تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
دولت سیزدهم از تجربه دولت دوازدهم درس بگیرد

از پول‌هایی که در خارج می‌خوابند تا کفش و کلاه خودباختگی بر تن برخی مدیران

  نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید برای پیشرفت کشور، مدیران فسیل شده فاقد قدرت تصمیم گیری را کنار زد و جوانان پویا و خلاق را جایگزین کرد.

سلیمی

اقتصاد۲۴حجت الاسلام علیرضا سلیمی  در توصیه به دولت سیزدهم اظهار کرد: نقدینگی افسارگسیخته که در دوران دولت یازدهم و دوازدهم به اژدهایی هفت سر تبدیل شد، اگر به هر سویی حرکت کند خرابی و ویرانی به بار می آورد، پس باید تحت مدیریت درآید.

وی با اشاره به میزان نقدینگی موجود در کشور در زمان تحویل مدیریت کشور به دولت یازدهم، گفت: تا زمان تحویل کشور به دولت یازدهم کل نقدینگی کشور ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است، اما طی هشت سال اخیر این رقم به بیش از ۴ هزار هزار میلیارد تومان رسید که رشدی ۹ برابری را نشان می دهد.

سلیمی با تاکید بر اینکه افزایش افسارگسیخته نقدینگی به معنی افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی و نداشتن اقتصادی متعادل است، بیان کرد: این نقدینگی یک موجود سرکش است که به هر نقطه حرکت کند ویرانی رقم می زند.

لزوم کاهش سرعت افزایش نقدینگی

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم برای کنترل مشکل نقدینگی در گام اول باید سرعت افزایش نقدینگی را کاهش دهد و راهکار این امر مدیریت کسری بودجه است. یکی از راه های جبران کسری بودجه گرفتن تنخواه(چاپ پول بدون پشتوانه) است که در بهار سال جاری دولت دوازدهم ۵۵ هزار میلیارد تومان تنخواه گرفت و این نشان از تنبل بودن دولت دارد، در حالی که مدیریت درست نقدینگی نیازمند دولتی پویا و فعال است.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با حرف های شیک و قشنگ نمی توان کشور را مدیریت کرد، افزود: برای کاهش کسری بودجه، دولت باید به سمت ساماندهی مالیات حرکت کند، متاسفانه در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور صورت می گیرد. دولت سپس باید به سراغ ساماندهی شرکت های خصولتی و دولتی حرکت کند.

وی اضافه کرد: نقدینگی باید به سمت بازارهای مولد مانند بورس هدایت شود، اما متاسفانه نگاه دولت دوازدهم به بورس نگاه کسب درآمد بود در حالی که باید رونق بازار بورس را به سمت تولید می بردند. یکی از مشکلات امروز کشور این است که هنوز شهامت و جرئت واگذاری پروژه های بزرگ به بخش خصوصی وجود ندارد در حالی که دنیا به این سمت حرکت کرده است، اما در ایران همچنان به سمت دولتی کردن امور و پروژه ها حرکت می کنیم.

هنوز یک خط قطار سریع‌السیر هم در کشور نداریم

سلیمی با بیان اینکه هنوز حتی یک خط قطار سریع السیر در کشور نداریم، گفت: بحث قطار سریع السیر خط تهران-اصفهان طی ۴۰ سال اخیر مطرح بوده است و با این رویه که کار به دست بخش خصوصی سپرده نمی شود، ۴۰ سال دیگر هم ادامه دارد.

وی اظهار کرد: دولت باید سرمایه های سرگردان را به سمت کارهای مولد هدایت کند، دولت باید به معنای واقعی مانع زدایی کند ولی خود مانع تراش بزرگی است، بروکراسی شدید اداری مردم را بیچاره کرده است و برای یک مجوز باید به همه ادارات سر زد. مسلما باید درخصوص مجوزها نظر دستگاه های مرتبط گرفته شود، اما می توان در این عرصه تجمیع ایجاد کرد.

چرخش سریع چرخ توسعه تنها با اجرای ۱۰ درصد قوانین

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس قوانین بسیار خوبی برای تسهیلگری در امور سرمایه گذاری بخش خصوصی داشته است، گفت: اگر فقط ۱۰ درصد این قوانین اجرایی شود چرخ توسعه در بخش صنعت با سرعت غیرقابل باوری به حرکت در می آید.

وی با بیان اینکه در کمیسیون صنعت توصیه هایی بدون تعارف و شفاف به وزیر صنعت ارائه شد، افزود: باید از صنایع بزرگ بیش از گذشته حمایت کرد، حمایت به معنی دادن یارانه نیست، بلکه باید در بخش تهیه مواد اولیه پیچ و خم ها را برداشت. در حال حاضر در صادرات یک کالا تولیدکننده بیچاره می شود و قواعد اداری بیش از تصور پیچیده است در حالی که اگر موانع رفع شود قطعا چرخش چرخ تولید، سرعت می گیرد. رفع مشکلات نیازمند کار کردن است و باید دولت سیزدهم پویایی لازم برای رفع این چالش ها و پیچیدگی ها را داشته باشد.

سلیمی با تاکید بر اینکه امروز با کارهای عادی نمی توان معضلات را رفع کرد، گفت: رفع مشکلات کشور نیازمند مدیریت جهادی است. مدیریت لیبرال ها جنگ اقتصادی وحشتناکی را به کشور تحمیل کرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشور را با مدیریت جهادی و برنامه می توان مدیریت کرد، گفت: کمیسیون بر تدوین برنامه زمانبندی شده برای مدیریت کشور تاکید کرده است. در بحث تولید خودرو کشور درجا زده است و نیازمند تحول در این بخش هستیم. اگر در طول دو سال این بخش دچار تحول شود قطعا به صنعتی پولساز دست می یابیم، متاسفانه به عقب برگشته ایم و باید عارضه یابی در این حوزه صورت گیرد. در بحث کیفیت خودرو و میزان تولید باید سرمایه گذاری صورت گیرد، البته قول هایی که آقایان در تولید داده اند حتما رصد می شود چراکه باید وعده ها عملی شود.

صنعت ایران ۲۵ سال از تکنولوژی دنیا عقب است

وی اضافه کرد: باید ظرفیت های کشور از جمله ظرفیت های معدنی به درستی مدیریت شوند، معدن به معنای واقعی می تواند جایگزین نفت شود، اما در بحث فرآوری دچار مشکل هستیم، از طرفی صادرات معدنی استان به شدت کاهش یافته است. سهم ایران از بازارهای جهانی معدن کمتر از نیم درصد شده و در مقابل، ترک ها به عنوان رقیب معدنی ایران ۳۰ درصد بازار را در اختیار دارند، در حالی که ایران از نظر ذخایر چیزی کمتر از ترکیه ندارد.

وی گفت: مسلما در زمانی که بازار دنیا تشنه باشد و محصولات جاذبه لازم را داشته باشند و توانمندی لازم را در ارائه محصول داشته باشیم، قطعا ابزار تحریم تاثیری در متوقف کردن ما نخواهد داشت به عنوان مثال به محض اینکه کشور به سمت تولید واکسن کرونا رفت، تحریم رخت بر بست و در صنعت و معدن نیز اگر تولید و جاذبه محصولات بالا رود قطعا تحریم ها اثری در عرضه محصول نمی گذارند.

سلیمی یکی از الزامات در بخش صنعت را نوسازی تجهیزات دانست و گفت: کارخانجات کشور حدود ۲۵ سال از تکنولوژی روز دنیا عقب هستند و این عقب بودن باعث شده است که صنایع کشور انرژی‌بر باشند، با حرف که نمی توان کارخانجات را به روز کرد، اما قطعا با تکیه بر داخل می توان مسیر را باز کرد.


بیشتربخوانید:داستان حقوق‌های نجومی به کجا کشید؟


وی تاکید کرد: موافق شکستن تحریم هستیم، اما مسیری که برای شکستن آن در پیش گرفته شده بود غلط بود، کلید دولت دوازدهم یک طرفه بود و فقط قفل می‌کرد در حالی که باید قفل ها و تحریم ها را شکست و دولت سیزدهم باید از تجربه تلخ دولت دوازدهم درس بگیرد. دولت قبل دولتی زمین گیر و تنبل و بی برنامه بود، اما دولت جدید باید پویا، فعال و با برنامه باشد.

سلیمی افزود: منابع انسانی که در سال های گذشته حبس شده بود باید آزاد شود، متاسفانه بسیاری از مدیران توانمند در دولت قبلی به دلیل مسائل سیاسی کنار گذاشته شدند و امروز باید به سراغ نیروهای توانمند و جوانان رفت، انسداد مدیریتی که در دولت قبل رقم خورد باید شکسته شود، باید جوانان را وارد میدان کرد.

خودباختگی ها اجازه رونق صنعت را نمی دهند

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در خصوص وضعیت صنایع استان مرکزی و کشور اظهار کرد: امروز صنعت کشور درگیر سوءمدیریت در رده های کلان است، واگذاری های غلط مصیبت را نه فقط برای استان مرکزی بلکه برای کشور رقم زده است، در حالی که حتی اگر چهار صنعت مادر فعال شود، ۱۰ هزار فرصت شغلی رقم می خورد، اما سوء مدیریت ها و خودباختگی ها اجازه رونق گرفتن صنعت را نمی دهد.

وی تصریح کرد: متاسفانه مدیران در رده های مختلف تصمیم گیری، با وجود آنکه توان تولید در کشور وجود دارد، به سمت واردات حرکت می کنند و شرکتی مانند هپکو نیز امروز درگیر این چالش ها شده است. توان تولید در کشور و هپکو وجود دارد، اما افراد حاضرند پول های کلان را ماه ها در خارج از کشور بخوابانند ولی در هپکو ثبت سفارش نکنند. این خودباختگی در مدیران به مصیبتی عظیم تبدیل شده است.

سلیمی با بیان اینکه رفع تحریم ها امروز به نگرانی برای برخی از نخبگان و شرکت ها تبدیل شده است و آنها نگرانند که پس از لغو تحریم ها مجددا واردات رونق بگیرد و تولیدات کشور به رکود بروند، گفت: اگر بتوانیم کلاه و کفش خودباختگی را از پای این مدیران جدا کنیم و کلاه و کفش بومی بپوشند قطعا می توانیم پیشرفت کنیم، اما مسئله اینجاست که مدیران سیاسی و بی عرضه جوانان را باور ندارند، چنین مدیرانی به سرطان در کشور تبدیل شده اند چراکه اگر کنترل نشوند تکثیر می شوند.

وی تاکید کرد: افراد فسیل شده که قدرت تصمیم گیری ندارند، باید بازنشسته شوند تا مسیر برای جوانان کوشا و خلاق باز شود.

با متخلفان زندان اوین در هر رده ای برخورد شود

سلیمی درخصوص اتفاقات زندان اوین گفت: در این حوزه تخلف شده و قوه قضائیه در این خصوص مدعی است. باید با متخلفین در هر رده ای برخورد عبرت آموزی صورت گیرد چراکه زندانبان باید حرمت زندانی را حفظ کند، این یک آموزه اسلامی است.

وی افزود: اولا باید توضیح بدهند که چرا این اتفاق افتاده است دوما اینکه وقتی می گویند این آیا باز هم از این دست اتفاقات در این زندان رخ داده بوده یا نه؟

سلیمی با بیان اینکه از اقدامات قوه قضائیه در برخورد با این فاجعه تشکر می کنم، گفت: با این حال باید توضیح بدهند که چرا شرایط زندانیان ایمن نبوده و البته توضیحات‌شان باید قانع کننده باشد تا افکار عمومی آرام بگیرد.  

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود