تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
گرانی ۱۰ تا ۴۰ درصدی خودرو‌های خارجی

سبقت پراید و پژو از رکورد‌های تاریخی

گزارش میدانی از ثبت قیمت ۱۵۰ میلیون تومان برای پراید ۱۱۱، عبور پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از مرز ۲۴۸ میلیون تومان و گرانی ۱۰ تا ۴۰ درصدی خودرو‌های خارجی حکایت دارد.

خودرو

اقتصاد ۲۴- پرسه دلار در محدود ۲۶ هزار تومان و تداوم کاهش شدید عرضه خودرو به بازار زمینه رشد قیمت‌ها در بازار بی‌رونق خودرو‌های داخلی و وارداتی را فراهم کرد. این شرایط موجب ورود پراید ۱۱۱ به مرز ۱۵۰ میلیون تومان و رسیدن قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۲۴۸ میلیون تومان شد، قیمت خودرو‌های خارجی نیز ۱۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافت.

  سیر صعودی قیمت خودرو‌های داخلی، مونتاژی و وارداتی که در یک‌ماه گذشته با نوسان نرخ ارز و برخی تحولات سیاسی آغاز شده بود با وجود تعطیلات یک هفته‌ای بازار خودرو همچنان ادامه دارد. مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری از رشد ۵ تا ۲۰ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های داخلی حکایت دارد. به‌گفته کارشناسان صنعت خودرو و فعالان صنفی، نرخ اغلب خودرو‌های پرتیراژ داخلی و خارجی با قیمت‌هایی عرضه می‌شود که تا‌کنون در بازار خودرو بی‌سابقه بوده است.

افزایش قیمت همه خودرو‌های خانواده پراید و پژو در شرایطی است که سیر صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو‌های مونتاژی و وارداتی نیز همچنان ادامه دارد. اگرچه نرخ ارز متهم اصلی افزایش اخیر قیمت خودرو است، اما برخی فعالان صنفی، انتظارات تورمی، چشم‌انداز مبهم تحولات سیاسی در افغانستان، تغییر دولت، تداوم ممنوعیت واردات و افت شدید عرضه خودرو‌های داخلی را از دیگر عوامل مؤثر در رکوردشکنی اخیر قیمت خودرو‌ها در حاشیه بازار قلمداد می‌کنند.

رکوردشکنی قیمت انواع پراید

گزارش میدانی از قیمت انواع خودرو‌های پرتیراژ داخلی در آگهی‌های فروش فضای مجازی در ۱۰ روز گذشته بیانگر تداوم سیر صعودی قیمت برخی خودرو‌ها و یا بالا ماندن قیمت بقیه خودرو‌هایی است که تا هفته گذشته افزایش ۵ تا بیش از ۲۰ میلیون تومانی را تجربه کرده بود. این افزایش قیمت در خودرو‌های مونتاژی و وارداتی به‌دلیل تأثیرپذیری بیشتر از نرخ ارز و کاهش شدید عرضه به‌مراتب بیش از خودرو‌های پرتیراژ داخلی بوده است. در خانواده پراید قیمت پراید ۱۱۱ سفید با افزایش ۴ تا ۵ میلیون تومانی به ۱۵۰ میلیون تومان رسید.

همچنین قیمت پراید ۱۳۱ به ۱۳۷ میلیون رسید، نرخ پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۱۴۰۰ از ۱۶۰ میلیون تومان فراتر رفت و نرخ معمولی این خودرو به ۱۵۴ میلیون تومان رسید. علاوه بر پراید، قیمت سایر محصولات خانواده سایپا نیز سیر صعودی داشت به‌نحوی که قیمت ساینا EX مدل ۱۴۰۰ فول به ۱۶۱ میلیون، ساینا پلاس دنده‌ای به ۱۷۹ میلیون، ساینا s دنده‌ای به ۱۷۷ میلیون، تیبا معمولی به ۱۴۹ میلیون، تیبا ۲ به ۱۶۰ میلیون، تیبا ۲ پلاس و کوئیک دنده‌ای به ۱۷۲ میلیون، کوئیک اتوماتیک پلاس به ۲۳۰ میلیون، کوییک دنده‌ای R به ۱۷۴ میلیون، تیبا صندوقدار پلاس به ۱۶۱ میلیون، وانت زامیاد به ۲۶۰، وانت زامیاد دوگانه‌سوز به ۲۶۶ و وانت زامیاد دیزل به ۳۲۲ میلیون تومان رسید.

در بازار خودرو‌های مونتاژی سایپا نیز قیمت آریو ۱۶۰۰ اتوماتیک به ۴۰۰ میلیون، چانگان CS۳۵ به ۵۰۰ میلیون، کیا سراتو ۲۰۰۰ به ۹۰۵ میلیون، سیتروئن C۳ به ۸۹۵ میلیون، شاهین G به ۳۷۵ میلیون، رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک به ۵۳۰ و رنو ساندرو اتوماتیک به ۴۷۲ میلیون تومان رسید.

پژو ۲۰۶ در مرز ۲۵۰ میلیون

علاوه بر افزایش قیمت محصولات سایپا نرخ انواع خودرو‌های تولید و مونتاژ داخلی ایران خودرو نیز در ۲ هفته اخیر سیر صعودی داشته به‌نحوی که نرخ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ طی چند روز گذشته با افزایش ۲۰ میلیون تومانی از ۲۲۷ میلیون به ۲۴۸ میلیون تومان افزایش یافته است.

همچنین قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۱۳۹۹ به ۲۹۵ میلیون، پژو ۲۰۶ SD مدل ۱۴۰۰ به ۳۰۳ میلیون تومان، قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ و ۲۰۷ اتوماتیک مدل پانوراما ۱۴۰۰ با رشد ۵ میلیون تومانی به‌ترتیب به ۳۶۵ و ۴۲۶ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک به ۴۱۹ میلیون تومان افزایش یافت.

همچنین سمند EF۷ مدل ۱۴۰۰ به قیمت ۲۷۴ میلیون، دنا پلاس (تیپ یک مدل ۱۴۰۰-EF۷) به ۳۷۰ میلیون، سمند LX به ۲۴۶ میلیون، سمند EF۷ دوگانه‌سوز به ۲۸۹ میلیون، سمند سورن ELX به ۲۶۵ میلیون، دنا (تیپ یک) به ۳۲۲ میلیون، دنا پلاس دنده‌ای توربو به ۴۲۳ میلیون، دنا پلاس اتوماتیک توربو به ۴۶۹ میلیون، پژو GLX ۴۰۵ به ۲۲۷ میلیون، پژو GLX ۴۰۵ دوگانه‌سوز به ۲۳۰ میلیون، پژو SLX ۴۰۵ به ۲۶۳ میلیون، پژو پارس به ۲۷۱ میلیون، پژو پارس دوگانه‌سوز به ۲۹۲ میلیون، پژو پارس LX به ۳۰۵ میلیون، پژو پارس اتوماتیک به ۳۸۴ میلیون، پژو ۲۰۷ دنده‌ای به ۳۴۳ و پژو ۲۰۷ صندوقداربه ۴۰۴ میلیون تومان رسید.

در بازار خودرو‌های مونتاژی ایران خودرو نیز قیمت پژو ۲۰۰۸ به ۹۷۰ میلیون، پژو ۵۰۸ به یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون، دانگ فنگ H۳۰ به ۳۷۵ میلیون، رنو تندر E۲ به ۳۶۰ میلیون، رنو تندر پلاس دنده‌ای به ۳۸۰ میلیون، رنو تندر پلاس اتوماتیک به ۴۸۷ میلیون، هایما اس ۵ توربو (S۵) به ۶۵۰ میلیون، هایما اس ۷ توربوی (S۷) به ۷۵۰ و نوع پلاس این خودرو به ۷۵۵ میلیون، رنو کپچر به ۹۵۰ میلیون و سوزوکی ویتارا اتوماتیک به یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون افزایش یافت.

گرانی تازه خودرو‌های میلیاردی

در بازار خودرو‌های خارجی نیز افزایش نرخ ارز و کاهش شدید عرضه این خودرو‌ها به‌دلیل تداوم ممنوعیت واردات زمینه رشد قیمت خودرو‌های کارکرده و معدود صفر کیلومتری‌های مدل ۲۰۱۷ در بازار را فراهم کرده است. افزایش قیمتی که موجب رشد تقاضای دلال‌ها برای خرید اینگونه خودرو‌ها در بازار سوت و کور و بی‌مشتری خودرو شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه قیمت خودرو‌های خارجی بین ۱۰ تا ۴۰ درصد گران شده و پیش‌بینی می‌شود این افزایش قیمت خودرو در هفته اول شهریور تداوم داشته باشد، گفت: سیر صعودی قیمت خودرو به‌خصوص خودرو‌های پرمصرف که تقاضای بیشتری در بازار برای آن‌ها وجود دارد همچنان ادامه دارد و احتمالا خودرو ارزان نخواهد شد.


بیشتربخوانید:صنعت خودرو سفره‌ای برای ارتزاق افراد خاص است


مهدی دادفر با اشاره به اینکه به‌دلیل کاهش عرضه خودرو به بازار و همچنین افزایش قیمت دلار احتمالا همچنان قیمت خودرو افزایشی باشد، افزود: در بازار خودرو‌های خارجی به‌دلیل افزایش نرخ دلار و تحولات سیاسی اخیر در منطقه شاهد افزایش قیمت‌ها برای خودرو‌هایی هستیم که اغلب کارکرده است و این رشد قیمت در برخی خودرو‌های وارداتی صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۷ به‌مراتب بیشتر از خودرو‌های کارکرده و دست دوم بوده است. او افزود: تجربه نشان داده متأسفانه با افزایش قیمت‌ها مردم بیشتر برای خرید خودرو هجوم می‌برند.

تابلوی جدید قیمت خودرو‌های خارجی

گزارش میدانی از قیمت خودرو‌های خارجی در آگهی‌های فروش فضای مجازی نیز حاکی است نرخ هیوندای سانتافه ix۴۵، ۴ سیلندر دو دیفرانسیل به ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون، آزرا گرنجور ۴ سیلندر به ۲ میلیارد و ۳۸۰ میلیون، هیوندای النترا به یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون، هیوندای توسان ix۳۵، ۲ لیتر ۲ دیفرانسیل به یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون، هیوندای i۲۰ به ۷۸۰ میلیون، هیوندای اکسنت به ۷۴۰ میلیون، هیوندای سوناتا هیبرید، تیپ‌۳ (GLS Plus) به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون، هیوندای سانتافه ix۴۵، ۴ سیلندر ۲ دیفرانسیل به ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون، هیوندای النترا مونتاژی به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون، هیوندای سوناتا هیبرید، تیپ ۲ (GLS) به یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون، هیوندای توسان ix۳۵، ۲ لیتر ۲ دیفرانسیل به یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون، ولوو XC۹۰ اینسکریپشن به ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون، نیسان جوک به ۹۴۰ میلیون، نیسان جوک اسپرت به یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون، نیسان جوک پلاتینیوم به یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون، بی‌ام سری ۵ سدان ۵۳۰i به ۵ میلیارد و ۳۸۰ میلیون، بی‌ام و سری ۷۷۳۰Li به ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون، بی‌ام و X۱ مدل ۲۵I به ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون، بی ام و ۲۸X۴ به ۵ میلیارد و بی‌ام‌و سری ۷۷۳۰Li به ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

همچنین قیمت تویوتا CH-R تمام چرخ محرک به ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون، تویوتا راوفور ۲ دیفرانسیل عمان به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون، تویوتا پریوس تیپ C به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون، تویوتا CH-R هیبرید به ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون، رنو تالیسمان به یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون، رنو کولئوس به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون، رنو داستر SE ۲ دیفرانسیل به ۹۳۰ میلیون، تیولی سان یانگ به یک میلیارد، نیو کوراندو پرمیوم پلاس سانگ یانگ به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون و رکستون G۴ سانگ یانگ به ۲ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان رسید.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

حقابهٔ ایران از افغانستان به «شوره‌زار» رفت؛ طالبان بند کمال‌خان را اصلاح نکرد

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ذوق بهاره افشاری برای زوج محبوب این روز‌ها

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

حکم اعدام برای ۳ پسر به اتهام تجاوز به ۲ دختر نوجوان

شورای اسلامی نسیم شهر منحل شد

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

توماج صالحی به اعدام محکوم شد؟

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

بی‌انضباطی‌های نان دار برای فدراسیون

حسین انصاریان‌: نماز جماعت در کشور به خط پایان رسیده است

هشدار باران شدید در ۲۱ استان

عکس/خالکوبی منشوری تتلو

عکسی از پوشش جالب یک زن دیپلمات در دیدار با رئیسی

ماجرای تجمع مردم مقابل فرمانداری بندرعباس

تماس علی دایی با پدر ترانه علیدوستی

یادداشت یک پدر روی کلید کولر + عکس

رئیسی دکتری گرفت + عکس

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

یک نکته عجیب در عکس‌های جدید تتلو در دادگاه

خلاقیت عجیب و خبرساز وزارت بهداشت در تولید قلیان!

قتل جوان ۱۷ ساله و دستگیری قاتل در نهاوند

حمایت تمام‌قد میرسلیم از بازگشت گشت ارشاد

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

شیرینی فرانسه رفع پلمب شد

تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی

خبر بد و ناراحت‌کننده برای بانوان هوادار تراکتور

چرا مردم هشدار‌های سیل را جدی نمی‌گیرند؟

کاهش محسوس علاقه پسران به دانشگاه ها؟

این سه ادویه، ماکارونی شما را معرکه می‌کند!

سه سناریو درباره رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۳

عضو اتاق بازرگانی: بانک مرکزی مسئول قیمت نهایی نیست

گل مژه چشم چیست؟ و آیا درمان دارد؟

اولین تمدیدی پرسپولیس مشخص شد!

ممنوعیت ورود زنان تبریزی به استادیوم+ عکس

یک مزایده بی نظیر در تاریخ صرافی ها: مزایده "ساتوشی حماسی (Epic) " کوینکس اکنون در حال برگزاری است

کت و شلوار هوتن شکیبا جهانی شد+ عکس

قتل وحشتناک مدیر یک شرکت مشهور در برج ۲۰ طبقه‌اش

حقوق رایزن‌های اقتصادی ایران در خارج چقدر است؟

درآمد شغل مدلینگ در ایران چقدر است؟

اعتراض ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل

قیمت جدید انواع برنج ایرانی در بازار

شاسی بلند جدید چری که خیلی گران نیست! + عکس

فیلم/پاداش ۱۸ میلیونی فرزند آوری در یک وزارت خانه

فیلم/ وقوع سیل در نطنز

نگاهی به هزینه‌های صداوسیما در سال ۱۴۰۳+ اینفوگرافی

فیلم/ این دولت را دیگر کسی گردن نمی‌گیرد، حتی مسعود‌های ده نمکی!

سقف درآمد مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۳ تغییر کرد؟

مدیران سازمان تامین اجتماعی چقدر حقوق می گیرند؟

جایزه خودرو برای کم مصرفان برق خانگی!

برندگان دومین جشنواره بزرگ اصناف بانک تجارت معرفی شدند

ایران نفت خود را ارزان می‌فروشد؟

فیلم تبلیغی وزارت خارجه اسرائیل از حمله ایران!