، مدیرعامل شرکت پرتوتاپ رایان با اشاره به حمایت از تیم‌ها گفت:” شرکت پرتوتاپ رایان؛ تولید کننده سامانه‌های هوشمند کشاورزی و سخت افزار و نرم افزا‌های آن است. در تلاشیم به عنوان یک مجموعه صنعتی، نقش آفرینی‌ای در حمایت، به بلوغ رسیدن و تجاری سازی محصولات صاحبان ایده در این رویداد استارت آپی داشته باشیم.

تیم دستگاه برداشت گیاهان دارویی با ایده دستگاه برداشت آویشن، تیم رامیار با ایده سامانه جمع آوری، آنالیز اطلاعات دامداری و ارائه مشاوره هوشمند و تیم نصر با ایده گلدان هوشمند خانگی هیدروپونیک در ارزیابی‌ها انتخاب شده و مورد حمایت شرکت پرتوتاپ رایان قرار خواهند گرفت. ”

وی در ادامه تاکید کرد:” دیگر تیم‌ها نیز اگر ظرفیت، علاقه مندی، شجاعت و اعتماد به نفس را در خود میبیند که میتوانند به بدنه صنعت بچسبند، میتوانند ایده‌های خود را ارسال کنند تا بررسی شود. ”

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟

شیر و ماست از سبد غذایی خانوار حذف شد

تاثیر حراج شمش طلا بر قیمت بازار آزاد طلا

قیمت انواع روغن خوراکی امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول

اعلام ممنوعیت‌های تردد در محورهای شمالی

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاه بازار دلار در آخر هفته به چه اتفاقی است؟

تصویر محرومیت در ایران؛ سیستان وبلوچستان با اختلاف بسیار بالا، محروم‌ترین استان!

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه در تهران می‌توان خرید؟

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

مهاجرت با ویزای جعلی؛ علت ایجاد بازار سیاه مهاجرت و کسب‌وکار غیرقانونی چیست؟

فیلم/رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی اش

کارنامه آمریکا در جنگ غزه؛ واشنگتن تا چه اندازه در رسیدن به اهدافش در جنگ اسرائیل و حماس موفق بود؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

تکرار قصه تلخ گشت ارشاد در خیابان‌های شهر؛ دولت رئیسی همچنان مدافع رویکرد‌های تند و سلبی در موضوع حجاب/تذکرات اصولگرایان فراموش شد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول