تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰

افزایش مشکلات روانی خانواده‌ها در پی کرونا

شیوع کرونا در جهان تنها بیماری جسمی به ارمغان نیاورد بلکه همراه با خود مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیاری را نیز به همراه آورد. در این میان به گفته بسیاری از روانشناسان نباید از مشکلات روانی غافل شد. بسیاری از روانشناسان از رخ دادن فاجعه‌ای به نام همه‌گیری بیماری‌ها روانی در دوران پسا کرونا خبر می‌دهند.

مشکلات روانی خانواده‌ها

اقتصاد ۲۴- بسیاری از مردم از وجود بیماری‌های روانی در خود آگاه نیستند و یا کمتر برای درمان این مشکلات به مشاوران یا روانشناسان مراجعه می‌کنند. این موضوع در روز‌های گذشته از سوی برخی از مسئولان وزارت بهداشت نیز مورد اشاره قرار گرفت. احمد حاجبی مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این رابطه می‌گوید: ۲۳ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور به انواع اختلال روانپزشکی مبتلا بوده و وضعیت بهره‌مندی از خدمات درمانی در میان ۶۶ درصد از مبتلایان نامناسب است.

کرونا تهدیدی برای سلامت روانی و اجتماعی

اگرچه مسئولان وزارت بهداشت در مورد تأثیر کرونا بر وضعیت روانی جامعه سخنی نگفته‌اند، اما چندی قبل دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تحقیقی را در این رابطه انجام داده و نتایج این تحقیق حاکی از این بود که کووید ۱۹، با ایجاد اختلال در یکپارچگی اجتماعی، یکپارچگی در منزل و فعالیت‌های مولد، تهدیدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید: ۱۴ علامتی که نشان می‌دهد فرد بسیار حساسی هستید


حجت‌الله حق‌گو از محققان این مطالعه در این رابطه اظهار کرد: آلوده شدن به کووید ۱۹ منجر به اختلالات جسمی گسترده می‌شود، در حالی که ترس از آلوده شدن به آن، منجر به انزوای اجتماعی و اختلالات روانی مختلف شده که این امر سلامت اجتماعی و روانی جامعه را تهدید می‌کند.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت WHO، شیوع کووید ۱۹ را به عنوان یک تهدید «سطح بالا» شناسایی کرده است و در حال حاضر، استراتژی‌های درمانی برای مبارزه با این ویروس کاملاً حمایتی بوده و پیشگیری، بهترین راه برای قطع زنجیره‌ی انتقال در جامعه است، اما به دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی و اقدامات قرنطینه‌ای در بسیاری از کشورها، مشارکت مردم در بسیاری از زمینه‌های زندگی اجتماعی و فعالیت‌های روزمره مختل شده است؛ و هدف ما در این پژوهش، «بررسی تاثیرات کووید ۱۹ بر یکپارچگی اجتماعی و مشارکت در فعالیت‌های روزمره زندگی» بود.

حق‌گو ادامه داد: در واقع، درک پیامد‌های روانی- اجتماعی اقدامات محدود کننده، امکان تصمیم گیری بهتر را فراهم می‌کند و مطالعه حاضر با هدف «ارائه بینشی در مورد تاثیر قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی بر مشارکت در فعالیت‌های روزمره زندگی و تعاملات اجتماعی»، براساس داده‌های استخراج شده از پاسخ ۴۶۱ نفر در کشور نشان داد که اقدامات محدود کننده در طی شیوع کووید ۱۹، دارای تاثیرات منفی در زمینه‌های یکپارچگی در منزل، یکپارچگی در اجتماع و فعالیت‌های مولد و هدفمند است.

این متخصص علوم اعصاب تصریح کرد: مطالعه ما نشان داد که پس از همه‌گیری کووید ۱۹، زندگی اجتماعی افراد به شدت مختل شده و شیوع کرونا، تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم روانشناختی و اجتماعی گسترده دارد، بطوری که علاوه بر آسیب‌های جسمی این بیماری، ترس از آلوده شدن، از دست دادن عزیزان، از دست دادن شغل، از دست دادن فرصت‌های تحصیلی، تفریح، آزادی و حمایت، تأثیرات عمیق روانی دارند.

وی افزود: داده‌های به دست آمده از این پژوهش، در تعیین مکانیسم‌های علمی مرتبط با سلامت روان ضعیف از جمله تنهایی، حیاتی هستند. در مواجهه با پیامد‌های این بیماری، منابع اجتماعی و شخصی موجود (به عنوان مثال، ملاقات با خانواده و بستگان)، از جمله عوامل انعطاف پذیر و موثر برای حل مشکلات بهداشت روان در این شرایط خاص و استرس‌زا هستند، در حالی که این بیماری به منابع انعطاف‌پذیر جامعه حمله کرده و آن‌ها را از بین برده است.

کرونا و بحران‌های خانوادگی

در همین رابطه دکتر مهدی بیاتی، روانشناس و رئیس سابق مرکز مشاوره و روانشناسی جهاد دانشگاهی در رابطه با تأثیر کرونا بر بیماری‌های روانی اظهار کرد: اثرات کرونا یک ترم جدید در حوزه بیماری‌های روانی است چرا که تا پیش از این چنین وضعیتی در جامعه وجود نداشت و در هیچ منبع روانشناسی نیز برای آن تعریف و توصیه‌ای وجود ندارد.

وی افزود: ترس و اضطراب در اثر این بیماری بسیار زیاد است. تا پیش از این برای درمان این اختلالات روانی عموما خروج از خانه و حضور در جمع پیشنهاد می‌شد، اما برای مقابله با کرونا توصیه به عدم خروج از خانه است به همین دلیل این در خانه ماندن استرس و اضطراب را بیشتر کرده و این یک آسیب بسیار جدی است.

بیاتی با اشاره به هشدار‌های روانشناسان مختلف در مورد همه‌گیری بیماری‌های روانی در پسا کرونا، اظهار کرد: در حال حاضر این بیماری‌ها و اختلالات در همه مشاهده می‌کنیم، زنان و مردانی که نزد ما مراجعه می‌کنند این اختلالات را دارند. این اضطراب در زنان افزایش پیدا کرده است و حتی ماندن مردان در خانه نیز موجب افزایش تنش‌های خانوادگی شده است. در پی همین مشکلات افزایش مراجعات به دادگاه‌های خانواده برای طلاق رخ داده است.

افزایش مراجعان به دادگاه‌های خانواده در پی تنش‌های ناشی از کرونا

این استاد دانشگاه با اشاره به افزایش مراجعان به مراکز مشاوره و روانشناسی در پی مشکلات ناشی از کرونا اظهار کرد: بسیاری از روانشناسان نیز به دلیل عدم تجربه چنین وضعیتی خود دچار سردرگمی شده‌اند چرا که این وضعیت تا امروز وجود نداشته و در هیچ منبع علمی نیز در مورد آن بحث نشده و لذا این افراد نیز آموزشی برای آن ندیده‌اند.

بیاتی یادآور شد: بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مرگ عزیزانشان داغدار شده و همین موضوع نیز آسیب‌های روانی را برای خانواده‌ها به دنبال داشته است. از سوی دیگر به دلیل نگرانی‌ها و ترس‌هایی که خانواده‌ها به کودکان داده‌اند آن‌ها نیز دچار مشکلاتی شده‌اند.

وی افزود: کلافگی، بی حوصلگی، پرخاشگری و درگیری با والدین در میان کودکان افزایش پیدا کرده است. در زمان‌های عادی برای درمان این اختلالات به والدین توصیه می‌کردیم با آرامش با کودک خود رفتار کنند و با آن‌ها گفتگو کنند، اما اکنون خانواده‌ها خود دچار بی حوصلگی شده و آستانه تحمل آن‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است و همه این‌ها موجب می‌شود که وضعیت روانی خانواده‌ها به شدت نگران کننده باشد.

این روانشناس بیان کرد: از هم اکنون بحران بیماری‌های سلامت روان آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود در آینده بحران‌های پسا کرونا بسیار بیشتر شده و مشکلات بسیاری را برای ما به وجود خواهد آورد که اگر دیر برای آن اقدام کنیم دیگر قابل درمان نیست به همین دلیل باید از هم اکنون شروع به آموزش و گفتگو و یافتن راه‌چاره‌ای برای آن کنیم.

بیاتی تأکید کرد: پیش از هر چیزی خود روانشناسان باید به واسطه افرادی که در این دو سال به آن‌ها مراجعه کرده‌اند آموزش ببیند.

وی افزود: باید یک بسته آموزشی از طریق رسانه‌ها در اختیار خانواده‌ها قرار داد. الان خانواده‌ها دچار یک سردرگمی هستند و ترس از کرونا را که موجب ایجاد ترس در خانواده شده کم کنیم و افراد را با کرونای واقعی مواجه کنیم. تا امروز بسیاری از خانواده‌ها به صورت واقعی با کرونا مواجه نشده و تنها شنیده‌های آن‌ها موجب ترس و اضطراب در آن‌ها شده است.

بیاتی افزود: از سوی دیگر باید سبک زندگی کرونایی یا در واقع زندگی در کنار کرونا نیز به خانواده‌ها آموزش داده شود و این موضوع موجب می‌شود که ترس از کرونا یا اضطراب‌های آن‌ها کمرنگ‌تر شده و کمتر دچار بحران‌های سلامت روان شویم.

 

منبع: جامعه ۲۴

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین