تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۰

۵ دلیل افزایش قیمت تخم مرغ

در یک ماه اخیر قیمت تخم‌مرغ افزایش قابل توجه‌ای داشته است به نحوی که قیمت هر عدد به طور متوسط به ۱۷۰۰ تومان رسیده است، به عبارت دیگر درحال‌حاضر هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی بیش از ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

دلیل افزایش قیمت تخم مرغ

اقتصاد۲۴ - در یک ماه اخیر قیمت تخم‌مرغ افزایش قابل توجه‌ای داشته است به نحوی که قیمت هر عدد به طور متوسط به ۱۷۰۰ تومان رسیده است، به عبارت دیگر درحال‌حاضر هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی بیش از ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. کمبود نهاده‌های خوراک دام با قیمت مصوب، حذف گله‌های مرغ‌های تخمگذار در واحد‌های مرغداری، تقاضای بیشتر برای مصرف تخم‌مرغ در گرانی سایر منابع پروتئینی، موافقت ضمنی وزارت جهاد کشاورزی با افزایش قیمت مصوب تخم‌مرغ و تخلف در شبکه توزیع از اصلی‌ترین دلایلی است که از سوی کارشناسان برای افزایش قابل توجه قیمت تخم‌مرغ عنوان می‌شود.

گزارش میدانی نشان می‌دهد درحال‌حاضر قیمت هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ از مرز ۵۰ هزار تومان گذشته است و در برخی مناطق پایتخت به ۵۵ هزار تومان نیز می‌رسد. از ماه گذشته روند افزایش قیمت تخم‌مرغ آغاز شده و به نظر می‌رسد بدون توقف ادامه دارد. مرغداران و فعالان بازار این کالا با توجه به مشکلات تولید و شرایط بازار، از ماه‌ها قبل نسبت به افزایش قیمت آن هشدار داده بودند.

۴۵ درصد از مواد اولیه مورد نیاز تولید تخم‌مرغ با نرخ ارز آزاد است

حمید کاشانی، رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، یکی از این کارشناسان است.

وی درباره دلایل افزایش قابل توجه تخم‌مرغ به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: آنچه اکنون در بازار تخم‌مرغ اتفاق افتاده قابل پیش‌بینی بود و ما از ماه‌ها پیش با تشدید مشکلات مرغداران نسبت به افزایش قابل توجه قیمت تخم‌مرغ هشدار داده بودیم.

وی ادامه داد: مرغداران ماه‌ها در زیان بودند و قیمت خرید تخم‌مرغ پاسخگوی هزینه تمام شده تولید آن‌ها را نمی‌داد.

کاشانی یکی از عوامل مهم و تاثیر‌گذار در افزایش قیمت تمام شده تولید تخم‌مرغ را کافی نبودن نهاده‌های خورک دامی با قیمت مصوب عنوان کرد و افزود: مشکل نبودن نهاده‌های خوراک دامی با قیمت مصوب دولتی همچنان پرجاست و فقط بخشی از نیاز آن‌ها به نهاده کنجاله سویا با قیمت مصوب به‌دست مرغداران می‌رسد.

به گفته وی در سه ماهه اخیر این مشکلات تشدید شده و مرغداران حداقل ۵۰ درصد نیاز به ذرت دامی را از بازار آزاد با قیمت بسیار بالاتر از قیمت مصوب تامین می‌کنند.


بیشتر بخوانید:انتقاد یک روزنامه از گرانی تخم‌مرغ


کاشانی با بیان اینکه فاصله قیمت مصوب دولتی هر کیلوگرم ذرت با بازار آزاد به طور متوسط ۴ هزار و ۱۰۰ تومان است، افزود: قیمت مصوب دولتی هر کیلوگرم ذرت یک هزار و ۹۰۰ تومان است در حالی که متوسط قیمت هر کیلوگرم آن در بازار آزاد ۶ هزار تومان است.

وی تصریح کرد: این افزایش قیمت در سه ماهه اخیر روند صعودی داشته است و همچنان ادامه داشته باشد.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن اضافه کرد: علاوه بر مشکل تامین نهاده‌های خوراک دام با قیمت مناسب، مرغداران با مشکلات دیگر مانند بالا رفتن دستمزد نیروی کار، حمل‌ونقل، شانه تخم‌مرغ و کارتن بسته‌بندی محصول نیز مواجه هستند.

کاشانی اظهار کرد: بر اساس برآورد ما مرغداران برای تولید هر کیلوگرم تخم‌مرغ ۴۵ درصد از مواد اولیه مورد نیاز خود را با نرخ ارز آزاد تامین می‌کنند.

کاشانی نتیجه این مشکلات را حذف گله‌های مرغ تخمگذار در واحد‌های مرغداری عنوان کرد.

وی گفت: بر اساس آمار تنها در سه ماهه نخست امسال ۱۴ میلیون قطعه مرغ تخمگذار توسط مرغداران راهی کشتارگاه‌ها شده است.

کاشانی همچنین از حذف ۱ تا ۲ میلیون قطعه مرغ تخمگذار توسط مرغداران در یک ماهه اخیر بر اساس برآورد اتحادیه خبر داد.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن معتقد است؛ عدم اطمینان از آینده موجب شده مرغداران بیشتری به فکر حذف گله‌های خود باشند.

کاشانی حذف گله‌های مرغ تخمگذار که بر میزان عرضه تخم‌مرغ موثر بوده است را عامل اصلی بالا رفتن قیمت‌ها تخم‌مرغ دانست.

وی هزینه تمام شده حال حاضر هر کیلوگرم تخم‌مرغ را بیش از ۱۹ هزار تومان اعلام کرد و افزود: ما برای اصلاح قیمت مصوب خرید تخم‌مرغ از ۱۴ هزار تومان به ۱۹ هزار تومان با دستگاه‌های مربوطه مذاکره و موافقت ضمنی وزارت جهاد کشاورزی برای این قیمت دریافت کرده‌ایم.

کاشانی گفت: با توجه به موافقت ضمنی وزارت جهادکشاورزی با افزایش قیمت مصوب جدید، مرغداران هم اکنون هر کیلوگرم تخم‌مرغ را ۱۹ هزار تومان درب مرغداری به فروش می‌رسانند.

وی با تاکید بر اینکه به طبع به نسبت افزایش قیمت خرید تخم‌مرغ از مرغداران قیمت برای مصرف‌کننده نیز افزایش می‌یابد، اظهار کرد: با توجه افزایش قیمت خرید تخم‌مرغ از مرغداران قیمت هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده باید حداکثر ۴۵ هزار تومان باشد.

دولت ارزی برای خرید نهاده‌های خوراک دام ندارد

ناصر نبی پور، رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران، نیز با کاشانی در عوامل موثر در افزایش قیمت تخم‌مرغ هم نظر است، اما وی در گفتگو با اقتصاد آنلاین مهم‌ترین عامل افزایش قیمت را بد قولی دولت در تحویل نهاده‌های خوراک دامی به مرغداران می‌داند.

وی گفت: دولت نهاده‌های خوراک دام را در بسیاری از مواقع با تاخیر ۳ ماهه به مرغداران تحویل می‌دهد.

نبی پور افزود: در این مدت مرغداران به اجبار نهاده‌های خوراک دام مورد نیاز خود که اصلی‌ترین آن‌ها کنجاله سویا و ذرت هستند را از بازار آزاد با نرخ‌های بسیار بالا تامین می‌کنند که تاثیر زیادی در افزایش هزینه تمام شده تولید دارد.

وی با اشاره به مشکلات سامانه بازارگاه (سامانه توزیع نهاده‌های خوراک دام)، اظهار کرد: مرغدار در سامانه بازارگاه بهای نهاده‌های خوراک دامی را پرداخت می‌کند بدونه آنکه از موعد دقیق دریافت نهاده‌ها مطلع و اطمینان از دریافت آن در زمان مناسب داشته باشد تا بر اساس آن برای تولید خود برنامه‌ریزی کند.

نبی پور ادامه داد: در این مدت نگرانی از گرسنه ماندن مرغ در واحد‌های مرغداری موجب می‌شود مرغدار با صرف هزینه زیاد اقدام به خرید بخشی از نیاز خود به نهاده‌های خوراک دامی از بازار آزاد با قیمت‌های بالا کند.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران بر این باور است؛ مشکل تامین ارز برای نهاده‌های خوراک دام ریشه مشکل تامین و توزیع نهاده‌های خوراک دام است.

نبی پور افزود: حجم زیادی نهاده خوراک دام در بنادر کشور انباشت شده است، اما دولت ارزی برای پرداخت به تجار برای خرید آن‌ها ندارد.

وی با بیان اینکه صرف هزینه مضاعف برای تامین خوراک دام بخشی مشکلات مرغداران است، اظهار کرد: افزایش چشمگیر قیمت برخی از مواد اولیه تولید از جمله کارتن و شانه تخم‌مرغ نیز فشار مالی زیادی بر مرغداران وارد می‌کند.

به گفته نبی پور در یکسال اخیر قیمت هر عدد کارت بسته‌بندی تخم‌مرغ از ۸۰۰ تومان به ۱۱ هزار تومان و هر عدد شانه کاغذی تخم‌مرغ از ۶۰ تومان به یک هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در ۴ ماهه نخست امسال مرغداران شرایط بسیار بد اقتصادی را از سرگذارندن و زیان سنگینی به دلیل افزایش هزینه تولید و پایین بودن قیمت خرید بر آن‌ها تحمیل شد.

نبی پور با تاکید بر اینکه در ۴ ماهه نخست امسال مرغداران در هر کیلوگرم تخم‌مرغ حداقل ۶ هزار تومان زیان دیدند، افزود: با توجه به اینکه میزان تولید روزانه تخم‌مرغ در کشور ۲ هزار و ۷۰۰ تن است مرغداران در ۴ ماهه نخست امسال در هر روز ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان زیان کرده‌اند.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران همچنین افزایش تقاضا برای مصرف تخم‌مرغ را دلیل مهم دیگر افزایش قیمت این کالا عنوان کرد.

نبی پور گفت: گران بودن سایر منابع پروتئینی مانند گوشت قرمز، ماهی و مرغ موجب شده مردم به مصرف بیشتر تخم‌مرغ به عنوان یک منبع پروتئینی جایگزین روی بیاورند.

وی روی آوردن مردم به مصرف بیشتر تخم‌مرغ به عنوان یک منبع پروتئینی ارزان قیمت را عامل افزایش تقاضا در بازار این کالا برشمرد که در کنار سایر عوامل بر افزایش قیمت تخم‌مرغ تاثیر‌گذار بوده است.

نبی پور نیز قیمت مناسب خرید هر کیلوگرم تخم‌مرغ از مرغدار را ۱۹ هزار تومان و قیمت منطقی هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده را ۴۵ هزار تومان اعلام کرد.

بر اساس این گزارش با توجه به افزایش هزینه‌های تولید تخم‌مرغ و مشکلات مرغداران در تامین نهاده‌های خوراک دام به میزان کافی و با قیمت مناسب افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار طبیعی است.

منبع: اقتصاد آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/تفریح لاکچری نفیسه روشن در اقیانوس هند

محله‌های ارزان برای اجاره خانه + جدول

شوک AFC به فوتبال ایران؛ جریمه سنگین قلعه‌نویی و سه ملی پوش!

واکنش دولت رئیسی به سخنان روحانی در مورد گرانی بنزین

نگرانی از مخدوش شدن تمدن ۳۲۰۰ ساله‌ در پارک قیطریه

بنزین سوپر برای موتورسیکلت بهتر است یا بنزین معمولی؟

ریشا؛ شیر باغ وحش مشهد تلف شد

فیلم/ یک آیین عجیب در رُم؛ پاپ پای زنان زندانی را شست و بوسید!

نحوه محاسبه حق بیمه کارگران در سال جدید

عکس/تغییر لوگوی گوگل به افتخار یک عکاس ایرانی

عکس/ نوزادی در آغوش ترلان پروانه؛ ذوق خانم بازیگر!

عکس/ نیمار مهمان ویژه دیوید و ویکتوریا بکام شد

واکنش اولین شهردار تهران به ساخت مسجد در پارک قیطریه + عکس

اینفوگرافی/ کشورهای پیشرو در حوزه انرژی پاک و تجدیدپذیر

فیلم/ رقیب مهم هادی چوپان در مسترالمپیا ۲۰۲۴ کیست؟

اثر خیره‌ کننده برندگان مسابقات عکاسی طبیعت در سال ۲۰۲۴

عکس/ ست الهام حمیدی و همسرش در کنسرت

تصویری عاشقانه از بازیکن سابق پرسپولیس و همسر جذابش

معرفی مرسدس بنز G کلاس با پیشرانه شش سیلندر هیبرید

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول