تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
سهم کشور‌ها از عملیات بزرگ در فرودگاه کابل

۱۱۴ هزار نفر از افغانستان خارج شدند

بیش از ۲۰ کشور در کنار آمریکا از ۱۴ اوت، یک روز قبل از ورود طالبان به کابل، عملیات خروج اتباع خود و شهروندان افغانستان را آغاز کردند و در بخش‌های مختلف این عملیات گسترده، از مشارکت در حمل و نقل هوایی گرفته تا پذیرش اتباع افغانستان همکاری داشتند.

114 هزار نفر از افغانستان خارج شدند

اقتصاد ۲۴-آمریکا و متحدانش برای خارج کردن شمار بیشتری از شهروندان افغانستان و کشور‌های خارجی از طریق عملیات بزرگ در میدان هوایی (فرودگاه) کابل قبل از مهلت پایانی ۳۱ اوت عجله دارند.

بیش از ۲۰ کشور در کنار آمریکا از ۱۴ اوت، یک روز قبل از ورود طالبان به کابل، عملیات خروج اتباع خود و شهروندان افغانستان را آغاز کردند و در بخش‌های مختلف این عملیات گسترده، از مشارکت در حمل و نقل هوایی گرفته تا پذیرش اتباع افغانستان همکاری داشتند.
کابل روز یکشنبه ۱۵ اوت ۲۰۲۱ میلادی برابر با ۲۴ اسد/مرداد ۱۴۰۰خورشیدی بدست طالبان سقوط کرد و این گروه پس از ۲۰ سال کنترل افغانستان را دوباره بدست گرفتند.
بنا بر اعلام کاخ سفید در روز جمعه، با تلاش‌های دو هفته‌ای واشنگتن و متحدانش ۱۱۱ هزار و ۹۰۰ نفر از افغانستان خارج شده‌اند و این عملیات حتی با وجود حملات خونبار روز پنج‌شنبه در نزدیکی فرودگاه کابل، همچنان ادامه دارد.
در ادامه جزئیات بیشتری از تلاش‌های هر کدام از کشور‌های دخیل در این عملیات گسترده ارائه می‌شود.

بریتانیا

بریتانیا آخرین مرحله از عملیات تخلیه غیرنظامیان را روز شنبه انجام داد. این کشور در مجموع طی دو هفته اخیر حدود ۱۵ هزار نفر از شهروندان افغان و بریتانیا را با هواپیما از خاک افغانستان خارج کرد.
با این وجود لندن اذعان کرد که هنوز صد‌ها شهروند افغان که طی بیست سال گذشته با نیرو‌های بریتانیایی همکاری می‌کردند در خاک افغانستان باقی مانده‌اند.
بریتانیا افزود شمار بسیار کمی از نظامیان این کشور همچنان در کابل حضور دارند که آن‌ها نیز به زودی خاک افغانستان را ترک خواهند کرد.
به گفته سخنگوی وزارت دفاع این کشور، آخرین دسته از نیرو‌های مسلح در حال آماده شدن برای خروج از کابل هستند و تعداد کمی از شهروندان افغان را نیز در آخرین پرواز‌های باقی مانده در این آخر هفته با خود خواهند برد.
لوری بریستو، سفیر بریتانیا در افغانستان نیز در فرودگاه کابل گفت: «ما افرادی را که هنوز نیازمند کمک برای ترک افغانستان هستند، فراموش نکرده‌ایم و هر کاری که بتوانیم برای کمک به آن‌ها انجام خواهیم داد.»


بیشتر بخوانید: تفنگدار آمریکایی که کودک افغان را به آغوش کشیده بود به آغوش مرگ رفت


بریتانیا تخمین می‌زند که بین ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ افغان که با این کشور کار کرده‌اند و واجد شرایط خروج از کشور هستند، نتوانند در این مرحله خاک افغانستان را ترک کنند.
بیش از ۴۵۰ نفر از نیرو‌های مسلح بریتانیا در دو دهه استقرار در خاک افغانستان کشته شدند.

فرانسه

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که این کشور از ۱۷ ماه اوت تا کنون ۲۸۳۴ نفر را از افغانستان خارج کرده است.
او روز شنبه گفت که از این تعداد ۱۴۲ نفر شهروندان فرانسه، ۱۷ نفر شهروندان دیگر کشور‌های اروپایی و بیش از ۲۶۰۰ نفر نیز اتباع افغانستان بوده‌اند.
آقای ماکرون که هم اکنون در بغداد حضور دارد، همچنین اعلام کرد که برای انجام عملیات تخلیه، «حدود ۱۵ پرواز» از مسیر امارات عربی متحده انجام شده است.

ایالات متحده

وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد که ارتش این کشور در صورت لزوم تخلیه افراد از فرودگاه کابل را تا ۳۱ آگوست ادامه خواهد داد؛ اما خروج نیرو‌های آمریکایی و تجهیزات نظامی در اولویت اول قرار دارد.
کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن از ۱۴ اوت تا کنون ۵۱۰۰ شهروند آمریکایی را تخلیه کرده است.
هنوز حدود ۱۵۰۰ شهروند آمریکایی در افغانستان حضور داشتند و دولت ایالات متحده در تلاش است که با آن‌ها تماس بگیرد و دستورالعمل‌هایی درباره نحوه رسیدن به فرودگاه کابل به آن‌ها بدهد.
یک مقام آمریکایی روز شنبه به خبرگزاری رویترز گفت که در حال حاضر کمتر از ۴ هزار سرباز همچنان در فرودگاه باقی مانده‌اند؛ شمار نظامیان آمریکایی در خاک افغانستان پیش از این در اوج ماموریت تخلیه ۵۸۰۰ نفر بود.
مقامات آمریکایی احتمال وقوع حمله‌ای دیگر علیه فرودگاه کابل را بسیار جدی می‌دانند و بر این اساس کاخ سفید اعلام کرد که چند روز آینده احتمالاً خطرناک‌ترین مرحلۀ عملیات تخلیه خواهد بود.

کانادا

ژنرال واینه ایر، سرپرست ستاد دفاع اعلام کرد که نیرو‌های کانادایی حاضر در کابل، روز پنج‌شنبه به تلاش‌ها برای تخلیه شهروندان کانادا و افغانستان پایان داده‌اند.
او افزود که کانادا حدود سه هزار و ۷۰۰ شهروند کانادایی و افغان را از این کشور خارج کرده یا عملیات تخلیه آن‌ها را تسهیل کرده است.

آلمان

آلمان نیز روز پنج‌شنبه پرواز‌های تخلیه را پایان داد. ارتش آلمان در این مدت ۵۳۴۷ نفر از جمله بیش از ۴۱۰۰ افغان را از این کشور خارج کرد.
آلمان پیش‌تر اعلام کرده بود که هویت ۱۰ هزار نفر را که باید خارج شوند، شناسایی کرده است؛ از جمله کارکنان محلی دولت، خبرنگاران و فعالان حقوق بشر.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه آلمان در روز جمعه، هنوز حدود ۳۰۰ شهروند آلمانی در افغانستان باقی مانده‌اند.

ایتالیا

لوئیجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که تا ۲۶ ماه اوت در مجموع ۴۸۳۲ افغان را از این کشور خارج کرده و تا این مرحله ۴۵۷۵ نفر وارد ایتالیا شده‌اند.به گفته او، دولت انتظار دارد آخرین پرواز تخلیه نیز روز جمعه افغانستان را ترک کند.

سوئد

آن لیند، وزیر خارجه سوئد در جریان گفتگو با خبرنگاران در روز جمعه اعلام کرد که کشورش به ماموریت تخلیه در کابل پایان داده است. وی گفت که در مجموع ۱۱۰۰ نفر از جمله کارکنان محلی سفارت و خانواده‌های آن‌ها تخلیه شده‌اند.

بلژیک

الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ماموریت بلژیک در عملیات تخلیه به پایان رسیده است. او گفت که در مجموع بیش از ۱۴۰۰ نفر تخلیه شدند و آخرین پرواز چهارشنبه شب در اسلام آباد، پایتخت پاکستان بر زمین نشسته است.

ایرلند

وزارت خارجه ایرلند اعلام کرد که پس از اتمام ماموریت اضطراری کنسولی در روز پنج‌شنبه، ۳۶ شهروند ایرلندی را تخلیه کرده است.به گفته این وزارتخانه، هنوز حدود ۶۰ شهروند ایرلند و خانواده‌هایشان به علاوۀ ۱۵ شهروند افغان که اجازه اقامت در ایرلند را دارند، در خاک افغانستان باقی مانده‌اند و درخواست کمک کرده‌اند. وزارت خارجه ایرلند اذعان داشته که این تعداد، بسیار بیشتر از آنچه بوده که در ابتدا تخمین زده شده است.

لهستان

ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست‌وزیر لهستان روز پنج‌شنبه گفت که کشورش حدود ۹۰۰ نفر از جمله ۳۰۰ زن و ۳۰۰ کودک را از افغانستان خارج کرده است.

مجارستان

تیبور بنکو، وزیر دفاع مجارستان روز پنج‌شنبه اعلام کرد که کشورش پس از تخلیه ۵۴۰ نفر از جمله شهروندان مجار و افغان‌هایی که برای نیرو‌های مجار کار می‌کردند و خانواده‌های آنها، به این عملیات پایان داده است.

دانمارک

دانمارک روز چهارشنبه آخرین پرواز تخلیه خود را از کابل برای انتقال باقی ماندۀ کارکنان دیپلماتیک و نظامی انجام داد.به گفته وزارت دفاع، دانمارک از ۱۴ آوت حدود ۱۰۰۰ نفر را از افغانستان خارج کرده است که شامل کارکنان سفارتخانه و خانواده‌های آن‌ها همچنین مترجمان سابق، شهروندان دانمارکی و همچنین افرادی از کشور‌های متحد بوده است.

اوکراین

دفتر رئیس جمهور اوکراین روز شنبه گفت که اوکراین همه شهروندان خود را که مایل به خروج بودند تخلیه کرد.
به گفته آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری، در مجموع بیش از ۶۰۰ نفر از جمله خبرنگاران خارجی، فعالان حقوق بشر، زنان و کودکان به خارج از افغانستان منتقل شده‌اند.

اتریش

اتریش بطور مستقل پروازی به افغانستان یا به خارج از آن نداشته و در این موضوع به آلمان و دیگر کشور‌ها متکی بوده است.الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش روز چهارشنبه اعلام کرد که ۸۹ نفر با تابعیت یا اقامت اتریش با هواپیما منتقل شده‌اند و دو تا سه نفر دیگر هنوز در افغانستان هستند.

سوئیس

سوئیس برای تخلیه اتباعش به آلمان و ایالات متحده متکی بود و عملیات تخلیه را از مسیر تاشکند انجام می‌داد. این کشور در مجموع ۲۹۲ نفر را از افغانستان خارج کرده است و هنوز ۱۵ شهروند سوئیس در افغانستان باقی مانده‌اند.

هلند

دولت هلند روز پنج‌شنبه گفت که از ۱۵ اوت ۲۵۰۰ نفر را از افغانستان خارج کرده است که حدود ۱۶۰۰ نفر از آن‌ها وارد هلند شده‌اند. سفیر هلند در افغانستان نیز روز پنج‌شنبه در آخرین پرواز این کشور را ترک کرد و هلندی‌ها دیگر هیچگونه حضور دیپلماتیک در افغانستان ندارند.

اسپانیا

دولت اسپانیا اعلام کرد که کارکنان خود را از افغانستان خارج کرده است. در بیانیه دولت آمده است دو هواپیمای نظامی آخرین اسپانیایی‌ها را که تعدادشان ۸۱ نفر بوده، از کابل خارج کرده و بامداد جمعه به دبی رسانده‌اند.
در این هواپیما‌ها چهار سرباز پرتغالی و ۸۳ افغان که با کشور‌های ناتو همکاری کرده بودند نیز حضور داشتند.
اسپانیا در جریان ماموریت نجات خود، در مجموع ۱۸۹۸ افغان را که با کشور‌های غربی، سازمان ملل یا اتحادیه اروپا کار کرده بودند، تخلیه کرد.

ترکیه

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه این هفته گفت که ترکیه دست‌کم ۱۴۰۰ نفر از جمله حدود ۱۰۰۰ شهروند ترکیه را از افغانستان خارج کرده است.

قطر

قطر روز پنج‌شنبه اعلام کرد که به انتقال بیش از ۴۰ هزار نفر به دوحه کمک کرده است و «تلاش‌ها برای تخلیه در روز‌های آینده با مشورت با شرکای بین‌المللی ادامه خواهد یافت».

امارات عربی متحده

امارات عربی متحده روز پنج‌شنبه اعلام کرد که تاکنون به تخلیه ۳۶ هزار و ۵۰۰ نفر کمک کرده است؛ از جمله ۸۵۰۰ نفر که از طریق شرکت‌های هواپیمایی یا پرواز‌های ملی خود را به امارات رسانده‌اند.

هند

یک مقام دولتی گفت که هند ۵۶۵ نفر را از افغانستان خارج کرده که اکثر آن‌ها کارکنان سفارت و شهروندان هندی ساکن افغانستان بوده‌اند. هند ده‌ها تن از اتباع افغان از جمله سیک‌های افغانستان و هندو‌های این کشور را نیز خارج کرده است.

استرالیا

اسکات موریسون؛ نخست‌وزیر روز جمعه گفت که استرالیا ۴۱۰۰ نفر از جمله بیش از ۳۲۰۰ نفر از شهروندان خود یا افغان‌های دارای ویزای استرالیا را طی ۹ روز و با پرواز‌های برنامه‌ریزی شده، قبل از حمله به فرودگاه تخلیه کرده است. دیگر افراد تخلیه شده با دیگر شرکای ائتلاف مرتبط بودند.موریسون اذعان کرد که برخی از دارندگان ویزای استرالیا همچنان در افغانستان باقی مانده‌اند؛ هرچند که شمار دقیق آن‌ها را نمی‌داند.کارن اندروز، وزیر کشور استرالیا نیز اعلام کرد که دولت متعهد است دست‌کم سه هزار نفر دیگر را در ماه‌های آینده به عنوان بخشی از یک برنامه بشردوستانه از افغانستان خارج کند.

نیوزلند

بر اساس بیانیه دولت، نیروی دفاعی نیوزلند سه پرواز به خارج از کابل انجام داده و آخرین پرواز برنامه‌ریزی شده قبل از حمله روز پنج‌شنبه انجام شده است.
به این ترتیب در زمان انفجار هیچ‌کدام از پرسنل نیوزیلند در کابل حضور نداشتند. بر اساس گزارش‌ها دست‌کم ۲۷۶ تبعه نیوزیلند و دارندگان اجازه اقامت در این کشور به همراه خانواده‌هایشان و دارندگان دیگر انواع ویزا از افغانستان تخلیه شده‌اند.

یوروتیوز

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسر امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ قالیباف همه جا با سیسمونی شناخته شد

عکس/ خانواده شهید تندگویان حمایت از قالیباف را تکذیب کرد

عکس/ پاسخ تند مشاور وزیر روحانی به سخنان قاضی زاده هاشمی

عکس/ یادآوری به قاضی زاده هاشمی؛ شلیک گاز اشک آور به تجمع جانبازان

عکس / واکنش خبرنگاران به وعده‌های خیالی و توهمی زاکانی و قاضی زا‌ده هاشمی

عکس/ دروغ دوباره سعید جلیلی درباره صادرات نفت ایران

عکس/ معاون رئیسی در زمان حمله به سفارت انگلستان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیش شماره ۰۹۱۶ مال کجاست؟

فیلم/پاسخ جالب یه مادر شهید به رئیس ستاد قالیباف: به پزشکیان رای می دهم

شرایط سرمایه گذاری در آمریکا چیست؟

فوری / پیام ویدئویی حسن روحانی در حمایت از پزشکیان

پژمان بازغی تولد نفس را اینگونه تبریک گفت +عکس

انس جهانی طلا کم رمق شد

سنگ تمام فیفا برای علیرضا بیرانوند + عکس

فیلم/اولین ویدئو ضبط شده از استاد شجریان در تلویزیون

عکس/استایل زیبای بهاره افشاری در پست جدیدش

عادل فردوسی‌پور: کاش می‌گفتم چه بلا‌هایی سرم آوردند!

فیلم/ مسعود پزشکیان بر سر مزار رئیسی

چرا فروش طلای دست دوم ممنوع شد؟

فیلم/تمجید پزشکیان از خاتمی در یزد

عکس/ ظریف در قزوین کولاک کرد

فیلم/آخرین آمار از مصدومان و مفقودین سیل سوادکوه

فیلم/ گرمای هوا و آب شدن علائم راهنمایی ورانندگی!

بیش از ۱۳۰۰ نفر در حج امسال جان باختند

شیوع تب دنگی در ایران؛ ۹۰ ایرانی مبتلا شدند

عکس/همه مداحان پشت قالیباف درآمدند غیر از یک نفر!

فیلم/حمایت مردم یزد از پزشکیان با شعار یا حسین میرحسین

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۶ تیر ۱۴۰۳

سعید جلیلی و باقر قالیباف در خانه محسن رضایی چه می کنند؟

رد پای افغانستانی‌ها در وعده‌های انتخاباتی نامزد‌های ریاست جمهوری

فیلم/استقبال کودک مشهدی از پزشکیان به سبک کیان پیرفلک

اجرای تعیین سقف اجاره بها از امروز

فیلم/ استقبال پرشور مردم مشهد از پزشکیان

عکس/ استوری رییس ستاد جلیلی: ما مصمم ایستاده‌ایم

خرید آپارتمان‌های ۴۰ متری غرب تهران چقدر پول می‌خواهد؟ + جدول

شرایط جدید تحویل دسته چک در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

فیلم/ تشکر پزشکیان از محمد خاتمی

جای خالی بازنشستگان تامین اجتماعی در لیست افزایش حقوق

فیلم/قالیباف: تا پایان ادامه خواهم داد

پشت پرده‌های توقف کرسنت؛ از روایت پورمحمدی درباره زیان سنگین برای کشور تا پاسخ زنگنه به جلیلی

قیمت انواع لپ تاپ ایسر + جدول

بیژن زنگنه خطاب به جلیلی و زاکانی درباره موضوع «کرسنت»: داداش! من حریفتم چرا فرار می‌کنی؟

قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

آخرین نظرسنجی ایسپا از شانس نامزد‌ها در انتخابات

رکوردشکنی قیمت میوه در خرداد ماه امسال

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

آخرین مهلت کاندیدای ریاست جمهوری برای تبلیغات

روش عجیب افزایش حقوق بازنشستگان ابلاغ شد + عکس

حرکت قطار ادعا‌های فضایی اصولگرایان بیرون از ریل؛ دولت بعد چطور تاوان این وعده‌ها را می‌دهد؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

بازگشت بازار سرمایه به دوران رونق

قیمت سکه و طلا + جدول

غلبه هیجان انتخاباتی در بازار ارز

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول