تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
باید مشکل قیمت‌گذاری حل شود

تولید ۳ میلیون خودرو طرح وزیر نیست، سند راهبردی است

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت اظهار داشت: تولید ۳ میلیون خودرو برنامه آقای وزیر نیست بلکه سند راهبردی اهداف خودرو است که سال‌ها پیش تدوین شده و در چارچوب سند چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ بوده است.

تولید خودرو

اقتصاد ۲۴- بر اساس برآوردهایی که در آن سال‌ها انجام شد، هدف‌گذاری این بود که بتوانیم در سال 1404 به میزان 3 میلیون دستگاه خودرو تولید کنیم.

سهیل معمارباشی در مورد مباحث مطرح شده پیرامون تولید 3 میلیون خودور در سال اظهار کرد:‌ تولید 3 میلیون خودرو همانطور که وزیر اشاره کردند در سند اهداف و سیاست‌های صنعت خودرو و در راستای تحقق اهداف کشور در افق 1404 تعیین شده است. بر اساس برآوردهایی که در آن سال‌ها انجام شد هدف‌گذاری این بود که بتوانیم در سال 1404 به تولید سالیانه 3 میلیون دستگاه خودرو برسیم.

وی افزود: از نظر ظرفیت سازی، و با توجه به ظرفیت‌های موجود و زمان‌بندی این عدد امکان‌پذیر است و خودروسازان می‌توانند تا سال 1404 به این رقم برسند. اهمیت این موضوع در این است که هر میزان بتوانیم تیراژ تولید را افزایش دهیم، هزینه‌ها سرشکن می‌شود؛ از همین جهت آقای وزیر روی این موضوع تاکید دارند. اگر ملزومات این کار مهیا و به شرکت‌ها کمک شود، همچنین در قیمت‌گذاری اصلاحاتی انجام و تامین و تدارک مواد اولیه خودروسازان انجام شود و... می‌توانیم در جهت کاهش قیمت تمام شده خودروها، تیراژ تولید را تا سطح مقیاس اقتصادی بالا ببریم.

معمارباشی در پاسخ به این مسئله که با وجود زیان‌ده بودن شرکت‌های خودروساز افزایش تولید چه توجیهی دارد گفت: این موضوع با این فرض است که مسئله قیمت‌گذاری خودروها در کنار سایر مسائل و مشکلات در تامین منابع مالی، تامین ارز، تامین مواد اولیه و ... حل شود. این برنامه یک سند پشتیبان دارد که در این سند ملزومات این مسئله مورد توجه قرار می‌گیرد. شرکتی که زیان‌ده است توجیهی برای افزایش تولید و افزایش زیان ندارد، لذا حتما باید این مشکل حل شود، این موضوع در سند پشتیبان هم مورد تاکید است.

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت در ادامه تصریح کرد: برای اینکه شرکت‌ها فعال شوند باید حتما مسئله تامین مواد اولیه داخلی و خارجی مورد توجه قرار بگیرد، امروز بحرانی که در تامین قطعات الکترونیکی ایجاد شده، خودروسازان را تحت تاثیر قرار داده است و این موضوع باید مدنظر قرار بگیرد. به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه نیاز به نقدینگی نیز بین خودروسازان افزایش یافته است. به دلیل زیان‌ده بودن نقدینگی زیادی از این شرکت‌ها خارج شده و باید تامین مالی انجام شود. همچنین نیاز ارزی باید مورد توجه و مساعدت قرار بگیرد.


بیشتربخوانید:تولید سواری، وانت و خودرو‌های حمل‌ونقل عمومی کاهشی شد


وی افزود: مانع دیگر موضوع تقاضا است که به علت کاهش قدرت خرید مردم مشکل تقاضا وجود دارد. در صورتی که ما بتوانیم به حالت عادی برسیم و تعهدات خودروسازان را تحویل دهیم، موضوع تقاضا برای خودروساران چالش بزرگی خواهد شد. باید در آینده به فکر تامین تسهیلات برای خریداران باشیم. ما باید تلاش کنیم تا به سمتی حرکت کنیم که تولید خودرو در مقیاس اقتصادی انجام شود، اگر به این هدف برسیم مطمئنا خودروی ارزان قیمت و باکیفیت که می‌تواند مورد تقاضای عامه مردم باشد تولید خواهد شد.

معمارباشی با تاکید بر اهمیت بهبود کیفیت‌ خودروهای تولیدی در این هدف‌گذاری و سند پشتیبان آن بیان کرد: در هدف‌گذاری فقط بحث کمیت مد نظر نیست، بلکه الزامات و نیازمندی‌های ارتقا کیفی محصولات نیز مد نظر قرار دارد. این مدنظر نیست که ما تیراژ را بدون توجه به کیفیت افزایش دهیم. مطمئنا نظارت‌های شدیدی روی قطعات و همچنین کیفیت خودروها انجام خواهد شد. امیدواریم که روزی صنعت خودروی ما باعث افتخار کشور و مردم شود.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بررسی تقویت حضور پلیس زن در کلانتری‌ها

فیلم/کشف شمشیر ۹۰۰ ساله متعلق به دوران جنگ‌های صلیبی

تمامی مدارس تا پایان آبان ماه به صورت حضوری بازگشایی می‌شوند

معاون زاکانی: مهاجران افغانستانی باید به کشورشان برگردانده شوند

زخم زباله‌گردی بر تن شهر/ برای مدیریت پسماندها چه باید کرد؟

حمله پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکایی در سوریه

فیلم/ طرز تهیه حریره لوبیا سفید

دعوای سیاسی در اسلواکی بر سر دختر رئیس جمهوری

تداوم واکسیناسیون در جامعه؛ جلب مشارکت یا اجبار؟

رانندگان ایرانی بازداشت شده در آذربایجان آزاد شدند

گریم نیوشا ضیغمی در سریال بی‌نشان + عکس

پنج سال حبس و ۷۵ هزار یورو جریمه در انتظار کریم بنزما

آخرین وضعیت آلودگی هوای پایتخت

ادامه بارش‌ها در ۶ استان / کاهش محسوس دما در مناطقی از کشور

احمدی‌نژاد سهم خودش را از کابینه سیزدهم گرفته یا منتظر فرصت است؟

تلاش ما در بیمه تعاون، جلب رضایت بیمه‌شدگان و بیمه‌گزاران و تبدیل شدن به یک برند قوی است/ در حال توسعه محصول بیمه‌های زندگی هستیم + فیلم

ترامپ از شبکه اجتماعی‌اش رونمایی کرد؛ طالبان در توییتر هستند و مرا حذف می‌کنند

فیلم/دوراهی واکسن زدن یا نزدن!

دیدار نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران با هیات طالبان در مسکو

بریتانیا به دنبال فرصت‌های تازه سرمایه‌گذاری

فیلم/مرغ ۳۱ هزار تومان شد

مسکو، پکن و تهران خواستار همکاری با طالبان شدند

بورس و الزامات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

دیدار وزیر خارجه قطر با نماینده آمریکا در امور ایران

سود کارگزاری‌های چقدر است؟

احمدی نژاد یک بنیاد در امارات تاسیس می کند

بلاتکلیفی قانون «از کجا آوردی؟»

درآمد ۶۵ میلیارد یورویی که هر سال می‌سوزد

سردرگمی بهارستانی‌ها در طرح صیانت

تورم کشورهای اروپایی از کنترل خارج شده است؟

طرح رتبه‌بندی معلمان شفافیت بیشتر می‌خواهد

تارا، دناپلاس توربو دستی و اتوماتیک، ۲۰۷ پانوراما، در نهمین پیش‌فروش ۱۴۰۰

بورس‌های جهانی سبزپوش شدند

سهم صنعت از صادرات غیرنفتی چقدر است؟

جزئیات بخشنامه جدید بانک مرکزی برای تسهیلات تولیدی

سهم ایران از تجارت جهانی چقدر است؟

برگزاری جلسه هماهنگی برگزاری اولین مسابقات موتور سواری اندرو در ارس