تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۲۱ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد:

درد سر مشتریان بیمه ایران برای تمدید بیمه شخص ثالث/ چه خودرو‌هایی مشکل کد یکتا دارند؟

درحالی که صدور بیمه‌های شخص ثالث خوردو بازاری چهار فصل و تعطیل نشدنی دارد، اما این روز‌ها هستند مالکان خودرویی که هیچ شرکت بیمه‌ای نمی‌تواند برایشان بیمه نامه جدید صادر کند؛ بیمه شدگانی که در یک سال گذشته شرکت بیمه ایران طرف حسابشان بوده و برای گرفتن کد یکتا مشکل دارند.

بیمه شخص ثالث

اقتصاد ۲۴ - عاطفه اسحاقی، در روز‌های گذشته برخی از بیمه گزاران بیمه ایران برای تمدید بیمه نامه شخص ثالث خودرو با مشکلاتی مواجهند که به سادگی قابل چشم پوشی نیست؛ به صورت مشخص این گرفتاری مختص مشتریانی است که موعد سررسید بیمه نامه‌های شخص ثالث خودروهایشان یا طی روز‌های گذشته خاتمه یافته و یا قرار است که همین روز‌ها تمام شود.

در رابطه با بیمه گزاران مورد اشاره این احتمال وجود دارد که هیچ بیمه گری نتواند طی روز‌های آیندهبیمه نامه شخص ثالث خودروی آن‌ها را تمدید کند؛ طبق بررسی‌های اقتصاد ۲۴ علت این گرفتاری به مغایرت اطلاعاتی بازمی گردد که از این اشخاص و خودروهایشان در بانک اطلاعاتی بیمه مرکزی ثبت شده است.

منابع موثق اقتصاد ۲۴ در توضیح این مشکل می‌گویند: سال گذشته همین موقع در ارتباط شرکت‌های بیمه‌ای با پایگاه جامع اطلاعاتی که از بیمه‌های شخص ثالث خودرو در بیمه مرکزی مستقر است، اختلال کوتاهی به وجود آمد و باعث شد تا شبکه فروش صنعت بیمه نتواند از بیمه مرکزی برای متقاضیان خرید بیمه شخص ثالث کد یکتا دریافت کند؛ هرچند این مشکل پس از مدتی برطرف شد، اما طی این دوره زمانی فروش بیمه نامه‌های شخص ثالث در تمامی شرکت‌های بیمه‌ای متوقف شد و فقط شرکت بیمه ایران بود که مستقل از وضع موجود به صدور بیمه نامه‌های شخص ثالث ادامه داد.

کد یکتا چیست؟

اما کد یکتا که سال گذشته اختلال کوتاه مدت در روند صدور آن باعث عقب نشینی موقت شرکت‌های بیمه‌ای از بازار پرسود فروش بیمه‌های شخص ثالث شد، چیست؟

کد یکتا در بیمه نامه شخص ثالث خودرو حکم کد ملی شهروندان را دارد و براساس آن می‌توان از طریق شبکه فروش یا سایر مراجع مرتبط با پایگاه اطلاعاتی بیمه مرکزی صحت و اعتبار آن را استعلام کرد؛ مهمترین کاربرد کد یکتا همان تمدید سالانه بیمه نامه است که صادرکننده بیمه نامه جدید با استعلام از بیمه مرکزی از صحت اطلاعات مربوط به خودرو بیمه شده و مالک آن مطلع می‌شود.


بیشتر بخوانید: جای کدینگ مرجع در بیمه خالیست


کاری که بیمه ایران به تنهایی انجام داد

از قرار معلوم در زمان اخلال سال گذشته شرکت بیمه ایران دست به اقدام متهورانه‌ای می‌زند؛ ابتدا بیمه نامه‌های شخص ثالث مراجعه کنندگانش را با کد موقت صادر می‌کند و بعد از برطرف شدن اختلال به وجود آمده برای آن‌ها از بیمه مرکزی کد یکتای معتبر دریافت می‌کند.

در آن زمان با این اقدام، مراجعه کنندگان شبکه فروش بیمه ایران بدون هیچ مشکلی موفق به خرید بیمه نامه شخص ثالث جدید شدند؛ منابع اقتصاد ۲۴ این طور ارزیابی می‌کنند در آن نمایندگی‌های بیمه ایران دست کم بالغ بر چند هزار بیمه نامه شخص ثالث صادر کرده باشند؛ اقدامی که در زمان خودش همزمان به سود شرکت بیمه ایران و مشتریانش بود؛ از یکسو مشکل بیمه گزار را از بابت نداشتن بیمه معتبر شخص ثالث و جریمه‌های قانونی آن مرتفع کرد و از سوی دیگر باعث شد تا برای یک دوره زمانی کوتاه به صورت انحصاری سهم بازار فروش بیمه شخص ثالث خودرو در اختیار بیمه ایران قرار بگیرد.

مشکلی که حالا برخی گرفتارش هستند

اما این همه ماجرا نیست و از قرار معلوم برخی از کسانی که در بازه زمانی سال گذشته بیمه نامه شخص ثالث خودرو را از بیمه ایران خریداری کرده بودند حالا برای تمدید این بیمه نامه با مشکلی جدید مواجهند.

به گفته منابع اقتصاد ۲۴ این افراد در روز‌های گذشته بعد از اینکه برای تمدید بیمه نامه خود به شبکه فروش بیمه ایران یا سایر شرکت‌های بیمه مراجعه می‌کنند، متوجه می‌شوند که کد یکتای آن‌ها در پایگاه بیمه مرکزی ثبت نشده است.

توضیحات تکمیلی منابع اقتصاد ۲۴ حاکی از آن است که در اطلاعات بیمه‌ای این اشخاص مغایرت‌هایی وجود دارد که در اصل از خطای ورود اطلاعات ناشی می‌شود؛ به احتمال قوی بعد از اینکه مشکل گرفتن کد یکتا از بیمه مرکزی برطرف می‌شود؛ بیمه ایران از طریق عواملی که در شبکه فروش دارد اقدام به ورود اطلاعات بیمه نامه‌هایی می‌کند در برهه یاد شده صادر شده بودند و در این بین به دلیل آنچه احتمالا خطای اپراتور نامیده می‌شود برخی اطلاعات نادرست وارد سامانه بیمه مرکزی می‌شوند که در نتیجه آن حالا این گروه از متقاضیان برای تمدید بیمه نامه‌های خود با مشکلاتی روبرو هستند.

مشکل جدید گرفتنکد یکتا چیست؟

به اذعان منابع اقتصاد ۲۴ اگرچه این مسئله به خودی خود مشکل خاصی نیست و از طریق مکاتبه بیمه ایران و بیمه مرکزی قابل اصلاح و برطرف شدن است، اما می‌تواند برای آن گروه از بیمه گزارانی که موعد اتمام بیمه نامه هایشان نزدیک است مشکلاتی از بابت جریمه دیرکرد متوسط ۵ هزار تومان در هر روز بابت تمدید بیمه نامه شخص ثالث و تبعات احتمالی تصادف با خودروی فاقد بیمه نامه در حال تردد به وجود بیاورد.

بر اساس این اطلاعات حتی اگر این گروه از بیمه گزاران به مشکل خورده هم بخواهند از طریق شرکت بیمه دیگری برای خرید بیمه نامه جدید اقدام کنند بازهم با مشکل مغایرت اطلاعات مواجه خواهند بود و طبق برآورد‌ها ممکن است فرآیند اصلاح اطلاعات از یک روز تا چند روز کاری طول بکشد.

به گزارش اقتصاد ۲۴ تمامی این داستان شاید چندان پیچیده و لاینحل به نظر نیاید؛ سال گذشته به هر دلیل مغایرتی در ثبت اطلاعات بیمه شدگان به وجود آمده که حالا با کمی صرف زمان قابل اصلاح است اما این مشکلات ابعاد دیگری هم دارد؛ شخصی را در نظر بگیرید که نمی توان از خودرویش استفاده نکند و تردد خودرو برایش حکم ارتزاق را دارد؛ وقتی در زندگی چنین شخصی وسیله نقلیه تا این اندازه حضوری حیاتی و کلیدی دارد باید هر آن در انتظار تبعات تصادف با خودروی فاقد بیمه شخص ثالث هم بود.

از سوی دیگر بر فرض آنکه مالک خودرو توانست تا برطرف شدن مشکل از خودروی خود استفاده نکند اما در مدت آیا شکرت های بیمه حاضرند از دریافت جریمه دیرکرد چشم پوشی کنند؟ هرچه باشد در این بین قصور متوجه مالک خودرو نیست و هرچه هست از به عملکرد سال گذشته شرکت بیمه ایران مربوط می شود.

به این مشکلات باید گرفتاری شبکه فروش را هم اضافه کنیم که از نظر فنی نمی تواند تا برطرف شدن کامل مشکل مغایرت اطلاعات بیمه نامه جدیدی صادر کند؛ پر واضح است که در این بین ممکن است مجادله ای میان مشتری و فروشنده بیمه نامه به وجود بیاید و از نظر مشتری مشکل به اهمال شبکه فروش تعبیر شود و و متقابلا شبکه فروش هم با عودت دادن حق بیمه های دریافت شده بخواهد هرچه زودتر از شر گرفتاری های احتمالی خلاص کند.  

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
یایر آرایش
0
0
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰
با عرض سلام و احترام
این کار شما عملا تخریب بیمه ایران یبا این سابقه درخشان است
هرچند که تاثیر چندانی ندارد
این را هم عرض کنم که این مشکل پس از مراجعه ی بیمه گذار به دفتر بیمه کمتر از ۲۴ ساعت مرتفع خواهد شد
یعنی اگر شما امروز صبح اقدام به تمدید کنید نهایتا تا فردا صبح بیمه شما صادر شده
بیمه ایران سال گذشته نه تنها به فکر منفعت و این طور موارد نبوده بلکه بلعکس با خریدن دردسر اضافی به جان خود مشکلی که از طرف بیمه مرکزی پیش امده بود و ممکن بود خسارات جبران ناپذیری به بیمه گذاران وارد کند را برطرف کرده
نعمتی
0
0
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰
عزیزم شماها باید تلاش کنید با ارائه خدمات خوب با بیمه ایران رقابت کنید .نه اینکه ناجوانمردانه ادعای کذب و دروغ به خورد مردم وهید
محسن
0
0
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰
سلام این مشکل مقطعی بوده و الان دیگر مشکلی برای صدور بیمه نامه وجود ندارد .لذا همکاران بنده در واحد صدور درخدمت کلیه هموطنان عزیز میباشند.
محسن
0
0
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰
سلام این مشکل مقطعی بوده و الان دیگر مشکلی برای صدور بیمه نامه وجود ندارد .لذا همکاران بنده در واحد صدور درخدمت کلیه هموطنان عزیز میباشند.
علیرضا
0
0
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰
سلام. من بیمه ماشینم رو دو روز قبل از اتمام بردم برای تمدید همون لحظه گفتن الان نمیشه بیمه صادر کنیم مدارکت رو بزار و مبلغ بیمه هم پرداخت کردم و بهم گفتن یکی دو ساعت دیگه بیمه صادر شد تماس میگیریم بیا ببر. متاسفانه بعد از ۴ روز بیمه من با پیگیری خودم از طریق بیمه مرکزی حل شد وگرنه کارشناسهای بیمه ایران می گفتن بیا بدون سابقه بیمه برات ثبت کنیم بعد مبلغ تخفیفات سالهای گذشته رو در قالب یک چک بهت برداشت میکنیم. اصلا فکر تخفیفات من برا سال آینده نبودن. ضمن اینکه بعد از ۴ روز ۱۴ هزار. تومان هم جریمه دیرکرد از من دریافت کردن. واقعا متاسفم من دو روز ماشینم خوابیده و از کار بیکار شدم بخاطر بیمه نداشتن. بجای معذرت خواهی جریمه هم گرفتن. واقعا جای تاسف داره
علیرضا
0
0
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰
سلام. واقعا متاسفم. دو روز ماشین من بخاطر این کار بیمه خوابید و من از کار بیکار شدم و بعد دو روز هم ۱۴ تومن منو جریمه کردن. بجای اینکه عذر خواهی کنن. لعنت بر ظالم
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

قیمت ماکارونی چقدر افزایش یافت؟

مرز‌های تقلب در کنکور ۱۴۰۳ جابجا شد

عکس/ بهاره رهنما با شلوار غیرمتعارف ظاهر شد!

ستاره پرسپولیس لیگ را از دست داد

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست