تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

توصیه‌های تغذیه‌ای برای بهبودیافتگان کرونا

اثرات مخرب بیماری کرونا به چندین شکل خود را نشان می‌دهد و اکثریت افرادی که به کروناویروس آلوده شده و بهبود یافته اند از احساس خستگی و نیز از دست دادن حس بویایی و چشایی شکایت دارند.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای بهبودیافتگان کرونا

اقتصاد۲۴-  همچنین بسیاری از بهبود یافتگان کووید-۱۹ در حالیکه مسیر بهبودی را طی می‌کنند به مشکلاتی همچون از دست دادن اشتها، قدرت و استقامت بدنی و همچنین بسیاری از ناراحتی‌های گوارشی به دلیل ضعیف شدن سیستم گوارشی دچار می‌شوند.

این اتفاق زمانی می‌افتد که ویروس وارد بدن شده، تمامی سلول‌های سالم از جمله سلول‌های موجود در دستگاه گوارش را آلوده می‌کند. حالت تهوع، از دست دادن انرژی و مشکلات تنفسی نیز باعث از بین رفتن اشتها می‌شود.


بیشتر بخوانید: عوارض نادر ابتلا به کرونا چیست؟


یک پزشک عمومی در هند گفت: حتی ممکن است فرد به دلیل استرس و اضطراب ناشی از نوع شدید بیماری کووید-۱۹ میل به غذا خوردن نداشته باشد.

برای بازیابی قدرت و استقامت بدنی متخصصان می‌گویند که حذف سموم ناشی از استروئید‌ها از بدن ضروری است. در این شرایط بر پاکسازی روده تمرکز کنید. همچنین مصرف مایعاتِ هیدراته کننده و تقویت کننده سیستم ایمنی برای بازیابی قدرت بدنی و طی کردن روند بهبودی بسیار مهم است. این امر نه تنها به دلیل خود ویروس بلکه برای دفع سموم باقی مانده در بدن ناشی از مصرف دارو‌ها و استروئید‌ها ضروری است.

به گفته متخصصان تغذیه برای تقویت اشتها بهتر است که با وعده‌های غذایی کوچک در فواصل مکرر آغاز کنید. غذا مسیر بهبودی را آسان می‌کند، بنابراین داشتن رژیم غذایی متعادل ضروری است. باید روزانه یک حبه سیر و چربی‌های مفید مانند دانه‌های چیا، گردو و ... مصرف شود. دو گروه از مواد غذایی یعنی ویتامین‌ها و مواد معدنی برای بهبودی سریعتر حائز اهمیت هستند.

ویتامین C در بحث تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم است و ویتامین D در برابر عفونت‌های دستگاه تنفسی موثر عمل می‌کند. در مورد مواد معدنی نیز عنصر روی یا همان زینک یک عنصر حیاتی برای گلبول‌های سفید خون است که با عفونت مبارزه می‌کند. همچنین، پروبیوتیک‌ها برای جوانسازی باکتری‌های روده ضروری هستند.

روزنامه هندوستان تایمز در گزارشی به مواد غذایی اشاره کرده که مصرف آن‌ها در دوران بهبودی بیماری کووید-۱۹ ضروری است:

آووکادو

آووکادو سرشار از ویتامین‌های A، C، D، K، B، E، منیزیم، مس و آهن است و به ایمنی بدن کمک می‌کند. این مواد التهاب را کاهش داده و به تنظیم عملکرد روده کمک می‌کنند.


بیشتر بخوانید: با خواص آووکادو آشنا شوید


اسموتی‌ها

مصرف اسموتی انواع میوه‌ها مانند پرتقال، انواع توت ها، سیب و آووکادو که منبع غنی آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها هستند به بازیابی قدرت بدنی، ایجاد ایمنی و افزایش اشتها کمک می‌کند.

خشکبار و دانه‌ها

بادام منبع غنی از ویتامین E، روی و منیزیم است که از سلامت سیستم ایمنی بدن حمایت کرده و در مدت زمان طولانی انرژی می‌بخشد. گنجاندن بادام خیس خورده در برنامه غذایی صبحگاهی توصیه می‌شود.

اسفناج

اسفناج منبع غنی از ویتامین‌های A، C، آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ... است که به تقویت بدن کمک می‌کند و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد.

نخود

نخود منبع غنی پروتئین است. یک کاسه نخود پخته با کمی آب لیمو و نمک، میان وعده‌ای بسیار سالم است.

مایعات

حفظ آب و رطوبت بدن نکته کلیدی در روند بهبودی است. فرد باید آب نارگیل، آب لیمو و دمنوش‌های آرام بخش (مانند بابونه، رازیانه) مصرف کند تا به طور مداوم آب بدن خود را حفظ کند.

غلات کامل و عدس

علاوه بر میوه‌های تازه و سبزیجات، مصرف روزانه غلات سبوس دار ضروری است. همچنین فرد باید پروتئین مصرفی خود را با تخم مرغ، گوشت ماهی، گوشت قرمز و همچنین شیر، پنیر یا سایر جایگزین‌های لبنی افزایش دهد. یک کاسه فرنی عدس تهیه شده از عدس زرد پخته، برنج، سبزیجات فصلی و ادویه جات، گزینه غذایی عالی برای افزایش سریع انرژی است.

غذا‌های تخمیر شده

به منظور بهبود سلامت روده خوراکی‌هایی مانند ماست باید مصرف شوند، زیرا منبع اصلی پروبیوتیک‌ها هستند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

سعید محمد دبیر مناطق آزاد کیست؟ / از فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا تا مدیریت شرکت‌های مهم اقتصادی

اقدام ضد واکسن مشارکت غیرمستقیم در قتل است

واکنش تند احمد نادری به اظهارات نماینده باکو

فیلم/مزار استاد شجریان در سالروز تولدش

دستور رییس سازمان زندان‌ها برای پیگیری علت فوت شاهین ناصری

رئیس فدراسیون فوتبال عزادار شد

قیمت ساندرو به مرز ۴۶۵ میلیون تومان رسید

دلایل رحیم‌پور ازغدی برای محاکمه روحانی

معاون وزیر بهداشت: کرونا در ایران نزولی شد

دعوت دو ستاره پرسپولیسی به تیم ملی

وقتی رئیس‌جمهور را به پیتزافروشی راه ندادند

سینوفارم برای زیر ۱۸سال تایید جهانی ندارد

انتقاد رئیس سابق صداوسیما از علی عسگری

جوجه کباب آبدار + آموزش و نکته‌های کلیدی

گل‌های زیبای بهاره رهنما + عکس

گزینه مدیرعاملی پرسپولیس چه کسی را بهتر از خودش می‌داند؟

افزایش تورم به ۴۵.۸ درصد

فیلم/آموزش قرمه بادمجان سبزواری

تشریح ضوابط و مقررات سرباز محقق

آزادسازی واردات خودرو منافع مصرف کنندگان را تامین می‌کند؟

فیلم/ اشتباه‌های صبحگاهی که مانع پر انرژی بودنتان می‌شود

آخرین وضعیت مرز‌های چهارگانه زمینی به عراق

خیابان گردی الهام پاوه نژاد و همکارانش + عکس

زمان احیای برجام نزدیک است؟

فیلم/ علائم کرونا دلتا در کودکان

تلاش بی‌وقفه نیروگاه‌های حرارتی برای تامین برق پایدار در زمستان

مشکل گاز با بخشنامه حل نمی‌شود

سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد شد+ روزمه

شرکت‌های جدیدی از تأمین اجتماعی در راه بورسی شدن

پانته آ پناهی و دوست جوانش + عکس

۱۱ ترفند طلایی برای خوشمزه شدن سوپ

دستگیری دعانویس میلیاردر در نیاوران

استایل جدید نرگس محمدی در یک رستوران + عکس

بارش پراکنده در شش استان

بازنگری در مزد کارگران اولین قدم وزیر رفاه باشد

آخرین آمار کرونا در کشور پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰

تغییر ظاهر پوریا پورسرخ در گذر زمان + عکس