تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۸
گزارش اقتصاد۲۴ از جاذبه‌های گردشگری مناطق آزاد /5

با دیدنی‌های منطقه آزاد اروند آشنا شوید

تا نام خرمشهر می‌آید همه شهری ویران و جنگ‌زده را تصور می‌کنند اما این تصوری اشتباه است چراکه خرمشهر و آبادان از جاذبه‌های دیدنی زیادی برخوردارند و سفر به منطقه زیبای اروند شما را شگفت‌زده خواهد کرد.
اروند
اقتصاد۲۴ – جاذبه‌های گردشگری و دیدنی منطقه آزاد اروند هر ساله سیل عظیم مسافران و مهمانان نوروزی را به این منطقه می‌کشاند. این منطقه در شمال غربی خلیج فارس به وسعت 172 کیلومتر مربع در منطقه تلاقی دو رودخانه بزرگ و سرشار از آب اروند رود و کارون، دربرگیرنده بخش‌هایی از شهرهای آبادان و خرمشهر واقع شده است که دارای مرز مشترک با کشورهای عراق و کویت است.

منطقه آزاد اروند با داشتن ظرفیت‌های عظیم حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و هوایی، دسترسی آسان به آب‌های بین‌المللی و دریایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به خصوص مجاورت با بصره، دومین استان بزرگ عراق، این منطقه را به دروازه بزرگ تجارت با عراق تبدیل کرده است.

خرمشهر یکی از شهرهای جنوبی استان خوزستان است که از دو قرن پیش به دلیل اهمیت استراتژیک همواره مورد توجه استعمارگران بوده است. همچنین این شهر به خاطر قرارگیری در مجاورت خلیج فارس و عراق از لحاظ تجاری، اقتصادی و سیاسی از شهرهای مهم ایران به شمار می‌آید. همچنین عنوان داشتن نخستین و بزرگترین بندر خاورمیانه را تا قبل از جنگ تحمیلی و دومین بندر کانتینری کشور را هم‌اکنون داراست. موقعیت استراتژیک و تجاری این بندر از دیرباز باعث توسعه این شهر شده بود به طوری که آن را عروس شهرهای خاورمیانه می‌نامیدند.

گذر رود کارون از دل این شهر و تقسیم آن به دو بخش و پل‌های ارتباطی میان این دو بخش بر فراز رودخانه پرخروش و مواج کارون، جلوه زیبایی به آن بخشیده که با قایق‌ها و کشتی‌های در حال عبور به‌ویژه قایق‌های مسافری و رستوران‌های شناور بر روی آب با جلوه‌های دل انگیز در دل شب این زیبایی‌های کارون و شهر خرمشهر صدچندان می‌شود، اما صحنه وصف ناپذیر غروب خورشید در افق آسمان خرمشهر و سرخی افق آمیخته با نخل‌های سر به فلک کشیده آن را هیچ نقاش زبردستی نتوانسته رسم و هیچ شاعری وصف کند.

موزه جنگ

ساختمان موزه جنگ خرمشهر در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی احداث و تا پایان جنگ به‌عنوان بخش اداری شرکت نفت استفاده می‌شد که در سال ۱۳۷۵ مرکز فرهنگی دفاع مقدس در این ساختمان مستقر شد و در حال حاضر از آن به‌عنوان موزه جنگ استفاده می‌شود که مجموعه‌ای از آثار به جای مانده سرداران شهید حماسه مقاومت خرمشهر را به نمایش گذاشته است. همچنین این موزه دارای کتابخانه تخصصی دفاع‌مقدس با حدود سه هزار جلد کتاب، سالن نمایش فیلم و آرامگاه سه شهید گمنام است.



مسجد جامع خرمشهر

این مسجد نزدیک به ۱۲۰ سال قدمت دارد و حدودا 40 درصد آن در زمان جنگ تحمیلی تخریب شده است که از آن میان دو گلدسته این بنا کاملا تخریب و گنبد بزرگ آن نیز بر اثر اصابت گلوله توپ دشمن آسیب دیده است. پس از پایان جنگ تحمیلی این مسجد بازسازی شده است.



پل خرمشهر

پل قدیم خرمشهر  در سال ۱۳۳۸ خورشیدی بر روی رودخانه کارون پایه‌ریزی شد و در سال ۱۳۴۹ به اتمام رسید که این پل در هنگام جنگ تحمیلی برای جلوگیری از ورود دشمنان متجاوز به آبادان تخریب شد، ولی پس از جنگ بازسازی شد.



قصر فیلیه 

این بنا متعلق به یکی از حاکمان محلی خوزستان است که در ابتدای منطقه شلمچه در محلی به نام فیلیه در کنار رودخانه اروند قرار گرفته است که از این بنای تاریخی در حال حاضر جز ویرانه‌ای باقی نمانده است، ولی دیدن خرابه‌های آن نیز خالی از لطف نیست.

 



تالاب ناصری 

یکی از تالاب‌های دست ساخت انسان در ایران است که در 17 کیلومتری شمال شهر خرمشهر واقع شده است و این تالاب به دلیل تخلیه زه آب‌های کشاورزی در سال ۱۳۷۸ شکل گرفت که هم اکنون این تالاب زیستگاه پرندگان بسیاری است که از نقاط مختلف به این تالاب کوچ می‌کنند.



جزیره مینو

یکی از جزایر جنوبی کشور در فاصله چند کیلومتری خرمشهر است که از شرق با ایران و از غرب با کشور عراق هم‌مرز است. همچنین این جزیره دارای طبیعتی بکر و سراسر پوشیده از نخلستان است و به دلیل داشتن اکوسیستمی خاص زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر به شمار می آید. از سوی دیگر وجود مناظر طبیعی بی‌نظیر، پوشش گیاهی سرسبز، رودخانه طبیعی و تردد کشتی‌ها و شناورها در رودخانه بین‌المللی اروند، جلوه زیبایی در این جزیره پدید می‌آورد که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.



مضیف حاج عبدالله

یکی از زیباترین مضیف‌های کشور در جزیره مینو در شهرستان خرمشهر واقع شده است که در باغی بزرگ و زیبا به مساحت 15 هزار متر مربع قرار گرفته است و شامل دو باب مضیف گروهی و جمعی، دو باب مضیف خانوادگی، پنج باب مضیف کوچک و یک چایخانه سنتی می‌شود.

 



پارک ساحلی خرمشهر

یکی از پارک‌های زیبای این شهر است که در مجاورت رودخانه خروشان در روستای بدریه بنا شده است. اگر در خرمشهر به دنبال مکانی برای به دست آوردن آرامش و تماشای طبیعت بودید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به این پارک سر بزنید.



  مسجد ولیعصر

یکی از بناهای تاریخی و مذهبی خرمشهر مسجد ولیعصر است که از دوران حکومت پهلوی در این شهر به جای مانده است که این مسجد در نزدیکی روستای خین در جاده شلمچه قرار دارد و در سال ۱۳۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.



کشتی زمان جنگ اروند صغیر

یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی خرمشهر وجود این کشتی است که در اطراف این محوطه تاریخی امکانات رفاهی و تفریحی فراوانی برای گردشگران فراهم شده است.



بازار ماهی فروشان

در نزدیکی رودخانه کارون بازار ماهی فروشان قرار دارد که لنج‌ها و قایق‌های صیادی زیادی برای صید ماهی‌ و فروش آن‌ها دیده می شود. در این بازار می‌توانید انواع ماهی‌های کپور، سنگسر، شوریده، شانگ و صبور را پیدا کنید.



پل دوم خرمشهر

یکی از پل‌های جدید خرمشهر است که روی رودخانه کارون با فاصله مناسبی از پل قدیم جهت بازسازی شهرستان خرمشهر احداث شده است.



شهر آبادان

اسم آبادان که می‌آید صدای خمپاره هم ممکن است در سرمان بپیچد، یا دکل‌های نفتی جلویمان قد علم کند، اما آبادان با اینکه اثرات جنگ به طور کامل هنوز از در و دیوارش پاک نشده با آن روزهای جنگ فاصله زیادی دارد. آبادان حالا شهری است سرزنده، با مردمانی شاد و خندان، شهر نخلستان‌های بلند و بازارهای رنگارنگ.

بازارهای آبادان

بازارهای آبادان عبارتند از بازار کویتی ها، بازار امیری، بازار احمد آباد، بازار ته لنجی ها، بازار مرکزی، بازار درجه یک ماهی فروشان و بازارچه ها متعدد دیگر… آبادان با همجواری خود با کشورهای خلیج فارس و داشتن صادرات و واردات کالا از طریق لنج و کشتی دارای بازارهای متنوع و متعدد و با قیمت های مناسب است که سبب شده است مردم از شهرستان ها و استان های دیگر برای خرید و سیاحت به این شهر سرازیر شوند. استقبال برای سفر به آبادان موجب شده است تا بازارهای این شهر رونق بگیرند و تجارت آن نسبت به دیگر شهرهای استان چشمگیر باشند.

کلیسای ارامنه 

این کلیسا در سال 1958 میلادی (1336 هجری شمسی) بنا شد که بزرگترین تالار اجتماعات ارامنه مقیم آبادان محسوب می شود. شاید برخی فکر کنند که حضور این همه مکان مقدسه در شهر آبادان ریشه در صنعتی بودن این شهر و حضور بیگانگان در یک قرن اخیر داشته باشد اما با نگاهی به تاریخچه این شهر و آنچه که در کتب گذشتگان بر جای مانده درمی یابیم که حضور این همه ادیان در این شهر باستانی ریشه در هزاره های پیشین دارد.



موزه آبادان

موزه آبادان یکی از موزه های کهن ایران است. ساخت این موزه به سال 1338 تا اواخر دوره قاجاریه برمی گردد. ساختمان موزه با الهام از معماری سنتی ایران شکل گرفته است که شکل گنبدی به ارتفاع 5.22 متر دارد و متاثر از گنبد مقبره دانیال نبی شوش است که در این موزه آثار مردم شناسی و پوشاک سنتی مردم خوزستان نیز در بخش دیگری از موزه به نمایش گذاشته شده است.

سینما نفت آبادان

از جمله بناهای فرهنگی تاریخی آبادان است که طراحی کلی آن تداعی کننده هیبت یک شیر نشسته است که از قدیم این بنا را به نگهبان شهر آبدان معروف کرده است، ساختمان سینما نفت است که ساخت آن پیش از جنگ جهانی دوم آغاز و با نام سینما تاج در سال 1323 گشایش یافت.



مسجد جامع رانگونی ها

مسجد جامع رانگونی ها در حدود سال 1300 در جنوب غربی پالایشگاه آبادان و در کنار اروند و نقطه صفر مرزی همجوار با عراق ساخته شد که گفته می شود این مسجد با موافقت شرکت نفت، توسط کارگردان پاکستانی پالایشگاه آبادان ساخته شده است. وجه تسمیه این نام به این دلیل است که این بنا با تقاضای عده ای از مسلمانان شبه قاره هند که عمدتا مهاجرانی از اهالی رانگون پایتخت میانمار بوده و در پالایشگاه نفت آبادان مشغول به کار بوده اند احداث شده است.

سبک معماری شبه قاره هند گچبری هایی زیبا و برجسته ای دارد و در حیاط اصلی و مأذنه و پیشانی بنا نقشینه ای منقش به آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» دارد . همچنین تزیینات مسجد رانگونی ها شباهت زیادی به گچ بری برهشته دارند با این تفاوت که با سیمان ساخته شده و در واقع سیمان بری است. گفته می شود بعضی از مصالح ساختمانی، خاصه رنگ های به کار رفته اولیه در نقش و نگاره ها از هندوستان تامین شده است.

از دیگر ویژگی های بارز مسجد، محراب گلگونه ای است که به شیوه خاصی ایجاد شده است به طوری که محراب در میان انبوهی از اشکال هندسی و نقوش اسلیمی تزیین شده است که وجود رنگ های گوناگون و طرح های نقش بسته بر دیوارهای محراب نمادی از بهشت برین را می دهد.



پل کابلی آبادان

پل کابلی آبادان نخستین پل واقع در خشکی جهان نام گرفته است و در محله کوی فرهنگیان و به اسم رایج (تانکی ابوالحسن) در بین مردمان این شهر شناخته می شود که تقریبا در مرکز جغرافیای این شهرستان و یکی از ورودی های اصلی شهرستان و در کنار پلی اصلی که از رودخانه بهمنشیر عبور می کند قرار دارد.



اروند رود 

اروند رود رودخانه پهناوری است در جنوب غربی ایران و در مرز ایران و عراق واقع شده است که این رودخانه مرزی از رودهای فرات، دجله و کارون است. این رود از بلندی های سرزمینی قفقاز (ارمنستان) سرچشمه می گیرد و از پیوستن رودهایی که از فلات ایران و ترکیه سرچشمه می گیرند تشکیل می شود این درحالی است که با توجه به آبدهی دجله و فرات، حدود 40 درصد از آب رودخانه ای که از پیوستن این دو رودخانه تشکیل می شود از سرزمین کنونی ایران تامین می شود با این حال میزان زیادی از آب رودخانه های فرات و دجله در اثر سدسازی کاهش یافته است اما اروند رود هنگامی ارزش واقعی کشتیرانی پیدا می کند که رودخانه کارون بدان می پیوندد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

خرید پاستیل فله ای، حرام اعلام شد

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

جشن تولد ۵۵ سالگی جنیفر لوپز + عکس

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

عکس/ پوشش اندیشه فولادوند در اکران یک فیلم

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

عکس/ الناز شاکردوست و سحر دولتشاهی در پشت صحنه فیلم یادگار جنوب

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/رونمایی از لباس تیم ترکیه در المپیک پاریس

عکس/ پشت پرده افزایش حفاظت از عباس عراقچی چیست؟

فیلم/ حمایت و تشویق مردم از محمد جواد ظریف

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ کولاک طارمی برای اینتر

عکس/ مجید توکلی آزاد شد

عکس/ تصویر عجیب از دفتر پزشکیان

ترابی و بیرانوند سرباز نمی‌شوند

فیلم/ ناگفته‌های مهران مهام از پرونده مرگ زهره فکورصبور

گزینه نکونام بدون توافق باشگاه را ترک کرد

دستورات قالیباف درباره جلسه تحلیف مسعود پزشکیان

هدیه ویژه دفتر رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان + عکس

فیلم/ باورتان می‌شود هادی حجازی‌فر در جوانی این شکلی بوده؟

آزمون؛ امروز در تست‌های پزشکی شباب الاهلی

نزدیک به ۱۲ ساعت قطعی برق برای ساکنین غرب تهران

حضور سیدمحمد خاتمی در پاستور

تصویر شاه عباس در المپیک پاریس + عکس

فیلم/ گل یخ و کوروش یغمایی اینبار در المپیک پاریس

فیلم/ بلایی که جواد عزتی و هادی کاظمی سر سیامک انصاری در قهوه‌تلخ آوردند

موج انتقادات از صداوسیما به خاطر سانسور در پوشش المپیک

اطلاعیه آموزش و پرورش درباره لغو امتحان

خبر جدید درباره ستاره مورد علاقه پرسپولیس

نتایج خودروهای وارداتی اعلام شد

فیلم/ لحظه شکست علی پاکدامن برابر حریف کره‌ای

توصیه معنادار آذری جهرمی به دولت پزشکیان

احتمال بازداشت نتانیاهو قوت گرفت

فیلم/ صحبت‌های تکان‌دهنده امیر حاج رضایی در مراسم خاکسپاری دخترش

۳ دوپینگی در المپیک پاریس

هریس نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد

حذف پاکدامن از المپیک پاریس

پاسخ پزشکیان به پیام تبریک پادشاه بحرین

هشدار هواشناسی؛ تشدید بارش در ۱۳ استان

ساعت فعالیت متروی تهران برای فردا

تغییر چهره ابراهیم پاشا در سریال حریم سلطان در ۴۵ سالگی

جمعیت اتباع در استان البرز به اندازه یک‌ شهرستان‌

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

ماجرای کاهش تورم ونزوئلا چه بود؟

پشت‌پرده عدم کاندیداتوری مخبر در انتخابات ریاست جمهوری

جزییات جدید درباره بیماری تب دنگی در ایران

عکس/ گلایه و عصبانیت نفیسه روشن از مهران مدیری

باهنر: سقف رأی سعیدجلیلی ۹-۸ میلیون است

انتشار عکس یک دختر جوان، منجر به ۲ قتل شد

عکس/ استایل خاص و خفن الهام پاوه نژاد

نوآوری به شیوه وزیر صمت: نیسان و تسلا بومی‌سازی می‌شوند!

ماجرای گروگانگیری ناکام در غرب تهران

فیلمی از سحر گلدوست که در ساعات گذشته وایرال شده است

کسب سود ۵ هزار و ۷۱۸ میلیارد ریالی بانک سینا تا پایان خردادماه

مومن نسب: بستگانم به دلیل بی حجابی در انتخابات رای ندادند!

مهمترین دغدغه وزیر ارشاد دولت جدید از نگاه یک پیشکسوت رسانه

عکس/ گریم و پوشش عجیب بازیگر معروف، مردم را غافلگیر کرد

قیمت باورنکردنی حواله بنز برای جانبازان؛ ۱۴ میلیارد تومان!

عکس/ استایل ساده پردیس پورعابدینی و همسرش

فیلم دیده نشده از سردار سلیمانی در خط مقدم مبارزه با داعش

سقف حقوق بازنشستگان ۷۰ میلیون تومان شد!