اقتصاد۲۴ - این روزها نام دکتر بابک نگاهداری بیش از همیشه به گوش میرسد و کنجکاوی رسانه ایی درباره شخصیت و سوابقش افزونتر شده است. این توجهات پس از آن بالا گرفت که دکتر بابک نگاهداری با رای قاطع هیات امنا بعنوان اولین رییس غیر نماینده مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی انتخاب و جانشین دکتر علیرضا زاکانی شد. علاوه بر اینکه جانشین زاکانی شدن به اندازه کافی این جذابیت خبری را داشت که توجهات را معطوف بخود کند، جایگاه مرکز پژوهشها هم از اهمیت بالایی برخودار است.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بازوی اصلی تحقیقی و پژوهشی مجلس است که نقش مهمی در مشاوره دادن به نمایندگان برای تصویب طرحها و لوایحی دارد که در مجلس مطرح است. مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از مراکز تحقیقاتی مهم کشوراست که اسناد، مدارک و اطلاعات عمومی سایر سازمانهای دولتی در آن قابل دسترسی است و تصمیمات، مذاکرات و اسناد حکومتی دیگر ارگانهای رسمی نیز در آن یافت میشود. این مرکز به اطلاعات عادی و محرمانه بیشتر سازمانها و وزارت خانهها و مراکزی، چون سازمان انرژی اتمی، وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه دسترسی دارد؛ لذا با توجه به جایگاه و موقعیت مهم مرکز پژوهشهای مجلس، ریاست این مرکز هم از جایگاه و موقعیت بالایی در ساختار رسمی کشوری برخودار است به گونه ایی که همیشه یک شخصیت شناخته شده در راس این مرکز قرار گرفته است.
علیرضا زاکانی که کاندیدای ریاست جمهوری سیزدهم بود و چهار دور نمایندگی مجلس را در کارنامه خود هم دارد، به مدت ۱۵ ماه ریاست مرکز پژوهشهای مجلس را عهده دار بود که بعد از رای شورای شهر تهران به عنوان شهردار تهران از ریاست مرکز پژوهشها و نمایندگی مجلس استعفا داد. اما پس از کناره گیری زاکانی، دکتر قالیباف، رییس مجلس حکم سرپرستی را برای دکتر نگاهداری صادر کرد و روز یکشنبه، ۱۴ شهریور ماه با رای موافق ۱۱ عضو از ۱۲ عضو هیات رییسه مجلس که هیات امنای مرکز پژوهشهای مجلس هم به شمار میآیند، دکتر نگاهداری رسما ریاست مرکز را عهده دار شد.
چنین تغییر و تحولی مخصوصا اعتماد بالای هیات رییسه مجلس به دکتر نگاهداری به اندازه کافی جذابیت دارد. رای نزدیک به صدرصدی اعضای هیات امنا به دکتر نگاهداری نشان از اعتماد و اطمینان اعضای هیات رییسه به ایشان دارد. این اعتماد و اطمینان بالا ریشه در عملکرد دکتر نگاهداری در زمان تصدی ریاست حوزه ریاست مجلس را دارد. دکتر نگاهداری از ابتدای مجلس یازدهم و با حکم دکتر قالیباف مشاور رئیس مجلس و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت. طی همین مدت شناخت نمایندگان مجلس مخصوصا اعضای هیات رییسه مجلس از دکتر نگاهداری و توانمندیهای مدیریتی و علمی اش کامل شد. به همین دلیل هم با ریاست او بر مرکز پژوهشها موافقت کردند. قدرت ارتباط موثر با نمایندگان، توانایی مدیریتی در کنار سادگی و پاکدستی از جمله علل و عواملی بود که دکتر نگاهداری را در همین مدت کوتاه به یکی از مدیران محبوب و در عین حال موفق مجلس در دوره یازدهم تبدیل کرد. نکته جالبتر اینکه برای اولین بار است که رییس مرکز پژوهشها از میان غیر نمایندگان انتخاب میشود.
بیشتر بخوانید: عنابستانی بالاخره از سرباز راهور عذرخواهی کرد
تاکنون ریاست مرکز پژوهشهای مجلس از میان نمایندگان انتخاب شده است. محمد جواد لاریجانی، محمد رضا خاتمی، احمد توکلی، کاظم جلالی و علیرضا زاکانی روسای پیشین مرکز پژوهشها بوده اند که همزمان نماینده مجلس هم بودند؛ لذا انتخاب دکتر نگاهداری برای ریاست این مرکز پیامهای خاص خود را دارد و بیش از هر چیز نشانه ایی از توانایی مدیریتی و علمی او بحساب میآید. البته دکتر نگاهداری ابتدای مجلس یازدهم پس از آن به سمت مشاور رییس مجلس و رییس حوزه ریاست مجلس انتخاب شد که قرار بود دکتر محسن اسماعیلی این سمت را عهده دار شود، اما بنا به دلائلی عملی نشد. دکتر اسماعیلی در حال حاضر اولین و تنها نماینده غیر روحانی مجلس خبرگان است که سوابقی، چون عضویت در ترکیب حقوقدانان شورای نگهبان در دورههای چهارم تا ششم این شورا را در کارنامه خود دارد. پس از روی کار آمدن مجلس یازدهم و عدم عملیاتی شدن ریاست محسن اسماعیلی بر حوزه ریاست مجلس، توجهات به دکتر نگاهداری معطوف شد.
طی سالهای گذشته دکتر نگاهداری یکی از چهرههای مورد اعتماد مجموعه اصولگرایی بوده است. از جمله دکتر نگاهداری رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران را در دوره شهرداری قالیباف عهده دار بود. این مرکز تـأمیـن کننده نیـازهای پژوهشی و برنامهریزی بـه منظـور پشتیبانی فکری از اقـدامات شهرداری تهران بود و حتی به الگویی برای سایر شهرهای کشور و کلانشهرها تبدیل شد. بخش مهمی از ارتقای این مرکز در دوره مدیریتی دکتر نگاهداری رخ داد و از آنجا بود که قالیباف به توانایی مدیریتی و علمی نگاهداری پی برد. از دیگر سوابق و فعالیتهای دکتر نگاهداری میتوان به نقش راهبردیش در مقام دبیری نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد. تدوین این نقشه بسیار مورد توجه و تاکید رهبر معظم انقلاب بود. برای تدوین این نقشه کار گسترده علمی و پژوهشی انجام شد و هدف از تدوین این نقشه هم طراحی راهبردهای مشخص برای اهداف علمی وفناوری، اقتصاد وصنعت در افق چشم انداز بیست ساله کشور بود. مشارکت دکتر نگاهداری در تدوین این نقشه آن هم در مقام دبیری تدوین نقشه موجب شد تا آوازه علمی و توانایی مدیریتی دکتر نگاهداری بیش از پیش شود. البته فعالیتهای علمی و پژوهشی دکتر نگاهداری به این موارد خلاصه نمیشود و میتوان به سوابق ۲۰ ساله اش در شورایعالی انقلاب فرهنگی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد.
دکتر نگاهداری در سمت معاونت پژوهشی کل دانشگاه آزاد و نیز ریاست دانشگاه آزاد علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در دوره دکتر طهرانچی مشغول فعالیت بوده و این سمت را تا خرداد سال ۹۹ عهده دار بود. بررسی سوابق و عملکرد دکتر نگاهداری نشان از آن دارد که در جایگاه شخصیتهای خودساخته ایی دسته بندی میشود که توانسته است با اتکا به توانایی و استعدادهای شخصی در کنار تلاش گسترده به موفقیت برسد. توانایی شخصی و استعداد ذاتی دکتر نگاهداری در کسب رتبه ۷ کنکور سراسری سال ۱۳۷۱ در رشته علوم تجربی آشکار شد. همچنین او طی تقریبا سه دهه اخیر با اتکا به همین تواناییها و تلاشهای خستگی ناپذیرش بوده که مورد توجه مدیران ارشد و نهادهای علمی و پژوهشی کشور قرار گرفته و توانسته است به سهم خود خدمات شایسته ایی را برای کشور انجام دهد. به خاطر همین ویژگیها بود که به عضویت بنیاد ملی نخبگان کشور در آمد و پیوسته در صدد تقویت بنیه علمی خود برآمده است. در یک جمله میتوان دکتر بابک نگاهداری را مدیر خود ساخته و به دور از حاشیه و جنجال توصیف کرد که میتواند الگویی برای جوانانی باشد که در صدد پیشرفت در مراحل زندگی و خدمت به کشور خود هستند.