به گزارش جامعه ۲۴ ، دپرکا بونیلا، مادر ۵ فرزند است که در جریان پاندمی کرونا و آموزش از راه دور فرزندانش، نگران چگونگی تحصیل آنها بود. آموزش به یک صفحه نمایش محدود شده بود و او به دنبال راه حلی برای ارتقای کیفیت یادگیری فرزندانش بود و در نهایت خلاقیتی در این زمینه به خرج داد.
او فرزندانش را در کلاسهای مجازی خصوصی صداشناسی و همچنین هنرهای رزمی ثبت نام کرد. اگر حواس بچهها در خانه پرت شود، او یک میان وعده آماده میکند و با بچهها داخل ماشینش میرود و به آنها میگوید تا زمانی که تکالیفشان را انجام ندادهاند نمیتوانند بیرون بیایند. او گاهی سه ساعت در روز را صرف کمک به تکالیف مدرسه کرده میکند، حتی در روزهایی که برای یک مجموعه غیرانتفاعی مشغول به کار بوده است.
اما با این حال وقتی معلم کلاس پنجم پسرش گفت که او در خواندن سالهاست که عقب مانده است، شوکه شد و خطاب به معلم گفت: من اینهمه برای فرزندانم وقت نمیگذارم که بگویید سطح خواندن او در حد دانش آموز کلاس دوم است!
تجربه بونیلا بحث مهمی را در مساله آموزش پس از شیوع کرونا در مورد چگونگی و حتی اندازه گیری تأثیر علمی همه گیری ویروس کرونا بر فرزندان و چگونگی توصیف مشکلات یادگیری فرزندان بدون دلسرد کردن دانش آموزان و خانوادهها نشان میدهد.
به علاوه مطالعات نشان میدهد که در پی تعطیلی مدارس و مشکلات اقتصادی و سلامتی طی سال گذشته تاکنون بسیاری از کودکان خردسال تسلط بر مهارتهای اساسی خواندن و ریاضی را از دست داده اند. دولت بایدن به اکثر ایالتها گفته است که باید برنامه ریزی داشته باشند و از دانش آموزان تستهایی بگیرند تا نابرابریهای آموزشی که در پی شیوع پاندمی در ایالتهای مختلف ایجاد شده است را اندازه گیری کنند.
تحقیقات نشان میدهد که عقب افتادن در یادگیری در دانش آموزان سیاه پوست، خانوادههای کم درآمد و اسپانیایی زبانها، نسبت به سایرین در یک سال گذشته بیشتر بوده است. محققان نگرانند که این تبعیض منجر به از دست دادن آموزش در یک نسل کامل شود. در حالی که راه حلهای ساده و نسبتا عمیق میتواند کمک کند تا دانش آموزان سرعت یادگیری خود را افزایش دهند.
بیشتر بخوانید: بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاهها در ابتدای مهر ماه منتفی است
کایلا پاتریک، تحلیلگر در یک گروه حمایتی متمرکز بر دانش آموزان کم درآمد و رنگین پوست معتقد است نباید این مساله را به معنای از دست رفتن یک نسل در نظر گرفت. آنها تنها به حمایت اضافی نیاز دارند که غالبا شامل حمایتهایی است که قبل از همه گیری ارائه میشد که از جمله میتوان به تدریس خصوصی اشاره کرد.
البته برخی نیز در این میان، معتقد هستند تمرکز بر روی تستهای استانداردی که تاثیر پاندمی بر دانش آموزان را بررسی کند غیرضروری است. معلمان برحستهای همچون رئیس سابق مدارس نیویورک و انجمن معلمان ماساچوست که یکی از بزرگترین اتحادیه مربیان در این ایالت است، والدین را تشویق کرده اند که نگذارند فرزندانشان در جریان پاندمی در امتحانات دولتی شرکت کنند.
یکی از معلمهای سیاتل گفته است که اندازه گیری تاثیر پاندمی بر یادگیری دانش آموزان، چیزی که آنها قبل از شیوع کرونا یادگرفته اند را از بین میبرد. او میگوید: "آنها در مورد نحوه عملکرد جامعه ما، نحوه استفاده از نژادپرستی برای ایجاد تفرقه یاد میگیرند. آنها در مورد عدم پاسخگویی دولت به کرونا میآموزند."
بیشتر بخوانید: کووید ۱۹ و آموزش آنلاین؛ کشورهای دنیا چه کردند؟
آقای هاگوپیان معتقد است که تحقیقات "از دست دادن یادگیری" برای "تقویت صنعت چند میلیارد دلاری تستهای استاندارد" و "تعلیم مربیان به کلاسهای درس قبل از انجام این کار ایمن" استفاده میشود.
همچنین یک مطالعه ملی بر روی بیش از ۹۸ هزار دانش آموز اهل کالیفرنیا، نشان داد نسبت به قبل از پاندمی، ۲۶ درصد دانش آموزان پایه دوم در اواخر پاییز از آن سطحی که باید در خواندن و یادگرفتن پایینتر هستند. این درصد برای کلاس سومیها ۳۳ درصد تخمین زده شد.
به عقیده نویسنده این مقاله، دانش آموزان احتمالا به زمانهای اضافهای برای ارتقای مهارتهای آموزش خود نیاز دارند و تاکید دارد که در کنار آن باید زمان بازی، زمانی برای تعاملات اجتماعی و مواردی از این دست که در زمان پیش از پاندمی وجود داشت در نظر گرفته شود.
مطالعه دیگری که توسط کمپانی Curriculum بر روی یک میلیون دانش آموز برگزار شد نشان داد که در زمستان امسال مهارتهای ریاضی دانش آموزان ۲۶ درصد و مهارتهای خواندن ۱۰ درصد کاهش داشته است. این ارقام در مدارس سیاه پوستان، دانش آموزانی با خانوادههای کم درآمد و یا اسپانیایی زبانها بیشتر بوده است.
کارشناسان هشدار میدهند تأثیر واقعی همه گیری بر یادگیری میتواند بیشتر از آنچه در حال حاضر میبینیم، باشد. بسیاری از دانش آموزانی که در معرض خطر بیشتری از نظر تحصیلی قرار دارند، به دلیل مشارکت نامنظم در کلاسهای آموزش آنلاین و یا ثبت نام عمومی مدارس دولتی از مطالعه باز میمانند. علاوه بر این، برخی از دانش آموزان در خانه و با کمک بزرگسالان خود امتحان دادهاند و سطح واقعی مهارتهای آنها قابل مقایسه با زمانی که خود امتحان بدهند نیست.
در سراسر ایالات متحده حدود نیمی از دانش آموزان در مدارسی که آموزش روزانه غیر حضوری ارائه میدهند، شرکت میکنند. البته دادههای فدرال تفاوتهای فاحش را نشان میدهد. در ژانویه، اکثر دانش آموزان پایه چهارم سیاهپوستان، اسپانیایی تبار و آسیایی-آمریکایی در مقایسه با یک چهارم بچههای کلاس چهارم سفیدپوستان به طور کامل از راه دور آموزش میدیدند و مدارس ساحل غربی نیز در بازگشایی بسیار عقب مانده اند.
بر اساس تحقیقات هنوز مشخص نیست که تعطیلی مدارس تا چه اندازه باعث ایجاد نقص در یادگیری در طول پاندمی شده است، اما به رغم مشکلاتی که خانوادهها در پی پاندمی کرونا متحمل شده اند، اما بسیاری از خانوادهها به آموزش از راه دور حتی در مکانهایی که مدارس باز هستند ادامه میدهند این در حالی است که برخی کارشناسان نسبت به ادامه آموزشهای آنلاین هشدار میدهند.
منبع: نیویورک تایمز